پایگاه اطلاع رسانی صاعقه
امام زمان(عج) بر صحابه پاکباز و سربازان مخلص، سلامهایی دارد که مانند سلام بر مولایشان است تا زائران بیاموزند برای یاوری ولی زمان چگونه باید بود:'السلام علی النفوس المصطلمات'. سلام بر بدنهای به زنجیر کشیده.
در روایتی آمده است: "انه سبحانه، عوّض شهادَته بثلاث خصالٍ جعل الشفاء فی تربته و اجابة الدعاء تحت قبته و الائمة من ذرّیته"؛ به درستی که خداوند سبحان در ازاء شهادت امام حسین (ع)، سه موهبت به او عنایت کرد: شفا در ترتبتش، اجابت دعا در زیر گنبدش و ائمه را از ذریّهاش قرار داد. به همین جهت امام صادق(ع) و امام مهدی(عج) به هنگام بیماریشان، دستور دادند، شخصی به کربلا برود و برای آنها دعا کند.
برای یاری امام زمان(ع) چگونه باید بود؟
یاران امام حسین (ع) اصحاب فداکاری بودند که در رأس اصحاب و یاران تمام انبیاء و اولیاء(ع) بوده و هستند. امام حسین(ع) فرمود: "فانی لا اعلم اوفی و لا خیراً من اصحابی" من اصحابی با وفاتر و بهتر از اصحاب خود سراغ ندارم. امام زمان (عج) بر صحابه پاکباز و سربازان مخلص، سلامهایی دارد که مانند سلام بر مولایشان است تا زائران بیاموزند برای یاوری ولی زمان چگونه باید بود: "السلام علی النفوس المصطلمات". سلام بر بدنهای به زنجیر کشیده و اسیر شده. "السلام علی الارواح المختلسات". سلام بر روحهای به پنهانی برده شده. "السلام علی الاجساد العاریات". سلام بر جسمهای نحیف و رنگ باخته. "السلام علی الابدان السلیبة". سلام بر بدنهای مسلوب و عریان. "السلام علی المجدلین فی الفلوات". سلام بر جنگاوران بیابان.
ندبه امام زمان(عج) هر صبح و شام برای جد غریبشان
حضرت مهدی(ع) دلداده امام حسین(ع) است. خدمت در محضر امام حسین(ع) و توفیق یاری حضرت و شمشیر زدن در رکاب او، از بزرگترین توفیقات الهی بود که نصیب برخی از خواص عصر امام حسین(ع) شد. لذا امام زمان(ع) نیز عاشق جد بزرگوار خود و مشتاق خدمت به اوست. حضرت به ما نیز میآموزند که باید این چنین بود. حضرت میفرمایند: "اگر روزگار مرا به تأخیر انداخت و مقدّرات از یاری و نصرت تو در روز عاشورا باز داشت، هر آینه من صبح و شام بر تو ندبه میکنم و به جای قطرات اشک بر تو خون میگریم".
امام زمان (عج) در رابطه با ویژگیهای حضرت اباعبدالله (ع) میفرماید: امام حسین (ع) دارای حسب و نسب شریف و ارزشمند و منقبتهای فراوان و سوابق درخشان و متخلق به اخلاق نیکوست. فعالیتهای اجتماعی امام حسین(ع) در زیارت ناحیه مقدسه به خوبی توصیف شده است. حضرت مهدی(عج) در این خصوص خطاب به جد بزرگوارشان میفرماید: "اشهد انک قد اقمت الصلاة و اتیت الزکاة و امرت بالمعروف و نهیت عن المنکر و العدوان" ای حسین! گواهی میدهم که نماز را برپا داشته "و سننت السنن و اطفأت الفتن و دعوتَ الی الرشاد اوضحتَ سبل السّداد". سنتها را انجام داده و آشوبها را فرونشاندی، به پاکی و راستی خوانده و راه های صلاح را روشن و مبین ساختی.
در فرازی دیگر از زیارت ناحیه مقدسه حضرت خطاب به اباعبدالله (ع) میفرماید: "والعماد الدین رافعا و للطغیان قامعا و اللطغاة مقارعا و للامة ناصحا". برپا دارنده پایه و اساس دین، و در هم کوبنده طغیان و سرکشی، سختگیر و کوبنده بر آشوبگران و طغیانگران و نصیحتگر امت بودی. این قسمت جلوهای خاص دارد و به زائر میآموزد باید مطیع مولای زمان بود: "و کنت طائعاً و لجدک محمد صلّی الله علیه و آله تابعاً و لقول ابیک سامعا و الی وصیة اخیک مسارعا". شما همواره نسبت به خدا فرمانبردار و نسبت به جدت محمد(ص) پیرو و نسبت به فرموده پدرتان، مطیع و شنوا بودی و وصیت و سفارش برادر را به انجام رساندی.
امام زمان(ع) در قسمتی از این زیارت، امام حسین(ع) چنین توصیف می فرماید: "کنت ربیع الایتام و عصمة الانام و عزّ الاسلام و معدن الاحکام و حلیف الانعام سالکاً طرائق جدک و ابیک" تو بهار یتیمان و ملجأ و پناهگاه مردم و عزّت اسلام و کانون احکام و همپیمان بخششها و نیکوکاری، رهروی راه جدّت و پدرت بودی. امام زمان (عج) در ادامه زیارت میفرمایند: "وللاسلام و المسلمین راحما و للحق ناصرا و عند البلاء صابرا و للدین کالئاً و عن حوزته مرامیا" برای اسلام و مسلمین مهربان و یاور حق و صبور و بردبار در هنگام بلا و محافظ دین و نگهبان آن بودی.
امام حسین(ع) که به بیان امام زمان (عج) شب زنده دار "متهجداً فی الظلم" و عابد و زاهد روزگار خویش بود، به ما درس چگونه زیستن را میآموزد. این فراز نقطه مهمی در این زیارت و دارای معانی بلندی است. در این قسمت آمده است: "کنت للرسول صلّی الله علیه و آله ولداً و للقرآن سنداً و للامة عضدا و فی الطاعة مجتهدا، حافظا للعهد و المیثاق، ناکباً عن سبل الفساق، باذلا للمجهود، طویل الرکوع و السجود، زاهداً فی الدنیا زهد الراحل عنها ناظراً الیها بعین المستوحشین منها" امام زمان(عج) در این عبارتِ بسیار جالب و جامع، جد بزرگوار خود امام حسین(ع) را با 10 عنوان وصف کرده است که به نحو مستقیم یا غیرمستقیم، عبودیت حضرتش را بازگو میکند. امام حسین (ع) فرزند رسول خدا(ص) است. او سند و پشتوانه قرآن است. توان اسلام، امامت است و امام حسین (ع) بازوی پر توان امت و دین اسلام در همه اعصار است. در راه اطاعت پروردگار سختکوش و تلاشگر بود. آن بزرگوار نگهدار عهد و میثاق است و با خدا و خلق او در عهد و پیمان، استوار و با وفا است. آن حضرت از راه و روش فاسقان روی گردان بود و از راه مسامحه و مداهنه وارد نمیشد. آن حضرت رکوع و سجدههای طولانی داشت. سیدالشهدا(ع)، نسبت به دنیا زاهد و بیعلاقه بود. نظر او به دنیا، نظر وحشت زدگان بود و آنجایی که نظر دیگران به دنیا نظر عاشقانه و دل پسندانه بود، نظر آن حضرت به دنیا، مانند انسان وحشت زده بود.
هر واقعه و انقلابی که در جهان به وقوع میپیوندد، نتیجه علل و عواملی است که در به وجود آمدن آن، نقش بسزایی دارد. پیدایش پدیده عاشورا نیز مرهون علل و عواملی است که رهبر این قیام، امام حسین(ع) این علل را بازگو فرموده است. علتهایی مانند فساد دستگاه خلافت و رهبری، ظهور بدعتها، انحطاط اخلاقی و خطر بازگشت به جاهلیت، بیعدالتی و گسترش ظلم و منکرات ازجمله عوامل قیام سالار شهیدان بود.
امام زمان(عج) در این خصوص خطاب به جد بزرگوارش میفرماید: "حتّی اذا الجور مد باعه، و اسفر الظلم قناعه و دعا الغی اتباعه، و انت فی حرم جدک قاطن و للظالمین مباین، جلیس البیت و المحراب، معتزل عن اللذات و الشهوات، تنکر المنکر بقلبک و لسانک علی حسب طاقتک و امکانک" تا آنگاه که ظلم و بیداد دست از آستین بیرون آورد و با سلاح به میدان آمد و گمراهان در ضلالت خود غرق شدند؛ درحالی که تو در حرم جدت ساکن و از ستمگران دوری گزیده بودی، در خانه و محراب به سر برده و از امیال و شهوات بر کنار و با قلب و زبان به مقدار توان زشتی را زشت میشمردی.
اگر غذای خیلی پرچرب خوردهاید و با گوارش آن مشکل پیدا کردهاید خوردن زنجبیل را به شما پیشنهاد میکنیم. مصرف زنجبیل نهتنها حالت تهوع را برطرف میکند بلکه به عمل گوارش کمک کرده و گاز و نفخ را نیز کاهش میدهد.
اگر میخواهید وزنتان را کاهش دهید و یا به انرژی بیشتری نیاز دارید و یا میخواهید رنگ چهرهتان شادابتر شود و یا درصدد تقویت روحیه خود هستید بهتر است بدن خود را با این 6 ماده غذایی سمزدایی کرده و شیوه زندگی خود را تغییر دهید.
این مواد غذایی عبارتند از:
• لیمو
لیمو به دو علت پای ثابت بسیاری از رژیمهای غذایی برای سمزدایی بدن است؛ اول آن که لیمو سرشار از آنتیاکسیدان ویتامین C است و برای پوست اثر فوقالعادهای دارد و با بیماریهای ناشی از رادیکالهای آزاد مبارزه میکند و دوم آن که اثر قلیایی بر روی بدن دارد به این معنا که به تعادل PH بدن کمک کرده و موجب تقویت سیستم ایمنی بدن نیز میشود.
سعی کنید صبح خود را با نوشیدن مقداری آب داغ همراه با برشی از لیمو شروع کرده تا بدنتان سمزدایی شده و شسته شود.
• زنجبیل
اگر غذای خیلی پرچرب خوردهاید و با گوارش آن مشکل پیدا کردهاید خوردن زنجبیل را به شما پیشنهاد میکنیم. مصرف زنجبیل نهتنها حالت تهوع را برطرف میکند بلکه به عمل گوارش کمک کرده و گاز و نفخ را نیز کاهش میدهد.
علاوه بر مواردی که ذکر شد زنجبیل حاوی آنتیاکسیدان فراوانی است و موجب تقویت سیستم ایمنی بدن نیز میشود.
زنجبیل را به صورت چای تهیه کرده و یا آن را به شکل رنده شده به آب میوه و یا سبزیجات اضافه کرده و میل کنید.
• سیر
مصرف سیر نه تنها برای قلب بلکه برای سمزدایی بدن نیز بسیار مفید است. این سبزی پرخاصیت حاوی خواص آنتی ویروس، آنتی باکتریال و آنتی بیوتیکی است و همچنین دارای ترکیبی شیمیایی موسوم به آلیسین است که موجب تقویت و افزایش سلولهای سفید خون میشود و در نتیجه به رفع سموم از بدن کمک موثری میکند.
بهتر است سیر را به صورت خام مصرف کنید. برای این کار میتوانید آن را به سس سالاد اضافه کنید تا هم به آن طعم داده و هم از خواص سالم آن بهرهمند شوید.
• لبو
لبو، سرشار از منیزیم، آهن و ویتامین C است و محققان در تحقیقات اخیر خود این ماده غذایی را به عنوان یک غذای فوقالعاده عالی اعلام کردهاند. لبو نه تنها برای پوست، مو و تنظیم سطح کلسترول مفید است بلکه برای سمزدایی کبد نیز از اهمیت ویژهای برخوردار است.
لبو را به تنهایی و یا درون سالاد ریخته و از خواص مفید آن بهرهمند شوید.
• چای سبز
کمتر برنامه غذایی وجود دارد که در آن جایی برای چای سبز وجود نداشته باشد. مصرف مایعات برای حفظ سلامتی و رفع سموم از بدن بسیار مفید است و چای سبز نیز یکی از فوقالعادهترین مایعات به شمار میرود.
این نوشیدنی نه تنها برای کاهش وزن مفید است بلکه سرشار از آنتیاکسیدان است. تحقیقات جدید نشان داده نوشیدن چای سبز میتواند کبد را از ابتلا به بیماریهای مختلف از جمله کبد چرب محافظت کند.
• میوه تازه
میوهجات تازه سرشار از ویتامین، مواد معدنی، آنتیاکسیدان و فیبر هستند و همچنین کم کالری بوده و دارا بودن این خواص آنها را به مواد غذایی مهمی برای سمزدایی بدن تبدیل کرده است.
اگر میخواهید چشمهایتان براقتر و پوستتان شفافتر و موهایتان درخشانتر شود و سیستم گوارشتان تقویت شود سعی کنید انواع میوه و سبزیجات را به مقدار زیاد مصرف کنید.
خوشبختانه اضافه کردن میوه به رژیم روزانه کار سادهای است بنابراین سعی کنید روز خود را با خوردن سالاد میوه تازه شروع کرده و یا از آن به صورت اسموتی یا میان وعده طی روز استفاده کنید.
فندق داراي خواص زيادي است و داراي پروتئين، مواد چرب، كلسيم، فسفر و پتاسيم مي باشد. فندق گرم و خشك است و براي بيماري قند مفيد است.
فندق درختچه اي است به ارتفاع تقرباً 2 متر كه برگ هاي آن پهن و نوك تيز است. فندق داراي پوششي سبز رنگ بوده كه پس از خشك شدن تدريجاً از آن جدا مي گردد.
مغز فندق در حدود 60 درصد روغن دارد كه به رنگ رزد روشن بوده و داراي طعم ملايم و بوي مطبوعي مي باشد.
از روغن فندق در تغذيه، عطر سازي و نقاشي استفاده مي شود. مغز فندق مقدار زيادي فسفر دارد.
فندق داراي خواص زيادي است و داراي پروتئين، مواد چرب، كلسيم، فسفر و پتاسيم مي باشد. فندق گرم و خشك است و براي بيماري قند مفيد است.
اين دانه روغني براي تقويت بدن، روده و معده، سرفه، درد سينه و كبد مفيد است. سموم را از بدن خارج كرده و براي ريزش مو و سوزش مجاري ادرار مفيد مي باشد ولي فشار خون را بالا مي برد.
اگر شما فعاليت فكري زيادي داريد بهتر است فندق بخوريد چون به دليل فسفر زياد مغز شما را تقويت مي كند. ولي به خاطر داشته باشيد افراط در خوردن اين دانه روغني باعث نفخ و گاز شكم و استفراغ مي شود. اگر سرد مزاج هستيد بهتر است فندق را با آب و عسل بخوريد و اگر گرم مزاجيد با سكنجبين ميل كنيد.
مصرف كلسيم و همچنين ويتامينD به پيشگيري از پوكي استخوان كه عامل اصلي شكستگيهاي استخواني در زنان است، كمك ميكند. به ويژه اگر شما سن ۵۰ سالگي را رد كردهايد مصرف دوز روزانه ۱۲۰۰ ميليگرم كلسيم ضروري است.
هرچند روند پيري اجتنابناپذير است اما هرگز نميتوان گفت كه راهي براي به تعويق انداختن و يا كاهش پيامدهاي پيري بر روي بدن و ظاهر وجود ندارد.
در اين مقاله ۵ راهكار ساده توصيه شده كه به شما امكان ميدهد روند پيري را به تاخير بيندازيد، جوانتر به نظر برسيد و جواني را بيشتر احساس كنيد.
از پوستتان مراقبت کنید
در اين مقاله كه در سايت اينترنتي هربال رمديز منتشر شده آمده است: اولين راهكار مهم و تاثيرگذار مراقبت از پوست است. وقتي سن افزايش مييابد، اولين نشانه بارز آن تظاهر چين و چروكهاي روي پوست است.
با بالا رفتن سن و استفاده از رژيمهاي زيبايي ناصحيح، پوست خشكتر و سفتتر شده و در نتيجه چروكيده ميشود. يكي از نشانههاي قابل توجه پيري خطوط قابل مشاهده در اطراف چشم است. اين خطوط ميتوانند يكي از مهمترين پيامدهاي آسيب ناشي از تشعشعات خورشيدي باشند. بنابراين با ۳ اقدام معمول ميتوان تا حد زيادي از تعداد چروكهاي دور چشم كم كرد كه اين سه اقدام شامل شستوشو و تميز كردن، مرطوب نگه داشتن پوست و در آخر هم استفاده از مقادير مناسب كرمهاي ضدآفتاب است. استفاده از روغن زيتون هم ميتواند تاثير شگفتانگيزي در برطرف كردن چين و چروكها داشته باشد.
وزن خود را كنترل و ورزش كنيد
توصيه دوم براي جوان ماندن اين است كه وزن خود را كنترل و ورزش كنيد. كارشناسان بهداشت عمومي ميگويند براي مقابله با افزايش وزن ناشي از بالا رفتن سن بايد هر فردي حداقل ۳۰ دقيقه در روز فعاليتهاي متعادل ورزشي و تحرك بدني را انجام دهد. اين تمرينات ميتواند در هر زمينه ورزشي مثل يوگا، ايروبيك، شنا و يا دوچرخهسواري باشد.
دكتر لينا موگره كارشناس ورزشي دراينباره ميگويد: وقتي شما سن ۳۰ سالگي را رد ميكنيد، انجام يك تركيب مناسب از تمرينات ورزشي مختلف حائز اهميت است. اگر احساس ميكنيد كه شكمتان در حال بزرگ شدن و عضلات سينههايتان در حال شل شدن است احتمالا به اين خاطر است كه وزنه بلند نميكنيد. كليد بهرهمند شدن از مزاياي ورزش، انجام مداوم و منظم تمرينات است، بنابراين ورزشي را انتخاب كنيد كه از آن لذت ميبريد. همچنين فراموش نكنيد كه تمرينات و نرمشهاي چهره نيز براي محكم و سالم نگه داشتن عضلات صورت مفيد و ضروري است.
گیاهخواری کنید
توصيه سوم دنبال كردن يك رژيم غذايي بر اساس سبزيجات و گياه خواري است. بدين معني كه در رژيم غذايي شما حتما بايد تركيبي از سبزيجات سبزرنگ، ميوهها، دانهها و غلات سبوسدار وجود داشته باشد. بايد غذاها و سبزيهايي را انتخاب كنيد كه به اصطلاح نمايشي از رنگهاي رنگين كمان باشند، يعني تركيبي از اسفناج، ذرت، گوجه فرنگي، فلفل دلمهاي، توتفرنگي، تمشك آبي و انگورها كه از تمام رنگهاي ميوهها و سبزيها گزينش شده باشند.
هميشه به خاطر داشته باشيد كه بشقاب غذاي شما بايد ۷۵ درصد حاوي مواد غذايي گياهي و باقيمانده آن شامل منابع غذايي كم چرب پروتئيني مثل تخممرغ، ماهي و يا گوشت باشد. اين رژيم غذايي به شما امكان ميدهد كه با شياطين دوران پيري مثل پوكي استخوان، ديابت و بيماريهاي قلبي مبارزه كنيد.
کلسیم را فراموش نکنید
توصيه چهارم اين است كه روي مصرف كلسيم به مقدار مناسب تاكيد داشته باشيد.
به گفته متخصصان بهداشت و سلامت، مصرف كلسيم و همچنين ويتامينD به پيشگيري از پوكي استخوان كه عامل اصلي شكستگيهاي استخواني در زنان است، كمك ميكند. به ويژه اگر شما سن ۵۰ سالگي را رد كردهايد مصرف دوز روزانه ۱۲۰۰ ميليگرم كلسيم ضروري است.
منابع غني از كلسيم شامل فرآوردههاي لبني كم چرب، شيرسوياي غني شده با كلسيم، آب پرتقال و ماهيهايي مثل ماهي آزاد و ساردين هستند. اگر نياز به مصرف مكملهاي كلسيم داريد حتما در مورد مقدار و نحوه مصرف آن با پزشك مشورت كنيد.
به قدر کافی بخوابید
آخرين توصيه كه البته بسيار حائز اهميت است داشتن خواب كافي است. پزشكان توصيه ميكنند كه خواب براي عملكرد مناسب و سالم بدن ما يك فاكتور حياتي است. در حالي كه برخي از ما ممكن است در طول شب به سختي ۵ تا ۶ ساعت بخوابيم و برخي ديگر ۹ تا ۱۰ ساعت خواب شبانه داشته باشد، اما متخصصان تاكيد دارند كه متوسط خوابي كه هر فردي براي سالم ماندن نياز دارد ۷ تا ۸ ساعت است.
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس به نقل از دفتر حفظ و نشر آثار آیتالله العظمی خامنهای حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت برگزاری چهل و هفتمین نشست سالانه اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان در اروپا، پیامی صادر فرمودند. متن پیام به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم دانشجویان عزیز شما جوانان، مدیران آیندهی کشورید. ایرانِ فردا، با ثروت عظیمی از اندوختههای علمی و عملی، باید به دست مدیرانی بزرگ و لایق، اداره شود و گامهای بلند و پرشتاب بسوی چشماندازهای ترسیم شده را، با همت و ایمان و بصیرت و شجاعت امثال شما بردارد. شما و همهی جوانان و فرزندان عزیز ملت ایران در هر نقطهی جهان، باید خود را برای نقشآفرینی در این تراز، آماده کنید. شما را همواره دعا میکنم. خداوند یار و مدد کارتان باد. سید علی خامنهای
شبكه سي ان ان در گزارشي كه به مرور رزمايش دريايي اخير ايران اختصاص داشت، گفت: ايران به بهينه سازي و ارتقاي سيستم موشكي خود پرداخته و نسل جديدي از اين موشك ها را به كار گرفته است. نيروهاي نظامي ايران طيف وسيعي از سامانه هاي دفاع موشكي را در رزمايش اخير آزمايش كردند. اين موشك ها قادر به هدف گرفتن جت هاي جنگنده، بالگردها و هواپيماهاي بدون سرنشين هستند.
«مايكل اوهالون» تحليلگر موسسه پژوهشي آمريكايي بروكينگز در گفت وگو با سي ان ان گفت: رزمايش دريايي اخير بيانگر اين موضع از سوي تهران است كه همچنان در جايگاه قدرت قرار دارد و صاحب اهرم فشار و آماده مقابله است و اين كه هشداري به آمريكاست در مورد هرگونه تلاشي كه احتمالا بخواهد عليه اين كشور صورت بدهد.
سي ان ان با شگفت آور توصيف كردن پيشرفت ايران در صنايع دفاعي و موشكي از جمله دقت هدف گيري و قدرت تخريب بالا، گفت: بررسي هاي پنتاگون نشان مي دهد موشك هاي دوربرد ايران از هر زمان ديگر دقيق تر و ويرانگرتر شده است.
«سي ان ان» خاطر نشان كرد كه ايران اين توانايي ها را بدون حمايت هيچ قدرتي كسب كرده است.
عربی بیابان نشین محضر پیامبر اکرم صل الله علیه و آله و سلم شرفیاب شد و عرض کرد: ای رسول خدا؛ آیا برای بهشت بهاء و قیمتی هست که آن را پرداخت؟ فرمود: گفتن " لا اله الّا الله" یعنی اعتراف به یکتائی خداوند است که آن را بنده با اخلاص بگوید.
عرض کرد: اخلاص آن چیست؟ فرمود: عمل کردن به آنچه که برانگیخته شده ام و دوستی اهل البیت[علیهم السلام] من.
عرض کرد پدر و مادرم فدای شما، آیا دوستی اهل بیت[علیهم السلام] هم از حقوق آن است؟ فرمود: دوستی ایشان از بزرگترین حق آن است.
اما اخلاص چیست و مخلص کیست؟
در حقیقت اخلاص فرموده اند: حقیقت آن است که بگوئی: پروردگار من خداست سپس استقامت ورزی، و اینکه عمل را برای خدا انجام دهی و دوست نداشته باشی که برآن ستایش شوی[1]
پیامبر اعظم صل الله علیه و آله وسلم در تفسیر فرد مخلص فرموده اند: "مخلص کسی است که نه چیزی از مردم خواست نمی کند تا اینکه آن را بیابد، و وقتی آن را دریافت، خشنود گردد و هنگامیکه چیزی نزد او باقی ماند در راه خدا بخشش کند.
اگر از مخلوق چیزی درخواست نکرد برای خداوند عظیم الشان به عبودیت اقرار کرده، و وقتی یافت و خشنود شد از خدا خشنود گشته، و خداوند تبارک و تعالی از او خشنود شده است و چون در راه خدا چیزی بخشش کرد علامت اطمینان او به پروردگار است.[2]
حضرت امام علی بن موسی الرضا(ع) در سال 148 هجری قمری در شهر مدینه دیده به جهان گشودند و در سال 183 هجری قمری با شهادت پدر بزرگوارشان به منصب امامت نائل شدند. مأمون برای رسیدن به اهداف و نیات شوم خود، در سال 200 هجری قمری، ایشان و تعدادی از علویان را مجبور به ترک مدینه و هجرت به سوی خراسان کرد.
کمتر از سه سال بعد از ورود حضرت به خراسان، مأمون به گمان خام دسترسی به پیروزی نهایی، آن امام را با سم به شهادت رساند. با شهادت حضرت امام رضا (ع) و دفن ایشان در «مشهدالرضا»،از سال 203 هجری قمری تا دورهی دیلمیان نشانهای از تجدیدبنای حرم در دست نیست تا اینکه «سبکتین» پادشاه متعصب غزنوی که در سالهای387 تا 366 قمری در منطقه حکمرانی میکرد،حرم مطهرامام رضا (ع) را ویران و زیارت آن حضرت را ممنوع کرد.
در سال 400 هجری قمری،«ابوبکر شهمرد» به دستور سلطان محمود غزنوی بنای بقعه را بار دیگر بازسازی کرد و در روزگار سلطان سنجر سلجوقی پس از مرمت بنا،گنبدی با آجرهای زرد رنگ بر روی بقعه حرم مطهر بنا کرد. پس از مدتی گنبد را با کاشیهای نفیس مزین و منارهای کنار آن ساخت.
در زمان «غازان خان» و سپس «سلطان محمد خدابنده الجایتو»، در فاصلهی سالهای 716-703 قمری در تعمیر و تزئین حرم مطهر کوششهایی صورت گرفت.
سنگ قبر مطهر امام رضا (ع)، دو بار تغییر کرد. نخستین سنگ مزار حضرت که مربوط به سال 516 هجری قمری است،40 سانتی متر طول، 30 سانتیمتر عرض و شش سانتی متر قطر داشت و دارای کتیبهای محرابی شکل به خط کوفی شکسته است که اکنون در موزه نگهداری میشود.
در سال 1379 قمری دومین سنگ که از جنس مرمر سفید و آهکی بود نصب شده و سومین سنگ که سنگ کنونی مزار آن حضرت است، در سال 1379 هجری شمسی نصب شده است و بر سطح سنگ القاب امام رضا (ع)، تاریخ ولادت و شهادت حضرت و اطراف سنگ، دو بیت که آن حضرت به قصیدهی دعبل اضافه کردند، حک شده است و نیز به آیاتی از قرآن مجید زینت یافته است.
به روایت تاریخ، بر مرقد مطهر امام هشتم (ع)، علاوه بر سنگ قبر، صندوقی نیز تعبیه شده بود. قدمت نخستین صندوقی که بر مزار حضرت قرار گرفت به اوایل قرن ششم برمیگردد. این صندوق مربوط به انوشیروان زرتشتی از اهالی اصفهان است که در پی مشاهدهی کرامتی از آن امام مسلمان شد و در سال 500 هجری قمری صندوق چوبی با روکش نقره بر مرقد مطهر حضرت نصب کرد.
دومین صندوق،صندوقی چوبی با روکش و میخهای طلا،معروف به صندوق عباسی بود که در سال 1022 هجری قمری بر روی مرقد نصب شد. این صندوق دارای تزئینات هنری و گرانبهایی بود که پس از سالها به علت متلاشی شدن ارکان و پایههای آن،از روی مضجع شریف در سال 1311 هجری قمری برداشته شد و سومین صندوق،صندوقی سنگی از سنگ مرمر معدن شاندیز، با رنگ سبز لیمویی است که «حاج حسین حجارباشی زنجانی» در سال 1311 شمسی آن را تهیه کرد و بر روی مرقد منور امام نصب کرد. این صندوق سنگی که عنوان سنگ قبر را داشت تا سال 1379 هجری شمسی درون ضریح چهارم جای داشت که در آن سال و زمان تعویض ضریح چهارم برداشته شد و سنگ قبر جدیدی به جای آن درون ضریح پنجم جای گرفت.
اما ضریح مرقد مطهر اما هشتم شیعیان جهان که شبکهای محیط بر صندوق و قبر مطهر را شامل میشود،بنا بر شواهد تاریخی،نصب آن،از دوره صفویه بوده است و سابقه آن تا قبل از این دوره تاریخی مشخص نیست و از آن دوره تاکنون پنج بار تغییر کرده است.
ضریح نخست حرم مطهر، ضریحی چوبی، طلا و نقرهکوب بود که در زمان شاه طهماسب صفوی در سال 957 هجری قمری ساخته و بر روی صندوق مرقد نصب شده بود. این ضریح اکنون داخل موزهی مرکزی آستان قدس نگهداری میشود.
ضریح دوم، ضریح فولادی مرصح معروف به «ضریح نگین نشان» است که در سال 1160 هجری قمری ساخته شد. واقف آن شاهرخ میرزا (فرزند رضا قلی میرزا) نوه نادرشاه افشار بود.
ضریح سوم، ضریح فولادی سادهای بود که در عصر فتحعلی شاه قاجار در سال 1238هجری شمسی روی ضریح دوم جای گرفت که آن نیز در موزهی مرکزی آستان قدس نگهداری میشود.
ضریح معروف به «شیر و شکر» چهارمین ضریح حرم مطهر امام رضا (ع) بود که در سال 1338 هجری شمسی پس از برداشتن ضریح سوم و انتقال آن به موزه، روی ضریح نگین نشان (ضریح دوم) نصب شد. قسمت بالای ضریح به دو سورهی «یس» و «انسان» تزئین یافته است و اکنون نیز در موزهی مرکزی آستان قدس نگهداری میشود.
اما پس از گذشت نیم قرن از عمر ضریح چهارم، به علت فرسودگی و سائیدگی شبکههای اطراف و روکشهای طلا و نقرهای ضریح، در سال 1372شمسی طراحی ضریح پنجم توسط استاد محمود فرشچیان آغاز شد و کار ساخت آن هفت سال طول کشید. همچنین دو سوره مبارکهی «یس» و «انسان» به خط ثلث با طلا و نقره دور خارجی ضریح را مزین کرده است. در چهار طرف این ضریح 14 دهانه (به نشانه 14 معصوم)، گلهای آفتابگردان(به نشانه شمسالشموس)، گلهای هشتپر (به نام هشتمین امام) و گلهای پنج پر(به نشانهی پنج تن آل عبا) طراحی شده است.
با گسترش حرم مطهر و ایجاد چند شبستان در حرم، در روز 21 دی ماه 1379، ضریح چهارم به علت فرسودگی به داخل خزانه حضرت انتقال یافت و ضریح «نگین نشان» به علت وقفی بودنش به طبقه تحتانی (سرداب) انتقال داده شد و ضریح پنجم در طبقهی فوقانی به موازات ضریح دوم نصب شد. در روز 16 اسفندماه 1379 و هم زمان با عید سعید قربان، کار نصب ضریح جدید با حضور مقام معظم رهبری پایان یافت.
گنبد منور حضرت ثامنالحجج نیز دارای دو پوشش است: پوشش اول آن، سقف حرم است که به صورت مقعر و مقرنس بوده و به آن قبه گفته میشود. پوشش دوم که بر فراز قبه قرار دارد، همان گنبد طلا است. برای نخستین بار «شرف الدین ابوطاهر قمی»، وزیر سلطان سنجر سلجوقی در قرن ششم دستور ساخت گنبد را در بالای حرم مطهر صادر کرد.
نمای گنبد در آغاز ساخت، آجر زرد رنگ و سپس کاشی نفیس سنجری بود. تا اینکه در سال 932هجری قمری در زمان شاه طهماسب صفوی گنبد مطهر طلا کاری شد. بعد از حمله و غارت ازبکان، مجددا در زمان شاه عباس صفوی در سال 1010 هجری قمری روی گنبد طلاکاری شد که این اتفاق در کتیبهی دور گنبد نیز اشاره شده است. اما بعد از زلزلهی سال 1084 قمری در زمان شاه سلیمان صفوی، در سال 1086 هجری قمری دوباره تعمیر شد.
اما در سال 1291 شمسی روسهای تزار،مسجد گوهر شاد و گنبد طلا کاری شده را به توپ بستند و به همین دلیل در عصر پهلوی برای چندمین بار مرمت شد. در سال 1358 شمسی نیز خشتهای قدیمی که به علت کمی ضخامت و گذشت زمان و تاثیر حوادث طبیعی سابیده و بدنما شده بود، برچیده شد و خشتهایی از ورقههای مسی با روکش طلا به روش الکترولیت به ضخامت چهل برابر قبل جایگزین آن شد.
به گزارش ایسنا، بعد از بقعه نورانی حضرت، یکی از کهنترین اماکن حرم مطهر، مسجد «بالاسر» است که در سال 425 هجری قمری یعنی حدود 1000 سال پیش در عهد غزنویان در غرب حرم مطهر ساخته شد.
مسجد گوهرشاد،یکی دیگر از بناهای باشکوه عهد تیموری در اوایل قرن نهم هجری قمری است که در جنوب حرم مطهر قرار دارد. این مسجد با چهار ایوان و هفت شبستان به دستور بانو گوهرشاد همسر میرزا شاهرخ تیموری و توسط معمار معروف ایرانی «قوامالدین شیرازی» در سال 821 هجری قمری ساخته شد.
صحن «انقلاب اسلامی» نیز نخستین و قدیمیترین صحنی است که در قسمت شمال حرم مطهر بنا شده است،این صحن در ضلع جنوبی صحن کهنه و مقابل ایوان طلا در عهد سلطان حسین بایقرا در اواخر دورهی تیموریان ساخته شده است و در عهد شاه عباس کبیر ضلعهای شمالی، شرقی و غربی آن احداث و تکمیل شد و در دوره پادشاهان صفوی، افشار و قاجار گسترش یافت.
در این صحن چهار ایوان وجود دارد:ایوان جنوبی صحن معروف به ایوان طلا که به دستور «امیرعلی شیرنوایی» وزیر «سلطان حسین بایقرا» در سال 872 هجری قمری ساخته شد و چون بدنه ایوان در زمان نادرشاه در سال 1148 قمری با خشتهای طلا،طلا کاری شده، به «ایوان نادری» نیز معروف است.
ایوان شمالی(عباسی) نیز در سال 1021 قمری ساخته شد.
بر فراز ایوان غربی (ایوان ساعت) ساخته شده است و ساعت بزرگی بر روی آن قرار دارد که در سالهای 1336 شمسی نصب شد. چهارمین ایوان نیز ایوان شرقی (نقاره) است.
اما مراسم «نقارهزنی» که در دربار سلاطین و حکام زمانهای پیش از اسلام و بعد از اسلام علاوه بر این که نوعی عظمت محسوب میشده، برای آگاهی و اعلام عمومی نیز مرسوم بوده است، همان نواختن طبل و دهل است و در حرم مطهر رضوی نیز از اواسط قرن نهم هجری توسط مرزا ابوالقاسم بابر(نوه گوهرشاد خاتون) در سال 860 هجری قمری مرسوم شد. هرچند در سالهای 1312 تا 1320 شمسی به دستور رضاخان، نقارهزنی تعطیل شد اما پس از سال 1320 تاکنون صدای نقاره بازهم دقایقی قبل از طلوع و غروب آفتاب توسط هفت نفر که سه نفر بر طبل و چهار نفر بر شیپورها میدمند،در صحن حرم مطهر میپیچد.
نقاره در ایام شهادت ائمه (ع)،سوگواری و ماههای محرم و صفر به خاطر حفظ احترام ائمه(ع) نواخته نمیشود ولی در اعیاد مذهبی (شب و صبح عید) و تولد ائمه(ع)،نقاره شادمانی چندین نوبت نواخته میشود. همچنین در سحرهای ماه رمضان حدود یک ساعت قبل از اذان صبح نواخته میشود. ساختمان نقاره نیز در ایوان شرقی صحن «انقلاب اسلامی» و به نام «ایوان نقاره» در عصر شاه عباس صفوی ساخته شد و پس از آن ساختمان نقارخانه بر بالای آن بنا شد. نقارهخانه دارای دو طبقه است. طبقه زیرین آن محل نگهداری طبلها، شیپورها و لوازم دیگر است و در طبقه بالایی، نقارهزنان مستقر میشوند.
و سقاخانهی حرم مطهر که در صحنه انقلاب وجود دارد به سقاخانه اسماعیل طلا معروف است. سنگاب این سقاخانه از سنگ مرمر یک پارچه با ظرفیت 1130 لیتر است که به دستور نادرشاه از هرات افغانستان برای آب شرب آورده شده است. در همان زمان شخصی به نام «اسماعیل بنایی» هشت ضلعی با ستونهای مرمر بر فراز سقاخانه احداث کرد و سقف آن را با خشتهای طلا آراست، به همین دلیل به سقاخانهی «اسماعیل طلا» معروف شد.
در دوره قاجار صحن آزادی واقع در شرق حرم مطهر و در پایین پای مبارک حضرت، ساخته شد. توسعه حرم مطهر بعد از پیروزی انقلاب اسلامی رشد چمشگیری یافت و با ساخت صحنهای جمهوری اسلامی، قدس،جامع رضوی،غدیر کوثر و هدایت هنوز ادامه دارد.
به گزارش مشرق به نقل از فارس،شهادت مرگ شکوهمندی است که مجاهد راه خدا، آن را آگاهانه و با افتخار انتخاب کرده و به حیات اخروی خود زیبایی و جلال میبخشد، شهادت مرگی است که شهید خود آن را انتخاب میکند، مرگی که انسان به سوی آن میرود نه آن که او به سوی انسان بیاید، ارزش و جایگاه شهید و شهادت نیز از همین جا منشأ میگیرد، یعنی در راه هدف مقدس و به تعبیر قرآن «فی سبیل الله» در راه خدا مردن و کشته شدن را شهید و شهادت گویند.
\
اینترگاورنانس، 9 ژانویه 2013
مباحث زیادی در مورد پروتکل جدیدی که مدیریت اینترنت را تک کنترلی می کند صورت گرفته است. این مباحث بیشتر در گروه کاری دامنه اینترنت امن ادامه یافته است. مباحث بسیار تخصصی هستند اما نکته مهم آن برای کنترل اینترنت، مسأله نفوذ است. بسیاری اعتقاد دارند که کنترل و مدیریت اینترنت توسط قوانین سازمان بین المللی ارتباطات از راه دور باعث می شود که مدیریت اینترنت استبدادی خواهد شد که همین امر موجبات افت کیفیت آن را بدنبال خواهد داشت. البته اگر یک ارتباط صحیح و دائمی میان متخصصان اینترنت و مدیران دولتی کنترل اینترنت باشد تا حدی می تواند از این افت کیفیت جلوگیری کند. نکته دیگری که در این مباحث وجود دارد، این است که اس آی دی آر، یکی از آخرین مواردی که اینترنت همچنان خودمختار است، نیز در آینده ای نزدیک تحت قوانین دولتی قرار خواهد گرفت. برای مطالعه اصل مطلب به لینک زیر مراجعه کنید.
.: Weblog Themes By Pichak :.