پایگاه اطلاع رسانی صاعقه

 

رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی گفت:  شهادت از برترین واژه‌های فرهنگ اسلامی و از مقدس‌ترین مفاهیم الهی است.

 

به گزارش خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل‌هاشم رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش، شهادت حضرت زهرا(س) را به عنوان یادگار پیامبر عظیم‌الشان اسلام(ص)، روز ارتش را به عنوان یادگار امام خمینی(رضوان‌الله تعالی علیه) و سالروز شهادت امیرسرافراز ارتش اسلام، سپهبد علی صیاد شیرازی را به عنوان یادگار دوران دفاع مقدس برشمرد و وجه تمایز این سه مناسبت را شهادت‌طلبی و ولایتمداری دانست.

آل‌هاشم در ادامه سخنان خود تصریح کرد: حضرت فاطمه‌ زهرا(س) جان خود را فدای دفاع از ولایت امیرالمومنین علی(ع) کرد و ارتش و نیروهای مسلح ما نیز درس شهادت و شهادت‌طلبی را از فرزندان آن بزرگوار آموختند.

رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش با یادآوری بیست و یکم فرودین ماه به عنوان سالروز شهادت سپهبد علی صیاد شیرازی خاطرنشان کرد: صیاد شیرازی جان خود را در دفاع از حریم ولایت فدای نظام مقدس جمهوی اسلامی ایران کرد.

وی شهید صیاد شیرازی را اسوه وفاداری و عشق و امیر شجاع و دلاور ارتش پرافتخار جمهوری اسلامی برشمرد که در وحدت نیروهای مسلح نقش بسزایی ایفا کرد.

نماینده ولی فقیه در ارتش سپس به ویژگی‌های اخلاقی و معرفتی شهید صیاد اشاره کرد و افزود: شهید صیاد شیرازی نمونه بارز شرافت و غیرت ایرانی است که در زمین‌های سر به فلک کشیده کردستان تا دشت‌های گرم خوزستان به جهاد و نیایش می‌پرداخت و در نهایت در این راه با نمایش اوج بندگی، جان شیرین خود را فدای عزت و سربلندی اسلام و ولایت کرد.

آل هاشم گفت: این شهید والامقام، فرماندهی مومن، متدین، امیدوار و سخت‌کوش بود که با اخلاص کم‌نظیر خود در گستره خونین جبهه‌های نبرد، از مرزهای میهن عزیزمان در عملیات‌هایی مانند ثامن‌الائمه، طریق‌القدس، بیت‌المقدس و فتح‌المبین و دیگر عملیات‌های پیروزمند دوران دفاع مقدس تا عملیات مرصاد از حدود و ثغور میهن اسلامی حراست کرد که به حق شهادت، زیبنده و شایسته آن عزیز بود.

وی سپس شهادت را اوج کمال انسانی دانست و گفت: همانگونه که خداوند متعال در قرآن کریم نیز فرموده‌اند؛ شهادت عالی‌ترین مقام انسانی و کمال نهایی است چراکه شهادت حائل انسان و خداوند را از میان بر می‌دارد.

رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش، تجلیل و گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدا را علاوه بر وظیفه همگانی نیاز امروز و آینده جامعه برشمرد و در این باره تصریح کرد: بدون تردید ارائه شیوه زندگی، منش و سیره شهدای دفاع مقدس می‌تواند آحاد جامعه به ویژه نسل جوان را با زوایای مختلف حماسه بی‌نظیر ملت بزرگ ایران اسلامی در طول دفاع مقدس آشنا سازد.

آل‌هاشم سپس به نامگذاری بیست و نهم فرودین ماه از سوی بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی(رضوان الله تعالی علیه) به عنوان روز ارتش اشاره و این روز را برای ملت ایران و نیروهای مسلح به ویژه غیورمردان ارتش سرافراز، روز جشن و شادمانی دانست.

رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش با بیان این مطلب که روز ارتش یک روز تاریخی، پرمعنا و از خاطره‌های ماندگار انقلاب محسوب می‌شود، گفت: این روز از این جهت مهم است که بنا به فرمایشات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) بقا و اعتلای ارتش در کشور ما مبدأ تاریخ شد.

آل هاشم سپس به توطئه دشمنان انقلاب به ویژه آمریکا و برخی از متحدانش برای انحلال ارتش در روزهای نخست پیروزی انقلاب اشاره و خاطرنشان کرد: کمتر دستگاهی در آن زمان وجود داشت که مورد توجه ویژه دشمن قرار گرفته باشد و از این رو آمریکا و برخی از کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای قصد داشتند تا با انحلال ارتش و خلع سلاح نمودن انقلاب، اهداف شوم خود را عملی کنند که امام عزیزمان با این توطئه، هوشیارانه برخورد نمودند و با نامگذاری بیست و نهم فروردین بنام روز ارتش تمام نقشه‌های آنان را نقش برآب کردند و ما امروز این روز را که از یادگاران با ارزش امام راحل است گرامی می‌داریم.

رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش در ادامه سخنان خود تصریح کرد: ارتش وفاداری خود به انقلاب را حتی قبل از پیروزی آن با حرکت تاریخی کارکنان نیروی هوایی در بیعت با امام(ره)، در مدرسه علوی اثبات کرد و سپس در اولین روزها بلکه در نخستین ساعات جنگ تحمیلی با پرواز 140 فروندی تیزپروازان نیروی هوایی پاسخ کوبنده‌ای به دشمن بعثی داد.

وی سپس وجود ایمان، اعتقاد به خدا و عمل به انجام وظایف در مقابل فرمان الهی را وجه تمایز ارتش جمهوری اسلامی ایران با ارتش سایر کشورها دانست و افزود: اگر می‌بینید صهیونیست، آمریکا و دیگر متحدانشان در مقابل این نظام صف کشیده‌اند بخاطر ایمان ما است.

رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش در پایان سخنان خود به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص نامگذاری سال 92 اشاره و افزود: بنابر فرمایشات معظم‌له، امسال سال تحقق دو حماسه سیاسی و اقتصادی است.

وی در تحلیل این دو حماسه و لزوم تداوم آن در سال جاری تأکید کرد: در بُعد داخلی، مقاومت مردم در برابر توطته‌ها و فشارهای دشمنان ادامه یافت و ملت غیور و مومن ایران اسلامی در راهپیمایی 22 بهمن پاسخ محکمی به دشمن دادند، اما در چشم‌انداز سال92، تداوم مقاومت در حوزه سیاسی- اقتصادی اهمیت دارد که با توجه به رویداد مهم انتخابات ریاست جمهوری ضرورت خلق حماسه‌ای عظیم و سیاسی بیش از گذشته وجود دارد.

آل‌هاشم انتخابات ریاست جمهوری را یکی از فرصت‌هایی دانست که می‌تواند با حماسه حضور مردمی تأثیرات عظیمی بر روند پیشترفت‌های داخلی و موقعیت بین‌المللی کشور باشد.

وی خاطر نشان کرد: حضور گسترده مردم در انتخابات، در سطح داخلی می‌تواند پشتوانه مهمی برای دولت آینده باشد و روند پیشترفت برنامه‌های کشور را تقویت کند و در سطح منطقه‌ای نیز با توجه به تداوم موج بیداری اسلامی، علاوه بر نمایش قدرت نرم جمهوری اسلامی در روند نظام‌سازی در کشورهای منطقه، می‌تواند موجب الگوپذیری ملت‌های منطقه گردد.

آل هاشم  حماسه آفرینی در عرصه انتخابات را نیازمند الزاماتی دانست و مشارکت پرشور و گسترده مردم، حضور همه طیف‌ها و سلیقه در انتخابات و اخلاق‌مداری، بصیرت و ولایتمداری را از جمله این اقدامات برشمرد.

 

 



  پایگاه اطلاع رسانی صاعقه

امام جمعه موقت تهران گفت:  شهید صیاد شیرازی یعنی ارتش چرا که این شهید بلند مرتبه ارتش را در یک کلمه خلاصه کرد و آن مبارزه با دشمن و کمک به ضعیف بود.

 



به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران،مراسم گرامی‌داشت چهاردهمین سالگرد شهادت امیر سرافراز جبهه نبرد حق بر باطل سپهبد شهید علی صیاد شیرازی در مسجد امام خمینی(ره) ستادارتش برگزار شد،

لازم به ذکر است در این مراسم با شرکت جمع زیادی از فرماندهان و کارکنان نیروهای چهارگانه و ستاد ارتش ، خانواده‌های معظم شهدا و همرزمان آن شهید برگزار شد و افراد شرکت کننده در این مراسم امیرصالحی، حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم ، امیرموسوی، امیر اسماعیلی ،امیرشاه صفی بودند.

در این مراسم حجت‌الاسلام و المسلمین صدیقی امام جمعه موقت تهران به ایراد سخن پرداخت و از شخصیت شهید سپهبد امیر علی صیاد شیرازی تجلیل کرد.

وی تصریح کرد: شهید سپهبد علی صیاد شیرازی از لحاظ صفات اخلاقی بسیار غنی بود که می‌توان به دلاوری، شجاعت ، پارسایی ذوب در ولایت و کریمه النفس بودن ایشان اشاره کرد که در زمان خودش یکی از حجت‌های خداوند متعال برای همه صنف‌ها بود.



حجت‌الاسلام صدیقی در ادامه افزود: حال بخواهیم شخصیت این شهید والامقام را با انبیاء مقایسه کنیم می‌توانیم با سلیمان نبی (ع)حضرت یوسف(ع) مقایسه کنیم چرا که صالح بودن این شهید والامقام مانند انبیاء ما بود حضرت سلیمان(ع) و حضرت یوسف (ع)با داشتن کرامت انسانی و پاک بودن توانست رودروی شرک و شیاطین بایستد که همین رابطه در صیاد شیرازی صدق می‌کند و این شهید بزرگوار توانست در برابر دشمنان این مرز و بوم بایستد و نگذارد خون مظلومی پایمال شود.

امام جمعه موقت تهران اظهار داشت: ارتش اسرائیل ، آمریکا و سلفیان مزدور از همان ابتدا خود را جندالله و حزب الله می‌خوانند و خود را سربازان خدمتگذار می‌دانستند و با جنگ و توطئه در صدر اسلام و کشتن مردمان بی‌گناه به خود می‌بالیدند و شهید صیاد شیرازی یعنی ارتش چرا که این شهید بلند مرتبه ارتش را در یک کلمه خلاصه کرد و آن مبارزه با دشمن و کمک به ضعیف بود.

 



وی در ادامه بحثی را به عنوان سلاح مطرح کرد و گفت : سلاح یعنی گرفتن حق مظلوم و نه کشتن مظلوم که در این باره حضرت امیرالمومنین(ع) که قدرت الله بودن آن و اسدالله بودن آن شمشیر مشرکین را از کار می‌انداخت و مردانگی حضرت علی(ع) توانست دژهای اشرار و مشرکین را به هلاکت برساند و این مردانگی حضرت علی(ع) در صیاد شیرازی متجلی بود.



وی در پایان قسمتی از شخصیت صیاد شیرازی را بازگو کرد و اذعان داشت: صیاد شیرازی فردی با ایمان، مخلص، زاهد بود و در زمان شهادت ایشان رابطه زیبایی به وجود آمد که می‌توان آن را به رابطه امام حسین(ع) و علی اصغر(ع) اشاره کرد و زمانی که پیکر مطهر ایشان بر روی زمین بود امام خامنه‌ای مقام معظم رهبری با بوسه بر پیکر صیاد شیرازی این رابطه را تداعی کردند.



مدیران ایرانی با غفلتی نابخشودنی، از شرکت انگلیسی اتکینز برای انجام پروژه های کلان در کشور دعوت می کنند و با عباراتی دهان پرکن، مانند، شرکت بین المللی و معمار سرشناس بین المللی و... به استقبال این شرکت می روند.
سرویس فرهنگی مشرق - چندین سال است که ائتلاف "فراماسون-بهاییت" نقشه های شومی را برای بیت الله الحرام در سر می پروراند و متأسفانه، بخشی از آن نیز به اجرا درآمده است. این اقدامات از طریق اتاق فرمان لندن و پشتیبانی مالی خاندان آل سعود و همراهی معماران مشهور فراماسون همچون "نورمن فاستر"، صورت می گیرد.
 
در سال 2010 میلادی، شرکت مشاور معماری و ساخت "اتکینز"، که دفتر مرکزی آن در بریتانیا مستقر می باشد، با چراغ سبز دولت بریتانیا، طرحی جنجالی را برای شهر مقدس مکه به پادشاه عربستان ارائه نمود.
 
 
 
طرح شرکت بریتانیایی "اتکینز" برای تخریب مسجدالحرام، با موافقت پادشاه وهابی آل سعود
 
بر طبق این طرح، بنای مسجدالحرام(به غیر از خانه کعبه) کاملا تخریب خواهد شد و ساختاری نامتعارف جایگزین آن می شود. این پروژه با مخالفت جدی مسلمانان جهان مواجه شد و در نهایت، خاندان سعودی با همفکری مشاوران بریتانیایی، به این نتیجه رسیدند که بایستی طرح به صورت نامحسوس و البته با روندی پیوسته به اجرا درآید.بر همین اساس، هر از چند گاهی، خبر تخریب بخشی از مسجدالحرام به گوش می رسد. در حال حاضر، شرکت اتکینز، بدون توجه به احساسات مسلمانان، مشغول اجرای این پروژه می باشد.
 
طرح شرکت بریتانیایی "اتکینز" برای تخریب مسجدالحرام
 
شرکت مذکور که ید طولایی در همکاری با شیوخ کشورهای حاشیه خلیج فارس دارد، به اجرای پروژه های عظیم و بی هویت بسیار مشهور است. دلیلی بر این مدعا، انبوهی از پروژه های اجرا شده و یا در حال اجرا در کشور امارات متحده عربی و برج های سر به فلک کشیده و بی قواره در ناکجاآبادی به نام دبی می باشد.
 
طرحی غیرمتعارف و بیگانه با معماری مسجدالحرام
 
 
   
نسخه بریتانیایی با فرمول "فراماسون-بهاییت"، موجب دگرگونی و نابودی معماری حرم امن الهی خواهد شد.
 
قسمت تأسف برانگیز داستان از آنجایی شروع می شود که مدیران ایرانی با غفلتی نابخشودنی، از شرکت انگلیسی اتکینز برای انجام پروژه های کلان در کشور دعوت می کنند و با عباراتی دهان پرکن، مانند، شرکت بین المللی و معمار سرشناس بین المللی و... به استقبال این شرکت می روند.



 

 پایگاه اطلاع رسانی صاعقه

 

مادر شهید صیاد شیرازی روز عاشورا بچه در بغل، در یکی از خیابان‌های نزدیک حرم علی‌بن‌موسی الرضا(ع) ایستاده بود، ناگهان صدای گریه کودک برخاست، اما دنباله صدا نیامد، مادر علی شنید که می‌گفتند: «طفلکی تمام کرد، خفه شد!».

خبرگزاری فارس: ماجرای شفا گرفتن شهید صیاد شیرازی از امام رضا(ع)

به گزارش خبرنگار حماسه و مقاومت فارس(باشگاه توانا)، امیر سپهبد شهید علی صیادشیرازی در سال 1323، در شهرستان درگز استان خراسان رضوی دیده به جهان گشود؛ در 16 فروردین ماه سال 1378، همزمان با عید خجسته غدیرخم به درجه سرلشکری نایل آمد و چند روز بعد و در تاریخ 21 فروردین به دست عوامل کوردل منافقین مقابل منزل خویش به شهادت رسید.

خاطره‌ای از شفا گرفتن این شهید بزرگوار در دوران کودکی‌اش را می‌خوانیم:

مادر شهید صیاد شیرازی روز عاشورا بچه در بغل، همراه زنان دیگر در یکی از خیابان‌های نزدیک حرم علی‌بن‌موسی الرضا(ع) به تماشای دسته‌های سینه‌زنی ایستاده بود. ناگهان صدای گریه کودک برخاست، اما دنباله صدا نیامد، لحظاتی گذشت، دهان بچه همچنان باز بود، نفسش بند آمده بود و رنگش هر لحظه کبود و کبودتر می‌شد. فذیاد زن‌ها بلند شد، زنی بچه را از دست مادر قاپید و صورت کوچک او را زیر سیلی گرفت، باز خبری نشد. مادر علی شنید که می‌گویند: «طفلکی تمام کرد، خفه شد!».

او رو به حرم گرداند و گفت: «حاشا به غیرتت!» بعد چشم‌هایش سیاهی رفت و به زمین افتاد؛ در عالم دیگر دید که در مجلس عزاداری است؛ کسی روی منبر نشسته و روضه می‌خواند؛ در بالای مجلس سیدی نورانی است که با دست به او اشاره می‌کند پیش آی! عزاداران راه باز کردند تا رسید به نزدیکی‌های آن سید نورانی، که حالا می‌دانست امام رضا(ع) است. امام دعایی خواند و بعد گفت: «تو نگران علی نباش!».

به صدای گریه فرزندش چشم گشود؛ صدای صلوات زن‌ها بلند شد؛ بچه را که به بغل گرفت و بر سینه‌اش فشرد، اشک امانش نداد. به طرف گنبد طلایی برگشت و گفت: «آقاجان من را ببخش، بی‌ادبی کردم».

زن‌ها هریک چیزی می‌گفتند و داروهایی تجویز می‌کردند و دعانویس‌هایی را نشانی می‌دادند؛ از میان صداها شنید: «بیچاره هم خودش غشیه، هم بچه‌ش!»؛ علی تا 2 روز تب داشت، اما مادر هیچ نگران نبود و می‌دانست نگهدار علی کسی دیگری است.

ایشان علی را نگه داشت تا اینکه او را به بالاترین مقام یعنی شهادت رساند.

 



 

 
 
امام رضا (ع)  در حدیثی سه خصلت کامل کننده ایمان را بیان کرده است.

 

به گزارش مشرق به نقل از کتاب بحارالانوار، جلد 87، امام رضا علیه السلام می فرماید:

 
«لا یستَکمِلُ عَبدٌ حقیقةَ الایمانِ حَتَّی تَکونَ فیهِ خِصالُ ثَلاثٍ: اَلتَّفقُّهُ فِی الدّینِ وَ حُسنُ التَّقدیرِ فِی المَعیشَةِ، وَ الصَّبرُ عَلَی الرَّزایا»

«هیچ بنده ای حقیقت ایمانش را کامل نمی کند مگر این که در او سه خصلت باشد:

دین شناسی، تدبر نیکو در زندگی و شکیبایی در مصیبت ها و بلاها



 پایگاه اطلاع رسانی صاعقه

نماهنگ حماسه سیاسی حماسه اقتصادی به همت مرکز موسیقی و سرود صداوسیما برای پخش از رسانه ملی تولید شد.

خبرگزاری فارس: نماهنگ «حماسه سیاسی حماسه اقتصادی» تولید شد

به گزارش خبرگزاری فارس، نماهنگ «حماسه سیاسی حماسه اقتصادی» به همت مرکز موسیقی و سرود صداوسیما نماهنگ حماسه سیاسی، حماسه اقتصادی  تولید شد.

بنا بر گزارش روابط عمومی مرکز موسیقی و سرود صدا و سیما، نماهنگ سال 1392 با عنوان (حماسه سیاسی - حماسه اقتصادی) در راستای فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در اداره کل تولید و تامین مرکز موسیقی و سرود صدا و سیما تولید شد و برای پخش در اختیار شبکه‌های مختلف رسانه ملی قرار گرفت.



 

 

 پایگاه اطلاع رسانی صاعقه

 

حضرت زهرا(س)  پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) از ولایت برای رضای خدا دفاع کرد و این الگوی مناسبی برای جامعه امروز است .

خبرگزاری فارس: ولایت‌پذیری حضرت زهرا(س) الگوی امروز باشد

 

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی همزمان با ایام فاطمیه در جمع زائران و مجاوران حرم حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه حضرت زهرا(س) شخصیتی بودند که حضرت علی(ع) در نامه‌های خود به ایشان افتخار کرده‌اند اظهار کرد: امیرالمومنین علی(ع) بارها فرمود برترین زن‌ها یعنی حضرت فاطمه(س)، از ما است.

وی با تاکید بر اینکه در ارتباط با حضرت زهرا(س) موضوعات سیاسی، عبادی و اجتماعی در کتاب‌ها مورد توجه قرار گرفته است، تصریح کرد: حضرت علی(ع) در سخنان خود می‌فرمایند در هیچ موضوعی فاطمه(س) با من مخالفتی نکرد.

 

*بانوان مطیع پذیری را از حضرت زهرا(س) بیاموزند

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه با اشاره به اینکه بانوان ایرانی مطیع پذیری از همسر را از حضرت زهرا(س) یاد بگیرند، خاطرنشان کرد: دفاع زن و مرد ندارد و به همین دلیل حضرت زهرا(س) پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) از ولایت برای رضای خدا دفاع کرد.

رفیعی با تاکید بر اینکه دفاعیات حضرت زهرا(س) نتیجه داد و موجب شد تا اصحاب جرأت اعتراض را پیدا کنند، اضافه کرد: خطبه فدک حضرت فاطمه(س) از نظر زمانی بر نهج البلاغه مقدم است و نخستین خطبه رسمی پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) خطبه ام ابیها(س) بود.

وی با اشاره به اینکه نباید فکر کنیم اعمال ائمه معصومین(ع) دست نیافتنی است، تصریح کرد: با توجه به آیات قرآن کریم باید از نیکان الگو بگیریم و با سیره آنها ارتباط برقرار کنیم.

 

*الگوی زندگی حضرت زهرا(س) کهنه شدنی نیست

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه با انتقاد از سخنان مغرضانه کسانی که می‌گویند چرا زندگی حضرت زهرا(س) را پس از 1400 سال باید الگو قرار دهیم و باید به دنبال الگوهای جدیدی باشیم اظهار کرد: صفات اخلاقی هیچ گاه به مرور زمان کهنه نمی‌شوند و همان گونه که 14 قرن پیش صداقت، امانت و عدالت نیک بوده است، امروز نیز آنها همین جایگاه را دارند.

رفیعی با تاکید بر اینکه منظور از الگو بودن حضرت زهرا(س) در جامعه زندگی مادی ایشان نیست، تصریح کرد: عبادت، صداقت، همسرداری، فرزندداری، ادب و دفاع از ولایت حضرت زهرا(س) هیچ زمانی کهنه نمی‌شود.   

وی با اشاره به اینکه در زندگی حضرت زهرا(س) رضایت از خدا را شاهد هستیم، خاطرنشان کرد: اگر ملاک زندگی فردی رضایت خدا باشد تمام کارها حل می‌شود.

 

*به خداوند بدگمان نباشیم

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه با تاکید بر اینکه باید به خداوند حسن ظن داشت، تصریح کرد: عبادتی بالاتر از حسن ظن به خدا وجود ندارد.

رفیعی با انتقاد از کسانی که از درگاه خدا ابراز ناامیدی می‌کنند، خاطرنشان کرد: افرادی که می‌گویند آمرزیده نمی‌شویم یا خداوند میان بندگان خود تفاوت قائل شده است گناه بزرگی می‌کنند زیرا به خداوند بدگمانی دارند.

 

*بدحجابی با رضایت خدا در تضاد است

وی با انتقاد از پوشش نوع لباس خانم‌های بدحجاب در جامعه گفت: اگر ما هیچ کاری به اسلام و انقلاب نداشته باشیم خانم‌ها باید از خود بپرسند آیا پوشیدن شلوار لی تنگ و مانتوی کوتاه با رضایت خدا در تضاد نیست.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه با اشاره به اینکه حضرت علی(ع) وقتی به خواستگاری حضرت زهرا(س) آمد وضعیت مالی خوبی نداشت، تصریح کرد: سطح مالی خانواده‌ها نباید موجب شود تا خوشبختی زوج‌های جوان مورد تاثیر قرار گیرد.

 

*مدرک‌ها قرار نیست با یکدیگر ازدواج کنند

رفیعی با تاکید بر اینکه اشکالی ندارد دختر لیسانس با پسری که مدرک دیپلم دارد ازدواج کند، خاطرنشان کرد: جوانان و خانواده‌ها دقت داشته باشند زوج‌های جوان قرار نیست با مدرک همدیگر زیر یک سقف زندگی کنند.  

وی در بخش پایانی سخنان خود به انتقاد از جشن‌های عروسی در جامعه پرداخت و تصریح کرد: متاسفانه اکنون مراسم شب اول عروسی با گناه آغاز می‌شود و در برخی تالارها شاهد اختلاط آقایان و خانم‌ها و موسیقی‌های نامناسب هستیم که در شأن سبک زندگی ایرانی اسلامی نیست.


 

 



 پایگاه اطلاع رسانی صاعقه

 

 

 

حجت‌الاسلام سید محمد علی آل‌هاشم رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش گفت نیروی هوایی ارتش بخشی از قدرت عظیم دفاعی ملت ماست و آنچه مردم ایران از نیروی هوایی ارتش دیدند و در خاطر خود سپرده‌اند، حضوری توأم با شجاعت، فداکاری و شرف در میدان‌های خطیر بوده است.
به گزارش روابط عمومی ارتش جمهوری اسلامی ایران، حجت‌الاسلام سید محمد علی آل‌هاشم در جمع فرماندهان نیروی هوایی ارتش، اظهار داشت: نیروی هوایی یک مجموعه با عظمت است که نظامیگری، دانش، فناوری، شجاعت و هنر را مجموعاً در درون خود جمع کرده است و به همین دلیل چهره این نیرو در میان مردم دوست داشتنی است.
وی با اشاره به تحریم‌های استکبار جهانی علیه نیروهای مسلح به وِیژه نیروی هوایی، اظهار داشت: نیروی هوایی سال‌هاست که در معرض تحریم‌های سخت و سنگین است، اما همواره با نشاط و خود باوری، سرود خودکفایی را به زیبایی خوانده و حقیقتاً نیروی هوایی الگویی برای نیروهای مسلح و کشور در حوزه مقابله با تحریم‌هاست.
وی با اشاره به اقدام چندی پیش نیروی هوایی در اورهال(بازسازی اساسی هواپیما) چند فروند جنگنده بمب‌افکن، تأکید کرد: دیدن این‌گونه اقدام‌ها موجب می‌شود انسان احساس بزرگی و غرور کند که تمامی این فعالیت‌ها، توسط متخصصین داخلی انجام می‌شود و شما بهتر از من می‌دانید که هیچ کدام از این اقدامات در گذشته در داخل کشور انجام نمی‌شد.
آل‌هاشم با ذکر یاد و نام شهید بابایی، گفت: شهید بابایی یکی از آن نمونه‌های درخشان تاریخ نیروی هوایی است که دانش را با اخلاص، عشق به ولایت، هدف‌های بلند اسلامی و پاسداری از مرز و بوم همراه کرده بود.
آل‌هاشم با بیان اینکه انتخابات سال 92 از اهمیت ویژه برخودار است، افزود: دشمنان قسم‌خورده انقلاب اسلامی در این 34 سالی که از انقلاب می‌گذرد، از تمام ابزار‌ها برای ضربه‌زدن به نظام استفاده کردند و این بار با فشار بیشتر و تحریم اقتصادی به دنبال این هستند که ملت را از نظام جدا کنند و حضور مردم را در صحنه‌های مختلف کمرنگ نشان دهند.
وی ادامه داد: مردم در 22 بهمن نشان دادند به نظام علاقمند هستند و در مواقع حساس حمایت خود را از نظام نشان می‌دهند.
وی در پایان ضمن تقدیر از هیأت رئیسه نیروی هوایی، تصریح کرد: از نظر حمایت‌های مختلف از تشکیلات فرهنگی، نیروی هوایی ارتش در بین نیروهای مختلف توجه ویژه‌ای به خانواده شهدا، ایثارگران و جانبازان داشته است که این امر قابل تقدیر است.



 پایگاه اطلاع رسانی صاعقه

 

خبرگزاری فارس: رئیس دفتر مقام معظم رهبری گفت: ایران هرگز طالب جنگ نیست، اما ما امروز عمده نیازمندی‌های خود به ویژه تجهیزات نظامی را خودمان تولید می‌کنیم و از هر نظر آماده دفاع از کیان نظام و اسلام هستیم.

خبرگزاری فارس: ایران طالب جنگ نیست اما کاملاً آماده دفاع است

 

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد محمدی‌گلپایگانی بعدازظهر امروز در اجتماع مردم استان کهگیلویه و بویراحمد که به مناسبت معارفه نماینده جدید ولی فقیه در این استان برگزار شد، اظهار داشت: حامل سلام گرم و صمیمانه ولی امر مسلمین به مردم ولایتمدار کهگیلویه و بویراحمد هستم.

رئیس دفتر مقام معظم رهبری افزود: رهبر فرزانه انقلاب به بنده فرمودند که سلام گرم من را به مردم گرانقدر کهگیلویه و بویراحمد برسانید و به آن‌ها بگویید که خاطرات سفر شورانگیز سال 73 به آن دیار همچنان در ذهن و فکر من زنده است.

حجت‌الاسلام محمدی‌گلپایگانی ادامه داد: استقبال بی‌نظیر مردم در آن سفر را همه به یاد دارند و بدون شک سابقه درخشان این مردم به ویژه عشایر لرنشین فراموش‌ناشدنی است.

وی با اشاره به انتصاب حجت‌الاسلام سید شرف‌الدین ملک‌حسینی به عنوان نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد، این انتصاب شایسته را به مردم تبریک گفت و ابراز داشت: امروز آن پدر فاضل را در چهره این فرزند عالم می‌بینیم و امید داریم که دفتر نماینده ولی فقیه در این استان همچون گذشته منشأ خدمت به مردم باشد.

 

 



 

 پایگاه اطلاع رسانی صاعقه


 

حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم ، رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش گفت: دوران خدمت مقدس سربازی فرصتی است برای آماده شدن جوانان جهت پذیرش مسئولیت های بزرگتر در زندگی که البته جوانان باید قدر این فرصت را بدانند و از آن به خوبی بهره برداری نمایند.


به گزارش روابط عمومی ارتش جمهوری اسلامی ایران: حجت الاسلام والمسلمین سید محمد علی آل هاشم، رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش در مراسم جشن سربازی پایان سال این سازمان در جمع کارکنان وظیفه با اشاره به دوران خدمت سربازی گفت: شاید دوران آموزشی برای برخی از جوانان دوران سختی باشد، ولی سربازی یک نعمت است و موجب مقاوم شدن انسان و آماده شدن او برای حضور در مسئولیت های بالاتر است.
وی با اشاره به اینکه کسانی که دوران سربازی را پشت سر می گذارند، بعدها با خاطرات خوب از آن دوران یاد می کنند اظهار داشت: سختی های سربازی، جوان ها را منظم و مسئولیت پذیر می کند و موجب می شود آنها در برابر دشواری های آینده زندگی آبدیده شوند.
حجت الاسلام آل هاشم خاطر نشان کرد: افرادی که به سربازی نمی رودند، معمولا انسان های هستندکه در محیط خانه و خانواده کمترموفق می شوند.
رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش درپایان با بیان اینکه سربازی جوان را منظم بار می آورد، افزود: معمولا درهر سازمان و موسسه ای انسان های منظم، افرادی هستند که دوران سربازی را طی کرده اند؛پس قدر دوران پرخاطره سربازی را بدانید.



 

فریم

 


حجت‌الاسلام والمسلمین آل هاشم در محفل انس با قرآن در دانشگاه امام‌علی (ع):
 
امروز قرآن در جامعه ما «حاکم» است/مهم عمل به «قرآن» است

 

 

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش با تأکید بر اینکه امروز قرآن در جامعه ما «حاکم» است، گفت: مسلمانان، قرآن را خوب می‌خوانند، خوب حفظ می‌کنند، تدبر در قرآن هم می‌کنند، اما آنچه که مهم است، عمل به قرآن است.

 

 


به گزارش خبرگزاری فارس، در راستای ترویج فرهنگ و شعائر قرآنی، محفل انس با قرآن کریم با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین آل هاشم رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران، امیر سرتیپ دوم رشیدزاده فرمانده دانشگاه افسری امام علی(ع)، رئیس عقیدتی سیاسی این دانشگاه و جمع کثیری از دانشجویان مشتاق قرآنی، در مسجد دانشگاه افسری امام علی (ع) نزاجا برگزار شد.

در این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین آل هاشم طی سخنانی با بیان اینکه قرآن از همه جهات مبارک است، اظهار امیداری کرد: انشالله جوانان ایران اسلامی، به ویژه کارکنان جوان نیروهای مسلح کشورمان، بیش از پیش با قرآن آشنا شده، در آن تدبر کرده و به مفاهیم آن جامعه عمل بپوشانند.

رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش در ادامه سخنانش در جمع دانشجویان قرآنی دانشگاه افسری امام علی(ع)، نبود هیچ شکی در قرآن، هدایت برای پرهیرگاری، عدم وجود هیچ ناراستی و کجی در قران، بیانگر همه چیز بودن، شکست‌ناپذیری، جداکننده حق از باطل، بیان‌کننده بهترین سخن‌ها، مایه هدایت مردم، اندرز برای متقین، بشارت برای مؤمنان، کتاب نور و آشکار، شفا و رحمت، کتاب خیر و کتاب آسان، را 14 ویژگی قرآن مجید دانست.

وی افزود: امروز باید خداوند را شاکر باشیم که در کشوری زندگی می‌کنیم که قرآن و فرهنگ قرآنی در آن حاکم است. حال آنکه پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، قرآن فقط در مجالس ختم خوانده شده و یا به عنوان جهیزیه در وسایل عروس و دامادها گذاشته می‌شد و موارد کوچک دیگر، اما امروز قرآن در جامعه ما «حاکم» است.

حجت‌الاسلام والمسلمین آل هاشم در ادامه به سخنان مقام معظم رهبری در مورد اهمیت قرآن اشاره کرد که معظم‌له فرمودند «ما باید در کشور 10 میلیون حافظ قرآن داشته باشیم».

رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش همچنین به خواست و نظر مقام عظمای ولایت مبنی بر عمل به قرآن اشاره کرد و افزود: مسلمانان، قرآن را خوب می‌خوانند، خوب ترجمه می‌‌خوانند،‌ خوب حفظ می‌کنند، تدبر در قرآن هم می‌کنند، اما آنچه که مهم است، عمل به قرآن است.

وی در بخش دیگری از سخنانش به نقش قرآن در پیروزی‌های به دست آمده رزمندگان حزب‌الله لبنان در مقابل رژیم اشغالگر قدس اشاره کرد و گفت: در جریان جنگ 33 روزه حزب‌الله لبنان با رژیم صهیونیستی، تعداد رزمندگان حزب‌الله بسیار کم بود، اما چون قرآن در دل آنها جای داشت، در مقابل هیمنه 60 ساله رژیم غاصب اسرائیل ایستاده و این رژیم جعلی را به ذلت کشاندند.

وی در پایان سخنانش از فرمانده، رئیس عقیدتی سیاسی، مسئول دارالقرآن و فرماندهان یگان‌های دانشگاه افسری امام‌علی(ع) نیروی زمینی که در جهت ارتقای درک و تدبر قرآنی دانشجویان این دانشگاه تلاش می‌کنند، تشکر کرد.

در پایان این مراسم نیز به تعدادی از دانشجویانی که به سؤالات قرآنی پاسخ دادند، هدایایی اهدا شد.

 

 



تاريخ : 17 / 12برچسب: پایگاه اطلاع رسانی صاعقه, | 12:39 | نویسنده : ali

 پایگاه اطلاع رسانی صاعقه


امام خمینی رحمة الله علیه

بشر ازاول تا آخرش هیچ است،آنچه هست قدرت خداست ،هر حرکتی که شما می کنید با قدرت حرکت می کنید،هر تفنگی که می اندازید قدرت خداست،قدرت مال اوست وهمه باید از اوباشیم انا له الله همه چیز ازاو،الحمد الله هر حمد مال اوست،شما وما خیال می کنیم الان ایران یک قدرتی دارد لاکن این قدرت خداست در اینجا ظاهر شده است،شما قدر این را بدانید که بفهمیدکه با قدرت خدا دارید سیر می کنید با قدرت خدا و به طبع خواصان خدا که در راسش انبیاء هستن



 پایگاه اطلاع رسانی صاعقه

در جشنواره ملي مطالعات قرآني دانشجويان كشور:

 

 

دانشگاه‌هاي ارتش به عنوان نهاد برتر قرآني معرفي شددر مراسم اختتاميه چهارمين جشنواره ملي مطالعات قرآني دانشجويان كشور دانشگاههاي آجا با توجه به شاخص‌هاي در نظر گرفته شده به عنوان نهاد برتر قرآني انتخاب و مورد تقدير قرار گرفت.

 به گزارش روابط عمومي ارتش جمهوري اسلامي ايران، مراسم اختتاميه چهارمين جشنواره ملي مطالعات قرآني دانشجويان كشور با حضور حضرت آيت‌الله ممدوحي عضو مجلس خبرگان رهبري، محمد حسين يادگاري، رئيس جهاد دانشگاهي و حجت‌الاسلام والمسلمين سيد مهدي تقوي، رئيس سازمان فعاليت‌هاي قرآني دانشگاهيان كشور و سرگرد مهدی میدانی نماينده سازمان عقيدتي سياسي ارتش جمهوري اسلامي ايران در خانه انديشمندان علوم انساني برگزار شد.

مدير امور قرآن و عترت و نماز سازمان عقيدتي سياسي ارتش در اين رابطه گفت: در تعامل با سازمان فعاليت‌هاي قرآني دانشجويان كشور و برنامه‌ريزي در خصوص انعكاس فعاليت‌ها و توانمندي‌هاي قرآني دانشجويان ارتش جمهوري اسلامي ايران از سال 1388 زمينه حضور دانشجويان دانشگاههاي آجا را در اين جشنواره فراهم كرده‌ايم.

وي ادامه داد؛ به گفته مسئولين جشنواره، حضور سازمان عقيدتي سياسي ارتش جمهوري اسلامي ايران (دانشگاههاي آجا) و سطح همكاري‌هاي في‌مابين در اين دوره و همچنين در سنوات گذشته بسيار مؤثر و مثال‌زدني بوده به نحوي كه در سال جاري نيز دانشجويان آجا با حدود 2700 نفر شركت‌كننده در بخش آزمون حضوري جشنواره كه به صورت سراسري  برگزار گرديد حضوري پررنگ داشته‌اند.

گفتني است در مراسم پاياني اين جشنواره، دانشگاههاي آجا با توجه به شاخص‌هاي در نظر گرفته شده و پس از بررسي امتيازهاي اخذ شده به عنوان نهاد برتر انتخاب و مورد تقدير قرار گرفت

پایگاه خبری عقاب نیوز به نقل از خبرگزاری قرآنی ایران :

 


نهادهای برتر در چهارمین جشنواره ملی مطالعات قرآنی دانشجویان ایران تجلیل شد.


بر اساس این گزارش این واحدها به ترتیب عبارتند از:

محمدی، نماینده جهاد دانشگاهی واحد یزد به عنوان واحد برتر جایزه خود را دریافت کرد.

هاشمی، به نمایندگی از جهاد دانشگاهی واحد چهارمحال و بختیاری، به عنوان واحد برتر.

مرادی، نماینده جهاد دانشگاهی واحد خراسان جنوبی، به عنوان واحد برتر.

فیروزی، نماینده جهاد دانشگاهی واحد البرز، به عنوان واحد برتر.

تهذیبی، به نمایندگی از جهاد دانشگاهی واحد همدان، به عنوان واحد شایسته تقدیر.

ایمانی، نماینده جهاد دانشگاهی واحد کرمان، به عنوان واحد شایسته تقدیر.

خروشی، نماینده جهاد دانشگاهی واحد اردبیل، به عنوان واحد شایسته تقدیر.

حق‌روستا، نماینده جهاد دانشگاهی واحد خواجه نصیر الدین طوسی، به عنوان واحد شایسته تقدیر.

هزاوه‌ای‌ها، نماینده جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی شهید بهشتی، به عنوان واحد شایسته تقدیر.

رضایی، نماینده دانشگاه علوم انتظامی، به عنوان نهاد برتر.

سیف، نماینده عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران، به عنوان نهاد برتر.

بیات، نماینده دانشگاه آزاد اسلامی، به عنوان نهاد برتر.



 پایگاه اطلاع رسانی صاعقه

 

 

پایگاه تهران، به نام سیدالاسرای ایران

پایگاه یکم شکاری واقع در تهران و به نوعی پوشش دهنده آسمان پایتخت است که به همین دلیل مهمترین پایگاه هوایی کشور شناخته می شود.

این پایگاه که در ماههای اخیر به نام امیر خلبان شهید حسین لشکری نامگذاری شده، باتوجه به اینکه در مجاورت فرودگاه مهرآباد قرار دارد وظیفه حراست از تاسیسات صنعتی و نظامی مرکزی و همچنین سرفرماندهی دیگر پایگاه‌ها را بر عهده دارد.

امیر حسین لشکری در سال 1331 در یکی از شهرهای استان قزوین به دنیا آمد و در تیرماه 1356 با درجه ستوان دومی خلبانی فارغ‌التحصیل شد و در یگان‌های نیروی هوایی دزفول، مشهد و تبریز دوره شکاری را تکمیل کرد.

با آغاز جنگ تحمیلی به خیل مدافعان کشور پیوست و پس از انجام 12 ماموریت، در تاریخ 27 شهریور 1359 هواپیمای وی مورد اصابت موشک دشمن قرار گرفت و در خاک دشمن به اسارت نیروهای بعثی عراق درآمد.

اعطای درجه از سوی فرمانده معظم کل قوا به خلبان لشگری

وی به مدت 18 سال در زندان‌های این رژیم اسیر بود. در سه ماهه اول دوران اسارت در سلول انفرادی بود و پس از آن در مدت 8 سال در کنار 60 نفر از دیگر همرزمان در یک سالن عمومی و دور از چشم صلیب سرخ جهانی نگهداری می‌شد اما پس از پذیرش قطعنامه وی را از سایر دوستان جدا کردند که دوران اسارت انفرادی وی 10 سال طول کشید.

امیر لشکری سرانجام پس از 16 سال اسارت به نیروهای صلیب سرخ معرفی شد و دو سال بعد در 17 فروردین 1377 به خاک مقدس وطن بازگشت و در بدو ورود به وطن لقب «سید الاسرای ایران» را از مقام معظم رهبری دریافت کرد.

وی پس از سالها تحمل رنج و آلام ایام اسارت بامداد روز دوشنبه 19/5/88 در بیمارستان لاله تهران به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

در ادامه اینجارا کلید نمایید

 



تاريخ : 11 / 12برچسب:, | 1:0 | نویسنده : ali

 

فریم


 

 

مادر او را از زیر قرآن رد کرد و آخر سر به پسرش گفت «خداحافظ پسرم، سلام من رو به حضرت زهرا(س) برسون»...

خدیجه محمدی، مادر شهید «محمد بروجردی» است. همه او را مسیح کردستان می‌شناسند. این مادر شهید خیلی خوش‌صحبت و مهربان است؛ یک بار که به دیدنش رفته بودیم می‌گفت: بنده در روستای «دره‎گرگ» از توابع شهرستان بروجرد دوشادوش همسرم در زمین‌های کشاورزی کار می‌کردم؛ خداوند فرزندان خوبی به ما عطا کرد اما محمد بین فرزندانم تک بود.

مادر شهید محمد بروجردی

کبری افشردی بهروز مادر شهید «حسن باقری»، مغز متفکر دفاع مقدس است؛ او می‌گوید: شهید باقری معتقد بود مادر و زن در مظام آفرینش مقام معنوی بسیار والایی دارد و همیشه از من می‌خواست برایش دعا کنم. بهترین و گران‌ترین هدیه‌ای که شهید باقری به من داده، شهادتش در راه اسلام و دین است که موجب فخر من در دنیا و آخرت شد.

مادر شهید حسن باقری

ساره امامزاده مادر شهیدان «سید محمد، سید علی و سید محسن جهان‌آرا» است؛ وی سال‌ها بود که ‌از بیماری آلزایمر رنج می‌برد‌ و ‌در روزهای پایانی عمرش دچار مشکل قلبی و تنفسی نیز شده بود که شهریور سال گذشته به دیدار فرزندان شهیدش رفت و امسال روز مادر را در کنار همان‌هایی است که دلش را برده بودند.

مادر شهیدان جهان‌آرا

مادر شهید صیاد شیرازی همیشه مقتدر می‌ایستد و می‌گوید: مادران و زنان، در زندگی خدا را فراموش نکنید در پی دنیا نباشید و به فکر تربیت فرزندان باشید. من شش فرزند پسر داشتم ولی در میان پسرانم علی خیلی عزیز بود؛ از ویژگی‌های مهم «علی» عدالتش بود و از همین جهت او برای خواهران و برادرانش الگو محسوب می‌شود. شهید صیاد همیشه به من می‌گفت برایم دعا کن تا به شهادت برسم و من در پاسخ به او می‌گفتم خدمت تو به انقلاب اسلامی مانند شهادت است و او آنقدر مخلصانه خدمت کرد تا اینکه به آرزویش رسید.

مادر شهید صیاد شیرازی

سال گذشته بود که شهید «حسن تهرانی مقدم» برای مادرش آخرین هدیه روز مادر را گرفت و بعد از آن شهادتش و رفتن به دیدار برادر شهیدش هدیه سردار جهادگر به مادرش بود. این مادر بزرگوار می‌گوید: حاج حسن فقیرنواز بود و در میان فقرا دوستان بسیار زیادی داشت و با آنان رابطه عاطفی عمیقی داشت. فرزندم مؤمن و با تقوا بود و یاد ندارم که نماز صبح و نماز جمعه وی ترک شده باشد.

مادر شهید حسن تهرانی مقدم

ایشان مادر مهربان دو شهید است؛ «سید صاحب و سید مهدی محمدی». یکبار که به دیدنشان رفته بودیم، عکس‌های پیکرهای فرزندانش را برایمان آورد؛ اول این عکس‌ها را زیر چادرش پنهان کرده بود؛ وقتی از او خواستیم که به ما هم نشان بدهد، گفت «آخه، از دیدن این عکس‌ها ناراحت می‌شوید» بالاخره عکس‌ها را دیدم پیکر شهید سیدصاحب که نیمی از آن به دست مادر رسیده بود و شهید سیدمهدی که در مرصاد توسط منافقین به شهادت رسیده بود. و این عکس‌ها زیباترین عکس‌های دنیا برای این مادر بود...

مادر شهیدان سادات صاحب و مهدی محمدی

مادر شهید مفقودالاثر «عبدالمجید امیدی» 23 سال چشم انتظار بود؛ 23 سال با هر بارانی که بارید اشک ریخت و همان جا که فرزندش به نظاره باران می‌ایستاد به آسمان خیره می‌شد، 23 سال زیر باران دست به دعا بر می‌داشت تا عبدالمجید به بازگشت رضایت دهد اما صبر مادر تمام شد و عبدالمجید نیامد؛ اربعین سال 87 بود که عبدالمجید مادر را به مهمانی طلبید؛ و این‌گونه بود که مادر با انتظارها و سجده‌های طولانی زیر باران خداحافظی کرد و ترجیح داد خودش به دیدار فرزندش برود.

مادر شهید مفقود عبدالمجید امیدی

مهمان مادر شهیدان آقاجانلو؛ امیر، مجید و حبیب بودیم. حسنیه احتشام، شیر‌زنی از تبار خمینی(ره). ‌او می‌گفت «برای هیچ‌یک از پسرها گریه نکردم. حتی در تشییع یکی از شهیدان، فریاد زدم، صدام خیال خام دارد، خدا به من 6 پسر داده، همه آنها را فدا می‌کنم». این مادر شهید آرزو دارد به کربلا برود و عکس‌ فرزندان شهیدش را به امام حسین(ع) نشان دهد.

مادر شهیدان آقاجانلو

«ماه‌منظر عیوض محمدی» مادر شهیدان «حسین، محمدرضا و علی خانه‌عنقا» است، او می‌گوید «یکبار روز مادر خواب دیدم محمد با لباس سپاه آمده. یک کادو و یک شانه تخم مرغ دستش بود. به من داد و گفت روزت مبارک!».

مادر شهیدان خانه‌عنقا

در قطعه 26 سفره‌ای پهن است، این سفره 28 سال است که زائران را برای برداشتن تبرکی دعوت می‌کند. 28 سال است که از شهادت فرزند اولش می‌گذرد. مادر شهیدان «محمود و مسعود شیر محمدی» را می‌گویم؛ او هر صبح جمعه در کنار مزار دو شهیدش و به هنگام برگزاری دعای ندبه از صدها نفر با چای داغ و صبحانه پذیرایی می‌کند و از زمان شهادت فرزندانش حتی یک جمعه هم این برنامه را تعطیل نکرده است.

مادر شهید شیرمحمدی

مادر شهید «حسن پاکدامن»؛ چهل روز هم نیست که از میان ما رفته است و میزبان سفره فرزندش است؛ این مادر شهید، پنج‌شنبه‌ها به قطعه 27 می‌رفت‌، سماور نفتی‌اش را سر مزار حسن روشن می‌کرد و به زائران مزار شهدا چای و نان و پنیر می‌داد.

مادر شهید حسن پاکدامن

مرحومه «اشرف‌السادات مینونشان» مادر شهید محمدجوادتندگویان نخستین وزیر نفت انقلاب اسلامی؛ این مادر خیلی صبور بود؛ وقتی که پیکر فرزندش را بعد از یازده سال به کشور آوردند، به قدری با صبر و تحمل این دوران را گذراند که الگویی برای خانواده بود.

مادر شهید محمدجواد تندگویان

«حاجیه سیدتاج خانم» مادر شهدای روستای برار است؛ پیکر فرزندش «کرامت» را 22 روز بعد برایش هدیه آوردند. یعنی روز سوم عید سال 1366. خودش رفت داخل معراج شهدا بچه‌اش را شناسایی کرد. با گل و گلاب شست و بعد هم خودم داخل قبر گذاشت. او می‌گفت: الان هم با اینکه آن چالاکی سابق را ندارم، اما همچنان سربازی آماده در رکاب رهبر عزیز و جانبازمان هستم. از قول من به ایشان بگویید: آقا سید علی عزیز «اگر نفسی از سیده تاج خانم می‌آید، برای رهبر است، ما همه چیزمان فدای رهبر است.

مادر شهدای روستای برار

این مادر مهربان شهیدان مظفر است؛ برادران شهید «حسن، علی و رضا» مظفر هر سه در یک روز و در عملیات مرصاد به شهادت رسیده‌اند؛ پیکر این شهدای سرافراز را یکباره تقدیم به پدر و مادر کردند و مادر این سه شهید که خود نیز در دوران دفاع مقدس در جبهه‌ حضور داشته‌ با دست خود سه فرزندش را به خاک می‌سپارد.

مادر شهیدان مظفر

«کونیکو یامامورا» اصالتاً ژاپنی بوده و مادر شهید دفاع مقدس «محمد بابایی» است؛ محمد، فروردین سال 62. والفجر یک، در منطقه فکه به شهادت رسید.

مادر شهید محمد بابایی

شهید لبنانی «سید محمدحسن هاشم» از نیروهای حزب الله لبنان بود؛ شاید بارها پیش آمده بود که آرزو می‌کرد در زمان جنگ عراق و شاید دنیای کفر علیه ایران، به رزمندگان اسلام در جبهه‌ها بپیوندند.

هر وفت مادر نماز می‌خواند بر گوشه دامنش بوسه‌ای می‌زد و می‌گفت «مادر برای شهادتم دعا کن». مادر نمی‌دانست منظور محمدحسن چیست. هر بار که تنها فرزندش چنین درخواستی را می‌کرد، اشک بر گونه‌اش جاری ‌می‌شد و می‌‌گفت «آخر تو تنها فرزند من هستی؛ می‌خواهی مرا تنها بگذاری؟». گاهی مادر به او می‌گفت «حبیبی! ماذا ترید؟» محمدحسن پاسخ می‌داد «احب استشهاد فی سبیل الله».

مادر شهید لبنانی، سید محمدحسن هاشم

صدیقه سالاریان مادر شهید جهاد علمی «مصطفی احمدی‌روشن» است که علاقه زیادی به تنها پسرش دارد،؛ روزی که خبر شهادت دانشمند هسته‌ای منتشر شد، همه منتظر بودند تا ببینند مادر شهید چه حالی دارد؛ دوربین‌ها برای ثبت نخستین لحظات شنیدن این خبر به سمت مادر کشیده شدند؛ و مادر با استواری کامل در برابر این همه نگاه حیران و متعجب با صلابت گفت «مصطفی دیگری تربیت خواهم کرد» و اینگونه همه شیطنت‌ها و اندیشه‌های سخیف را به سخره گرفت.

 

پدر و مادر شهید مصطفی احمدی‌روشن

سکینه واعظی، 6 تن از فرزندانش را به اسلام هدیه داده است؛ کسانی در این کشور انقلاب کردند که از خانواده‌های مستضعف بوده‌اند و هدف آنها دنیا نبود، اما اکنون هدف بسیاری فقط دنیا شده است؛ خواهران عزیز دنیا می‌ماند و ما می‌رویم، مواظب باشیم که خون عزیزانمان را به دنیا نفروشیم. مصیبت ما در شهادت فرزندانمان سخت نبود، اما اکنون مصیبت ما بالاترین مصیبت‌هاست؛ چرا که برخی زنان ما با وضع بسیار بدی در کوچه‌ها و خیابان‌ها تردد می‌کنند. من تا مدت‌‌ها پس از شهادت فرزندانم در مبارزات انقلاب نمی‌دانستم آنها شهید شده‌اند و حتی اکنون هم نمی‌دانم که آیا واقعاً جسد آنها در قبرهایشان است، یا خیر، ما آنها را نمی‌بینیم اما شهیدان ما را می‌بینند، باید خودمان از خون شهیدانمان مراقبت کنیم.

مادر شهیدان جعفریان

مادر شهید «بهروز صبوری» را همه می‌شناسند؛ مادری که 29 سال است دلتنگ و بی‌تاب است؛ 29 سال است از ته دل نخندیده و شادی دیگر بدون بهروز برایش معنایی ندارد. گاهی در سومار، گاهی در قطعه 27 گلزار شهدا و گاهی چشم به جاده‌ها دوخته تا خبری از بهروزش بشوند حتی حاضر است یک تار موی او را برایش بیاورند؛ اما بهروز همیشه به صورت چین‌خورده و چشم‌های اشکبار مادر لبخند می‌زند و به او نوید روز وصال می‌دهد، وصالی در بهشت.

مادر شهید مفقود «بهروز صبوری»

مادر شهیدان «سید احمد و سید رضا میری» است؛ آقا رضا 20 ساله بود که در فکه شهید شد؛ احمد آقا هم در 18- 19 سالگی در شلمچه. مادر شهیدان می‌گوید: احمد که گفت می‌خواهم بروم جبهه، گفتم «مادر، فقط به فکر شهید شدن نباشید. اگه اینطور باشه انگار برای اسم و رسم شهید شدید که ارزش نداره! برای دفاع از دین و مملکت و مردم جبهه بروید».

مادر شهیدان میری

«ننه‌علی»  مادر شهید انقلاب اسلامی «قربانعلی رخشانی مهماندوست» که حدود 90 سال از خداوند عمر پربرکتی گرفته بود؛ او 17 سال از عمرش را در کلبه‌ای، همسایه تنها پسرش بود که در روزهای نخستین اسفند سال گذشته، انتظار دیدار پایان یافت و درکنار علی، آرام گرفت.

مادر شهید قربانعلی رخشانی مهماندوست؛ ننه علی

اسماعیل 18 سال داشت که در جمعه خونین 17 شهریور سال 57 هنگامی که همگی ما در راهپیمایی شرکت کرده بودیم جلوی چشمان مادرش به وسیله ایادی رژیم شاه تیرباران شد و به شهادت رسید. علی هم سال 62 در عملیات آزادسازی خرمشهر در منطقه شلمچه در قالب گردان قدر که 113 نفر بودند و در آن زمان در محضر رهبر معظم انقلاب حضور داشتند، در سن 23 سالگی به شهادت رسید و اکنون 28 سال که مفقود‌الاثر است و از آن 113 نفر تنها 5 نفر زنده هستند.

مادر شهیدان «اسماعیل و علی کریمی» که سال‌ها پیش میزبان رهبر معظم انقلاب بوده‌ است، می‌گوید: مقام معظم رهبری فرمودند «خوشابه حالا شما که مادر شهید هستید، من به شما مادرهای شهدا افتخار می‌کنم».

پدر و مادر شهیدان کریمی

پروین صناعتی، مادر شهیدان مفقود «محمدمهدی و حمیدرضا اسماعیلی» است؛ او سال‌هاست در انتظار آمدن فرزندانش چشم را به جاده‌های پر پیچ و خم روستای «کله» دوخته است؛ دو شهید گمنام به این مادر منتظر می‌دهند تا برایشان مادری کند و این گل‌های بی‌نشان تسلی‌بخش بی‌قراری‌هایش باشند؛ او سال‌هاست مادر شهیدان گمنام است.

مادر شهیدان مفقود اسماعیلی در حال تدفین شهید گمنام

جمیله فیاض منفرد، مادر شهیدان «حسن، حسین و محمد‌رضا خلخالی» است؛ او چهار دختر و سه پسر دارد که هر سه پسرانش شهید شده‌اند. حسین در 23 سالگی، محمدرضا در 16 سالگی و حسن 27 سالگی. او می‌گوید «حسین اینقدر در جنگ سینه خیز رفته بود که لباسش به شدت ساییده شده بود و با همان لباس هم به دیدن امام رفت. وقتی امام خمینی(ره) حسین را با این لباس دیدند، فرمودند: پسرم به اطرافیانت بگو که هر موقع شهید شدی این لباس را کفنت کنند».

مادر شهیدان خلخالی

اسماعیل ذاکری در سال 42 و خلیل ذاکری یک سال بعد از او در سال 43 به دنیا آمد؛ اسماعیل 26 آبان 62 در پنجوین شهید شد و خلیل هم یک شب بعد که برای دادن آموزش نظامی رفته بود، لبنان با اصابت یک ترکش به قلبش به شهادت رسید. فاطمه واعظی مادر این شهید است که پیکرهای هر دو فرزندش را در یک روز در آغوش گرفت.

مادر شهیدان ذاکری

و این مادر شهید که روزی شاهد خنده‌های کودکانه و بزرگ شدن نوجوانش بود، امروز پیشانی‌ فرزندش را بوسه‌باران می‌کند...

مادر شهید، زائر فرزندش


 



 

 پایگاه اطلاع رسانی صاعقه

خبرگزاری فارس: محور اصلی بازتاب بیانات رهبر انقلاب در رسانه‌های جهان اغلب به برنامه هسته‌ای ایران و بیانات معظم له در مورد مخالفت ایران با ساخت سلاح هسته‌‌ای اختصاص یافت.

 

به گزارش خبرگزاری فارس، حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، صبح امروز (شنبه) در دیدار بسیار پرشور هزاران نفر از مردم تبریز، در بیانات بسیار مهمی به بررسی اوضاع مهم داخلی و پرونده برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران پرداختند.

رسانه‌های جهان محور اصلی بازتاب سخنان معظم له را بیانات ایشان در مورد پرونده هسته‌ای ایران قرار دادند.

 

 

خبرگزاری‌های آمریکا و انگلیس

 

 

خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس نوشت، رهبر عالی ایران روز شنبه اظهار داشت که ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نیست اما اگر چنین اراده‌ای داشته باشد، هیچ قدرتی در جهان قادر به توقف آن نیست.

این خبر گزاری همچنین به نقل از مقام معظم رهبری تصریح کرده است که ایران از نابودی تسلیحات هسته‌ای حمایت می‌کند.

رویترز هم تقریبا با همان جمله‌ای بازتاب سخنان رهبری را آغاز کرده است که آسوشیتدپرس گزارش خود را آغاز کرده بود. «ایران سلاح هسته‌ای نمی‌خواهد اما اگر بخواهد، هیچ قدرتی نمی‌تواند از دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای ممانعت به عمل آورد.»

جالب‌تر اینکه رویترز نیز همچون آسوشیتدپرس پس از این نقل قول، به فتوای تحریم سلاح‌های هسته‌ای مقام معظم رهبری پرداخته است.

این دو خبرگزاری که معمولا اخبار سایر رسانه‌ها نیز از آنها نقل می‌شود، تقریبا با محورهایی مشابه و جملات متفاوت سخنان رهبری را بازتاب داده‌اند.

شبکه خبری بی بی سی انگلیس نیز در مورد بیانات رهبر معظم انقلاب گزارش داد: آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی گفته است که اگر ایران قصد ساخت سلاح هسته‌ای را داشت، آمریکا به هیچ‌وجه نمی‌توانست جلوی آن کشور را بگیرد.

این شبکه به نقل از رهبر معظم انقلاب گفت که خودداری آمریکا از زورگویی و شرارت، احترام گذاشتن به حقوق ملت ایران، عدم‌دخالت در امور داخلی ایران که در حمایت از فتنه‌گران 88 کاملا آشکار بود و پرهیز از آتش‌افروزی در منطقه از مواردی است که اگر در رفتار آمریکایی‌ها نشان داده شود، می‌تواند نشان دهنده حسن‌نیت آنها باشد و با واکنش مناسب ایران روبه‌رو خواهد شد.

رسانه‌های عربی

روزنامه «سفیر» لبنان، گزارش داد: رهبر انقلاب ایران آیت الله خامنه‌ای دوگانگی میان گفتار و رفتار آمریکا را نشان بی‌منطق بودن واشنگتن دانست و افزود: آمریکا توقع دارد که ملت‌ها به خودکامگی و سخنان عاری از منطقش تن دهند اما ملت مقتدر و با منطق ایران تسلیم این خودکامگی‌ها نخواهد شد.

روزنامه «الرأی» کویت با پرداختن به پرونده هسته‌ای ایران از قول مقام معظم رهبری نوشت: ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نیست و این مسأله به خاطر فشارهای خارجی نیست بلکه به دلیل ایمان دینی ماست.

این روزنامه نوشت که رهبر انقلاب سال گذشته در فتوایی ساخت و استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی را حرام اعلام کرد.

خبرگزاری «آناتولی» ترکیه در بخش عربی پایگاه خود با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در مورد مسأله‌ای که اخیرا در مجلس اتفاق افتاده است گزارش داد: رهبر دینی ایران آیت الله خامنه‌ای در مورد تنش‌های سیاسی اخیر به مسئولان ایرانی درباره برهم زدن ثبات و آرامش مردم ایران هشدار داد.

این پایگاه نوشت: رهبر دینی ایران سخنان احمدی نژاد در وارد کردن اتهام به رئیس دو قوه دیگر را بی معنی و افراطی دانست.

 

شبکه خبری «الجزیره» وابسته به کشور قطر به نقل از مقام معظم رهبری خبر داد: ایران نمی‌خواهد سلاح هسته‌ای داشته باشد.

 

این شبکه گزارش داد که رهبر انقلاب ایران تأکید کرد که ایالات متحده آمریکا امروز در حالی داعیه حقوق بشر شده است که خود یکی از ناقضان اصلی حقوق بشر در کشورهای مختلف است.

 

 

رسانه‌های اسرائیلی

 

 

تمام روزنامه‌ها و سایت‌های اسرائیلی متفقا به نقل از رهبر انقلاب نوشته‌اند: ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نیست.

روزنامه صهیونیستی «جروزالم‌پست» در این مورد نوشته است: رهبر ایرانی‌ها می‌گوید این کشور بمب هسته‌ای نمی‌خواهد، اما اگر می‌خواست هیچ قدرت جهانی نمی‌توانست مانع آن شود. (آیت‌الله) خامنه‌ای همچنین دورویی ایالات متحده را به شدت مورد انتقاد قرار داد و گفت ایران هرگز در برابر فشار‌های بین‌المللی تسلیم نمی‌شود.

«جروزالم‌پست» در بخشی از خبر همچنین به فتوای رهبری مبنی بر ممنوعیت استفاده از تسلیحات اتمی اشاره کرده و نوشته است ایران و رهبری این کشور بارها تاکید کرده‌اند که به دنبال سلاح هسته‌ای نیستند.

«یدیعوت آحارانوت» دیگر روزنامه صهیونیستی است که بیانات رهبر انقلاب را در خبری فوری بازتاب داد و به نقل از رهبری نوشت ایران به دنبال تسلیحات هسته‌ای نیست.

این روزنامه افزوده است: رهبر معظم ایران روز شنبه گفت که کشورش به دنبال تسلیحات اتمی نیست، اما اگر به دنبال آن‌ بود و می‌خواست بمب بسازد، هیچ کشوری نمی‌توانست مانع دسترسی تهران به بمب شود.

یدیعوت ادامه داده است: آیت‌الله علی خامنه‌ای که تصمیم نهایی در مورد موضوعات اساسی را اتخاذ می‌کند، در جمع گروهی از ایرانی‌ها که به بیتش در پایتخت رفته بودند، گفت کشورش از امحا تسلیحات هسته‌ای حمایت می‌کند.

پایگاه صهیونیستی تایمز اسرائیل هم خبر خود را به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس و با محوریت موضوع پرونده هسته‌ای ایران منتشر کرده است.

تایمز اسرائیل در ادامه به سابقه برنامه هسته‌ای ایران پرداخته و نوشته است که ایران اکنون تحت تحریم‌های فزاینده غرب زندگی می‌کند، اما همواره تاکید کرده است که این تحریم‌ها موجب صرف نظر از برنامه هسته‌ای نمی‌شود.

 

 

رسانه‌های چین

 

 

خبرگزاری رسمی چین «شینهوا» گزارش داد که آیت الله خامنه‌ای در جمع ملاقات کنندگان خود گفت: ما معتقدیم که سلاح‌های هسته‌ای باید محو شوند و هیچ تصمیمی برای ساخت آن نداریم و اگر تصمیم به داشتن آن داشتیم هیچ قدرتی نمی‌توانست جلوی ما را بگیرد.

شینهوا با اشاره به فتوای رهبر انقلاب در تحریم تسلیحات هسته‌ای به بررسی اظهارات اخیر جان کری درباره مذاکرات هسته‌ای آتی در قزاقستان پرداخت و نوشت که وزیر خارجه آمریکا نسبت به مذاکرات آتی در آلماتی ابراز امیدواری کرده است.

 

فریم

 



فریم

خبرگزاری فارس: رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانات بسیار مهمی به تشریح رفتار و گفتار غیرمنطقی دولتمردان آمریکا در بحث مذاکره و تبیین رفتار منطقی ملت و نظام اسلامی در این زمینه پرداختند و با تجلیل مجدد از حضور پرشکوه و عزتمند ملت در راهپیمایی یوم‌الله ۲۲ بهمن، نکاتی را در باب مسأله اخیری که در مجلس روی داد بیان فرمودند.

 

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، صبح امروز ـ شنبه ـ در دیدار بسیار پرشور هزاران نفر از مردم تبریز، در بیانات بسیار مهمی به تشریح رفتار و گفتار غیرمنطقی دولتمردان آمریکا در بحث مذاکره و تبیین رفتار منطقی ملت و نظام اسلامی در این زمینه پرداختند و با تجلیل مجدد از حضور پرشکوه و عزتمند ملت در راهپیمایی یوم‌الله 22 بهمن، نکاتی را در باب مسأله اخیری که در مجلس روی داد بیان فرمودند.

در این دیدار که در آستانه قیام 29 بهمن مردم تبریز در سال 56 انجام شد، رهبر انقلاب اسلامی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای آن قیام، دین و ایمان دینی را معیار و ملاک و راهنمای حرکت ملت ایران دانستند و افزودند: نمونه بارز تبلور این حقیقت، مبارزات مردم آذربایجان در 150 سال اخیر است که همواره با پشتوانه ایمان دینی و پافشاری بر آن بوده است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه علت اصلی متزلزل نشدن ملت ایران در مقابل فشارهای قدرتهای جهانی از جمله تحریم ها، ایمان دینی ملت بوده است،‌خاطرنشان کردند: آنها از چند ماه پیش تحریم هایی را که ادعای فلج کننده بودن آنها را داشتند اِعمال و حتی چند روز قبل از 22 بهمن نیز دور جدیدی از تحریم ها را وضع کردند تا اراده مردم را سست کنند اما پاسخ ملت ایران این بود که راهپیمایی 22 بهمن امسال، پرشورتر و گسترده تر از سالهای قبل برگزار شد.

ایشان افزودند: در راهپیمایی 22 بهمن امسال، همه، از همه جا آمدند و حضور مردم همراه با روحیه بالا و چهره‌هایی خندان و شاداب بود و این حضور عظیم چهره واقعی ملت را بار دیگر نشان داد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه راهپیمایی 22 بهمن در هر سال،‌همچون ضربه سهمگین و بهمنی بزرگ، بر سر دشمنان و مخالفان ملت ایران فرود می آید خاطرنشان کردند: امسال نیز همینگونه شد.

ایشان با قدردانی مجدد از حضور پرشکوه و عزتمندانه ملت ایران در راهپیمایی 22 بهمن، خاطرنشان کردند: اگر صدبار هم این تشکر تکرار شود، باز هم جا دارد و باید در مقابل این روحیه و بصیرت ملت ایران، تعظیم کرد.

رهبر انقلاب اسلامی در تحلیل شرایط کنونی تأکید کردند: دشمنان در مقابل ایمان، عزم راسخ، بصیرت، شجاعت و تحمل ملت ایران، در موضع انفعال قرار گرفته و بر همین اساس حرکات غیرمنطقی انجام می دهند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با استناد به رفتار و گفتار ‌دولتمردان امریکایی، آنان را افرادی غیرمنطقی، دارای حرف و عمل متناقض و روحیه زورگویانه دانستند و خاطرنشان کردند: امریکاییها توقع دارند که دیگران در مقابل حرفهای غیرمنطقی و زورگویی های آنها تسلیم شوند، همانطور که برخی تسلیم شده اند اما ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی تسلیم شدنی نیست زیرا منطق، توانایی و اقتدار دارد.

معظم‌له در تبیین مواضع و اقدامات غیرمنطقی دولتمردان امریکایی و دولتهای غربیِ دنباله رو آنها، به بیان نمونه های عینی پرداختند و افزودند: آنها ادعا می کنند که متعهد به حقوق بشر هستند و پرچم حقوق بشر را در دنیا بلند کرده اند، اما در عمل بیشترین ضربه را به حقوق بشر می زنند و با فجایعی نظیر گوانتانامو و ابوغریب و کشتار مردم افغانستان و پاکستان بیشترین اهانتها را به حقوق انسانها می کنند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای یکی دیگر از موارد غیرمنطقی بودن امریکاییها و تناقض میان ادعا و عمل آنها را، ادعای آنها مبنی بر مقابله با سلاح هسته ای برشمردند و افزودند: آمریکایی ها براساس این ادعا، یازده سال پیش، به عراق حمله کردند اما بعدها مشخص شد این ادعا از اساس نادرست بوده است.

ایشان خاطرنشان کردند: دولتمردان امریکایی با وجود این ادعا از رژیم شریر صهیونیستی و مجهز به سلاح هسته ای که دیگران را نیز تهدید می کند، حمایت می کنند.

رهبر انقلاب اسلامی، ادعای تعهد به گسترش دموکراسی در دنیا را یکی دیگر از حرفهای خلاف واقع مقامات امریکایی دانستند و افزودند: آنها از یک طرف این ادعا را مطرح می کنند اما از طرف دیگر دائماً در حال تعارض و مقابله با ایران هستند که دارای روشن‌ترین و واضح‌ترین مردم‌سالاری‌ها در منطقه است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کردند: امریکایی‌ها در حالی مدعی حمایت از گسترش دموکراسی هستند که در همین منطقه،‌ با وقاحت تمام از کشورهایی حمایت می کنند که حتی بوی دموکراسی را هم استشمام نکرده اند و مردم آنها برای یک بار نیز صندوق رأی و انتخابات را ندیده اند.

ایشان یکی دیگر از مصادیق تناقض میان حرف و عمل دولتمردان امریکایی را، ادعای آمادگی مذاکره با ایران به منظور حل مسائل میان دو کشور،‌دانستند و افزودند: این ادعا در حالی مطرح می شود که امریکاییها حرفهای ناشایست و خلاف واقع را به نظام جمهوری اسلامی نسبت می دهند و برای مقابله با ملت ایران متوسل به تحریم و فشار می شوند.

رهبر انقلاب اسلامی سخنان چند روز پیش رئیس جمهوری امریکا مبنی بر تلاش این کشور برای جلوگیری از ساخت سلاح هسته ای بوسیله ایران را مورد اشاره قرار دادند و تأکید کردند: اگر ایران قصد ساخت سلاح هسته ای را داشت امریکا به هیچ وجه نمی توانست جلوی ملت ایران را بگیرد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: جمهوری اسلامی ایران قصد ساخت سلاح هسته ای را ندارد و این تصمیم نیز به دلیل ناراحتی امریکا نیست، بلکه بر مبنای یک عقیده و اعتقادی است که سلاح هسته ای را جنایت بر ضد بشریت می داند و ضمن آنکه بر عدم تولید آن تأکید دارد،‌خواستار محو سلاحهای هسته ای موجود در جهان نیز است.

ایشان تأکید کردند: ادعای امریکاییها مبنی بر ساخت سلاح هسته ای بوسیله ایران، ‌یک تقلب در حرف زدن است.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: در موضوع هسته ای ایران، ‌بحث بر سر سلاح هسته ای نیست،‌بلکه آنها می خواهند مانع حق قطعی و مسلم ملت ایران در غنی سازی هسته ای و استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای شوند که البته در جلوگیری از ملت ایران موفق نخواهند شد و این ملت کار خود را براساس حق صریح خود  انجام خواهد داد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کردند: تلاش برای تضییع حقوق ملت ایران نمونه ای آشکار از غیرمنطقی بودن امریکاییها است و بر همین اساس با طرف غیرمنطقی و زورگو، نمی توان با اتکاء به منطق حرف زد.

ایشان افزودند: جمهوری اسلامی ایران در طول 34 سال گذشته، در قضایای مختلف جهانی، بروشنی دریافته است که طرف مقابل او کیست، چگونه رفتار می کند و چگونه باید با او برخورد کرد.

رهبر انقلاب با اشاره به اینکه امریکایی ها در بحث مذاکره، با تکیه به شبکه خبری رسانه ای تحت تسلط صهیونیستها و امریکایی ها، به دنبال فریب دادن افکار عمومی جهان،‌منطقه و ایران هستند افزودند: شبکه رسانه ای جهانی، حرفهای ما را یا منعکس نمی کند و یا ناقص و حتی برعکس منعکس می کند، بنابراین روی سخن ما با ملت ایران است.

ایشان در تبیین واقعیات و حقایق بحث مذاکره، پنج نکته مهم را مورد تأکید قرار دادند: غیرمنطقی و متناقض بودن حرف و رفتار دولتمردان امریکایی - تلاش امریکایی ها برای تسلیم کردن ملت ایران به عنوان هدف اصلی مذاکرات - معنای حقیقی مذاکره در عرف قدرتهای سلطه گر - دروغ و فریبکاری امریکایی ها درباره برداشته شدن تحریم ها با مذاکره - و منطقی بودن رفتار ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی در مقابل پیشنهاد امریکا.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای غرض اصلی دولتمردان امریکا از طرح پیشنهاد مذاکره را تبلیغ و هیاهو درباره تسلیم شدن ملت و نظام ایران خواندند و افزودند: آنها می خواهند به ملتهای مسلمان و سربرافراشته منطقه، نشان دهند که جمهوری اسلامی ایران هم با همه سرسختی و ایستادگی، عاقبت پای میز مذاکره و مصالحه آمد، بنابراین شما نیز چاره ای جز تسلیم ندارید.

رهبر انقلاب خاطرنشان کردند: البته سلطه گران از دیرباز با هدف ناامید کردن ملتهای مسلمان، درصدد کشاندن ایران پای میز مذاکره و بده و بستان بوده اند و اکنون نیز همین هدف را با طرح تبلیغاتی «مذاکره ای غیرمربوط به مسائل اساسی» دنبال می کنند اما جمهوری اسلامی ایران، با چشمان باز اهداف آنها را می فهمد و متناسب با آن اهداف، جواب می دهد.

ایشان معنای حقیقی گفتگو در عرف امریکا و غربیها را پذیرش حرفهای آنان در پای میز مذاکره خواندند و افزودند: آنها با همین نگاه غیرمنطقی، در تبلیغات اخیرشان می گویند مذاکره مستقیم کنیم تا ایران را به دست برداشتن از انرژی هسته ای و غنی سازی قانع و وادار سازیم اما اگر خواهان گفتگوی حقیقی و منطقی بودند باید می گفتند مذاکره کنیم تا ایران استدلالها و ادله خود را بگوید و مسائل عادلانه بررسی شود.

رهبر انقلاب این سؤال را مطرح کردند که با توجه به این نگاه حاکم بر دولتمردان امریکایی و انتظار آنها برای تسلیم شدن ایران، اگر دولت ایران هم پیشنهاد گفتگو را بپذیرد آیا مذاکره به درد می خورد و اصلاً به جایی می رسد؟

رهبر انقلاب با اشاره به اقدام امریکایی ها در قطع مذاکره هنگام کم آوردن در مقابل حرفهای منطقی ایران افزودند: در 15 سال گذشته، دو سه بار امریکایی ها با تأکید بر اینکه گفتگو خیلی ضروری، فوری و حیاتی است در برخی مسائل درخواست مذاکره کردند، یک یا دو مأمور دولتی هم رفتند و با آنها گفتگو کردند، اما به محض اینکه در مقابل حرفهای منطقی ایران، جوابی نداشتند مذاکره را قطع کردند و با استفاده از شبکه رسانه ای بین المللی خود وانمود کردند ایران مذاکره را قطع کرده است.

ایشان پرسیدند آیا با وجود این تجربیات، باز هم لازم است بی منطقی امریکاییها را در مذاکرات تجربه کنیم؟

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، تبلیغات امریکایی ها را درباره لغو تحریم ها در پی مذاکره با ایران، وعده ای دروغ دانستند و افزودند: آنها به خیال خام خود فکر می کنند ملت از تحریم ها به ستوه آمده بنابراین با شنیدن این وعده، مشتاق مذاکره با امریکا می شود و به مسئولان کشور فشار می آورد.

رهبر انقلاب خاطرنشان کردند: در واقع، این وعده نیز از همان حرفهای فریبکارانه است و نشان می دهد آنها به دنبال مذاکره حقیقی و عادلانه نیستند بلکه تسلیم شدن ملت ایران را دنبال می کنند در حالیکه اگر ملت ایران می خواست تسلیم امریکاییها باشد اصولاً انقلاب نمی کرد.

ایشان در اِشکال جدی دیگری به ادعای امریکایی ها مبنی بر لغو تحریم ها با مذاکره تأکید کردند: هدف تحریم ها، همچنانکه بارها گفته اند خسته کردن ملت ایران و جدا کردن ملت از نظام اسلامی است بنابراین اگر مذاکره هم انجام شود اما ملت همچنان در صحنه باشد و بر حقوق خود پافشاری کند،‌ تحریم ها وجود خواهد داشت.

رهبر انقلاب در همین بحث به بازخوانی یک برداشت ذهنی دولتمردان امریکایی پرداختند که نیمی از آن درست و نیمی دیگر غلط است.

معظم‌له فرمودند: امریکایی ها معتقدند جمهوری اسلامی بر ملت تکیه دارد و اگر با تحریم ها مردم را از نظام اسلامی جدا کنیم قدرت مقاومت از نظام گرفته می شود. بخش اول این حرف که نظام کاملاً متکی بر توده های عظیم ملت است حرف درستی است اما بخش دوم که فشارها و تحریم ها، ملت را به زانو درمی آورد و آنها را از نظام جدا می کند،‌کاملاً غلط و ناشی از بدفهمی است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: البته ملت ایران بدنبال شکوفایی و رونق و رفاه کامل است اما حاضر نیست این هدف را با ذلت بدست آورد بلکه با «تدبیر و عزم و شجاعت» و تکیه بر نیروهای داخلی بویژه جوانان مستعد ایران، تحقق  این هدف را پیگیری می کند.

رهبر انقلاب با اشاره به پیشرفتهای شگفت انگیز ملت ایران در مقایسه با ملتها و کشورهایی که تسلیم امریکا بوده اند افزودند: تحریم ها مردم را آزار می دهد اما در مقابل آن دو راه بیشتر وجود ندارد یا مانند ملتهای ضعیف، «تسلیم شدن و در مقابل زورگویان جهانی توبه کردن» و یا مانند ملت شجاع ایران فعال کردن توانایی ها و نیروهای داخلی و عبور سرافرازانه و قدرتمند از منطقه ی خطر.

ایشان افزودند: بدون تردید ملت ایران راه دوم را انتخاب کرده و می کند و به اذن الله

تحریم ها را به مرحله ای برای رشد و شکوفایی بیشتر تبدیل خواهد کرد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای،‌ حضور پرنشاط ملت در راهپیمایی 22 بهمن را به معنای شکایت نداشتن مردم از گرانی و مشکلات ندانستند و افزودند: مردم بخصوص طبقات ضعیف دشواریها را کاملاً احساس می کنند اما میان خود و نظام فاصله نمی اندازند زیرا می دانند نظام اسلامی و اسلام عزیز همان دست قدرتمندی است که می تواند مشکلات را حل کند.

رهبر انقلاب در جمع بندی سخنان خود درباره مذاکره با امریکا تأکید کردند: نظام اسلامی و ملت ایران برعکس دولتمردان امریکایی، اهل منطق هستند بنابراین اگر از طرف مقابل حرف و رفتار منطقی ببینند به آن پاسخ مناسب می دهند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، خودداری امریکا از زورگویی و شرارت، احترام گذاشتن به حقوق ملت ایران، عدم دخالت در امور داخلی ایران که در حمایت از فتنه گران 88 کاملاً آشکار بود و پرهیز از آتش افروزی در منطقه را از جمله نشانه هایی دانستند که اگر بروز کند می تواند نشان دهنده حسن نیت دولتمردان امریکایی باشد.

رهبر انقلاب افزودند: اگر اینطور شود و امریکایی ها در حرف و عمل نشان دهند که غیرمنطقی نیستند آن وقت می بینند که جمهوری اسلامی و ملت ایران، خیرخواه و اهل تعامل و منطقند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کردند: تنها راه تعامل با جمهوری اسلامی ایران همین است و در این صورت دولت امریکا، جواب مناسبی دریافت خواهد کرد.

ایشان در بخش پایانی سخنانشان به قضیه مهمی که یکشنبه دو هفته قبل در مجلس پیش آمد پرداختند و نکات مهمی را در این باره بیان کردند.

رهبر انقلاب با اشاره به ناراحتی ملت و نخبگان از این مسئله افزودند: این قضیه بد و نامناسب، بنده را نیز از دو جهت ناراحت و متأثر کرد یکی از بابت اصل وقوع ماجرا و دیگری بابت ناراحتی مردم از این قضیه.

ایشان افزودند: در این ماجرا متأسفانه رئیس یک قوه به استناد یک اتهام ثابت نشده و حتی مطرح نشده در دادگاه، دو قوه دیگر یعنی مجلس و قوه قضاییه را متهم ساخت که کاری بد، ‌غلط، نامناسب،‌ خلاف شرع، خلاف قانون و خلاف اخلاق بود.

رهبر انقلاب خاطرنشان کردند: این رفتار، حقوق اساسی مردم را نیز تضییع کرد چرا که زندگی در «آرامش و امنیت روانی و اخلاقی»، جزو حقوق اساسی ملت است.

رهبر انقلاب تأکید کردند: بنده فعلاً نصیحت می کنم که این کار شایسته ای برای نظام جمهوری اسلامی نیست.

ایشان استیضاح اخیر را نیز کاری غلط خواندند و افزودند:‌استیضاح باید فایده ای داشته باشد اما چند ماه مانده به پایان کار دولت،‌استیضاح یک وزیر آن هم به خاطر مسئله ای که مربوط به وزیر نیست،‌چه علت و فایده ای دارد؟

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: در داخل مجلس هم کسانی حرفهای نامناسب بر زبان آوردند که آن هم غلط بود.

ایشان خاطرنشان کردند: دفاع رئیس محترم مجلس هم قدری زیاده روی بود و لزومی نداشت.

رهبر انقلاب تأکید کردند: نه آن متهم کردن، نه آن برخورد کردن و نه آن استیضاح، ‌مسائل مناسبی نبود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای پرسیدند: وقتی دشمن مشترک وجود دارد و توطئه ها از هر طرف شکل می گیرد واقعاً جز افزایش برادری ها و ایستادگی در مقابل دشمن باید کار دیگری کرد؟

رهبر انقلاب با اشاره به حمایتهای خود از مسئولان کشور افزودند: بنده باز هم کمک می کنم اما این رفتارها، متناسب با سوگندها و تعهدات نیست، مسئولان عظمت ملت را ببینید و رفتاری شایسته این ملت انجام دهند.

ایشان تأکید کردند: مسئولان،‌دولت و مجلس، همه تلاشهای خود را برای حل گره ها و مشکلات اقتصادی مردم و کشور متمرکز کنند زیرا همانطور که چند سال پیش گفتم دشمن نقشه ها و توطئه هایش را در مسائل اقتصادی متمرکز کرده است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: چند سال قبل درباره مبارزه با فساد اقتصادی، نامه ای به رؤسای قوا نوشتم مکرر می گویند فساد اقتصادی اما این کار به زبان گفتن تمام نمی شود بلکه نیازمند مبارزه عملی است، در عمل چه کار شد؟ در عمل چه کار کردید؟ این مسائل انسان را متأثر می کند.

رهبر انقلاب افزودند: تقوا، تقوا، تقوا!، ‌از مسئولان توقع داریم با صبر، میدان ندادن به احساسات سرکش و ملاحظه مسائل کشور، همه توان و نیروها را برای حل مشکلات مردم متمرکز کنند و حالا که دشمنی های دشمن شدت یافته، آنها هم رفاقتهایشان را شدت دهند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: ان‌شاءالله این نصیحت خیرخواهانه و مشفقانه مورد توجه مسئولان بخصوص مسئولان بالا قرار گیرد و به آن پایبند باشند.

ایشان خاطرنشان کردند: البته گله امروز من از برخی سران و مسئولان موجب نشود عده ای راه بیفتند و علیه این و آن شعار دهند که با این کار هم مخالف هستیم.

رهبر انقلاب اسلامی، با انتقاد صریح و شدید از اقدام اخیر برخی افراد در بر هم زدن مجلس سخنرانی رئیس مجلس در قم افزودند: اینکه عده ای برخی را ضدولایت و ضدبصیرت بنامند و شعار بدهند نظیر آنچه اخیراً در قم روی داد، اقدامی غلط است و بنده کاملاً مخالف این کارها هستم که قبلاً هم نظیر آن در مرقد مطهر حضرت امام(ره) اتفاق افتاد و به مسئولان تذکر دادم جلوی این کارها را بگیرند.

رهبر انقلاب افزودند: کسانی که راه می افتند و شعار می دهند اگر واقعاً حزب اللهی و مؤمن هستند بدانند که این کارها به ضرر کشور و خلاف شرع است و اگر هم اعتنایی به این حرفها ندارند که حسابشان جداست.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پایان بیاناتشان تأکید کردند: آینده ملت بصیر ایران به لطف الهی کاملاً روشن است و افقی به مراتب بهتر و درخشان تر در انتظار این ملت و جوانان است.

در ابتدای این دیدار آیت‌الله محسن مجتهد شبستری نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز در سخنانی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای قیام 29 بهمن سال 56 در تبریز، به حضور کم‌نظیر مردم آذربایجان در راهپیمایی 22 بهمن امسال اشاره کرد و گفت: پیام مردم بصیر و موقع‌شناس ایران در راهپیمایی پرشکوه 22بهمن، حفظ وحدت و همدلی در جامعه، توجه به حاکمیت اخلاق در عرصه سیاست، و تلاش مضاعف مسئولان برای حل مشکلات بود.

 



 

امام جعفر صادق علیه السلام در حدیثی گهربار درباره حقوق والدین، می‌فرمایند سه چیز بر فرزند در حق پدر و مادر واجب است.
 

امام جعفر صادق علیه السلام در مورد سپاسگزارى از والدین مى‌فرماید: سه چیز بر فرزند،در حق پدر و مادر واجب است:

۱- شکر پدر و مادر به هر شکل ممکن؛

۲- اطاعت از پدر و مادر در هر چیزى که امر و نهى مى‌کنند به جز در گناه و معصیت خدا

۳- خیرخواهى براى ایشان در پیدا و نهان


متن حدیث:

«یجب للوالدین على الولد ثلاثه اشیاء: شکرهما على کل حال و طاعتهما فیما یأمرانه و ینهیانه عنه فى غیر معصیه اللَّه و نصیحتهما فى السرّ و العلانیه»


«تحف العقول، صفحه 322»

 



 پایگاه اطلاع رسانی صاعقه

رهبر معظم انقلاب در پیامی به همایش جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، فرمودند: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تجسّم پنجاه سال تلاش و مجاهدت است.

 

خبرگزاری فارس: جامعه مدرسین تجسم پنجاه سال تلاش و مجاهدت است

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام به همایش جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با عنوان «نیم قرن حضور» که به منظور پاسداشت 50 سال تلاش علمی، فرهنگی و سیاسی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد، با تأکید بر ضرورت تکریم نیم قرن تلاش مخلصانه این نهاد حوزوی مبارک، افزودند: جامعه مدرسین تجسم پنجاه سال تلاش و مجاهدت است که در سال‌های دشوار مبارزه با رژیم طاغوت، صدای رسا و سخن شجاعانه حوزه قم را بی‌مهابا به گوش همه رسانید و تهدید و فشار و زندان و تبعید نیز نتوانست علمای مجاهد این تشکل روحانی را مردد و به عقب‌نشینی وادار سازد.

متن پیام رهبر معظم انقلاب که صبح امروز (پنجشنبه) از سوی حجت‌الاسلام و المسلمین محمدی‌گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری، در این همایش در شهر قم قرائت شد، به شرح زیر است:

بسم‌الله الرّحمن الرّحیم

بزرگداشت «جامعه مدرسین حوزه علمیه قم» اقدام شایسته‌ای است در تکریم نیم قرن تلاش مخلصانه این نهاد حوزوی مبارک و متشکل از علمای فرزانه و بصیر؛ نهادی که در یکی از سخت‌ترین دوران‌های عمر این حوزه عظیم‌الشأن، بر اثر احساس نیازی مبرم، پایه‌گذاری شد و در شرایط گوناگون، چه در دوران مرارتبار اختناق و چه در دوران استقرار نظام جمهوری اسلامی، مجاهدت مقدس و دشوار خود را استمرار بخشید.

جامعه مدرسین تجسم پنجاه سال تلاش و مجاهدت است.

در سال‌های دشوار مبارزه با رژیم طاغوت، صدای رسا و سخن شجاعانه حوزه قم را بی‌مهابا به گوش همه رسانید و تهدید و فشار و زندان و تبعید، نتوانست علمای مجاهد این تشکل روحانی را که با امضای صریح خود بیانه‌های روشنگر این نهاد مقدس را اعتبار می‌بخشیدند، مردد و به عقب‌نشینی وادار سازد. پس از پیروزی انقلاب و استقرار نظام جمهوری اسلامی نیز حضور اعضای این جامعه در بسیاری از عرصه‌های سیاسی و جهادی و علمی و تحقیقی، نقش برجسته حوزه علمیه را در این عرصه‌ها نمایان ساخت و چهره‌های برجسته‌ای از این مجموعه با برکت، در جایگاه والای مرجعیت و دیگر مسئولیت‌های بزرگ روحانی و سیاسی درخشیدند و بخش عظیمی از ملت ایران، سخن آنان را در امر دین و سیاست همچون حجت شرعی و معتمَد سیاسی، با جان و دل پذیرفتند.

اکنون این مجموعه امین، با نیم قرن تجربه سیاسی و انقلابی، با نیازهای تازه و عرصه‌های نوین روبرو است.

روحیه تلاش و ابتکار و اقدام شجاعانه در همه عرصه‌ها، همراه با اخلاص و صفایی که همواره در آن آشکار بوده است، خواهد توانست گام‌های این رهرو پنجاه ساله را باز هم استوارتر سازد.

امروز نیروهای جوان و فاضل که ثمرات شجره طیبه حوزه علمیه‌اند، چشم به افق‌های دور دست دوخته‌اند. هدف‌ها دست‌یافتنی و همّت‌ها بس بلند و استوار است.

فرصت و امید، سرمایه‌های خدادادی است که جهاد دشوار ملت ایران، لیاقت دریافت آن از فیض الهی را به این ملت بزرگ عطا کرده است. هنر بزرگِ بزرگان و پیشکسوتان حوزه و از جمله، نهادِ کهن و ریشه‌دار جامعه مدرسین، در آن است که از این سرمایه گرانقدر، بیشترین بهره‌مندی را نصیب جریان دینی و انقلابی در این مهین خدایی کند. و با داشته‌های امروز، فردایی روشن‌تر را تدارک ببینند و سخن و وعده الهی را تحقق بخشند که فرمود: أَلَمْ تَرَ کَیْفَ ضَرَبَ اللّهُ مَثَلاً کَلِمَةً طَیِّبَةً کَشَجَرةٍ طَیِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِی السَّمَاء، تُؤْتِی أُکُلَهَا کُلَّ حِینٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا...

والسلام علیکم و رحمه‌الله

سیّدعلی خامنه‌ای

25 بهمن91

 



 پایگاه اطلاع رسانی صاعقه

معمولا عراقی ها به دلیل اینکه می دانستند ما با هواپیماهای اف14 منطقه را تحت پوشش داریم، ماموریتشان را کنسل می کردند و ما هم همین را می خواستیم.

به گزارش نامه به نقل از مشرق ، متن زیر خاطره ایست منتشر نشده از زبان امیر خلبان عزیز نصیرزاده معاون هماهنگ کننده فعلی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از یکی از عملیات‌های خود در آخرین روزهای جنگ تحمیلی.

در این خاطره به موضوع رویارویی جنگنده های اف 14 ایرانی با هواپیماهای متجاوز عراقی پرداخته شده که این نبرد در مقابل چشمان یگان‌های شناور آمریکایی در خلیج فارس صورت گرفت و هواپیماهای ایرانی طی آن موفق به دفع یکی از آخرین تجاوزهای هوایی رژیم بعث به آسمان کشورمان می شوند.
***
دهه آخر تیرماه سال 67 بود. طبق معمول که ما از پایگاه هوایی اصفهان به بوشهر مامور می شدیم تا پروازهای کپ و اسکرامبل را برروی خلیج فارس از آنجا انجام دهیم، به همراه تعدادی از همکاران به بوشهر اعزام شدیم.
معمولا در روز اول، افسر اطلاعات عملیات می آمد و یک سری توجیهات نسبت به منطقه برای ما انجام می داد و وضعیت منطقه را تشریح می کرد؛ از استقرار ناوهای فرامنطقه ای گرفته تا استقرار نفت کش‌ها.
در یکی از روزها در جلسه توجیهی گفتند که موقعیت نفت کش ها کجاست واینکه عراق جدیدا فعالیتش بیشتر شده و از هواپیماهای میراژ که هم قابلیت سوختگیری شکاری به شکاری و هم قابلیت درگیری خوبی داشت استفاده می کرد.
ما را توجیه کردند که این هواپیما چه موشکهای هوا به هوایی دارد ودر درگیری با چه خطراتی روبرو هستیم.
تشریح کاملی در این زمینه انجام شد و بعد برنامه ریزی پروازی را نوشتند. من با سرتیپ والی اویسی در آلرت بودیم وتقریبا روز دوم بعد از این توجیه بود.
 
 
 
امیر خلبان عزیز نصیرزاده

ما کدهای مربوطه را دریافت کردیم و چون شنود دشمن فعال بود، ما با رادار زمینی در ارتباط بودیم و کدهای مربوطه را گرفتیم. شنود آمریکا از طریق هواپیمای آواکس در منطقه فعال بود واطلاعات ما را آنلاین به عراقی ها می داد.
ازآنجا که در درگیری هوایی، پیدا کردن کلمات سخت است، بنابراین ما می بایست آمادگی را روی زمین داشته باشیم.
یک بریف مختصری با امیر اویسی انجام دادیم و یک تقسیم کاری کردیم وموارد مختلف از جمله موارد اضطراری را مورد بررسی قرار دادیم.
در پرواز باید بدترین شرایط اضطراری را هم مورد بررسی قرار می دادیم که اگر دچار مشکلی شدیم و مجبور بودیم هواپیما را ترک کنیم، قایقمان را چگونه بازکنیم ومورد استفاده قرار دهیم؛ این وسایلی که به ما وصل شده چطور مورد استفاده قرار دهیم؛ اگر گروه تجسس و نجات آمد، چگونه با آن ارتباط برقرار کنیم. همه اینها به ریز در بریفینگ قبل از پرواز مرور می شود.
بعد از توجیه به سمت هواپیماها رفتیم.
من یک تجسم فضایی از منطقه تو ذهنم بود و مختصات را داشتم. این مختصات را وارد سیستم ناوبری خودمان می کردیم چون در موقع درگیری آنقدر مسائل مختلف پیش می آید و خطرات زیاد بود که استرس به آدم وارد می شد به طوری که بعضی وقت ها آدم جهت خودش را هم گم می کرد.
اگر شما موقعیت کشور خودمان وعراق را نسبت به خلیج فارس و نیز مناطق حیاتی و حساس را در ذهن داشته باشید و جزایر و مناطق نفتی ما را درنظر بگیرید، عراق می بایست برای حمله به آن مناطق وجزایر، یک مسیر 130درجه نسبت به جنوب شرق را در پیش می گرفت ومی آمد و ما هم اگر از منطقه بوشهر می خواستیم بلند شویم، می توانستیم خیلی را حت جلو آن را بگیریم.
اما عراق تاکتیک دیگری در پیش گرفته بود برای اینکه ما نتوانیم با آن مقابله کنیم. آنها از سمت جنوب می آمدند یعنی ساحل غربی خلیج فار س را می گرفتند از سواحل کویت وعربستان پرواز می کردند ومی رفتند سمت جنوب و وقتی به سواحل کشور بحرین می رسیدند، سمت غرب را می گرفتند و از شمال قطر به سمت شمال حرکت می کردند.
این تاکتیک را به کار گرفته بودند تا از اصل غافلگیری استفاده کنند چون ما در آن سمت راداری نداشتیم و امکان داشت که با پروازهای معمولی کویت وعربستان اشتباه می گرفتیم.
بعد ما این تاکتیک را شناسایی و روشهای مقابله با آن را هم طراحی کردیم.
ما هواپیما را آماده کرده و در آلرت نشسته بودیم.
تقریبا ساعت 9:10 دقیقه بود که زنگ اسکرامبل به صدا در آمد و ما سریع به سمت هواپیما حرکت کردیم و سوار آن شدیم. معمولا آلرت، 15 دقیقه ای بود. یعنی ما حداکثر زمانی که برای بلند شدن از باند نیاز داشتیم تقریبا 15 دقیقه بود. اما برای اینکه ما بتوانیم کارهایمان را سریع تر انجام بدیم، همیشه آمادگی داشتیم و زمان تیک‌آف را معمولا به زیر ده دقیقه رسانده بودیم.
به سرعت در ابتدای باند قرار گرفتیم و تماسها برقرار شد و ما هم تقریبا بین 7 الی 8 دقیقه تیک‌آف را انجام دادیم واز روی باند بلند شدیم.
من 3 فروند هواپیما روی صفحه رادار دیدم که سمت حرکتشان از جنوب به سمت شمال بود و به سمت منطقه  کنگان در حرکت بودند. بنابراین ما این را به سمت جنوب شرق می گرفتیم یعنی ما چون از بوشهر بلند شده بودیم، گشتیم به سمت 30 الی 40 درجه ادامه دادیم. نمی توانستیم میان بر برویم و اینها را بگیریم.
مشکل دیگر برای ما در منطقه خلیج فارس، حضور ناوهای بیگانه و فرامنطقه ای بود. این ها در وسط خلیج فارس یعنی جنوب شرق جزیره فارسی مستقر می شدند. وقتی هواپیماهای عراقی از جنوب به شمال حرکت می کردند و ما می خواستیم با اینها مقابله کنیم، ناوهای بیگانه وسط قرار می گرفتند و هر گونه تقرب ما را هشدار قرار می دادند و تهدید می کردند که شما دارید به ناو آمریکایی نزدیک می شوید و همیشه ما این چالش و درگیری را با ناوهای آمریکایی مستقر در خلیج فارس داشتیم.
بنابراین ما مجبور بودیم برای مقابله با آنها، کمی به سمت جنوب شرق گشته و بعد به سمت جنوب برویم.
علاوه بر این سه فروند، روی رادار سه فروند دیگر نیز دیده شد که بلافاصله موضوع را به رادار زمینی اطلاع دادیم.
با تایید رادار زمینی، فهمیدیم که ما با سه فلایت سه فروندی که به صورت نیم دایره می آمدند، روبرو هستیم.
از رادار زمینی خواستیم مراقب دو فلایت دیگر باشند و اطلاعات آنها را به ما بدهند تا ما برویم سراغ فلایت اول که به ما نزدیکتر بود.
من روی هواپیمای وسطی که در واقع لیدر آنها بود، قفل کردم. شهید بابایی تاکتیکی را به ما یاد داده بود و می گفت شما از فاصله دور روی هدف قفل کنید. چون وقتی ما قفل راداری انجام می دادیم، هواپیمای هدف هم متوجه می شد و در این حالت دو سناریو محتمل بود: یا مقابله میکردند یا با کنسل کردن عملیات، بر می‌گشتند.
معمولا عراقی ها به دلیل اینکه می دانستند ما با هواپیماهای اف14 منطقه را تحت پوشش داریم، ماموریت را کنسل می کردند و ما هم همین را می خواستیم چون تمایل نداشتیم حتی یک موشک صرف هواپیماهای بعثی شود.
 
 
 
جنگنده اف14 نیروی هوایی ارتش

اما این بار وقتی ما قفل راداری را با همین نیت انجام دادیم، دیدیم که برعکس همیشه، اینها به ماموریتشان ادامه می دهند. دلیل این کار هم این بود که ما قطعنامه 598 را پذیرفته بودیم وعراق هنوز نپذیرفته بود و بعد از پذیرش ما، به تهاجمات زمینی وهوایی خود می افزود و هدفش هم این بود که سر میز مذاکره، سرزمین بیشتری از ما در اختیار داشته باشند.
با جلو آمدن هواپیماهای عراقی، تصمیم گرفتیم درس خوبی به آنها بدهیم. برای همین هم یک زاویه مناسب نسبت به آنها گرفته و مسیر را ادامه دادیم.
تصمیم گرفتیم به آنها اجازه بدهیم تا نزدیک تر شوند تا از اصابت موشک، اطمینان حاصل کنیم.
بلافاصله با امیر اویسی تقسیم کار کردیم و قرار بر این شد که من فول در داخل کابین باشم و دو فلایت دیگ را تحت نظر بگیرم چون ارتفاعمان پایین بود و داشتیم روی آب پرواز می کردیم. ایشان هم  فول بیرون را داشته باشند و یک هماهنگی به این صورت انجام دادیم.
با رادار زمینی هم هماهنگ شده بودیم و بعد از محاسبه تمام پارامترها، اولین موشک را شلیک کردیم.
موشک که شلیک شد، من دید کافی نسبت به جلو نداشتم و قرار بود که حواسم به دو فلایت دیگر باشد. برای همین زیاد موشک را دنبال نکردم اما امیر اویسی که موشک را دنبال کرد وقتی به هواپیمای عراقی اصابت کرد، فریاد الله اکبر زد. با رادار که تماس گرفتیم دیدم آنها هم فریاد الله اکبر می‌گویند. دیگر مطمئن شدیم که موشک به هدف اصابت کرده و دو هواپیمای دیگر هم وقتی اصابت موشک را دیده بودند، سریع برگشتند و رفتند.
معمولا وقتی روی فرکانس «گارد» صحبت می‌شود، تمام کسانی که رادیوشان روشن باشد، این صدا را می شنوند.
هواپیماهای عراقی ظاهرا روی گارد تقاضای کمک کرده بودند و آن دو فلایت دیگر که متوجه شده بودند، دیگر نتوانستند کاری انجام دهند وپروازشان کنسل شد.
وقتی هواپیما را زدیم، خلبان عراقی اجکت کرده بود وافتاد توی آب و ما دیدیم که جلیقه و قایقش باز شد وچون رنگ نارنجی داشت، خیلی خوب مشخص بود.
ما بالای سر او پرواز کردیم و سریعا با رادار تماس گرفتیم که یک بالگرد بفرستند.
از سوی دیگر، آمریکاییها هم که متوجه این موضوع شده بودند، می خواستند خلبان عراقی را زودتر از ما نجات دهند.
چون سوخت ما کم بود، تقاضا کردیم که یک هواپیمای دیگر بلند کنند.
بعد از آنکه چند دور بالای سر خلبان عراق زدیم، مجبور شدیم منطقه را ترک کنیم.
هواپیمای ایرانی جدید که به منطقه رسید، یک چالش جدی مکالمه ای با ناو آمریکایی داشت. چون آمریکایی‌ها این بار تلاش می کرد مزاحمت بیشتری ایجاد کنند تا بتوانند در یک فرصت مناسب خلبان عراقی را از آب نجات بدهند.
ناو آمریکایی مدام هشدار می داد و تهدید می کرد که شما دارید به ما نزدیک می شوید.
یادم هست، خلبان ایرانی بسیار تند و خشن با ناو آمریکایی صحبت می کرد به گونه ای که امریکایی ها دائما به او می گفتند: please speak slowly (لطفا آرام و شمرده صحبت کنید).
البته به دلیل فاصله زیاد با محل سقوط خلبان عراقی، بالگرد ما نتوانست خود را به موقع برساند و چون فاصله ناو آمریکایی نزدیکتر بود، خلبان عراقی را نجات داد.
وقتی که ما در پایگاه نشستیم، به ما گفتند از 3 فروند هواپیمای عراقی، تنها یک فروند موفق شده به پایگاهشان برگردد و ممکن است هواپیمای دیگر هم موقع برگشت، دچار سانحه شده باشد.



پایگاه اطلاع رسانی صاعقه

 

 آهنگسازی :افشار حشمتیان ،

صدای : جاوید عسگری ،

شعری :مهدی خادمیان ،

کارگردانی و تدوین : علیرضا مرادعلی‌بیگی

 

از بیانات امام خامنه ای عزیز در روز ۱۹ بهمن در دیداربا کارکنان نیروی هوایی وپدافند هوایی در رابطه با این سرود :

اجرای خوب ،آهنگ خوب ، شعرخوب ومضامین بسیار عالی بوده الحمدالله رضایتشان را اعلام نمودند.

 



ادامه مطلب
تاريخ : 13 / 11برچسب:, | 19:47 | نویسنده : ali

 

 پایگاه اطلاع رسانی صاعقه

رشتيها جزء اولين ايرانيها بودن كه به دختراشون اجازه رفتن به مدرسه و تحصيل دادن..
اولین داروخانه شبانه روزی ایران(داروخانه کارون) و اولین خانه سالمندان و معلولین
ایران توسط دکتر آرسن در رشت احداث شد.
اولین بانک ایران (بانک سپه) در رشت تاسیس شد...
اولین بازیگر تئاترِ زنِ ایران (مرحوم فرخ لقا هوشمند) و
همچنین مرحوم حمیده خیرآبادی معروف به نادره و ملقب به مادر سینمای ایران رشتی بود..
رشت اولین شهر برای صادرات و واردات با اروپا بود.
اولین کتابخانه ی ملی ایران, کتابخانه ملی رشت بود.
رشت تنها شهر در دنیاست که باران هایی بصورت خاکی در آن میبارد و معروف به خاک باران است.
همچنین مرحوم محمود اعتمادزاده معروف به "به آذین" اولین مهندس کشتی سازی در ایران ویکی از دو نفری در کل دنیاست که توانسته اند کلام رومن رولان نویسندۀ معروف فرانسوی رابفهمند و به زبان خودشان ترجمه کنند. علاوه بر این ایشان تنها کسی هستند که تعریفی از "آزادی " ارائه داده اند که هنوز تعریف دیگری بعد از آن نتوانسته است به جامعیت و دقت تعریف ایشان از مقولۀ "آزادی " باشد.
او نیز متولد شهر رشت است. 
معروفترین پروفسورها و مغزهای ایرانی در دنیا (پروفسور رضا, پروفسور سمیعی, مرحوم پروفسور اکبرزاده , مرحوم دکتر بهزاد پدر زیست شناسی ایران, دکتر محمدرضا عطرچیان عضو AFFILATE مهندسین سیویل آمریکا (ASCE) عضو سازمان بین المللی کارشناسان ORDINEX که مرکز آن در کشور سوئیس میباشد) و... رشتی هستند.

این ها لاف نیست! بلکه عظمت یک شهر با پیشینه ی تاریخی, علمی و فرهنگیِ غنیست..


 



تاريخ : 13 / 11برچسب: پایگاه اطلاع رسانی صاعقه, | 19:25 | نویسنده : ali

 

 پایگاه اطلاع رسانی صاعقه

کینه، یکی از آن مسئلی است که بین مردم، تا حدی رایج است، البته ممکن است درجاتی داشته باشد. گاهی اوقات، یک بی محلی ساده و یا به کار بردن یک لحن نامناسب، موجب ایجاد ناراحتی خفیفی در شخص مقابل می شود؛ گاهی هم کارهای ناشایست بزرگ تری، باعث ایجاد ناراحتی و کدورت بسیار زیاد می شوند، که بعضی اوقات تا سال ها از دل شخص، بیرون نمی رود.

 

اگر چه هر مسلمانی باید مواظب رفتار خود باشد تا از بروز چنین حالاتی جلوگیری کند، اما گاهی هم، این ناراحتی یا کینه، بالاخره در دل شخص قرار می گیرد.

سوال اینجاست که چه راه یا راه هایی برای رفع این کدورت ها مناسب تر است؟

یکی از راه های مناسب و ساده ای که توسط اهل بیت علیهم السلام هم سفارش شده ، هدیه دادن است.

رسول الله صلی الله علیه و آله فرمود:

«تَهادَوا فَإِنَّها تَذهَبُ بِالضَّغائِنِ؛

به يكديگر هديه بدهيد، زيرا كينه ها را از بين مى برد.»

ایشان در جای دیگری نیز می فرماید:

«لاتَزالُ اُمَّتى بِخَيرٍ ما تَحابّوا وَتَهادَوا وَأَدَّوُا المانَةَ؛

امّت من تا هنگامى كه يكديگر را دوست بدارند، به يكديگر هديه دهند و امانتدارى كنند، در خير و خوبى خواهند بود.»


 

 



تاريخ : 11 / 11برچسب:جنگ نرم , | 1:34 | نویسنده : ali

 پایگاه اطلاع رسانی صاعقه

 

امروزه برخی از فعالان و همچنین نخبگان محیط فکری‌‌ـ‌فرهنگی و اهالی رسانه در جهت تبیین و تعریف جنگ نرم مطالبی را بیان می‌کنند، اما بعضاً مشاهده می‌شود که در عرصه‌ی رسانه‌ای، «جنگ نرم» با برخی مفاهیم مشابه خصوصاً «جنگ روانی»، به صورت مترادف به کار می‌رود و اینگونه القا می‌شودکه این دو رابطه‌ی این‌همانی و هم‌نشینی دارند. این در حالی است که جنگ روانی به هیچ عنوان جنگ نرم نیست. واقعیت آن است که هدف اصلی حوزه‌ی جنگ روانی، با هر کارکرد و نتیجه‌ای، تمرکز بر مفهوم تحریف واقعیت است. البته تحریف واقعیت در جنگ روانی به صورت‌های مختلفی انجام می‌شود. در شکل فیزیکی و ساده، آنچه هست گفته می‌شود که نیست یا آنچه نیست ادعا می‌شود که وجود دارد. بنابراین بین جنگ روانی با مفهوم جنگ نرم تفاوت‌هایی وجود دارد؛ چرا که در جنگ نرم، بر اساس آنچه پیش از این گفته شد، مهم‌ترین اتفاقی که باید بیفتد و پایه‌ی تغییر محسوب می‌شود تحولات ارزشی در یک جامعه است؛ به طوری که تغییر از درون نیازمند به یک اراده‌ی جمعی است که خواستار تغییر در مناسبات حاکم باشد و این تحول در دو گام واگرایی از ارزش‌های خودی‌ و هم‌گرایی با ارزش‌های رقیب حاصل خواهد شد. دقیقاً همان اتفاقی که در تفاوت دو رسانه‌ی بی‌بی‌سی و صدای آمریکا قابل لمس است و آن پیچیده عمل کردن شبکه‌ی فارسی‌زبان بی‌بی‌سی نسبت به هم‌سنگرانشان در صدای آمریکا، به دلیل فاصله‌ی زیاد بین کار رسانه‌ای و جنگ روانی آن در تقابل با نظام اسلامی، است. برای مطالعه بیشتر به سایت برهان مراجعه فرمایید



تاريخ : 11 / 11برچسب:, | 1:15 | نویسنده : ali

 پایگاه اطلاع رسانی صاعقه

مرکز اطلاعات جمعیتی وزرات کشور ترکیه با اعلام این مطلب افزود: در سال 2012 میلادی بیشترین نام انتخابی در این کشور برای نوزادان پسر یوسف و برای نوزادان دختر زینب بوده است. زینب و یوسف بیشترین نام انتخابی والدین ترک برای نوزادان خود در سال 2012 بود.
بر اساس این آمار بعد از یوسف، نام های مصطفی، برات، امیر، محمد، احمد، انس، عمر و امیرخان برای پسران و بعد از زینب، نام های الف، اجرین، یاغمور، نساء نور، عذرا، نهر، زهرا، ارم و ایلول برای دختران به ترتیب بیش از دیگر اسامی انتخاب شده است.
این گزارش هم چنین حاکیست که در سال های 2006 تا 2010 میلادی نیز نامهای زینب و یوسف بیشترین نام انتخابی اولیای ترکیه برای نوزادان خود بود.



 پایگاه اطلاع رسانی صاعقه

 

 

 

مقالات: بیانات مقام معظم رهبری

 

ما نباید فکر کنیم چون امام زمان(عج) می آید و دنیا را پر از عدل و داد می کند، امروز وظیفه‌اى نداریم؛ نه، بعکس، ما امروز وظیفه داریم در آن جهت حرکت کنیم تا براى ظهور آن بزرگوار آماده شویم.

 

 

وظیفه منتظران در عصر غیبت را بارها از زبان بزرگان شنیده ایم و البته هرچه بشنویم و عمل کنیم، باز کم است. ای بار گوشه هایی از بیانات رهبر فرزانه انقلاب را درخصوص وظیفه منتظران با هم مرور می کنیم.

 

این، آینده‌ى قطعى شماست
ملت ایران به فضل پروردگار، با هدایت الهى، با کمکهاى معنوى غیبى و با ادعیه‌ى زاکیه و هدایتهاى معنوى ولى‌الله‌الاعظم ارواحنافداه خواهد توانست تمدن اسلامى را بار دیگر در عالم سربلند کند و کاخ با عظمت تمدن اسلامى را برافراشته نماید. این، آینده‌ى قطعى شماست. جوانان، خودشان را براى این حرکت عظیم آماده کنند. نیروهاى مؤمن و مخلص، این را هدف قرار دهند.
دیدار ایثارگران 29/05/1376



قبل از فرج، آسایش و راحت‌طلبى و عافیت نیست!
قبل از دوران مهدى موعود، آسایش و راحت‌طلبى و عافیت نیست. ...قبل از ظهور مهدى موعود، در میدانهاى مجاهدت، انسانهاى پاک امتحان مى‌شوند؛ در کوره‌هاى آزمایش وارد مى‌شوند و سربلند بیرون مى‌آیند و جهان به دوران آرمانى و هدفىِ مهدى موعود(ارواحنافداه) روزبه‌روز نزدیکتر مى‌شود؛ این، آن امید بزرگ است؛ لذا روز نیمه‌ى شعبان، روز عید بزرگ است.
دیدار با مردم قم 30/11/1370

حقیقت انتظار
انتظار، یعنى دل سرشار از امید بودن نسبت به پایان راه زندگى بشر. ممکن است کسانى آن دوران را نبینند و نتوانند درک کنند - فاصله هست - اما بلاشک آن دوران وجود دارد؛ لذا تبریک این عید - که عید امید و عید انتظار فرج و گشایش است - درست نقطه‌ى مقابل آن چیزى است که دشمن مى‌خواهد به وجود بیاورد.
ما آن وقتى مى‌توانیم حقیقتاً منتظر به حساب بیاییم که زمینه را آماده کنیم. براى ظهور مهدى موعود(ارواحنافداه) زمینه باید آماده بشود؛ و آن عبارت از عمل کردن به احکام اسلامى و حاکمیت قرآن و اسلام است. اولین قدم براى حاکمیت اسلام و براى نزدیک شدن ملتهاى مسلمان به عهد ظهور مهدى موعود (ارواحنافداه و عجّل‌اللَّه‌فرجه)، به‌وسیله‌ى ملت ایران برداشته شده است؛ و آن، ایجاد حاکمیت قرآن است؛
دیدار به مناسبت میلاد حضرت مهدى (عج) 25/09/1376

 


باید زمینه را آماده کنى
مسأله‌ى ولادت حضرت مهدى علیه‌الصّلاةوالسّلام‌وعجّل‌اللَّه‌تعالى‌فرجه‌الشّریف، از این جهت هم حائز اهمیت است که مسأله‌ى انتظار و دوران موعود را که در مذهب ما، بلکه در دین مقدّس اسلام ترسیم شده است - دوران موعود آخرالزّمان؛ دوران مهدویت - ما به یاد بیاوریم، روى آن تکیه کنیم و بر روى آن مطالعه و دقّت و بحثهاى مفیدى انجام گیرد. شما باید زمینه را آماده کنى، تا آن بزرگوار بتواند بیاید و در آن زمینه‌ى آماده، اقدام فرماید. از صفر که نمى‌شود شروع کرد! جامعه‌اى مى‌تواند پذیراى مهدى موعود ارواحنافداه باشد که در آن آمادگى و قابلیت باشد، والّا مثل انبیا و اولیاى طول تاریخ مى‌شود
در دیدار با پاسداران 10/12/1368

دنیا را از عدل و داد پر مى‌کند و ظلم را ریشه‌کن مى‌سازد
خصوصیت مهدى موعود(عجل‌الله‌تعالى‌فرجه‌وارواحنافداه) در نظر مسلمانان این است که: «یملأالله به‌الارض قسطا و عدلا کما ملئت ظلما و جورا». عدل و داد، استقرار عدالت در جامعه، از بین بردن ظلم از سطح زمین، خصوصیت مهدى موعود است. ... بشر به سمت آن چیزى حرکت مى‌کند که مظهر آن، وجود مقدس مهدى(علیه‌الصلاةوالسلام‌و عجل‌الله‌تعالى‌فرجه‌الشریف) باشد و او کسى است که در احادیث متواتر وارد شده که دنیا را از عدل و داد پر مى‌کند و ظلم را ریشه‌کن مى‌سازد.
سخنرانى در خجسته سالروز ولادت امام زمان(عج) 22/12/1368

 

باید در آن جهت تلاش و کار کنیم
ما که منتظر امام زمان هستیم، باید در جهتى که حکومت امام زمان(علیه الاف التحیة و الثناء و عجل‌الله تعالى فرجه) تشکیل خواهد شد، زندگى امروز را در همان جهت بسازیم و بنا کنیم. البته، ما کوچکتر از آن هستیم که بتوانیم آن گونه بنایى را که اولیاى الهى ساختند یا خواهند ساخت، بنا کنیم؛ اما باید در آن جهت تلاش و کار کنیم.
مظهر عدل پروردگار، امام زمان(عج) است و مى‌دانیم که بزرگترین خصوصیت امام زمان(علیه‌الصّلاةوالسّلام) - که در دعاها و زیارات و روایات آمده است - عدالت مى‌باشد: «یملأ اللَّه به الارض قسطا و عدلا».
رابطه‌ى قلبى و معنوى بین آحاد مردم و امام زمان(عج) یک امر مستحسن، بلکه لازم و داراى آثارى است؛ زیرا امید و انتظار را به طور دایم در دل انسان زنده نگه مى‌دارد.
دیدار اقشار مختلف مردم در روز نیمه‌ی شعبان 27/05/1387

 

 

مصداق وعده‌ی الهی
ما همین‌قدر مى‌دانیم که وجود مقدس امام زمان، مصداق وعده‌ى الهى است. همین‌قدر مى‌دانیم که این بازمانده‌ى خاندان وحى و رسالت، علم سرافراز خدا در زمین است. «السلام علیک ایها العلم المنصوب و العلم المصبوب و الغوث و الرحمة الواسعة وعدا غیر مکذوب».
...حجت خدا در بین مردم زنده است؛ موجود است؛ با مردم زندگى میکند؛ مردم را مى‌بیند؛ با آنهاست؛ دردهاى آنها، آلام آنها را حس میکند. انسانها هم، آنهائى که سعادتمند باشند، ظرفیت داشته باشند، در مواقعى به طور ناشناس او را زیارت میکنند. او وجود دارد؛ یک انسان واقعى، مشخص، با نام معین، با پدر و مادر مشخص و در میان مردم است و با آنها زندگى میکند. این، خصوصیت عقیده‌ى ما شیعیان است.
سخنرانى در سالروز میلاد امام عصر(عج) 11/12/1369

خواهد رسید...
دورانى خواهد رسید که قدرت قاهره‌ى حق، همه‌ى قله‌هاى فساد و ظلم را از بین خواهد برد و چشم‌انداز زندگى بشر را با نور عدالت منور خواهد کرد؛ معناى انتظار دوران امام زمان این است.
دیدار با مردم قم 30/11/1370

پیام انقلاب ما
بشریت که با عطش تمام منتظر امام زمان عج‌الله تعالى فرجه الشریف است و مى‌خواهد مهدى موعود بیاید و چشم انتظار آن حضرت است، براى این است که او بیاید تا دنیا را از عدل و داد پر کند. این است آن پیامى که انقلاب اسلامى براى دنیا دارد و خودش هم متعهد و متکفل آن است.
دیدار با کارگزاران 17/10/1371

 


امیدى در دل بنى‌آدم
امام زمان علیه سلام‌الله، رمز عدالت و مظهر قسط الهى در روى زمین است. به همین جهت است که همه‌ى بشریت، به شکلى انتظار ظهور آن حضرت را مى‌کشند. ...موضوع امام زمان عج الله تعالى فرجه الشریف، با این دید، نه مخصوص شیعه و نه حتى مخصوص مسلمین است. بلکه انتظارى در دل همه‌ى قشرهاى بشر و ملتهاى عالم است. امیدى است در دل بنى‌آدم؛ که تاریخ بشریت به سمت صلاح حرکت مى‌کند. این امید، به بازوان قوت مى‌بخشد، به دلها نور مى‌دهد و معلوم مى‌کند که هر حرکت عدالتخواهانه‌اى، در جهت قانون و گردش طبیعى این عالم و تاریخ بشر است.
دیدار مهمانان خارجى دهه‌ى فجر در روز نیمه شعبان
18/11/1371

 

 

تاثیر اعتقاد به ظهور حضرت
ملتى که به خدا معتقد و مؤمن و متکى است و به آینده امیدوار است و با پرده نشینان غیب در ارتباط است؛ ملتى که در دلش خورشید امید به آینده و زندگى و لطف و مدد الهى مى‌درخشد، هرگز تسلیم و مرعوب نمى‌شود و با این حرفها، از میدان خارج نمى‌گردد. این، خصوصیت اعتقاد به آن معنویت مهدى علیه آلاف التحیة والثناء است. عقیده به امام زمان، هم در باطن فرد، هم در حرکت اجتماع و هم در حال و آینده، چنین تأثیر عظیمى دارد. این را باید قدر دانست.

دیدار در روز میلاد پربرکت حضرت ولى عصر(عج) 17/10/1374

زندگى بشر هم از آن‌جا به بعد است!
دنیاى سرشار از عدالت و پاکى و راستى و معرفت و محبت، دنیاى دوران امام زمان است که زندگى بشر هم از آن‌جا به بعد است. زندگى حقیقى انسان در این عالم، مربوط به دوران بعد از ظهور امام زمان است که خدا مى‌داند بشر در آن‌جا به چه عظمتهایى نایل خواهد شد.
خطبه‌هاى نماز جمعه‌ى تهران 26/01/1379


روز تحقق شعارها
شعارهایى که امام زمان علیه‌الصلاةوالسلام‌وعجل‌الله‌تعالى‌فرجه بر سر دست خواهد گرفت و عمل خواهد کرد، امروز شعارهاى مردم ماست؛ شعارهاى یک کشور و یک دولت است. ... این شعارها یک روز تحقق پیدا خواهد کرد.
بیانات در سالروز میلاد خجسته‌ى امام زمان (عج) 22/08/1379

فقط نشستن و اشک ریختن فایده ندارد!
امام زمان ارواحنافداه با اقتدار و قدرت و تکیه بر توانایى‌اى که ایمان والاى خود او و ایمان پیروان و دوستانش، او را مجهز به آن قدرت کرده است، گریبان ستمگران عالم را مى‌گیرد و کاخهاى ستم را ویران مى‌کند.
درس دیگر اعتقاد به مهدویت و جشنهاى نیمه‌ى شعبان براى من و شما این است که هر چند اعتقاد به حضرت مهدى ارواحنافداه یک آرمان والاست و در آن هیچ شکى نیست؛... اما این آرمانى است که باید به دنبال آن عمل بیاید. انتظارى که از آن سخن گفته‌اند، فقط نشستن و اشک ریختن نیست.

دیدار اقشار مختلف مردم به مناسبت نیمه‌ى شعبان در مصلاى تهران 30/07/1381

 

ما باید خود را براى سربازى امام زمان آماده کنیم
انتظار به معناى این است که ما باید خود را براى سربازى امام زمان آماده کنیم.. سربازى منجى بزرگى که مى‌خواهد با تمام مراکز قدرت و فساد بین‌المللى مبارزه کند، احتیاج به خودسازى و آگاهى و روشن‌بینى دارد... ما نباید فکر کنیم که چون امام زمان خواهد آمد و دنیا را پر از عدل و داد خواهد کرد، امروز وظیفه‌اى نداریم؛ نه، بعکس، ما امروز وظیفه داریم در آن جهت حرکت کنیم تا براى ظهور آن بزرگوار آماده شویم. اعتقاد به امام زمان به معناى گوشه‌گیرى نیست. ...امروز اگر ما مى‌بینیم در هر نقطه‌ى دنیا ظلم و بى‌عدالتى و تبعیض و زورگویى وجود دارد، اینها همان چیزهایى است که امام زمان براى مبارزه با آنها مى‌آید. اگر ما سرباز امام زمانیم، باید خود را براى مبارزه با اینها آماده کنیم.

دیدار اقشار مختلف مردم به مناسبت نیمه‌ى شعبان در مصلاى تهران 30/07/1381

 

بزرگترین وظیفه‌ى منتظران
بزرگترین وظیفه‌ى منتظران امام زمان این است که از لحاظ معنوى و اخلاقى و عملى و پیوندهاى دینى و اعتقادى و عاطفى با مؤمنین و همچنین براى پنجه درافکندن با زورگویان، خود را آماده کنند. کسانى که در دوران دفاع مقدس، سر از پا نشناخته در صفوف دفاع مقدس شرکت مى‌کردند، منتظران حقیقى بودند. کسى که وقتى کشور اسلامى مورد تهدید دشمن است، آماده‌ى دفاع از ارزشها و میهن اسلامى و پرچم برافراشته‌ى اسلام است، مى‌تواند ادعا کند که اگر امام زمان بیاید، پشت سر آن حضرت در میدانهاى خطر قدم خواهد گذاشت. اما کسانى که در مقابل خطر، انحراف و چرب و شیرین دنیا خود را مى‌بازند و زانوانشان سست مى‌شود؛ کسانى که براى مطامع شخصى خود حاضر نیستند حرکتى که مطامع آنها را به خطر مى‌اندازد، انجام دهند؛ اینها چطور مى‌توانند منتظر امام زمان به حساب آیند؟ کسى که در انتظار آن مصلح بزرگ است، باید در خود زمینه‌هاى صلاح را آماده سازد و کارى کند که بتواند براى تحقق صلاح بایستد.

دیدار اقشار مختلف مردم به مناسبت نیمه‌ى شعبان در مصلاى تهران 30/07/1381

 

یک حکومت صددرصد مردمى
...حکومت آینده‌ى حضرت مهدى موعود ارواحنافداه، یک حکومت مردمى به تمام معناست... امام زمان، تنها دنیا را پر از عدل و داد نمى‌کند؛ امام زمان از آحاد مؤمن مردم و با تکیه به آنهاست که بناى عدل الهى را در سرتاسر عالم استقرار مى‌بخشد و یک حکومت صددرصد مردمى تشکیل مى‌دهد

دیدار اقشار مختلف مردم به مناسبت نیمه‌ى شعبان در مصلاى تهران 30/07/1381

 

ناظر است و مى‌بیند!
امام زمان ناظر است و مى‌بیند. انتخابات شما را امام زمان دید؛ اعتکاف شما را امام زمان دید؛ تلاش شما جوان‌ها را براى آذین‌بندى نیمه‌ى شعبان، امام زمان دید؛ حضور شما زن و مرد را در میدان‌هاى گوناگون، امام زمان دیده است و مى‌بیند؛ حرکت دولتمردان ما را در میدان‌هاى مختلف، امام زمان مى‌بیند و امام زمان از هر آنچه که نشانه‌ى مسلمانى و نشانه‌ى عزم راسخ ایمانى در آن هست و از ما سر مى‌زند، خرسند مى‌شود. اگر خداى نکرده عکس این عمل بکنیم، امام زمان را ناخرسند مى‌کنیم. ببینید، چه عامل بزرگى است.
دیدار اقشار مختلف مردم به‌مناسبت نیمه‌ى شعبان 29/06/1384

 

این معنى انتظار فرج است
معناى انتظار فرج به عنوان عبارة أخراى انتظار ظهور، این است که مؤمن به اسلام، مؤمن به مذهب اهل‌بیت(علیهم السلام) وضعیتى را که در دنیاى واقعى وجود دارد، عقده و گره در زندگى بشر میشناسد... امام زمان (علیه الصلاة و السلام) براى اینکه فرج براى همه‌ى بشریت به وجود بیاورد، ظهور میکند که انسان را از فروبستگى نجات بدهد؛ جامعه‌ى بشریت را نجات بدهد؛ بلکه تاریخ آینده‌ى بشر را نجات بدهد. انتظار فرج یعنى قبول نکردن و رد کردن آن وضعیتى که بر اثر جهالت انسانها، بر اثر اغراض بشر بر زندگى انسانیت حاکم شده است. این معنى انتظار فرج است.
دیدار اقشار مختلف مردم به‌مناسبت نیمه‌ى شعبان 29/06/1384


دست قاهر قدرتمند الهى
...انتظار فرج، انتظار دست قاهر قدرتمند الهى ملکوتى است که باید بیاید و با کمک همین انسانها سیطره‌ى ظلم را از بین ببرد و حق را غالب کند و عدل را در زندگى مردم حاکم کند و پرچم توحید را بلند کند؛ انسانها را بنده‌ى واقعى خدا بکند. باید براى این کار آماده بود... انتظار معنایش این است. انتظار حرکت است؛ انتظار سکون نیست؛ انتظار رها کردن و نشستن براى اینکه کار به خودى خود صورت بگیرد، نیست. انتظار حرکت است. انتظار آمادگى است. ...انتظار فرج یعنى کمر بسته بودن، آماده بودن، خود را از همه جهت براى آن هدفى که امام زمان (علیه الصلاة والسلام) براى آن هدف قیام خواهد کرد، آماده کردن. آن انقلاب بزرگ تاریخى براى آن هدف انجام خواهد گرفت. و او عبارت است از ایجاد عدل و داد، زندگى انسانى، زندگى الهى، عبودیت خدا؛ این معناى انتظار فرج است.

پی نوشت:

گلچینی از بیانات آیت‌الله خامنه‌ای در مورد حضرت ولی‌عصر ارواحنا له‌الفداء

 

 

فریم

 

 



 پایگاه اطلاع رسانی صاعقه

رسول اکرم(ص): در نزد خداوند عزّوجلّ چيزى منفورتر از بخل و بداخلاقى نيست. بد اخلاقى، عمل را ضايع مى‏‌كند، آن‏سان كه سركه عسل را.

حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله فرمود: من ادب آموخته خدا هستم و على(ع)، ادب آموخته من است. پروردگارم مرا به سخاوت و نيكى كردن فرمان داد و از بخل و سختگيرى بازَم داشت.
در نزد خداوند عزّوجلّ چيزى منفورتر از بخل و بد اخلاقى نيست. بد اخلاقى، عمل را ضايع مى‏‌كند، آن‏سان كه سركه عسل را.


متن حدیث:
رسول اكرم صلى‏ الله ‏عليه‏ و‏ آله :
اَنـَا اَديبُ اللّه‏ِ وَ عَلىٌّ اَديبى ، اَمَرَنى رَبّى بِالسَّخاءِ وَ الْبِرِّ وَ نَهانى عَنِ الْبُخْلِ وَ الْجَفاءِ وَ ما شَى‏ءٌ اَبْغَضُ اِلَى اللّه‏ِ عَزَّوَجَلَّ مِنَ الْبُخْلِ وَ سوءِ الْخُلُقِ، وَ اِنَّهُ ليُفْسِدُ العَمَلَ كَما يُفْسِدُ الخَلُّ الْعَسَلَ؛

فریم
 



تاريخ : 5 / 11برچسب:, | 1:51 | نویسنده : ali

 

    فریم
                                                                                           
مقام معظم رهبری طی سالیان گذشته نشست های متعددی با رسینماگران، کارگردانان و جامعه هنری و نمایشی داشته اند. دیدبان پیش از آغاز بزرگترین رویداد هنری سال ایران گزیده هایی از نگاه مقام معظم رهبری به سینما و سینماگران را منتشر می کند.
 
 
 
فرهنگ نیوز : آیه الله خامنه‌ای در سالیان گذشته ضمن جلسات متعددی که با جامعه سینمایی و مدیران فرهنگی داشتند بر نکات مختلفی تصریح کردند که مورد غفلت جامعه فرهنگی و رسانه ای ما قرار گرفته است. پایگاه جریان شناسی دیدبان با توجه به اهمیت این نکات قبل از آغاز بزرگترین رویداد هنری سال اقدام به طرح این دغدغه ها و اتمام حجت با سینماگران و جشنواره فجر می کند.
 
 
خطر اصلی: قطع ارتباط سینماگران با کتاب های انقلابی و اسلامی 
 
 

من توصيه مى‌كنم و واقعاً دوست مى‌دارم شماها بخوانيد. من مى‌ترسم اين كتابها اصلاً دست شماها نرسد. (۱)

 
عشق مثلثی و مربعی در سینما
 
اينكه شما نوع برخورد يك زن و مرد را، يك عشق غلط را - اين عشقهاى مثلث و مربع را - توى فيلم بياوريد، اين مضر است؛ اين را كاريش نميشود كرد. كارى كنيم كه اينها توى فيلمها نيايد. (۲)
 
تحریم جشنواره های خارجی یا شرکت در آن؟
 
آنها مصالح فرهنگى‌شان را رعايت مى‌كنند، ما هم بايد مصالح فرهنگى خودمان را رعايت كنيم. ما كه از او توقع نداريم كه مصالح ما را رعايت كند؛ ما از خودمان توقع داريم كه مصالح خودمان را رعايت كنيم. بنابراين شما اگر جشنواره هم مى‌رويد، آن وقتى برويد و آن‌طورى برويد كه مصالح فرهنگى كشورتان را مراعات بكنيد. اگر طورى شد كه او بناست مصالح خودش را عليه مصالح كشور شما رعايت كند، بله، ترجيح با نرفتن است، ترجيح با حضور پيدا نكردن است؛ اين چيز روشن و واضحى است. (۳)
 
 
سینمای دینی تنها نشان دادن نام و نماد دین نیست

 

هيچ لزومي ندارد که در محاورات سينمايي يا در تئاتر، نام و يا شکلي که نماد دين است، وجود داشته باشد تا حتماً ديني باشد؛ نه. شما مي توانيد در باب عدالت، رساترين سخن را در هنرهاي نمايشي بياوريد. در اين صورت به هنر ديني توجّه کرده ايد. (۴)

 

معضل به نام "گیشه گرایی" 

 

 

کساني هم که در رشته هاي هنري سرمايه گذاري مي کنند، غالباً وقتي به چيزهايي پايبند هستند، نمي توانند بازده مالي داشته باشند. يقيناً بايد به اينها کمک شود؛ اگر کمک نشد، به سمت هر چيزي که بتواند پول را به سمت آنها بياورد و آنها را تأمين کند - به قول اصحاب سينما، «گيشه گرايي» - مي روند، که طبعاً اين هم در همه وقت چيز خوبي نيست. گرايش به مسائل جنسي و شهواني و امثال اينها در سينما، يک مقدار عاملش همين است. مي خواهند فيلم جاذبه پيدا کند، لذا يک مشت افرادِ بخصوصي را جمع مي کنند. متأسّفانه اين عيب بزرگي است که در بسياري از فيلمهاي ما ديده مي شود. (۵)

 
انتقاد کنید!
 
 

من ميگويم شما انتقاد كنيد، منتها انتقاد به معناى واقعى كلمه؛ يعنى مبارزه و چالش خير و شر را نشان بدهيد تا معلوم شود كه اگر اين نقطه‌ى زشت و مردود در جامعه هست، اما انگيزه‌اى براى رفع آن وجود دارد، جريانى براى نابودى آن وجود دارد. اگر فقر را نشان ميدهيد، معنايش اين نباشد كه در جامعه فقر هست، اما هيچ انگيزه‌اى براى مبارزه‌ى با فقر وجود ندارد. اگر اينجور شد، طبعاً فيلم يأس‌آور ميشود؛ فضا را تاريك نشان ميدهد و برخلاف واقعيت هم هست. (۶)

 
ضعف در قصه پردازی
 
 

یکی از ضعف های اصلی فیلم ها و مجموعه های نمایشی داخل نداشتن قصه خوب است. قوام یک اثر هنری به قصه پردازی مناسب، قوی و جذاب است که باید در این زمینه توجه جدی تری شود. (۷)

 
تقلید از رفتار بازیگران خارجی ممنوع!
 
 

از هنرمندان‌ فيلم‌ و سينما می خواهم كه‌ خود را به‌ اجتناب‌ از تقليد رفتار هنرپيشگان‌ غربي‌ مقيد كنند و تنها رفتار و فرهنگ‌ ايراني‌ را الگوي‌ كار هنري‌ خود قرار دهند. (۸)

 

پرهیز از پرداختن سطحی به سینمای معناگرا

 

سينماى معناگرا؛ خوب كدام معنا شيواتر و عميق‌تر از احساس فداكارى و ايثار و گذشت يك جوان هجده، نوزده ساله، كه از خانواده‌ى مرفهى بلند مى‌شود مى‌آيد اهواز - كه من ديدم از اين قبيل جوانها. (۹)

 
فیلمسازی غرب بر اساس پروژه مطالعاتی روی ملت ها
 
 

اينها به صورت پروژه‌اى يك ملت را تحت مطالعه قرار ميدهند، نقاط ضعفش را پيدا ميكنند، از روان‌شناس و جامعه‌شناس و مورخ و هنرمند و اينها استفاده ميكنند، راههاى تسلط بر اين ملت را پيدا ميكنند؛ بعد به فيلمساز، به فلان بنگاه هنرى در هاليوود سفارش ميكنند كه بسازد و ميسازد. بسيارى از فيلمهائى كه براى ماها و براى كشورهائى نظير ما ميسازند، از اين قبيل است. ... سليقه‌سازى ميكنند، فرهنگ‌سازى ميكنند؛ بعد از آنكه سليقه‌ها را عوض كردند، ذائقه‌ها را عوض كردند، آن وقت اگر احتياج به زر و زور بود، دلارها را وارد ميكند، نيروهاى نظامى و ژنرالها را وارد ميكنند. اين، شيوه‌ى حركت غربى‌هاست؛ بايد مراقب بود. (۱۰)

 
حوزه علمیه، سازمان تبلیغات و ... شما برای سینما چه کرده اید؟
 
آيا در زمينه‌ى انعكاس آن معارف ارزشىِ اسلامى - كه من معتقدم در سينماى ما نشان زيادى از آنها وجود ندارد - به آن سازنده‌ى فيلم، به آن كارگردان و حتّى به آن بازيگر، كارى انجام گرفته و منعكس نشده است؟! من به خودم نگاه مى‌كنم، به حوزه‌ى علميه‌مان نگاه مى‌كنم و به دستگاههاى مديريت فرهنگى‌مان نگاه مى‌كنم، مى‌بينم نه، ما در اين زمينه كم‌كارى داشته‌ايم. بنابراين به قول معروف گفت:
 
 هر بلايى كز آسمان آيد       گرچه بر ديگرى قضا باشد
 
 به زمين نارسيده مى‌گويند      خانه‌ى انورى كجا باشد
 
 

 نمى‌شود رفت سراغ كارگردان و يقه‌ى او را گرفت كه شما چرا؟ خوب، من يك مقدار وزارت ارشاد را، يك مقدار سازمان تبليغات را، يك مقدار حوزه‌ى علميه را، يك مقدار آن كسانى كه صاحبان انديشه‌ى دينى هستند، همين انديشه‌هاى عرفانى، حكمت متعاليه و اين چيزهايى كه آقايان گفتيد، اينها را مخاطب قرار مى‌دهم و مى‌گويم شما براى برخوردارى كشور از اين هنر فاخر - كه در اين جمع هست - چه كرده‌ايد؟ «شما» چه كرده‌ايد؟ (۱۱)

 
سینماست که کلید پیشرفت است
 
 

من مى‌گويم الان كليد دست شماست. من شأن سينما را اين مى‌دانم. من مى‌گويم امروز كليد پيشرفت اين كشور، به ميزان زيادى دست شماست؛ شما مى‌توانيد اين نسل را يك نسل پيشرونده، اميدوار، پُرشوق، معتقد به خود و معتقد به ارزشهاى اسلامى و ملىِ خود بار بياوريد؛ و همين‌طور مى‌توانيد اين نسل را شرمنده، پشيمان، زير سؤال برنده‌ى افتخارات گذشته و زير سؤال برنده‌ى افتخار انقلاب و دفاع مقدس بار بياوريد. (۱۲)

 
صریح ترین سوال از جامعه سینمایی 
 
 

شما سينماگران جنگ، پشت صحنه‌ى جنگ را چقدر تصوير كرديد؟ چه شد كه اين جنگ شروع شد؟ … خوب، چه شد كه اين را وادار كردند كه اين حمله را انجام بدهد و او حمله كرد؟ و چگونه به او كمك كردند؟ و كدام كارخانجات به او سلاح شيميايى فروختند؟ آنهايى كه آن سنگرهاى هشت‌ضلعى و پنج‌ضلعى را درست كردند، چه كسانى بودند؟ كدام كشورها آن هواپيماها را به او دادند؟ آن مأمورين عالى‌رتبه‌ى سياسى، امنيتى و نظامى‌اى كه از كشورهاى مختلف - از جمله امريكا - به بغداد آمدند و با او و مردان او ملاقات كردند، چه كسانى بودند؟ شما به اينها نپرداختيد. اصلاً شخصيت صدام كيست؟ اينها براى قصه‌نويسى جا دارد. (۱۳)

 
 

چرا فیلم آرگو اینقدر در بوق و کرنا می شود؟!/

 

روایت رهبری از به حاشیه راندن روایت ایرانی از اشغال سفارت آمریکا 

 
همين خانم ابتكار ... يك كتابى در باب قضيه‌ى سفارت امريكا، به اصطلاح اين لانه‌ى جاسوسى نوشتند. خود ايشان جزوِ آن دانشجوهايى بوده كه در آن كار شركت كرده بودند. ايشان دوره‌ى كودكى‌اش را در امريكا گذرانده است؛ مرحوم دكتر ابتكار - كه از دوستان ما بود - سالها در امريكا بوده و اين خانم خيلى به زبان مسلط است و نگارش و تكلمش خيلى خوب است. اين كتاب را به انگليسى نوشته و بعد يك نفر آن را به فارسى ترجمه كرده بود. خود ايشان به من گفت، پيش هر ناشر امريكايى كه رفته بود، حاضر نشده بود اين كتاب را چاپ كند! در حالى كه آنها اصرار دارند كه مسئله‌ى اشغال سفارت را به عنوان يك زخم التيام نيافتنى، دائماً تكرار كنند. من زمان رياست جمهورى، سفر سازمان ملل كه رفته بودم، يك مصاحبه‌گر خيلى معروفى آمد و با من يك مصاحبه‌اى كرد كه خيلى هم به صورت گسترده پخش شد.

اولين سؤالش اين بود كه، شما چرا سفارت را گرفتيد؟ گفتم بابا! حالا ما آمده‌ايم سازمان ملل و تو مى‌خواهى با ما مصاحبه كنى؛ اولين سؤال را اين قرار مى‌دهى؟! حاضر نيستند رها كنند. از ديدگاه خودشان، آن را به عنوان يك حركت تروريستى و وحشيانه و تلقى مى‌كنند. حالا يك دختر خانمِ دانشجوى روشنفكرى كه نه اُمّل است، نه عقب‌افتاده است، نه تحصيل‌نكرده است، نه سابقه‌ى تروريستى دارد و خودش در آن قضيه بوده، ايشان قضيه را تشريح مى‌كند؛ حاضر نيستند اين را چاپ كنند. ببينيد مسئله اين است.

خوب، او ملاحظه‌ى سياست خودش را مى‌كند. در امريكا اين نمايش بى‌سانسورى فقط در مورد آن جاهايى است كه به اصول امريكايى اصطكاك نداشته باشد. آنجايى كه اصطكاك پيدا مى‌كند، چه به اصول امريكايى و چه به مصالح فورى امريكايى - مثل مسئله‌ى جنگ خليج‌فارس كه زمان بوش پدر انجام گرفت - سانسور وجود دارد؛ خيلى كامل و خيلى رسمى و علنى؛ بدون پرده‌پوشى (۱۴)

فریم

 



تاريخ : 3 / 11برچسب:, | 15:20 | نویسنده : ali

 

 

 


محققان یک شرکت دانش بنیان ایرانی موفق به تولید داروی درمان زخم پای دیابتی از بره موم زنبور عسل شدند.

دکتر محسن فتحی نجفی، عضو هیات علمی موسسه رازی و مدیر علمی شرکت در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار داشت: این ترکیب دارویی که به صورت لوسیون و کرم تهیه شده به دلیل برخورداری از میزان بالای مواد فعال و آنتی اکسیدان سرعت ترمیم زخم را افزایش داده و مانع از بروز آلودگی‌های پوستی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: آزمایش‌های مربوط به این دارو از دو سال پیش با همکاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شده که کارایی خود را در ترمیم انواع زخم‌های عمیق از جمله زخم پای دیابتی نشان داده است. این محصول مجوز وزارت بهداشت را هم دریافت کرده و به زودی به صورت تجاری به بازار عرضه خواهد شد.

فتحی نجفی با بیان این که نمونه این ترکیب دارویی به فرم ژل در ترمیم روت کانال دندان و زخم‌های دهانی با موفقیت استفاده شده است، اظهار کرد: داروی ایرانی به عنوان کرم ارگانیک و فاقد هر گونه افزودنی با یک دهم نمونه مشابه خارجی عرضه خواهد شد که علاوه بر مصارف درمانی در حوزه آرایش و بهداشت پوست از جمله جلوگیری از افتادگی پوست و بروز چین و چروک مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

فتحی نجفی در خصوص ماهیت بره موم زنبور عسل که پایه محصول دارویی تولیدی است، اظهار داشت: بره موم که در حکم سیستم ایمنی کندوی زنبور عسل و عامل جلوگیری از آلودگی آن تلقی می‌شود از جمله فرآورده‌های مفید زنبور عسل است که شامل مخلوطی از مقادیر مختلف موم زنبور و رزین‌هاست. بره موم برای بستن شکاف‌های موجود در کندو، کاهش اندازه دریچه ورودی و پوشاندن اجساد حیوانات و حشرات مرده قبل از خروج آنها از کندو استفاده می‌شود. بره موم زنبور عسل از سویسازمان بهداشت جهانیبه عنوان ماده طبیعی با قابلیت پیشگیری و درمان از سوی FDA به عنوان ترکیب جلوگیری کننده از بیماری‌های ویروسی تایید شده است.

بزرگترین مصرف کننده فرآورده های بره موم زنبور عسل در دنیاژاپنی‌ها هستند که از آن در تولید ترکیب دهان شویه‌ها، داروهای درمان زخم‌های دهانی، رفع بوی بد دهان و .... استفاده می‌کنند.

فتحی نجفی در پایان خاطرنشان کرد: محققان این شرکت دانش بنیان همچنین موفق به تولید مکمل رژیمی غذایی پروایکس با فرمولاسیون جدید از مواد موثره بره موم کندوی زنبور عسل شده‌اند که در تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از بیماری‌هایی نظیر سرماخوردگی، آنفلوانزا و آفت دهانی مکرر، تنظیم قند خون و .... نقش بسزایی دارد.



تاريخ : 2 / 11برچسب: پایگاه اطلاع رسانی صاعقه,مرگ, | 22:3 | نویسنده : ali

 پایگاه اطلاع رسانی صاعقه

گروه خبرنگاران افتخاری / جلال بیطرفان: آيت‌الله‌العظمی جوادی آملی در ديدار جمعی از مديران و مسئولان مازندرانی شاغل به خدمت در استان قم در محل بنياد بين‌المللی علوم وحيانی اسراء گفت: اگر كسی بميرد و امام زمانش را نشناسد مرگ او مرگ جاهلیّت است، زيرا مرگ، عصاره حيات است.

به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) به‌نقل از پايگاه اطلاع‌رسانی اسراء، در اين ديدار آيت‌الله‌العظمی جوادی آملی ضمن گراميداشت سالروز آغاز امامت و ولايت وجود مبارك ولی عصر(عج) به حديث مشهور رسول اكرم(ص) اشاره و گفت: وجود مبارك پيامبر(ص) فرمود «اگر كسی بميرد و امام زمانش را نشناسد مرگ او مرگ جاهلیّت است» وقتی مرگ، مرگ جاهلیّت بود معلوم می‌شود حيات، حيات جاهلی است زيرا مرگ، عصاره حيات است.

آيت‌الله‌العظمی جوادی آملی در ادامه گفت: اگر شخصی عمری خدمت كرد و در راه صحيح گام برداشت عصاره‌ای كه هنگام مرگ خواهد نوشيد خيلی شيرين است، اما اگر خدای ناكرده حيات، حيات تلخی بود يا بيراهه رفت يا راه ديگران را بست مرگ برای اين شخص تلخ و ناگوار است.

وی در پايان اين فراز از سخنان خود ضمن آرزوی عاقبت بخيری برای حضار گفت: اميدواريم همه ما كه در حرم اهل ‌بيت(ع) زندگی می‌كنيم زندگی‌مان به بركت نظام، امام راحل، خون‌های پاك شهدا و نيز تلاش و كوشش جانبازان و ايثارگران زندگی طيب و طاهر باشد و مرگ ما هم، انشاءالله مرگ عقلانی باشد.

آيت‌الله‌العظمی جوادی آملی در فراز ديگری از سخنان خود ضمن مثبت ارزيابی كردن نشست مديران و مسئولان مختلف با يكديگر و تبادل افكار ميان آنان اين عمل را باعث توسعه حوزه خدماتی مديران دانست و بيان كرد: اين نشست‌ها باعث می‌شود انسان هم راه خودش را بهتر پيدا كند و هم حوزه خدماتی خودش را بيشتر بشناسد، برای اينكه اگر مديران بتوانند از همكاری ساير مديران كل بهره ببرند خدمت وسيع‌تری انجام خواهد گرفت.

وی با بيان حديثی از امام رضا(ع) بر وحدت، اتحاد، انسجام و هماهنگی مديران تأكيد كرد و گفت: آن نكته اساسی كه در اين نشست‌ها مطرح است آن بيان نورانی امام رضا(ع) است كه فرمود تَزاوَرُوا فَاِنَّ فی زيارَتِكُم اِحياءً لِقُلوُبِكُم وَ ذِكراً لِاَحاديثِنا وَ اَحاديثُنا تُعَطِفُ بَعضَكُم عَلی بَعضٍ يعنی «به زيارت يكديگر برويد؛ و وقتی يك جا نشستيد سخن ما را بگوييد چراكه خاصيت كلمات نورانی ما همچون آيات قرآن كريم است». اينچنين است كه وحدت، اتحاد، انسجام و هماهنگی در بين شما ايجاد می‌كند، چرا‌كه ما هر چه سخن می‌گوييم درباره پرهيز از اختلاف، پرهيز از دوگانگی، پرهيز از ‌تشتّت و پرهيز از گرايش به بيگانگان است.



 پایگاه اطلاع رسانی صاعقه

 

 

نظرسنجی اخیری که توسط روزنامه تایمز اسرائیل منتشر شده،حاکی از آن است که تهدید ایران، تنها از نگاه 12 درصد از اسرائیلی ها یک موضوع اضطراری است و 43 درصد بر این باورند که مشکلات اقتصادی مساله بسیار مهمتری به شمار می رود.المانیتور با اشاره به این نظر سنجی این پرسش را مطرح می کند که آیا اینکه تنها 12 درصد اسرائیلی ها موضوع ایران را فوری می دانند به این معنی است که تنها همین تعداد اندک در مورد حکومتی که خواستار نابودی کشورشان است، نگرانی دارند؟ این در حالی است که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در سخن پراکنی های خود مدعی می شود ایران بزرگترین تهدید برای اسرائیل به شمار می رود.باید گفت که در اسرائیل نیز مانند هر کشور دیگری، نگرانی های داخلی بر دغدغه های خارجی ارجحیت دارد. البته سال های اخیر را نمی توان با سال های 1848 که در آن اسرائیل تازه اعلام موجودیت کرده بود، مقایسه کرد. هرچند نتانیاهو تلاش می کند افکار عمومی را مجاب کند، اسرائیل در معرض تهدید جدی ایران قرار دارد ، مگر اینکه وی اسرائیل را نجات دهد، اغلب اسرائیلی ها می دانند کشورشان در چه سطحی از توان منطقه ای قرار دارد. به همین دلیل است که مردم در اسرائیل بیش از زمانی که این کشور اعلام استقلال کرده بود می توانند بیشتر بر روی موضوعات داخلی متمرکز باشند تا مساله ایران.برای مطالعه بیشتر به سایت دیپلماسی ایرانی مراجعه فرمایید.

 



 پایگاه اطلاع رسانی صاعقه

یکى از اصول فلسفه مارکس این است که: کورک هر قدر بیشتر چرکین شود زودتر دهن باز مى کند و منفجر مى شود؛ پس در جامعه نیز براى به وجود آمدن انقلاب، باید فساد را بیشتر کرد. متأسفانه این تفکر غلط در برخى از معتقدان به خدا نیز رخنه کرده وچنین پنداشته اند: اصلاحات از انقلاب جهانى حضرت مهدى(عج) جلوگیرى مى کند.

 

 

 

 یکى از اصول فلسفه مارکس این است که: کورک هر قدر بیشتر چرکین شود زودتر دهن باز مى کند و منفجر مى شود؛ پس در جامعه نیز براى به وجود آمدن انقلاب، باید فساد را بیشتر کرد. متأسفانه این تفکر غلط در برخى از معتقدان به خدا نیز رخنه کرده وچنین پنداشته اند: اصلاحات از انقلاب جهانى حضرت مهدى(عج) جلوگیرى مى کند.

اما سستى این نظریه بر انسان هاى منصف و آگاه پوشیده نیست.

فقهاى اسلامى، بحث پیرامون مساله حکومت اسلامى در عصر غیبت را، به دو سو متوجه ساخته اند؛

الف)بحث در اصول مساله حکومت اسلامى در زمان غیبت.

ب)بحث پیرامون نیابت عامه فقیه عادل از طرف امام زمان(ع). که تفصیل این بحث در پاسخ به پرسش بعدى خواهد آمد.

اما پیرامون بحث اول، براى لزوم تشکیل حکومت اسلامى در عصر غیبت به ذکر چند دلیل مى پردازیم:

1- دلیل اجتماعی- تاریخى: حکومت امرى است اجتماعى که نیاز جامعه به امنیت وحفظ حقوق افراد ورواج عدالت گسترى، آن را واجب کرده است. وجامعه اسلامى از سایر جوامع بشرى که لازمه آن برقرارى نظم وقانونگذارى براى حفظ امنیت و حقوق واشاعه عدل در میان افراد جامعه است، جدا نیست ومثل جوامع دیگر نیاز به برقرارى حکومتى دارد که قوانین را اجرا کند تا هدف از تنظیم قوانین تحقق یابد.

و اگر جامعه اسلامى با بقیه جوامع از نظر نیازمندى به این امور، اختلاف مى داشت پیامبر اکرم(ص) و امام(ع) براى بیان این امر سزاوارتر بودند و چون پیامبر و امام چنین مطلبى را بیان نفرمودند، بنابراین جامعه اسلامى هم در این که باید حکومتى داشته باشد، مانند سایر جوامع بشرى است. و با همین دلیل، بر تشکیل حکومت در زمان غیبت نیز استدلال مى شود، با این بیان که: جامعه اسلامى در زمان غیبت، مثل تمامى جوامع دیگر نیاز به قانون و تشکیل حکومت دارد تا بتواند در استحکام آن بکوشد و هدف از تشریع قانون را تحقق بخشد، و از این جهت با دیگر جوامع بشرى تفاوتى ندارد.

پس از قبول این مسئله که به طور خلاصه بیان شد و در جاى خود ثابت شده است؛ عقل مى گوید یکى از دو امر را باید پذیرفت؛ حکومت اسلامى، یا حکومت کفر، زیرا شق سومى قابل تصور نیست. و از این حکم چنین نتیجه مى شود که حکومت اسلامى واجب است. چراکه خضوع در مقابل حکومت حاکم کافر، حرام است.

2- دلیل اعتقادى: اعتقاد به دین اسلام، مسلمان را به این باور مى رساند که قیام براى پیاده کردن احکام اسلام در دوران زندگانیش بر او واجب است، و نظام اسلام به همان طور که از جستجو در احکام و قوانین آن حاصل مى شود - و حق هم همین است - نظامى کامل ودربردارنده تمام قوانینى مى باشد که شرایط گوناگون زندگى، آن را اقتضا مى کند، اعم از زمینه هاى فردى، اجتماعى، اقتصادى، سیاسى و غیره.

و پیداست که برخى از این مقررات، مانند قوانین اجتماعى، اقتصادى، و سیاسى، جز از طریق قوه حاکمه، به طور کامل اجرا نمى شود. بنابراین تشکیل یک دولت اسلامى وحکومت آن در دوران غیبت امرى لازم وضرورى است.

3- دلیل عقلى: خلاصه دلیل عقلى این است، عقل همان طور که مى گوید: پس از پیامبر(ص) بر امام معصوم لازم است که حکومت دولت اسلامى وریاست عامه آن را برعهده بگیرد، تا اسلام به عنوان یک (اصل) و حیثیت مسلمانان به عنوان یک (جامعه) محفوظ بماند، همچنین مى گوید که در زمان غیبت نیز به همین منظور باید کسى به عنوان حاکم حکومت اسلامى گمارده شود.

4- دلیل نقلى: در روایات اسلامى که شیعه وسنى آن را نقل کرده اند، آمده است که پیش از ظهور مهدى(ع)، مردمى قیام مى کنند، و مقدمات حکومت مهدى را فراهم مى سازند.

ازجمله روایتى است که حافظ ابوعبدالله گنجى شافعى از رسول خدا(ص) نقل مى کند:

(و یخرج اناس من المشرق، فیوطئون للمهدى سلطانه). (1) مردمى از شرق قیام مى کنند، و زمینه حکومت مهدى(ع) را فراهم مى سازند.

حافظ گنجى، بعد از نقل این روایت، مى گوید:

(این حدیث حدیثى است حسن و صحیح، که آن را راویان موثق، وعالمان حجت روایت کرده اند).

و از امام باقر(ع) روایت شده است که فرمود:

(مى بینم که جمعیتى در مشرق زمین، خروج مى کنند و احقاق حق مى نمایند ولى به آنها داده نمى شود؛ سپس طلب مى کنند، باز هم به آنها داده نمى شود؛ وقتى چنین دیدند، شمشیرها بر شانه مى گذارند (مسلحانه قیام مى کنند)، آنگاه حق را به آنها مى دهند، ولى انقلابیون قبول نمى کنند، تا آنکه کاملا قیام مى کنند، و این انقلاب تحویل هیچ کس داده نمى شود مگر به صاحب شما امام زمان(ع). کشته شدگان آنها شهیدند. بدانید که چنانچه من آن انقلاب را درک مى کردم، دوست مى داشتم که براى صاحب امر باقى باشم). (2)

با آنچه که به طور اجمال گفته شد، معلوم مى شود که تشکیل حکومت اسلامى از واجبات عصر غیبت است.

 

پی نوشت ها:

(1) البیان فى اخبار صاحب الزمان، گنجى شافعى، در کتاب کفایه الطالب، ص 490.

(2) بحار الانوار، علامه مجلسى، ج 52، ص 243.

 



 پایگاه اطلاع رسانی صاعقه

رهبر معظم انقلاب اسلامی، دشمن‌شناسی و لحظه‌شناسی ملت ایران را یکی از مسائل اعجاب‌انگیز خواندند و فرمودند: در قضایای سال ۸۸، دشمن تصور می‌کرد طراحی ۱۰ ساله او بر ضد جمهوری اسلامی به نتیجه رسیده است؛ اما ملت ایران بر دهان معارضان بین‌المللی زد.

خبرگزاری فارس: فهم و دشمن‌شناسی ملت اعجاب‌انگیز است
 

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی ظهر امروز ـ چهارشنبه ـ در دیدار مسئولان و کارکنان حفاظت اطلاعات نیروهای مسلح، با اشاره به قطعی بودن وعده الهی در یاری صابران و متوکلین و یاری‌کنندگان دین خدا، تأکید کردند: مصداق عینی تحقق وعده الهی، نظام جمهوری اسلامی است که به رغم همه فشارها و طراحی‌های دشمن، بعد از گذشت ۳۴ سال اکنون یک نظام محترم، مقتدر، اثرگذار در مسائل منطقه‌ای و جهانی، دارای ملتی بزرگ، فهیم، دشمن‌شناس و لحظه‌شناس، و دارای پیشرفت‌های بزرگ علمی است.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه باید به خداوند متعال توکل کرد و به یاری خداوند نیز خوشبین بود، افزودند: جبهه استکبار تمام تلاش و توان خود را بکار گرفته است تا از طریق تحریم‌ها و فشارها، ملت ایران را وادار به تسلیم کند اما این ملت سختی‌ها را تحمل می‌کند زیرا نقشه و تاکتیک دشمن و هدف راهبردی او را متوجه شده و براساس فهم و تشخیص صحیح، عمل می‌کند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند: همانگونه که پیروزی انقلاب اسلامی در شرایط ناباورانه سال ۵۷، مصداق تحقق وعده الهی بود، ادامه انقلاب اسلامی و توانمندی و قدرتمندی و پیشرفت افزایش‌یابنده آن نیز، به رغم همه تندبادها و فشارهای سنگین و دشمنی عمیق دنیای استکبار، مصداق عملی شدن وعده الهی است.

ایشان فهم، دشمن‌شناسی و لحظه‌شناسی ملت ایران را یکی از مسائل اعجاب‌انگیز خواندند و افزودند: در قضایای سال ۸۸ که دشمن تصور می‌کرد طراحی ده ساله او بر ضد جمهوری اسلامی به نتیجه رسیده است، ملت ایران با قدرت در صحنه حاضر شد و بر دهان مخالفان و معارضان بین‌المللی زد، چه برسد به مزدوران داخلی آنها که در مقابل عظمت ملت ایران به حساب نمی‌آیند.

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: ملت ایران بار دیگر در روز ۲۲ بهمن، قدرت، شادابی و فهم خود را در مقابل جهانیان، به رخ خواهد کشید.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بخش دیگری از بیاناتشان، حفاظت اطلاعات را ایمنی‌بخش نیروهای مسلح و مسؤولیت آن را سنگین، افتخارآمیز و همراه با شرف و منزلت دانستند و تأکید کردند: از دیدگاه اسلام، نیروهای مسلح، مجموعه‌ای مکانیکی و همچون یک ماشین بی‌اراده نیست بلکه سازمانی انسانی و دارای مجموعه‌ای از عقل و خرد، عزم و اراده و تصمیم، و ایمان و عواطف است.

 

 

 



 پایگاه اطلاع رسانی صاعقه

سید جواد هاشمی

این بازیگر، نویسنده و کارگردان سینما و تئا‌تر با اشاره به توانایی‌های سینما برای مفاهیم قرآنی می‌افزاید: «با اینکه کارهایی انجام شده، اما کم است. قرآن کتاب یگانه و بزرگی است و برای همین کارهای کوچک درشان این کتاب آسمانی نیست.»

 

 


او در گفت‌ و گو با ستاد خبری جشنواره آیات، تاکید می‌کند: «شاید تعلل همکاران من برای رفتن به سراغ مفاهیم قرآنی، ترس از اعمال سلیقه‌های غیر کار‌شناسی افرادی است که خودشان را مفسر و دانای به مفاهیم قرآنی می‌دانند، اما از هنر سینما و تلویزیون چیزی نمی‌دانند و دخالت‌های آنان باعث کم کاری هنرمندان در عرصه فیلم سازی و مفاهیم قرآنی شده است.»


هاشمی با اشاره به اینکه جشنواره‌ها محل تلاقی استعداد‌ها و شکوفایی توانایی‌های علاقمندان حوزه‌های مختلف است، می‌گوید: «امیدوارم جشنواره آیات با ظهور کارهای فاخر برای کلام وحی و گسترش و ترویج مفاهیم قرآنی روبرو باشد که در این صورت حتما در محافل داخلی و خارجی اثرگزار خواهد بود.»


این کارگردان در باره بین المللی بودن این جشنواره توضیح می‌دهد: «به نظر من بین المللی شدن جشنواره قرآنی آیات، نقطه قوت این رویداد است. ایران کشور قرآن است و باید صدای خدا از این کشور به زبان عاشقان قرآن در گوش جهان بپیچد.»


معاونت امور قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با همکاری نهاد‌های مختلف فرهنگی جشنواره‌های بین المللی قرآنی آیات را در دهه فجر و همزمان در 22 استان و 22 کشور جهان، در قالب برنامه‌های فرهنگی و هنری برگزار می‌کند.

 



 پایگاه اطلاع رسانی صاعقه

حضرت امام خمینی(رضوان الله تعالی علیه) که به زیبایی مخابرات را به مانند سلسله اعصاب ارتش معرفی نمودند


حجت‌الاسلام والمسلمین آل‌هاشم در یادواره شهدای مخابرات و جنگال ارتش:
رییس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: توصیه‌های هوشمندانه رهبر فرزانه انقلاب، در خصوص انتخابات ریاست جمهوری سال آینده از هم‌اکنون دست دشمنان را خالی کرد و امید آنان را به یأس و ناامیدی تبدیل نمود.
در اولین یادواره شهدای فاوا که درسالن همایش‌های کوثر این سازمان عقیدتی سیاسی ارتش برگزار شد؛ به توصیه‌های معظم‌له در خصوص انتخابات پیش‌رو اشاره و تصریح کرد: همانگونه که رهبر انقلاب هدف ملموس دشمن در انتخابات آتی را مانع‌تراشی در راه حضور پر شور مردم عنوان نموده‌اند، امروز وظیفه خود می‌دانیم که با تشریح ابعاد این ماجرا برای نسل جوان به‌وی‍ژه جوانان و کارکنان نیروهای مسلح، توطئه‌های دشمنان قسم خورده ملت سربلند ایران اسلامی را همانند دیگر دسیسه‌هایشان نقش برآب کنیم.


حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد علی آل‌هاشم سپس به نقش جنگال و مخابرات در دوران دفاع مقدس پرداخت و در این باره افزود: از فرمایشات بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی(رضوان الله تعالی علیه) که به زیبایی مخابرات را به مانند سلسله اعصاب ارتش معرفی نمودند؛ می‌توان به اهمیت این جایگاه پی‌ برد، چرا که مخابرات در تمام عملیات‌ها حضوری فعال و تأثیرگذار داشته و همانند اجزای لاینفک حیات، تنها در صورت فقدان کمبود آن احساس خواهد شد؛ که البته بازگویی آن چه بر رسته مخابرات در دوران دفاع مقدس گذشته بسیار مشکل است و باید در شرایط سخت عملیات‌ها قرار گرفت تا بتوان از دشواری و حساسیت برقراری ارتباط امن و پایدار سخن گفت.
وی در ادامه از برگزاری 12 یادواره شهدا و تجلیل از پیشکسوتان ارتش با همّت این سازمان و حمایت فرماندهان عالی رتبه خبر داد و افزود: در اولین یادواره شهدای فاوا که هم اکنون در حال برگزاری است با بیان رشادت‌ها و ایثارگری‌های سربازان گمنام عرصه مخابرات و جنگال برای نسل جوان، هدف ترویج فرهنگ دفاع مقدس و روحیه ایثارگری در جامعه را دنبال خواهیم کرد و این راه را به لطف خدا ادامه خواهیم داد؛ چرا که تاریخ 8 ساله دفاع مقدس سرشار از مردانی است که با رشادت و غیرت، سرود عشق را زمزمه کردند و مادیات را با معنویت عوض نموده و آن را با زیباترین جلوه‌های ایثار و گذشت نمایان ساختند.


حجت‌الاسلام آل‌هاشم در پایان سخنان خود به آمادگی و روحیه بالای نیروهای مسلح اشاره و تصریح کرد: دشمنان و بدخواهان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بدانند که نیروهای مسلح در کنار مردم و گوش به فرمان ولایت تا آخرین لحظه از آرمان‌های انقلابی خود دست بر نخواهند داشت و پاسخ هر تهدیدی را سریع و کوبنده خواهند داد.
گفتنی است در پایان این مراسم از جمعی از پیشکسوتان و خانواده معظم شهدای مخابرات و جنگال ارتش توسط امیر دادرس معاون هماهنگ‌کننده ارتش، حجت‌­الاسلام آل‌هاشم رییس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش و امیر سرتیپ آراسته رییس هیئت معارف جنگ و فرماندهان نیروهای زمینی، هوایی و قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) تقدیر به عمل آمد.



 پایگاه اطلاع رسانی صاعقه

 

بخشی از گفتگوی محمد‌تقی فهیمبا سایت برهان

اگر سینما متأثر از اندیشه‌های دینی باشد، حتماً می‌باید علیه امپریالیسم و در خدمت تبیین و تعریف دفاع مقدس باشد. این در حالی است که جریان شبه‌روشن‌فکری ایران بی‌توجه به این فرآیند، سعی می‌کند با چشم بستن بر این واقعیت‌ و با الهام‌گرفتن از جریان ضدجنگ، دفاع مقدس را در کنار جنگ‌های دیگر در جهان تعریف کند.در شرایط فعلی با سینمایی روبه‌رو هستیم که در زوایای مختلف نتوانسته است در حد انتظار در خدمت ارزش‌ها، پیام‌ها و هویت ایرانی و به ویژه دوران پس از انقلاب اسلامی باشد تا با استفاده از این رهگذر هم در داخل موفق باشد و مخاطبان انبوهی را به خود جذب کند و هم به دلیل جاذبه‌های هویت ایرانی‌ـ‌اسلامی در عرصه‌ی جهانی خودنمایی کند. این ناکامی‌ها دلایل متعددی دارد؛ نخست اینکه سینمای ما وامدار 2 نوع از سینما یا 2 گرایش غالب سینمایی است:

اول ساختارهای فیلم فارسی بازمانده از رژیم گذشته و مهم‌تر از آن قضیه‌ای که سینمای غالب جهان را شکل می‌دهد و آن سینمای هالیوود است. به هر حال این وامداری، بدهکاری و گرته‌برداری از این نوع ساختار سینمایی ردپایی در سینمای جنگ نیز بر جا گذاشته است؛ یعنی فیلم‌هایی که با موضوع و محتوای جنگی تولید شده و می‌شوند نیز گرفتار ساختارهای ذکرشده هستند.برای مطالعه کل گفتگو به سایت برهان مراجعه کنید.



 پایگاه اطلاع رسانی صاعقه

 

امام زمان(عج) بر صحابه پاکباز و سربازان مخلص، سلام‌هایی دارد که مانند سلام بر مولایشان است تا زائران بیاموزند برای یاوری ولی زمان چگونه باید بود:'السلام علی النفوس المصطلمات'. سلام بر بدن‌های به زنجیر کشیده.

 

 

 در روایتی آمده است: "انه سبحانه، عوّض شهادَته بثلاث خصالٍ جعل الشفاء فی تربته و اجابة الدعاء تحت قبته و الائمة من ذرّیته"؛ به درستی که خداوند سبحان در ازاء شهادت امام حسین (ع)، سه موهبت به او عنایت کرد: شفا در ترتبتش، اجابت دعا در زیر گنبدش و ائمه را از ذریّه‌اش قرار داد. به همین جهت امام صادق(ع) و امام مهدی(عج) به هنگام بیماریشان، دستور دادند، شخصی به کربلا برود و برای آنها دعا کند.

برای یاری امام زمان(ع) چگونه باید بود؟

یاران امام حسین (ع) اصحاب فداکاری بودند که در رأس اصحاب و یاران تمام انبیاء و اولیاء(ع) بوده و هستند. امام حسین(ع) فرمود: "فانی لا اعلم اوفی و لا خیراً من اصحابی" من اصحابی با وفاتر و بهتر از اصحاب خود سراغ ندارم. امام زمان (عج) بر صحابه پاکباز و سربازان مخلص، سلام‌هایی دارد که مانند سلام بر مولایشان است تا زائران بیاموزند برای یاوری ولی زمان چگونه باید بود: "السلام علی النفوس المصطلمات". سلام بر بدن‌های به زنجیر کشیده و اسیر شده. "السلام علی الارواح المختلسات". سلام بر روح‌های به پنهانی برده شده. "السلام علی الاجساد العاریات". سلام بر جسم‌های نحیف و رنگ باخته. "السلام علی الابدان السلیبة". سلام بر بدن‌های مسلوب و عریان. "السلام علی المجدلین فی الفلوات". سلام بر جنگاوران بیابان.

ندبه امام زمان(عج) هر صبح و شام برای جد غریبشان

حضرت مهدی(ع) دلداده امام حسین(ع) است. خدمت در محضر امام حسین(ع) و توفیق یاری حضرت و شمشیر زدن در رکاب او، از بزرگترین توفیقات الهی بود که نصیب برخی از خواص عصر امام حسین(ع) شد. لذا امام زمان(ع) نیز عاشق جد بزرگوار خود و مشتاق خدمت به اوست. حضرت به ما نیز می‌آموزند که باید این چنین بود. حضرت می‌فرمایند: "اگر روزگار مرا به تأخیر انداخت و مقدّرات از یاری و نصرت تو در روز عاشورا باز داشت، هر آینه من صبح و شام بر تو ندبه می‌کنم و به جای قطرات اشک بر تو خون می‌گریم".

امام زمان (عج) در رابطه با ویژگی‌های حضرت اباعبدالله (ع) می‌فرماید: امام حسین (ع) دارای حسب و نسب شریف و ارزشمند و منقبت‌های فراوان و سوابق درخشان و متخلق به اخلاق نیکوست. فعالیت‌های اجتماعی امام حسین(ع) در زیارت ناحیه مقدسه به خوبی توصیف شده است. حضرت مهدی(عج) در این خصوص خطاب به جد بزرگوارشان می‌فرماید: "اشهد انک قد اقمت الصلاة و اتیت الزکاة و امرت بالمعروف و نهیت عن المنکر و العدوان" ای حسین! گواهی می‌دهم که نماز را برپا داشته "و سننت السنن و اطفأت الفتن و دعوتَ الی الرشاد اوضحتَ سبل السّداد". سنت‌ها را انجام داده و آشوب‌ها را فرونشاندی، به پاکی و راستی خوانده و راه های صلاح را روشن و مبین ساختی.

در فرازی دیگر از زیارت ناحیه مقدسه حضرت خطاب به اباعبدالله (ع) می‌فرماید: "والعماد الدین رافعا و للطغیان قامعا و اللطغاة مقارعا و للامة ناصحا". برپا دارنده پایه و اساس دین، و در هم کوبنده طغیان و سرکشی، سخت‌گیر و کوبنده بر آشوبگران و طغیان‌گران و نصیحت‌گر امت بودی. این قسمت جلوه‌ای خاص دارد و به زائر می‌آموزد باید مطیع مولای زمان بود: "و کنت طائعاً و لجدک محمد صلّی الله علیه و آله تابعاً و لقول ابیک سامعا و الی وصیة اخیک مسارعا". شما همواره نسبت به خدا فرمانبردار و نسبت به جدت محمد(ص) پیرو و نسبت به فرموده پدرتان، مطیع و شنوا بودی و وصیت و سفارش برادر را به انجام رساندی.

 

امام زمان(ع) در قسمتی از این زیارت، امام حسین(ع) چنین توصیف می فرماید: "کنت ربیع الایتام و عصمة الانام و عزّ الاسلام و معدن الاحکام و حلیف الانعام سالکاً طرائق جدک و ابیک" تو بهار یتیمان و ملجأ و پناهگاه مردم و عزّت اسلام و کانون احکام و هم‌پیمان بخشش‌ها و نیکوکاری، رهروی راه جدّت و پدرت بودی. امام زمان (عج) در ادامه زیارت می‌فرمایند: "وللاسلام و المسلمین راحما و للحق ناصرا و عند البلاء صابرا و للدین کالئاً و عن حوزته مرامیا" برای اسلام و مسلمین مهربان و یاور حق و صبور و بردبار در هنگام بلا و محافظ دین و نگهبان آن بودی.

 

امام حسین(ع) که به بیان امام زمان (عج) شب زنده دار "متهجداً فی الظلم" و عابد و زاهد روزگار خویش بود، به ما درس چگونه زیستن را می‌آموزد. این فراز نقطه مهمی در این زیارت و دارای معانی بلندی است. در این قسمت آمده است: "کنت للرسول صلّی الله علیه و آله ولداً و للقرآن سنداً و للامة عضدا و فی الطاعة مجتهدا، حافظا للعهد و المیثاق، ناکباً عن سبل الفساق، باذلا للمجهود، طویل الرکوع و السجود، زاهداً فی الدنیا زهد الراحل عنها ناظراً الیها بعین المستوحشین منها" امام زمان(عج) در این عبارتِ بسیار جالب و جامع، جد بزرگوار خود امام حسین(ع) را با 10 عنوان وصف کرده است که به نحو مستقیم یا غیرمستقیم، عبودیت حضرتش را بازگو می‌کند. امام حسین (ع) فرزند رسول خدا(ص) است. او سند و پشتوانه قرآن است. توان اسلام، امامت است و امام حسین (ع) بازوی پر توان امت و دین اسلام در همه اعصار است. در راه اطاعت پروردگار سخت‌کوش و تلاشگر بود. آن بزرگوار نگهدار عهد و میثاق است و با خدا و خلق او در عهد و پیمان، استوار و با وفا است. آن حضرت از راه و روش فاسقان روی گردان بود و از راه مسامحه و مداهنه وارد نمی‌شد. آن حضرت رکوع و سجده‌های طولانی داشت. سیدالشهدا(ع)، نسبت به دنیا زاهد و بی‌علاقه بود. نظر او به دنیا، نظر وحشت زدگان بود و آنجایی که نظر دیگران به دنیا نظر عاشقانه و دل پسندانه بود، نظر آن حضرت به دنیا، مانند انسان وحشت زده بود.

 

هر واقعه و انقلابی که در جهان به وقوع می‌پیوندد، نتیجه علل و عواملی است که در به وجود آمدن آن، نقش بسزایی دارد. پیدایش پدیده عاشورا نیز مرهون علل و عواملی است که رهبر این قیام، امام حسین(ع) این علل را بازگو فرموده است. علت‌هایی مانند فساد دستگاه خلافت و رهبری، ظهور بدعت‌ها، انحطاط اخلاقی و خطر بازگشت به جاهلیت، بی‌عدالتی و گسترش ظلم و منکرات ازجمله عوامل قیام سالار شهیدان بود.

امام زمان(عج) در این خصوص خطاب به جد بزرگوارش می‌فرماید: "حتّی اذا الجور مد باعه، و اسفر الظلم قناعه و دعا الغی اتباعه، و انت فی حرم جدک قاطن و للظالمین مباین، جلیس البیت و المحراب، معتزل عن اللذات و الشهوات، تنکر المنکر بقلبک و لسانک علی حسب طاقتک و امکانک" تا آنگاه که ظلم و بیداد دست از آستین بیرون آورد و با سلاح به میدان آمد و گمراهان در ضلالت خود غرق شدند؛ درحالی که تو در حرم جدت ساکن و از ستمگران دوری گزیده بودی، در خانه و محراب به سر برده و از امیال و شهوات بر کنار و با قلب و زبان به مقدار توان زشتی را زشت می‌شمردی.

 

 



 

 
همه دوست دارند قمیت هر چیزی را که می خواهند، از فردی مطلع و صد البته راستگو بدانند تا در مورد آن شک و شبهه ای برایشان باقی نماند یکی از این چیزها "بهشت" است و براستی قیمت "بهشت" چقدر است؟
 

 عربی بیابان نشین محضر پیامبر اکرم صل الله علیه و آله و سلم شرفیاب شد و عرض کرد: ای رسول خدا؛ آیا برای بهشت بهاء و قیمتی هست که آن را پرداخت؟ فرمود: گفتن " لا اله الّا الله" یعنی اعتراف به یکتائی خداوند است که آن را بنده با اخلاص بگوید.

 

عرض کرد: اخلاص آن چیست؟ فرمود: عمل کردن به آنچه که برانگیخته شده ام و دوستی اهل البیت[علیهم السلام] من.

 

عرض کرد پدر و مادرم فدای شما، آیا دوستی اهل بیت[علیهم السلام] هم از حقوق آن است؟ فرمود: دوستی ایشان از بزرگترین حق آن است.

 

اما اخلاص چیست و مخلص کیست؟

در حقیقت اخلاص فرموده اند: حقیقت آن است که بگوئی: پروردگار من خداست سپس استقامت ورزی، و اینکه عمل را برای خدا انجام دهی و دوست نداشته باشی که برآن ستایش شوی[1]

 

پیامبر اعظم صل الله علیه و آله وسلم در تفسیر فرد مخلص فرموده اند: "مخلص کسی است که نه چیزی از مردم خواست نمی کند تا اینکه آن را بیابد، و وقتی آن را دریافت، خشنود گردد و هنگامیکه چیزی نزد او باقی ماند در راه خدا بخشش کند.

اگر از مخلوق چیزی درخواست نکرد برای خداوند عظیم الشان به عبودیت اقرار کرده، و وقتی یافت و خشنود شد از خدا خشنود گشته، و خداوند تبارک و تعالی از او خشنود شده است و چون در راه خدا چیزی بخشش کرد علامت اطمینان او به پروردگار است.[2]

 



 

 

 
باغ «حمید بن قحطبه» حاکم و والی خراسان در روستای «سناباد» در سال 203 هجری قمری، درست همان‌‍‌طور که امام رضا (ع) پیش‌بینی کرده بودند، مأمن همیشگی این امام شد و از آن پس بود که این روستا به «مشهدالرضا» معروف گشت.

مشرق - فردا 29 ماه صفر 1434 هجری قمری مصادف با 23 دی‌ماه 1391 هجری شمسی و سالروز شهادت امام رضا (ع) است. به این مناسبت ایسنا نگاهی داشته به روند ترمیم خرابی‌ها و گسترش حرم مطهر امام هشتم شیعیان جهان.

 

 حضرت امام علی بن موسی الرضا(ع) در سال 148 هجری قمری در شهر مدینه دیده به جهان گشودند و در سال 183 هجری قمری با شهادت پدر بزرگوارشان به منصب امامت نائل شدند. مأمون برای رسیدن به اهداف و نیات شوم خود‌، در سال 200 هجری قمری، ایشان و تعدادی از علویان را مجبور به ترک مدینه و هجرت به سوی خراسان کرد.

کمتر از سه سال بعد از ورود حضرت به خراسان‌، مأمون به گمان خام دسترسی به پیروزی نهایی، آن امام را با سم به شهادت رساند. با شهادت حضرت امام رضا (ع) و دفن ایشان در «مشهدالرضا»،از سال 203 هجری قمری‌ تا دوره‌ی دیلمیان نشانه‌ای از تجدیدبنای حرم در دست نیست‌ تا اینکه «سبکتین» پادشاه متعصب غزنوی که در سال‌های387 تا 366 قمری در منطقه حکمرانی می‌کرد،حرم مطهرامام رضا (ع) را ویران و زیارت آن حضرت را ممنوع کرد.

 

 

در سال 400 هجری قمری،«ابوبکر شهمرد» به دستور سلطان محمود غزنوی بنای بقعه را بار دیگر بازسازی کرد و در روزگار سلطان سنجر سلجوقی پس از مرمت بنا،گنبدی با آجرهای زرد رنگ بر روی بقعه‌ حرم مطهر بنا کرد. پس از مدتی گنبد را با کاشی‌های نفیس مزین و مناره‌ای کنار آن ساخت.

در زمان «غازان خان» و سپس «سلطان محمد خدابنده الجایتو»، در فاصله‌ی سال‌های 716-703 قمری در تعمیر و تزئین حرم مطهر کوشش‌هایی صورت گرفت.

 سنگ قبر مطهر امام رضا (ع)، دو بار تغییر کرد. نخستین سنگ مزار حضرت که مربوط به سال 516 هجری قمری است،40 سانتی متر طول‌، 30 سانتیمتر عرض و شش سانتی متر قطر داشت و دارای کتیبه‌ای محرابی شکل به خط کوفی شکسته است که اکنون در موزه نگهداری می‌شود.

 در سال 1379 قمری دومین سنگ که از جنس مرمر سفید و آهکی بود نصب شده و سومین سنگ که سنگ کنونی مزار آن حضرت است، در سال 1379 هجری شمسی نصب شده است و بر سطح سنگ‌ القاب امام رضا (ع)، تاریخ ولادت و شهادت حضرت و اطراف سنگ، دو بیت که آن حضرت به قصیده‌ی دعبل اضافه کردند، حک شده است و نیز به آیاتی از قرآن مجید زینت یافته است.

 

به روایت تاریخ، بر مرقد مطهر امام هشتم (ع)، علاوه بر سنگ قبر‌، صندوقی نیز تعبیه شده بود. قدمت نخستین صندوقی که بر مزار حضرت قرار گرفت‌ به اوایل قرن ششم برمی‌گردد. این صندوق مربوط به انوشیروان زرتشتی از اهالی اصفهان است که در پی مشاهده‌ی کرامتی از آن امام مسلمان شد و در سال 500 هجری قمری صندوق چوبی با روکش نقره بر مرقد مطهر حضرت نصب کرد.

 دومین صندوق،صندوقی چوبی با روکش و میخ‌های طلا‌،معروف به صندوق عباسی بود که در سال 1022 هجری قمری بر روی مرقد نصب شد. این صندوق دارای تزئینات هنری و گران‌بهایی بود که پس از سال‌ها به علت متلاشی شدن ارکان و پایه‌های آن،از روی مضجع شریف در سال 1311 هجری قمری برداشته شد و سومین صندوق،صندوقی سنگی از سنگ مرمر معدن شاندیز، با رنگ سبز لیمویی است که «حاج حسین حجارباشی زنجانی» در سال 1311 شمسی آن را تهیه کرد و بر روی مرقد منور امام نصب کرد. این صندوق سنگی که عنوان سنگ قبر را داشت تا سال 1379 هجری شمسی درون ضریح چهارم جای داشت که در آن سال و زمان تعویض ضریح چهارم برداشته شد و سنگ قبر جدیدی به جای آن درون ضریح پنجم جای گرفت.

 اما ضریح‌ مرقد مطهر اما هشتم شیعیان جهان که شبکه‌ای محیط بر صندوق و قبر مطهر را شامل می‌شود،بنا بر شواهد تاریخی،نصب آن،از دوره صفویه بوده است و سابقه آن تا قبل از این دوره تاریخی مشخص نیست و از آن دوره تاکنون پنج بار تغییر کرده است.

 ضریح نخست حرم مطهر، ضریحی چوبی، طلا و نقره‌کوب بود که در زمان شاه طهماسب صفوی در سال 957 هجری قمری ساخته و بر روی صندوق مرقد نصب شده بود. این ضریح اکنون داخل موزه‌ی مرکزی آستان قدس نگهداری می‌شود.

ضریح دوم، ضریح فولادی مرصح معروف به «ضریح نگین نشان» است که در سال 1160 هجری قمری ساخته شد. واقف آن شاهرخ میرزا (فرزند رضا قلی میرزا) نوه‌ نادرشاه افشار بود.

ضریح سوم، ضریح فولادی ساده‌ای بود که در عصر فتحعلی شاه قاجار در سال 1238هجری شمسی روی ضریح دوم جای گرفت که آن نیز در موزه‌ی مرکزی آستان قدس نگهداری می‌شود.

 ضریح معروف به «شیر و شکر» چهارمین ضریح حرم مطهر امام رضا (ع) بود که در سال 1338 هجری شمسی پس از برداشتن ضریح سوم و انتقال آن به موزه‌، روی ضریح نگین نشان (ضریح دوم) نصب شد. قسمت بالای ضریح به دو سوره‌ی «یس» و «انسان» تزئین یافته است و اکنون نیز در موزه‌ی مرکزی آستان قدس نگهداری می‌شود.

 اما پس از گذشت نیم قرن از عمر ضریح چهارم،‌ به علت فرسودگی و سائیدگی شبکه‌های اطراف و روکش‌های طلا و نقره‌ای ضریح،‌ در سال 1372شمسی طراحی ضریح پنجم توسط استاد محمود فرشچیان آغاز شد و کار ساخت آن هفت سال طول کشید. همچنین دو سوره مبارکه‌ی «یس» و «انسان» به خط ثلث با طلا و نقره دور خارجی ضریح را مزین کرده است. در چهار طرف این ضریح 14 دهانه (به نشانه 14 معصوم)، گلهای آفتاب‌گردان(به نشانه شمس‌الشموس)، گلهای هشت‌پر (به نام هشتمین امام) و گلهای پنج پر(به نشانه‌ی پنج تن آل عبا) طراحی شده است.

 با گسترش حرم مطهر و ایجاد چند شبستان در حرم، در روز 21 دی ماه 1379، ضریح چهارم به علت فرسودگی به داخل خزانه حضرت انتقال یافت و ضریح «نگین نشان» به علت وقفی بودنش به طبقه تحتانی (سرداب) انتقال داده شد و ضریح پنجم در طبقه‌ی فوقانی به موازات ضریح دوم نصب شد. در روز 16 اسفندماه 1379 و هم زمان با عید سعید قربان، کار نصب ضریح جدید با حضور مقام معظم رهبری پایان یافت.

 گنبد منور حضرت ثامن‌الحجج نیز دارای دو پوشش است: پوشش اول آن،‌ سقف حرم است که به صورت مقعر و مقرنس بوده و به آن قبه گفته می‌شود. پوشش دوم که بر فراز قبه قرار دارد، همان گنبد طلا است. برای نخستین بار «شرف الدین ابوطاهر قمی»، وزیر سلطان سنجر سلجوقی در قرن ششم دستور ساخت گنبد را در بالای حرم مطهر صادر کرد.

 نمای گنبد در آغاز ساخت‌، آجر زرد رنگ و سپس کاشی نفیس سنجری بود. تا این‌که در سال 932هجری قمری در زمان شاه طهماسب صفوی گنبد مطهر طلا کاری شد. بعد از حمله و غارت ازبکان‌، مجددا در زمان شاه عباس صفوی در سال 1010 هجری قمری روی گنبد طلاکاری شد که این اتفاق در کتیبه‌ی دور گنبد نیز اشاره شده است. اما بعد از زلزله‌ی سال 1084 قمری در زمان شاه سلیمان صفوی، در سال 1086 هجری قمری دوباره تعمیر شد.

 اما در سال 1291 شمسی روس‌های تزار،‌مسجد گوهر شاد و گنبد‌ طلا کاری شده را به توپ بستند و به همین دلیل در عصر پهلوی برای چندمین بار مرمت شد. در سال 1358 شمسی نیز خشت‌های قدیمی که به علت کمی ضخامت و گذشت زمان و تاثیر حوادث طبیعی سابیده و بدنما شده بود‌، برچیده شد و خشت‌هایی از ورقه‌های مسی با روکش طلا به روش الکترولیت به ضخامت چهل برابر قبل جایگزین آن شد.

 به گزارش ایسنا، بعد از بقعه‌ نورانی حضرت، یکی از کهن‌ترین اماکن حرم مطهر‌، مسجد «بالاسر» است که در سال 425 هجری قمری یعنی حدود 1000 سال پیش در عهد غزنویان در غرب حرم مطهر ساخته شد.

 مسجد گوهرشاد،یکی دیگر از بناهای باشکوه عهد تیموری در اوایل قرن نهم هجری قمری است که در جنوب حرم مطهر قرار دارد‌. این مسجد با چهار ایوان و هفت شبستان به دستور بانو گوهرشاد‌ همسر میرزا شاهرخ تیموری‌ و توسط معمار معروف ایرانی «قوام‌الدین شیرازی» در سال 821 هجری قمری ساخته شد.

 صحن «انقلاب اسلامی» نیز نخستین و قدیمی‌ترین صحنی است که در قسمت شمال حرم مطهر بنا شده است،این صحن در ضلع جنوبی صحن کهنه و مقابل ایوان طلا در عهد سلطان حسین بایقرا در اواخر دوره‌ی تیموریان ساخته شده است و در عهد شاه عباس کبیر ضلع‌های شمالی‌، شرقی و غربی آن احداث و تکمیل شد و در دوره‌ پادشاهان صفوی، افشار و قاجار گسترش یافت.

 در این صحن چهار ایوان وجود دارد:ایوان جنوبی صحن‌ معروف به ایوان طلا که به دستور «امیرعلی شیرنوایی» وزیر «سلطان حسین بایقرا» در سال 872 هجری قمری ساخته شد و چون بدنه ایوان در زمان نادرشاه در سال 1148 قمری با خشت‌های طلا‌،طلا کاری شده، به «ایوان نادری» نیز معروف است.

 

ایوان شمالی(عباسی) نیز در سال 1021 قمری ساخته شد.

 بر فراز ایوان غربی (ایوان ساعت) ساخته شده است و ساعت بزرگی بر روی آن قرار دارد که در سال‌های 1336 شمسی نصب شد. چهارمین ایوان نیز ایوان شرقی (نقاره) است.

 اما مراسم «نقاره‌زنی» که در دربار سلاطین و حکام زمان‌های پیش از اسلام و بعد از اسلام علاوه بر این که نوعی عظمت محسوب می‌شده، برای آگاهی و اعلام عمومی نیز مرسوم بوده است، همان ‌نواختن طبل و دهل است و در حرم مطهر رضوی نیز از اواسط قرن نهم هجری توسط مرزا ابوالقاسم بابر(نوه گوهرشاد خاتون) در سال 860 هجری قمری مرسوم شد. هرچند در سال‌های 1312 تا 1320 شمسی به دستور رضاخان، نقاره‌زنی تعطیل شد اما پس از سال 1320 تاکنون صدای نقاره بازهم دقایقی قبل از طلوع و غروب آفتاب توسط هفت نفر که سه نفر بر طبل و چهار نفر بر شیپورها می‌دمند،در صحن حرم مطهر می‌پیچد.

 نقاره در ایام شهادت ائمه (ع)،سوگواری‌ و ماه‌های محرم و صفر به خاطر حفظ احترام ائمه(ع) نواخته نمی‌شود ولی در اعیاد مذهبی (شب و صبح عید) و تولد ائمه(ع)،نقاره شادمانی چندین نوبت نواخته می‌شود. همچنین در سحرهای ماه رمضان حدود یک ساعت قبل از اذان صبح نواخته می‌شود. ساختمان نقاره نیز در ایوان شرقی صحن «انقلاب اسلامی» و به نام «ایوان نقاره» در عصر شاه عباس صفوی ساخته شد و پس از آن ساختمان نقارخانه بر بالای آن بنا شد. نقاره‌خانه دارای دو طبقه است. طبقه زیرین آن محل نگهداری طبل‌ها، شیپورها و لوازم دیگر است و در طبقه‌ بالایی، نقاره‌زنان مستقر می‌شوند.

 

 

و سقاخانه‌ی حرم مطهر که در صحنه انقلاب وجود دارد به سقاخانه‌ اسماعیل طلا معروف است. سنگاب این سقاخانه از سنگ مرمر یک پارچه با ظرفیت 1130 لیتر است که به دستور نادرشاه از هرات افغانستان برای آب شرب آورده شده است. در همان زمان شخصی به نام «اسماعیل بنایی» هشت ضلعی با ستون‌های مرمر بر فراز سقاخانه احداث کرد و سقف آن را با خشت‌های طلا آراست، به همین دلیل به سقاخانه‌ی «اسماعیل طلا» معروف شد.

 

 در دوره قاجار صحن آزادی واقع در شرق حرم مطهر و در پایین پای مبارک حضرت، ساخته شد. توسعه حرم مطهر بعد از پیروزی انقلاب اسلامی رشد چمشگیری یافت و با ساخت صحن‌های جمهوری اسلامی، قدس‌،جامع رضوی‌،غدیر کوثر و هدایت هنوز ادامه دارد.

 

 

 

 



 

در روایتی از امام صادق(ع) آمده است که حضرت نوح(ع) بعد از 2500 سال عمر کردن، در آفتاب خوابیده بود که عزرائیل آمد او را قبض روح کند. نوح از فرشته الهی تقاضا کرد: به من مهلت بده که به سایه روم! سپس برخاست .

 

به گزارش مشرق به نقل از فارس،شهادت مرگ شکوهمندی است که مجاهد راه خدا، آن را آگاهانه و با افتخار انتخاب کرده و به حیات اخروی خود زیبایی و جلال می‌بخشد، شهادت مرگی است که شهید خود آن را انتخاب می‌کند، مرگی که انسان به سوی آن می‌رود نه آن که او به سوی انسان بیاید، ارزش و جایگاه شهید و شهادت نیز از همین جا منشأ می‌گیرد، یعنی در راه هدف مقدس و به تعبیر قرآن «فی سبیل الله» در راه خدا مردن و کشته شدن را شهید و شهادت گویند.

 

 
آنجا که می‌فرماید: اگر در راه خدا بمیرید یا کشته شوید (غم مدارید، که به رحمت ایزدی پیوسته و به کمال ایده آل دست یافته) و به سوی خدا محشور خواهید شد،(1) طبق این آیه کسی که در راه خدا توسط دیگری کشته شود و یا در این راه اجل او برسد و به مرگ طبیعی بمیرد به درجه شهادت رسیده است.
 
این مقدمه دلیلی بود بر اینکه در فضای مجازی شبهاتی پیرامون شهادت همه انبیای الهی مطرح شده است و برخی این گونه استدلال می‌کنند که پس طبق این قاعده پیامبر اکرم(ص) نیز باید به شهادت رسیده باشند، مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم، در پاسخ به این شبهه چنین می‌گوید:
 
اولاً اطلاع ما از سر گذشت حدود 124 هزار پیامبر خیلی ناچیز است، پس اگر بخواهیم فقط نام پیامبران را بشماریم، شاید بیش از چند صد نفر را نتوانیم نام ببریم، ثانیاً، با توجه به آیه‌ای که در مقدمه ذکر شد، می‌توان گفت که همه پیامبران هر چند به مرگ طبیعی از دنیا رفته باشند، به مقام و درجه شهادت رسیده‌اند، چرا که همه پیامبران تمام هستی و زندگی و خانواده‌شان را حتی در برخی مواقع حاضر می‌شدند که فرزند خود و عزیزترین کس خود را در راه اجرای فرامین الهی قربانی کنند.
 
آماده فدا کردن در راه خدا و دعوت مردم به خدا پرستی و توحید بودند، لذا طبق روایات و آیات قرآن چنین اشخاصی هر چند که با شمشیر و زهر و ... دشمن کشته نشده‌اند، ولی چون در راه خدا مرده‌اند، همان صواب و پاداش را دارند.
 
از پیامبر گرامی اسلامی(ص) وارد شده است که فرمود: «کسی که در راه تحصیل علم از دنیا برود، شهید مرده است»،(2) امام علی(ع) فرمود: «کسی که در بستر از دنیا برود، امّا معرفت حق پروردگار و معرفت واقعی پیامبر او و اهل بیتش را داشته باشد، شهید از دنیا رفته است».(3)
 
بنابراین با توجه به اینکه اطلاعات ما از همه پیامبران ناچیز است، امّا از همین داده‌های کم نیز می‌توان دریافت که برخی پیامبران به اجل طبیعی و مرگ از دنیا رفته‌اند، چنان‌که قرآن در مورد حضرت سلیمان می‌فرماید: هنگامی که مرگ را بر او (سلیمان) مقرر داشتیم، کسی آن‌ها را از مرگ وی آگاه نساخت، مگر جنبنده زمین(موریانه) که عصای او را می‌خورد (تا شکست و پیکر سلیمان فرود افتاد) هنگامی که بر زمین افتاد، جنیّان فهمیدند که اگر از غیب آگاه بودند در عذاب خوار کننده باقی نمی‌ماندند.(4)
 
و اینکه در روایتی از امام صادق(ع) آمده است که حضرت نوح(ع) بعد از 2500 سال عمر کردن در آفتاب خوابیده بود که عزرائیل آمد که او را قبض روح کند، گفت: به من مهلت بده که به سایه روم؛ آنگاه برخاست و در حین رفتن گفت: تمام عمر من مانند آمدنم از آفتاب به سایه است، فرشته مرگ او را قبض روح کرد.(5)
 
امّا برخی از پیامبران هم بودند که به وسیله دشمنان خود کشته شدند و به شهادت رسیدند که اکثرشان از انبیای بنی‌اسرائیل بودند که توسط قوم یهود به شهادت رسیدند.
 
و در اینجا به نمونه هایی از این گونه شهادت‌ها اشاره می‌شود:
 
خداوند در قرآن در این باره می‌فرماید: «کسانی که نسبت به آیات خدا کفر می ورزند و پیامبران را به ناحق می‌کشند، و (نیز) مردمی را که امر به عدالت می‌کنند، به قتل می‌رسانند به کیفر دردناک بشارت ده».(6)
 
این آیه و آیات مشابه با توجه به روایات تاریخی بیان‌گر این است که یهود تعداد زیادی از پیامبران الهی را به شهادت رساند که حضرت اشعیا(ع) و حضرت یحیی(ع) که به خاطر مخالفت با پادشاهی که می‌خواست با محارم خود ازدواج کند، به شهادت رساندند و حضرت زکریا(ع) را با اره دو نیم کردند.(7)
 
بنابراین می‌توان گفت که تعدادی از پیامبران توسط دشمن به شهادت رسیدند و تعدادی نیز به مرگ طبیعی از دنیا رفته‌اند.
  
*پی‌نوشت‌ها:
1-آل عمران، آیه 157.
 
2-هیثمی، نورالدین، مجمع الزوائد و منبع الفوائد، بیروت، دارالکتب العلمیه، 1408قمری، جلد1، صفحه 124.
 
3-شیخ حر عاملی، وسائل الشیعه، قم، آل‌البیت، 1414قمری، جلد15، صفحه 56.
 
4-نبأ، آیه 14.
 
5-راوندی، قطب‌الدین، قصص الانبیاء، قم، موسسه الهادی، 1418قمری، صفحه91.
 
6-آل عمران، آیه 21.
 
7-رواندی، همان، صفحه 218 ـ 223.
 
*معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر: 
1ـ تاریخ انبیا، عماد زاده.
 
2ـ تاریخ انبیا، رسول محلاتی.
 
3ـ سیرت حضرت رسول الله، رفیع الدین همدانی.
 
4ـ تاریخ پیامبران(ص)، ابراهیم آیتی.