پایگاه اطلاع رسانی صاعقه

 

مرو قدیم که سال‌ها پیش میزبان قدوم پربرکت حضرت امام رضا(ع) در دوران ولایت عهدی ایشان بود، اکنون با دیواره‌هایی بجا مانده از آن زمان به محلی برای تجلی ارادت مردم منطقه به خاندان اهل بیت تبدیل شده است.

 

 

 

فرهنگ نیوز :در مرو، مرو یکی از چهار شهر قدیمی خراسان بزرگ است که به همراه شهرهای نیشابور، بلخ و هرات، قدمتی بسیار کهن داشته اما به نسبت دیگر شهرهای ذکر شده، ناشناخته باقیمانده است. از این‌رو در این گزارش سعی خواهد شد خوانندگان محترم با این شهر تاریخی که زمانی میزبان قدوم پربرکت حضرت رضا (ع) بوده است، بیشتر آشنا شوند.


مرو، تاریخی بسیار کهن داشته و با قدمت ۲ هزار ساله در تاریخ تمدن بشری جایگاهی والا و باشکوه را دارا است.

این شهر که حوادث بسیاری را به خود دیده و پشت سر گذاشته، نه‌تنها از نظر سیاسی، بلکه از نظر فرهنگی و اقتصادی نیز برای حکومت‌ها حائز اهمیت بوده است.

از نظر اقتصادی این شهر بر سر راه جاده ابریشم بوده و از نظر فرهنگی نیز در دوره اسلام، دارای کتابخانه‌هایی بوده است که مورد استفاده دانشمندانی قرار می‌گرفت که از نقاط مختلف بدان شهر روی می‌آوردند.

شهر مرو به‌واسطه نزدیکی به «خوارزم» و «ماوراء النهر» از یک‌طرف و اتصال آن به سرخس و نیشابور از طرف دیگر از نظر نظامی و تجاری و تا زمان مأمون نیز همیشه دارالملک خراسان بوده است.

مرو که اکنون سالهاست نام آن از صفحات جغرافیایی خراسان خارج شده است در طول مدت تاریخ، شاهد وقایع و حوادثی تاریخی و ماندگاری بوده به همین جهت شاید بی‌مورد نباشد شرحی از بقایای تاریخی باقی مانده و همچنین موقعیت شهر مرو در اینجا ذکر و از این شهر فراموش شده یادی کنیم.

مجموعه تاریخی فرهنگی مرو قدیم با وسعتی بیش از ۲ هزار هکتار در حومه شهر «بایرام‏علی» در ۲۰ کیلومتری شهر کنونی مرو جدید و حدود ۴۵۰ کیلومتری جنوب شرقی عشق‏‌آباد پایتخت کشور ترکمنستان واقع شده و آثار تمدنی دوران‌های مختلف تاریخی و باستانی از شش قرن پیش از میلاد و همچنین دوران اسلامی را در خود جای داده که به عبارت دیگر آن را به مروارید شرق آسیا تبدیل کرده است.

در این میانه، شهر مرو کهن در زیر یک تپه باستانی بسیار وسیع و گسترده همچنان آرام گرفته است. مرو قدیم در حقیقت همین تپه باستانی و اطراف آن بوده که از بزرگترین مناطق باستانی در آسیای مرکزی، ایران و آسیای صغیر می‌باشد.

این منطقه بکر و دست نخورده همچنین نشانه‌هایی از بناها، مکان‌ها و آرامگاه‌هایی را دارد که سابقه آن به «دارای اول» در قرن چهارم پیش از میلاد مسیح باز می‌گردد.

همچنین کتیبه‌هایی در موزه تاریخی شهر مرو موجود است که اخباری پیرامون وقایع دولت هخامنشی در آن آمده که قدیمی‌ترین آن «مارگوش» نام‌گذاری شده است.

این در حالی است که براساس کاوش‌های باستان شناسان که طی چند سال اخیر انجام شده است، آثار جدیدی کشف شده که برخی از آنها تاریخ هزار ساله تمدن ابن منطقه را تأیید می‌کند.

همچنین مرو قدیم از دوره هخامنشیان تا دوره استیلای مغول یکی از مراکز مهم صنعتی، تجاری و کشاورزی به حساب می‌آمد و در مسیر کاروان‌هایی قرار داشت که ایران را به آسیای مرکزی و چین پیوند ‌زده است و همچنین که راه تجاری چین به اروپا هم همین مسیر بود.


مرو قرون وسطی نیز بزرگترین مرکز صنعتی بوده است به طوری که پس از حفاری‌های باستان شناسان طی سال‌های اخیر، کارخانه‌های ریخته‌گری، مس، کوزه‌گری و خرمن کوبی آرد در آن پیدا شده است و وجود نشانه‌هایی از محله نجاران و آهنگران هر گردشگری را به تفکر وا می‌دارد.

همچنان که وجود سکه‌هایی قدیمی کشف شده رشد تجارت و گسترش بازرگانی را در مرو قرون وسطی نشان می‌دهد.

در اواخر قرن یازدهم میلادی، مرو پایتخت سلجوقیان شد و در این زمان بود که شاعر بزرگ شرق، «عمرخیام» تحقیقات نجومی خود را در رصدخانه بزرگ آن دنبال کرد همان طور که چندی پیش از وی «ابوعلی سینا» در مرو طبابت می‌کرد.

همچنان که در یکی از پارک‌های شهر، نمادی از آرامگاه خیام ایجاد شده است که می‌تواند یادآورحضور خیام در مرو قدیم باشد.

در قرن دوازدهم نیز مرو به اوج رشد و پیشرفت رسید به‌طوری که در آن زمان در شهر ۱۰ کتابخانه بزرگ وجود داشت اما در زمان حمله مغول، این شهر را کاملا به ویرانه تبدیل کرد.

به‌طورکلی مرو مجموعه‏‌ای از چندین شهر و سایت باستانی است که در دوره‏‌های مختلف به قدرت رسیده و نابود شده‏‌اند که از جمله مهمترین این آثار و سایت‏‌های باستانی عبارتند از، ارگ قلعه (قرن ۶ پیش از میلاد)، گبر قلعه (۱۰۰۰ سال پیش از میلاد) قزقلعه بزرگ (قرن ۶ میلادی)، قز قلعه کوچک (قرن ۷ میلادی)، سلطان قلعه (قرن ۱۰ تا ۱۳ میلادی)، عبدالله خان قلعه (قرن ۱۵ میلادی)، بایرامعلی قلعه (قرن ۱۸ میلادی) و ویرانه‏‌هایی از معابد مسیحی و صومعه‏‌های بودایی در «گرکالا»، که همگی نشان دهنده حیات و وجود تمدن در این شهر طی دوره‏‌های مختلف هستند.

همچنین در اطراف محوطه تاریخی مرو، آثاری از شهر‏ها و آبادی‌هایی دیده می‌شود که بعنوان اولین سکونتگاه‌های بشر در این منطقه شناخته شده‌اند که از جمله این مناطق عبارتند از سکونتگاه باستانی جانعلی (قرن ۱و ۲ میلادی)، تلختان و دندانقان، در قرن ۱۲ میلادی، کوشک (قرن ۹ تا ۱۳ میلادی) می‌باشد.

از مرو باستان امروزه بناها و ویرانه‌هایی مربوط به دوره‌های مختلف باقیمانده که نشانه‌ی تداوم و تحول تمدن در این منطقه است.

اهمیت این منطقه تنها به واسطه سابقه تاریخی درخشان و ماندگاری ابنیه بجا مانده از آن زمان نیست، بلکه سابقه اسلامی این شهر کهن نیز برای مسلمانان همواره مورد توجه خاص قرار داشته است.

مرو از شهرهای قدیمی خراسان قدیم بود که در سال ۲۲ هجری قمری توسط «احنف بن قیس» فتح شد، مرو در دوره خلفای اموی به دلیل اسلام ستیزی و سیاست‌های نژاد پرستانه به پایگاهی علیه امویان تبدیل شد و قیام بنی عباس از مرو آغاز شد تا اینکه با روی کار آمدن مأمون مرکز خلافت عباسی به مرور منتقل شد.

از زمان ورود حضرت رضا علیه السلام یعنی در سال ۲۰۱ ق تا زمان شهادت ایشان در سال ۲۰۳ ق، حوادث گوناگونی در پیرامون امام روی داد که مناظرها، گفت‌وگوهای امام و مامون، و همچنین ماجرای ولایت عهدی در طی این مدت بر اهمیت منطقه مرو در زمان حاضر به لحاظ جایگاهی که حضرت رضا علیه السلام در ۲ سال آخر عمر پربرکتشان داشته‌اند، دارا است.

اما متأسفانه به علت کوتاهی‌هایی که مسئولین فرهنگی کشور ترکمنستان در نگهداری شایسته از آثار بجامانده از آن دوران سرنوشت ساز و تاریخی داشته است، اکنون تنها دیواره‌هایی خرابه از آن ایام تنها به یادگار مانده است و دیگر نشانی از عظمت کاخ مامون و خانه ساده و محقر حضرت رضا چیز دیگری باقی نمانده است.

این درحالی است که طی چند سال اخیر و به علت پیگیری‌های مستمر رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در احیا قدمگاه مبارک حضرت رضا در مرو قدیم و ثبت این منطقه تاریخی در آثار یونسکو این منطقه رونق خاصی به لحاظ وجود حضور زائرین و مردم محلی به خود گرفته است.

لازم به یادآوری است که این منطقه تاریخی با این وجود همواره مورد توجه سیل عظیمی از مردم منطقه خصوصا ساکنین نواحی همجوار بوده به‌طوری که مردم محل با آداب و رسوم خاص خود و با ارادتی که همواره نسبت به اهل بیت دارند از نقاط دور و نزدیک کشور ترکمنستان به زیارت و بازدید از محل زندگی حضرت رضا و دیگر اماکن تاریخی بجامانده از آن دوران تاریخی آمده و زیارت این منطقه را همسنگ زیارت آرامگاه حضرت رضا در مشهد می‌دانند.

این در حالی است که در گفت‌وگویی کوتاه با زائرینی که بعضا صدها کیلومتر را برای زیارت دیواره‌های بجامانده از زمان حضور حضرت رضا (ع) طی کرده‌اند، این نتیجه به دست می‌آید که ترکمن‌ها در سخنان خود از امام رضا به عنوان یک دانشمند بزرگ تعبیر می‌کنند.نگاه آنان به امام علیه السلام نگاهی عینی است و مایلند از این امام بزرگوار و رفتار ایشان الگو بگیرند.

در این راستا مردی که خود را «رشید» معرفی می‌کند، با دادن نام «امام طلایی» به امام رضا (ع) اظهار داشت، این محل یک مکان بسیار مقدس است و من در این محل خودم را در مقابل مرقد مطهر امام رضا(ع) در مشهد مقدس و زائر مقبره آن حضرت احساس می‏‌کنم زیرا من چند بار به ایران سفر کرده و از اهمیت و ارج و قرب آرامگاه آن حضرت و احترام مسلمانان جهان و زائران آن محل به این امام بزرگوار آگاهم.

این زائر ترکمن که از فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری از منطقه «یولوتان» استان مرو برای زیارت به اماکن تاریخی و اسلامی مرو قدیم به همراه خانواده خود آمده‏ است در پاسخ به سؤال چگونگی اطلاع شما از این مکان اظهار داشت، سال گذشته ایرانیان به این محل آمده و مراسم باشکوهی در گرامیداشت سالروز تولد آن حضرت برگزار کردند که و از آن زمان نیز این محل برای ما ارزنده شد و جایگاه معنوی بالاتری یافت.

این در حالی است که قدمگاه حضرت امام رضا (ع) در مرو قدیم اینک با همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران جان تازه‏‌ای به‌خود گرفته‏ است و به صورت خودجوش در حال احیا است و با توجه به فقدان ساده‌ترین امکانات برای زائران این مکان مقدس، احداث یک مرکز فرهنگی، عبادتگاهی با امکانات برای زائران و نیز تشکیل موزه‏‌ امام رضا(ع) و شخصیت‏‌های بزرگ اسلام که در این منطقه وفات کرده‌اند و در این محل مدفون گشته‏‌اند، یک امر ضروری است که باید دولت‌مردان جمهوری ترکمنستان و جمهوری اسلامی ایران در این زمینه با مشارکت خود این محل را طبق شأن و عظمت آن حضرت سر و سامان دهند.

همچنین انجام عملیات کاوشگری باستان‌شناسی بیشتر در محل قدمگاه حضرت امام رضا(ع) در محوطه کاخ مامون الرشید در مرو قدیم از دیگر پیشنهادی است که می‏‌تواند یک کار مهم و مشترک علما، دانشمندان و باستانشناسان ایرانی و ترکمنی باشد و یقین داریم که براثر کاوش‌های باستانی جدید رازهای نهفته زیادی این سرزمین مقدس کشف خواهد شد و مردم می‌توانند اطلاعات بیشتری در مورد نحوه زندگی و خلاقیت حضرت امام رضا(ع) در سرزمین مرو قدیم بدست آورند.

همچنین در این منطقه باستانی با قدمتی به طول تاریخ، دیگر ابنبه‌هایی پس از اقامت حضرت رضا موجود است که نظر هر زائر و گردشگری را به خود جلب می‌کند.

 

 

 



تاريخ : 22 / 10برچسب:, | 2:18 | نویسنده : ali

 

فریم

اصل محبت یکی از مهمترین اصول در تحکیم بنیان خانواده است. بعضی از زوج­های جوان به اشتباه گمان می­کنند که کانون خانواده را باید بر اساس «قانون­مداری» اداره کرد! قانون، خشک، بی­روح و غیر قابل انعطاف است، و برای مواقعی می­باشد که زن و شوهر در حق یکدیگر کوتاهی کنند و حقوق یکدیگر را پاس ندارند.

به گزارش فرهنگ نیوز، وبلاگ هم اندیشی دینی در آخرین بروز رسانیش نوشت:
اگر بنا باشد زندگی را بر اساس قانون اداره کرد، خانم، فقط از شوهرش تمکین می­کند، اما می­تواند در خانه­ی همسر دست به سیاه واصل ابراز محبت سفید نزند، غذا درست نکند، بچّه­داری نکند، خانه را مرتب نکند و حتی در مهمانی اقوام شوهر خود هم شرکت نکند. از آن طرف مرد هم می­تواند فقط نفقه­ی همسر خود را پرداخت کند و در عین حال به خانم اجازه­ی خروج از منزل ندهد، او را به مسافرت یا تفریح نبرد، اجازه ندهد به منزل پدر و مادرش برود و بجز نفقه هیچ پول دیگری هم به همسر خود ندهد!

پر واضح است که این زندگی نه می­تواند انسان را به آرمش و سکون برساند و نه می­تواند کانونی برای رشد و تعالی انسان باشد. چنین خانواده­ای را می­توان به زندانی مخوف تشبیه کرد که هر یک از زن و مرد به گونه­ای در آن اسیر و وامانده هستند.

بنای اسلام بر این است که کانون خانواده بر اساس مهر و محبّت و شیفتگی زن و شوهر نسبت به یکدیگر گذاشته شود. پیامبر اکرم (صلی­الله­علیه­وآله) می­فرماید: «هر گاه بنده به چهره­ی همسرش و همسرش هم به چهره­ی او بنگرد، خداوند به آن دو، با نگاه مهرآمیز می­نگرد، و هر گاه دست یکدیگر را بگیرند، گناهان آن دو، از لای انگشتانشان فرو می­ریزد».[۱]

آن حضرت در رابطه با محبت مرد به همسر خود می­فرماید: «هر اندازه که محبت و علاقه­ی بنده به زن (همسر) بیشتر شود، ایمانش افزون­تر می­شود».[۲]

در روایت دیگری آمده است: «در روز رستاخیر مردی از امّت مرا می­آورند، در حالی که هیچ کار نیکی که به سبب آن، برایش امید بهشت برود ندارد؛ اما خداوند متعال می­فرماید: او را به بهشت ببرید؛ چرا که به خانواده­اش مهر می­ورزیده».[۳]­

 آن حضرت در جای دیگر می­فرماید: «در روز قیامت، آن کس از شما به من نزدیکتر می­نشیند که خوش خوترینِ شما باشد و بهترین رفتارها را با خانواده­اش داشته باشد.»[۴]

یکی از آفت­هایی که بسیاری از مردم با آن روبرو هستند، این است که با غریبه­ها با محبت و احترام رفتار می­کنند، اما نسبت خانواده و نزدیکان خویش به گونه­ی دیگری برخورد می­کنند. رسول اکرم (صلی ­الله­ علیه ­وآله) در این بیان نورانی می­فرمایند که مؤمن اگر با دیگران به محبت و رأفت رفتار می­کند، باید نسبت به خانواده­اش بهتر از هر شخص دیگری مودّت و رحمت داشته باشد.

بی­تجربگی در اداره­ی زندگی و نوع تعامل با همسر، موجب می­شود تا مرد گمان کند که برای تحکیم بنیان خانواده و مسلط شدن بر اوضاع، باید از حداکثر ظرفیت حقوقی خود استفاده نماید! خانم خود را به تمام معنا اسیر خانه می­کند و طوری رفتار می­کند که بدون اجازه­ی او حق آب خوردن هم نداشته باشد! روزی آقا و خانمی به مرکز مشاوره مراجعه کردند و برای حل مشکل زندگی خود به دنبال راه­کاری می­گشتند. خانم می­گفت: «همسرم وسواس عجیبی دارد و اجازه نمی­دهد بدون اجازه از خانه بیرون روم. حتی هنگام بیرون رفتن از منزل از کفش­های من عکس می­گیرد تا هنگام بازگشت به خانه مطمئن شود که از خانه بیرون نرفته­ام!»

تذکر: ناپسندیده دانستن این­گونه سخت­گیری­ها بدان معنا نیست که خانم این حقّ همسر را به رسمیت نشناسد و در رفت و آمدهای خود از شوهرش کسب اجازه نکند؛ بلکه این مطلب بدان معنا است که مرد مراقب باشد به جای پافشاری بی­مورد روی این حقوق و در تنگنا قرار دادن همسر، با او بر اسای محبت و تکریم رفتار نماید.  

پیامبر اکرم (صلی­ الله­ علیه ­وآله) در روایت پر معنایی می­فرماید: «خانواده­ی مرد اسیران او هستند، محبوب­ترین بندگان نزد خداوند کسی است که به اسیرانش بیش از دیگران نیکی کند».[۵]

برخی از آقایان به دلیل­های مختلفی ابراز محبت به همسر را خلاف شأن خود می­دانند و از این کار طفره می­روند! این آقایان توجه ندارند که خانم کوهی از عاطفه و احساسات است، و اگر به احساسات او پاسخ ندهند و رفتاری محبت آمیز با وی نداشته باشند، صدمات روحی فراوانی بر وی وارد می­گردد و با آزار همسرشان مرتکب گناهی می­شوند که ملائکه­ی رحمت الهی از وی روی­ برمی­گردانند.

خانمی می­گفت: «سال­هاست که با همسرم زیر یک سقف زندگی می­کنیم، اما حتی برای یک بار هم که شده لفظی که گویای محبت است به من نگفته است. وقتی به همسرم شکایت می­کند با نهایت تعجب می­گوید: «یعنی چی؟! چه معنایی دارد که از این حرفها بزنم؟!» وقتی به این خانم می­گفتم که خودت اقدام به محبت کن و با گفتن کلمات عاطفی و محبت آمیز همسرت را وارد گود محبت کن گفت: «وقتی به او ابراز محبت می­کنم، مرا پس می­زند و می­گوید: دست از این کارهای بچه­گانه بردار و برای من خودشیرینی نکن! دوباره چه نقشه­ای زیر سر داری؟!»

خانم تشنه­ی محبت همسر خویش است و یک جمله­ی عاطفی از طرف مرد می­تواند دنیایی معنا برای او داشته باشد: پیامبر اکرم (صلی­ الله­ علیه ­وآله) می­فرماید: «گفته­ی مرد به همسر خود که می­گوید دوستت دارم! هرگز از قلبش پاک نمی­شود»[۶]

بعضی ازآقایان که در فضایی خشک و بی­روح تربیت شده­اند، با همسر خود هم این­گونه رفتار می­کنند. و از ذره­ای محبت در حق همسرشان دریغ می­کنند. برخی دیگر از آقایان هم قلبا همسر خود را دوست دارند، اما از توانمندی ابراز محبت با رفتار و گفتار خود و به کار بردن الفاظ عاطفی کم بهره هستند.

در مشاوره­ها بارها شاهد بازگویی حوادث تأسف­بار و غم انگیزی بودم که خانم شوهرداری در دام ارتباط نامشروع با نامحرم افتاده است! و می­دیدم که کم توجهی و بی­مهری آقا نسبت به خانم خود چگونه به عنوان عامل اصلی این فساد خود نمایی می­کند. در چنین مواردی با قطع و یقین خانم را گنه­کار می­دانیم، اما در کنار آن از نقش رفتاری شوهر او هم نباید غافل بود. شوهری که با بی­توجهی و کم محلّی خود نسبت به همسرش، در گناه او شریک است و در محضر الهی باید پاسخ­گوی کم مهری خود باشد.  


پی نوشتها: 

[۱]   . کنزالعمال، جلد۱۶، صفحه­ی۲۷۶، حدیث۴۴۴۳۷.  

[۲]   . من لا یحضره الفقیه، جلد۳، صفحه­ی۳۸۴، حدیث۴۳۵۰.   

[۳]   . کنزالعمال، جلد۱۶، صفحه­ی۳۷۹، حدیث۴۴۹۹۴.   

[۴]   . بحارالانوار، جلد۷۱، صفحه­ی۳۸۷، حدیث۳۴.   

[۵]   . و من لا یحضره الفقیه، ج۳، صفحه­ی۵۵۵، حدیث۴۹۰۹.   

[۶]   . الکافی، جلد۵، صفحه­ی۵۶۹، حدیث۵۹. 

 



تاريخ : 22 / 10برچسب:, | 1:25 | نویسنده : ali

 

 

فریم

 

ساعتي با دل شکسته ترين زائران حرم امام رضا(ع)
در حرم مطهر امام هشتم(ع) جايي هست كه دلشكسته‌ترين زائران آقا در آنجا حضور دارند، جايي كه ملائك الهي عروج و نزول دارند تا تمناهاي اين انسان‌هاي دل‌شكسته را به عرش برسانند. در صحن انقلاب اسلامي حرم مطهر نقطه‌اي وجود دارد كه هر زائري دلش مي‌تپد كه از اين مكان با امامش حرف بزند، مكاني كه فرصت خلوت و سكوت و آرامش به انسان مي‌دهد. جايي كه من ديده‌ام دل‌شكسته‌ترين و بي‌پناه‌ترين انسان‌ها به آنجا پناه آورده‌اند. انسان به اين نقطه كه مي‌رسد فرقي نمي‌كند زائر باشد يا مجاور، مهم اين است كه اميد در قلبش جوانه مي‌زند و از درون قلب‌ها روزني به آسمان گشوده مي‌شود.
من هميشه حسرت آدم‌هاي پشت پنجره فولاد را خورده‌ام انسان‌هايي كه همه گرفتاري‌ها و هياهوها و تلاطم‌هاي دنيايي را كنار گذاشته‌اند و حضور
امام رضا(ع) رسيده تا حرف دل‌شان را بي‌واسطه به خود او بگويند.
و من اکنون در اين لحظه‌ام و در اين مکان، در يك ظهر پاييزي كه آسمان
مشهد هم ابري است، در صحن انقلاب اسلامي پشت پنجره فولاد نشسته‌ام و انسان‌هايي را نگاه مي‌کنم که به محضر ثامن الحجج(ع) رسيده‌اند تا لحظه‌هاي نابي را در کنار او تجربه کنند. صحن انقلاب اسلامي شلوغ است به خصوص كه تا ميلاد حضرت فرصت چنداني نمانده و شمارش معکوس زائران و مجاوران رو به پايان است. چه صفايي دارد در اين خنکاي نسيم پاييزي پشت پنجره فولاد حضرت بنشيني و اين همه انسان عاشق را ببيني که روح و جسم خسته‌شان را به شبکه‌هاي پنجره فولاد آقا دخيل بسته‌اند. من اکنون در اين لحظه‌ام و در اين مکان.

آخرين سفر مشهد و دلي كه شكست
پيرزن، اصفهاني است اين را همان اول از لهجه‌اش متوجه مي‌شوم، مي‌گويد تازه به مشهد رسيده‌ و با پسر و عروس و نوه‌هايش به پابوسي آقا آمده است، نوه‌اش كه يك دختر نوجوان است، پيرزن را پشت پنجره فولاد همراهي مي‌كند: مي‌نشينم کنارش و از حال و هواي حرم مي‌پرسم، بدون مقدمه مي‌گويد: دخترم الان پشت پنجره فولاد ياد پسرم افتادم كه 28 سال است او را نديده‌ام و هر وقت حرم امام رضا(ع) مي‌آيم بيشتر از هر زمان ديگر ياد او مي‌افتم.
از او سوال مي‌كنم مگر پسرتان كجاست كه اين همه سال شما را چشم انتظار گذاشته؟ اشك كه در چشمان پير زن مي‌نشيند دل من هم مي‌لرزد، با همان صداي لرزانش مي‌گويد: پسرم زماني كه 17 ساله بود در عمليات خيبر شهيد شد و از آن زمان تا حالا 28 سال مي‌گذرد وقتي پسرم كوچك بود ما عادت داشتيم هر سال با خانواده به زيارت
امام رضا(ع) بياييم هميشه هم حتما مي‌آمديم و ساعت‌ها پشت پنجره فولاد مي‌نشستيم، يك‌بار بيمار سرطاني‌اي را اين جا ديديم كه پسرم خيلي دلش شكست و براي او گريه كرد و ضجه زد دلش براي آن بيمار سوخت، فكر كنم آخرين سفر ما با هم به مشهد بود. از آن سال تا به حال هر وقت مشهد مي‌آيم چشمم كه به پنجره فولاد مي‌افتد ياد پسرم مي‌افتد و ياد بي‌قراري‌هاي آن روز او در ذهنم زنده مي‌شود اين جا مي‌نشينم و برايش قرآن و دعا مي‌خوانم.

حرم هميشه باصفا و لانه‌هاي گنجشك ها روي كاج ها
مي‌پرسم آن زمان‌ها كه با پسرتان مشهد مي‌آمديد حرم امام رضا(ع) با الان چه فرقي داشت؟ جواب مي‌دهد: حرم امام هشتم هميشه با صفاست آن زمان‌ها حرم خيلي كوچكتر و خلوت‌تر بود حرم چند صحن بيشتر نداشت حتي يادم مي‌آيد در يكي از صحن‌ها درخت‌هاي كاج خيلي كهن‌سال و سر به فلك كشيده با حوض آب وجود داشت روي درخت‌ها لانه پرنده بود و گنجشك‌ها در پرواز بودند. مردم داخل صحن‌ها مي‌نشستند حتي گاهي ناهار و شام را همين جا مي‌خوردند يادش بخير ما هم كه آن زمان جوان بوديم با بچه‌ها مي‌آمديم تو همين صحن كهنه و ساعت‌ها مي‌مانديم يك دل سير كه زيارت مي‌كرديم بر مي‌گشتيم. الان حرم خيلي بزرگ شده من كه اگر بچه‌ها نباشند داخل حرم گم مي‌شوم بس كه بزرگ و شلوغ شده.
براي اين كه حال و هواي پيرزن را عوض كنم مي‌پرسم حالا چرا اين روزها را براي سفر به
مشهد انتخاب کرديد؟ شلوغي، سردي هوا او جواب مي‌دهد: مشهد در ميلاد امام رضا(ع) حال و هواي عجيبي دارد، خودم را به آن راه مي‌زنم و مي‌گويم حالا چه فرقي مي‌کند آدم ميلاد امام رضا(ع) كجا باشد. طوري بر مي‌گردد نگاهم مي‌کند که از حرفم خجالت مي‌کشم مي‌گويد: خيلي فرق مي کند! خيلي، زمين تا آسمان فرق مي‌کند، نوه‌هايم خيلي دوست داشتند كه ميلاد حضرت را مشهد باشند چون سال‌هاي پيش هم ميلاد مشهد بوده‌ايم برايشان پرخاطره است.

مامن آدم‌هاي گرفتار و دل‌شكسته
اين يكي زائري روستايي است كه از روستاي بزنگان سرخس به مشهد آمده مي گويد 25 سال دارد اما چهره‌اش خيلي تكيده‌تر از اين به نظر مي‌رسد و سنش را بيشتر نشان مي‌دهد دل‌شكسته است و اين را مي‌توان از لحن كلام و از چشمان خيس‌اش خوب حس كرد و فهميد.
مي‌پرسم بيشتر چه زمان‌هايي بيشتر حرم مي‌آييد: مي‌گويد: پسرم چند روزي است در بيمارستان امام زمان(عج)
مشهد بستري است، شب ها بالاي سر او هستم و روزها از حدود ساعت 10 تا عصر را براي زيارت حرم مي‌آيم.
مي‌پرسم چرا اين جا پشت پنجره فولاد نشسته‌ايد: غمي مبهم در چهره‌اش مي‌نشيند و با دلتنگي به پنجره فولاد خيره مي‌شود و مي‌گويد من اين روزها خيلي گرفتارم خيلي دلم گرفته تنها فرزندم 13 روز است كه در بيمارستان بستري است روزها خيلي سختي را دارم سپري مي‌كنم، هيچ‌جاي حرم به اندازه پشت پنجره فولاد به من آرامش نمي‌دهد. اين‌جا مأمن آدم‌هاي دل‌شكسته و گرفتار است مي‌بينيد كه من هم‌چنين احوالاتي دارم، هروز از بيمارستان مي‌آيم و اين‌جا مي‌نشينم تا شفاي پسرم را بگيرم.
مي‌گويم وقت اذان ظهر است و شما در قسمت حساسي از حرم يعني پشت پنجره فولاد
امام رضا(ع) نشسته‌ايد و در کنار شما آدم‌هايي نشسته‌اند که من ديده‌ام دل‌شکسته‌اند در اين لحظه‌ها از خدا براي خودت و آن‌ها چه مي‌خواهيد؟ ناگهان صداي گريه‌اش بلند مي‌شود گريه‌اش مرا هم به گريه مي‌اندازد مي‌گويد: من ماجراي پناهندگي آهويي به امام رضا(ع) را شنيده‌ام هر روز كه اين‌جا مي‌آيم ماجراي آهو را براي خودم مرور مي‌كنم به امام رضا(ع) گفته‌ام هرکس به اين حرم قدم مي‌گذارد به اميدي مي‌آيد اميدشان را نااميد نكن.


شرمنده محبت حضرت هستم
اين زن 51 ساله مشهدي نذر كرده 40 روز را به زيارت امام رضا(ع) بيايد، مي‌گويد: حاجتي دارم، مشکلي که هيچ‌كسي نمي‌تواند گره‌اي از آن باز کند، از آقا خواستم خودش به فريادم برسد.
مي‌گويم از
امام رضا(ع) چه تصويري در ذهن داريد؟ جواب مي‌دهد: امام رضا(ع) ولي و حجت خدا روي زمين است به خاطر همين اگر کسي بالاترين مراتب قدرت و مقام را هم داشته باشد باز به امام رضا(ع) که مي‌رسد احساس حقارت مي‌کند چون خداوند عظمت و هيبتي در وجود اولياي خود قرار داده که همه در برابر شکوه و عظمت وجودي آن‌ها تسليم‌اند. من هم هميشه مديون و شرمنده لطف و محبت امام هشتم بوده‌ام.

دل‌شكسته‌ترين آدم‌هاي اين حرم
و حالا مي‌رسم به شخصي که خادم امام رضا(ع) است از چوب پري که در دستش گرفته اين را مي‌فهمم به او مي‌گويم محل خدمت شما درست رو به روي پنجره فولادي است که دل‌هاي بسياري به آن دخيل بسته شده چه احساسي داريد؟ به فکر فرو مي‌رود انگار چيزي در درونش مي‌شکند و من حزنش را در چهره‌اش مي‌بينم با صدايي که حالا محزون شده جواب مي‌دهد: من به پنجره فولاد خيلي حساسم تا حالا نشده که محل خدمتم پشت پنجره فولاد باشد و من در چند ساعت خدمتم حداقل چند بار اشکم جاري نشود. آخر مي‌دانيد کساني که پشت پنجره فولاد دخيل مي‌بندند دل‌شکسته‌ترين آدم‌هاي حرم‌اند، احساس من نسبت به آدم‌هايي که اين جا دخيل مي‌بندند اين است که آن‌ها انسان‌هاي خاصي‌اند که از همه چيز و همه كس نااميد و بي‌پناه شده‌اند و حالا به امام رضا(ع) پناه آورده‌اند و اين خيلي بامعناست.
 

 



جلوه های معنوی و هنری، جان‌نواز و چشم‌نواز قرآن‌های منسوب به دستخط مبارک امام‌حسن(ع) و امام‌رضا(ع) در نمایشگاهی شامل کتب خطی، چاپ سنگی و چاپی که بمناسبت سالروزرحلت پیامبرگرامی اسلام حضرت محمد(ص)، شهادت امام حسن(ع) وشهادت امام رضا(ع) درکتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی برگزار شده ، پیش روی زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) قرار گرفته است.


منبع:قدس آنلاین
 

 



 پایگاه اطلاع رسانی صاعقه

مسعود فراستی، کارشناس و منتقد سینمای ایران با اشاره به مشخص نبودن معیار هیأت انتخاب، به نحوه انتخاب فیلم‌ها و حذف بخش‌ جنبی جشنواره فجر انتقاد کرد.

خبرگزاری فارس: انتقادات فراستی از نحوه انتخاب فیلم‌های جشنواره فجر

«مسعود فراستی» کارشناس و منتقد سینما در گفت و گو با خبرنگار سینمایی فارس درباره نحوه انتخاب فیلم‌ها گفت: به نظرم  اولین قدم در انتخاب فیلم‌ها مشکل وجود دارد ، من چند فیلم که در بخش مسابقه نیست را دیدم فیلم‌های خوبی هستند و مطلقا بحث کیفیت را ندارند اما به مسابقه راه نیافتند. البته این می تواند سلیقه هیئت انتخاب باشد و نباید حتما با سلیقه من همخوانی داشته باشد اما مسئله اینجاست که متر و معیار هیئت انتخاب چه بوده، روشن نیست.

فیلم‌های گرم واجتماعی در جشنواره حضور ندارد

وی در ادامه گفت: به نظرم می‌رسد یک موضع دفاعی به سمت خنثی‌‌سازی صورت گرفته است. هر فیلمی که گرم و اجتماعی باشد در جشنواره حضور نداشته باشد. این تفکر ، تفکر باج دادن به کسانی است که نه دغدغه سینما دارند و نه دغدغه  فرهنگ و  سینما را به شدت به سمت یک سینمای بی‌بو و بی‌خاصیت سوق می‌دهد که نه در شان مردم است، نه در شان نظام و  نه شان جشنواره است . این خطر به شدت وجود دارد به خصوص که بخش جنبی جشنواره حذف شده و ما نمی‌توانیم فیلم‌ها را در آن بخش ببینیم.

حذف بخش جنبی تصمیم نادرستی است

وی در ادامه تاکید کرد: حذف بخش جنبی از جشنواره فیلم فجر تصمیم به شدت نادرستی است و مخاطب و سینما را تضعیف می‌کند، همچنین مخاطب جشنواره را کم می‌کند . ما فیلم‌هایی که در بخش مسابقه راه نیافتند مثل سالهای گذشته باید در بخش جنبی می‌دیدیم و نظر می‌دادیم ، بحث می‌کردیم که در نهایت منجر به شکوفایی جشنواره می شد که متاسفانه این بخش حذف شده و تنها 22 فیلم باقی مانده که معلوم نیست با چه معیاری انتخاب شده است.

فراستی در ادامه با ابراز امیدواری برای بازگشت بخش جنبی به جشنواره گفت: امیدوارم دوستان بخش جنبی را به جشنواره بازگردانند تا فیلم‌هایی که در بخش مسابقه راه نیافتند به هر دلیلی که به عقیده من خیلی موجه نیست را در آن بخش ببینیم.

او در ادامه به فیلم «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» اشاره کرد و گفت: بعضی از  فیلم‌ها که از بخش مسابقه حذف شده  مانند فیلم آقای حجازی که من این فیلم را دیدم ، فیلم خوبی است  این نوع حذف کردن‌ها لطمه به جشنواره و به سینمای اجتماعی رو به جلویی که سینمای ما بسیار به آن احتیاج دارد، وارد می‌کند.  نداشتن چنین سینمایی با عنوان این که ما هیچ چیز ضد «ارزشی» نخواهیم داشت ، از موضع ترس و موضع متاسفانه باج دادن به کسانی است که «ارزش»‌ها برایشان بازی و دستاویز است و علیه سینمای ایران است تا اینجای کار چیزهایی که می‌بینم، خوشایند نیست.

حذف کردن‌ها عکس‌العمل غلط به بعضی از جناح‌ها است

وی در پاسخ به این سؤال که برای برون رفت از این وضعیت راهکاری ارایه دهید ،گفت: به عقیده من بخش جنبی باید اضافه شود و حداقل این است که بخشی باشد تا منتقدین در سینما میلاد فیلم‌های حذف شده از بخش مسابقه _ که تعدادشان کم نیست و بیش از بخش مسابقه است _ را بتوانند ببینند و نظر بدهند تا بتوانند به شکوفایی سینمای کشور کمک کنند. اینجور حذف کردن‌ها عکس‌العمل غلطی است به بعضی از جناح‌هایی که سیاسی کاری می‌کنند و فرهنگی هم نیستند و متاسفانه  ارزش‌‌ها هم برایشان بازی شده است.



 

فریم :

 

 رئيس سازمان عقيدتي سياسي ارتش گفت: دشمنان تلاش مي‌كنند در انتخابات آينده توطئه  ديگري را راه بيندازند.
به گزارش روابط عمومي ارتش جمهوري اسلامي ايران،‌حجت الاسلام و المسلمين سيد محمد علي آل هاشم، رئيس سازمان عقيدتي سياسي ارتش در يادواره شهيدان خلبان سرهنگ اصغري و سرگرد فاني پايگاه هوايي بندرعباس با اشاره به فتنه 88،گفت:كساني كه در فتنه سال 88 مردم و اسلام را  مورد آزار قرار دادند،به عاشوراي اباعبدالله اهانت كردند و در روز قدس شعار هاي انحرافي دادند، دنبال اهدافي بودند،اما مردم در نهم دي به‌طور خودجوش به ميدان آمدند و همچون اوايل انقلاب، تمام توطئه‌هاي دشمنان را پاسخ دادند.
وي با بيان اين‌كه در آن سال برخي در داخل نتوانستند لحظه‌ را تشخيص دهند، گفت: معناي بصيرت هم شناخت زمان و موقعيت است. اي بسا ممكن است كسي هدفش خيانت به كشورنباشد، اما بصيرت نداشته باشد و ناخودآگاه به دشمن كمك مي‌كند.
رئيس سازمان عقيدتي سياسي ارتش با بيان اينكه نهم‌ دي تجلي بصيرت مردم بود،اظهار داشت: نهم دي تجلي تولي و تبري با هم بود چون مردم هم حمايت خود را از  نظام و ولايت فقيه نشان دادند و هم برائت خود را از آشوبگران اعلام كردند و به اين شيوه ولايت‌مداري خودشان را به اثبات رساندند.
وي گفت: دشمنان در انتخابات رياست جمهوري مجلس گذشته به اهداف خود نرسيدند و از آن پس دست به  تحريم كشورمان زدند.
وي با اشاره به سخنراني اوباما و تأكيد وي به اين‌كه در 100 سال اخير چنين تحريمي به اين اندازه در خصوص هيچ كشوري انجام نشده است، گفت: دشمنان تلاش مي‌كنند از طريق فشار بر مردم،در انتخابات آينده توطئه ديگري را راه بيندازند كه اميدواريم با روشنگري مُبلغين و اساتيد و هوشياري مردم، ان‌شاء‌الله اين توطئه دشمنان هم خنثي شود.
در اين يادواره كه با هدف تجليل از شهداي نيروي هوايي بندرعباس برگزار شد،حجت الاسلام والمسلمين آل هاشم با بيان اين‌كه غفلت و سرگرم شدن به زندگي روزمره معمولاً گذشته را از ياد مي‌برد، گفت:برگزاري ايام خاصي به مناسبت سالگرد شهدا يا هفته دفاع مقدس و دهه فجر، يادآوري ايثاگري‌هاي آن دوران است و به لحاظ فرهنگي و آموزشي اهميت دارد.
 رئيس سازمان عقديتي سياسي ارتش با بيان اين‌كه با پايان يافتن دوران دفاع مقدس نبايد شهدا، ايثارگران و فداكار‌هاي آنها فراموش شود، گفت:دفاع مقدس پايان پذيرفته است ولي نبايد شهدا، ايثارگران و رزمندگان دوران دفاع مقدس را فراموش كنيم چرا كه نسل جديدي كه به دنيا مي‌آيد، با خاطرات آنها روبرو است و وظيفه ماست كه اين نسل جديد جامعه را با شهدا و ايثاگران  آشنا و اهميت و ارزش كار شهدا را  در جامعه مطرح كنيم.
وي با بيان اين‌كه جامعه‌اي كه بتواند آرمان شهدا و ايثارگران را به خوبي درك كرده و ترويج كند، از كاركردهاي مثبت آن بهره‌مند خواهد شد،گفت:شكل‌گيري يك محيط انساني سالم، اسلامي والهي در جامعه از جمله كاركرد‌هاي اين فضا است.
 وي افزود:حقيقت مطلب اين است اگر خدمات شهدا و ايثارگران به خوبي براي مردم معرفي شود و تنها به قالب‌هاي كليشه‌اي براي بيان زندگي شهدا اكتفا نكنيم، قطعاً نسل جديد دنباله رو اين شهيدان است.
حجت الاسلام و المسلمين آل هاشم با بيان اين‌كه ما همگي مديون شهدا، ايثارگران و رزمندگان هستيم، اظهار داشت: يكي از طُرقي كه ما مي‌توانيم در قبال شهدا اداي دين كنيم، شناساندن شهدا و مسيري است كه آنها ممارست داشتند.
رئيس سازمان عقيدتي سياسي ارتش، تصريح كرد:تاريخ دفاع مقدس ما پُر است از مرداني كه با رشادت و غيرت، سرود عشق را زمزمه كردند و در ميان غوغاهاي مادي‌گرايي، معنويت را با زيباترين جلوه هاي ايثار و گذشت، نمايان كردند.
 وي گفت: بدون ترديد كساني مي‌توانند شگفت‌ترين و بزرگترين عظمت‌ها را رقم بزنند كه والا‌ترين آرمان‌ها را در پيش چشمان خود داشته و قوي‌ترين اعتقاد و ايمان را در قلب خود جاي دهند.
رئيس سازمان عقيدتي سياسي ارتش، تكريم خانواده شهدا و پيشكسوتان دفاع مقدس را تجليل از عشق، مردانگي، گذشت و فداكاري دانست و گفت:پيشكسوتان دفاع مقدس، اسطوره‌هاي تاريخ معاصر انقلاب هستند كه بايد از آنها تقدير كنيم.
رئيس سازمان عقيدتي سياسي ارتش با طرح اين سوال كه  وظيفه امروز ما در قبال شهدا چيست؟، تأكيد كرد: امروز اگر امنيت در جامعه ما برقرار است، اين وظيفه ماست كه راه آنها را با عمل به وصيت شهدا عمل كنيم. يكي از وصايان شهداي ما، توصيه به تبعيت از ولي‌فقيه  زمان است.
 حجت الاسلام و المسلمين آل‌ هاشم با  اشاره به بيداري اسلامي در خاورميانه و شمال آفريقا،گفت: گسترش بيداري اسلامي بر اثر همان فرهنگ شهادت ايجاد شده است و مردم بسياري  در سراسر جهان در سايه همين خون هاي شهدا بيدار شدند.
وي با بيان اين‌كه امروز تخلف از وصاياي حضرت امام و شهداي دفاع مقدس، گناهي نابخشودني است، خاطر نشان كرد:پيام شهدا، حفظ وحدت، مقابله و ايستادگي در مقابل زورگويان، اطاعت از  ولي فقيه و ايجاد اميد و نشاط در بين آحاد جامعه است.
 او در پايان تأكيد كرد:امروز هرحركتي كه باعث شود خون شهدا هدر رود، اين حركت خيانتي به ايران اسلامي است.

 



 

 پایگاه اطلاع رسانی صاعقه

 

 

 

مشرق - شوق ديدار و عطش زيارت در ذات شيعه است، بويژه اگر شيعه در همين حوالي و نزديكي هاي حرم رضوي باشد، اين قرابت مرزها را مي شكند، خستگي را منزوي مي كند و عزم را جزم تا همه توان را در قامت شكسته اي روانه بيابان هاي منتهي به مشهد كند. و قطعا آناني كه درباره اين شيفتگان به راه زده، داوري مي كنند خود بايد اهل دل باشند تا طعم گرسنگي چند ساعته را احساس و تحمل رنج سفر هاي كيلومتري در سرما و گرما و تشنگي را لمس كنند. 150 هزار عاشق پیاده در راه مشهد در روزهاي پاياني صفر امسال 150 هزار دلداده با پاهاي تاول زده به حرم حضرت ثامن الائمه (ع) مشرف مي شوند، اين جماعت قرار است در اقيانوس افزون بر 4 ميليون زائري كه قرار است در قالب 4 هزار هيئت عزادار و مسافر مشهد به پايتخت معنوي ايران سفر كنند گره بخورند. زائران پياده از فرسنگ ها راه به قصد اداي دين به اما غريب و صيقل باطن در رواق هاي عطر افشان رضوي وارد اين شهر مي شوند تا قلب سوگوارشان را تقديم امام خفته در توس كنند. قصه دلدادگي مردم ايران زمين با آقا امام رضا(ع)، به تعداد دقائقي كه از حضور مولا در سرزمين خراسان مي‌گذرد، خاطره و حديت و شنيدني دارد. بايد در واگويه هاي مردان و زناني كه در اوج صداقت و يكدلي هروله كنان بسوي حرم مي روند، دخيل باشي تا بداني براي جرعه نوشي از سقاخانه آقا چه بهايي مي دهند. قيمت يك كاسه آب حوض اسماعيل طلايي به اندازه جاني در نزد زائر آقا ارزش دارد و دخيلي در پشت پنجره فولاد و حاجت طلبي در اين صحن و سرا را توان قيمت نيست. رضا حيدر پور از اهالي يكي از روستاهاي شيروان در اين باره مي گويد: من 15 سال است كه به شوق لمس ضريح آقا پياده به جاده مي زنم، اين عزمي است كه همه وجودم را در برگرفته و تا زنده ام هر سال تكرار مي كنم. او مي گويد: وقتي محب باشي و محبت رات جستجو كني، نه بعد مسافت و نه سختي راه هيچكدام نمي تواند، سد راه شود و قطعا اين اتفاق هر ساله درباره دهها هزار نفر تكرار مي شود. به گفته وي همه زائران دوست دارند، پياده به رسم ادب در بارگاه خورشيد هشتم(ع) حاضر شوند، اما خيلي ها را توان جسمي ياراي عمل به نيت پاكشان را نمي دهد. ايستگاه هاي صلواتي چند سالي است كه گروهي از ارادتمندان امام رضا(ع) و همچنين خادمان آستان قدس رضوي پذيرايي از زائران پياده حرم امام هشتم(ع) اقدام به برپايي ايستگاه هاي صلواتي كرده اند. اين محل ها درمسیر‌های منتهی به مشهد و مبادي ورودي این شهر مستقر و تعدادي ازآنها از امكانات مناسبي براي اقامت، استراحت و تغذيه برخوردار است. هر چند عده اي نيز خود جوش نذرهاي خود را در مسير كاروان هاي پياده توزيع مي كنند تا از اجر معنوي اين سفرهاي ماندگار، سهمي داشته باشند اما با همه اينها مي شود، پيشنهاد كرد كه با توجه به گسترش روز افزون زائران پياده مي توان اقدام وسيع تري و امكانات بيشتري را فراهم كرد. مرضيه علوي زاده از زائران نيشابوري كه پياده در مسير مشهد گام بر مي دارد، عقيده دارد، شور رضوي كه در دهه اخير تب بيشتري گرفته است را بايد حمايت كرد. وي مي افزايد: خادمان حرم رضوي بايد در خارج از محيط حرم نيز فرش پذيرايي خود را پهن و همه توانشان را بكار گيرند. وي عقيده دارد: افزايش فضاهاي مسقف و احداث مكان هاي دائمي مي تواند آرامش بيشتري را براي زائران فراهم كند، هر چند كساني كه مسافر پياده امام رئوف هستند هيچ گاه به مسير امن و ابزار رفاه فكر نمي كنند. جاي خالي دروازه زيارت ايده احداث يك ورودي مناسب و جذاب در مبادي وردی مشهد از مدت ها قبل مطرح بوده است، ما معلوم نيست چرا درباره تحقيق آن طفره و تعلل ديده مي شود. دروازه زيارت به عنوان يك نماد با معماري سنتي و مذهبي در دو سمت ورودي هاي مشهد مي تواند علاوه بر جلوه‌هاي بعدي، به ميعادگاهي براي تجمع زائران پياده و رود باشكوهتر آنها تبديل شود. در سال هاي اخير شهرداري مشهد براي زيبايي مركز خراسان رضوي صدها ميليارد تومان هزينه كرده است، و انصافا نيز بر خيلي از كاستي ها بويژه در كاستي هاي بصري شهر غلبه كرده است، اما هنوز به اين مهم فكر نكرده كه به نظر مي رسد تاخير در آن جايز نيست. ماموريت مديران شهري به نظر مي رسد، نگاه ملي به مشهد بايد از شعار به سمت عمل سوق داده شود، اين كه در سخن ملي بودن مشهد را ندا دهيم و در عمل در ايام محرم و صفر و تابستان و نوروز مديران مشهدي را با 25 ميليون نفر افرادي كه نه شهر را مي شناسند و نه با امكانات آن آشنا هستند تنها بگذاريم منطقي نيست. تحميل روزانه 400 هزار مسافر به مشهد بدون درك اين مهم كه بايد سهميه اي در بودجه و پروژه هاي كلان قائل شد، معضل است كه همچنان ادامه دارد و به نظر مي رسد باز هم تداوم داشته باشد. انتظار اين است، كه معاونت زيارت و بودجه زيارت و ايده هاي مربوط به اين مقوله كه خود به ساختار و تشكيلاتي تبديل شده است كار را بر زائران و بخصوص پياده ها آسان كند.



 

 پایگاه اطلاع رسانی صاعقه

 

 

حجت‌الاسلام ‌والمسلمين ‌سيد ‌محمد علي ‌آل‌هاشم،

رئيس سازمان عقيدتي سياسي ارتش گفت:تشديد فشارها به‌وي‍ژه فشار‌هاي اقتصادي،يكي از راهبردهاي دشمنان در آستانه انتخابات سال آينده رياست جمهوري است و آنها قصد دارند با اين كار از داخل به نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران ضربه وارد كنند. به گزارش روابط عمومي ارتش جمهوري اسلامي ايران،حجت‌الاسلام ‌والمسلمين ‌سيد محمدعلي آل‌هاشم طي سخناني در مراسم افتتاحيه مسجد فاطميه پايگاه هوانيروز نيروي زميني در كرمان، تحريم‌هاي يك‌جانبه غرب عليه كشورمان را محكوم به شكست دانست و ‌افزود:دشمنان قسم خورده اين ملت با دست‌آويز قرار دادن مسائلي همچون انرژي هسته‌اي به منظور تشديد فشار‌هاي اقتصادي،اهداف ديگري را در ذهن مي‌پرورانند كه ايجاد نارضايتي در بين مردم در آستانه انتخابات يكي از اين اهداف است. رئيس سازمان عقيدتي سياسي ارتش در ادامه، از بين بردن بنيان‌هاي اعتقادي خانواده‌ها به‌ويژه جوانان را از اهداف ضدفرهنگي دشمنان برشمرد و تصريح كرد:امروز، استكبار با تمام ظرفيت خود در صحنه‌هاي گوناگون ضد‌فرهنگي حاضر شده و قصد دارد با ترويج فساد،بي‌بندوباري، بدحجابي و مدگرايي؛ جوانان ما را مورد هدف قرار دهد. حجت الاسلام و المسلمين آل‌هاشم ايجاد و تجهيز مراكز فرهنگي به‌ويژه مساجد و حسينيه‌ها را از راه‌كارهاي موثر مقابله با اين گونه تهاجم‌ها دانست و افزود:تقويت وحمايت از جايگاه فرهنگي در كليه مجامع فرهنگي به‌ويژه در نيروهاي مسلح، تمام معادلات دشمنان را برهم خواهد ريخت. وي همچنين اعتقاد به ولايت در كنار صبر و بصيرت را لازمه پيروزي در عرصه تهاجم فرهنگي و اقتصادي دشمن عنوان و تصريح كرد:البته ملت سربلند ايران اسلامي در حماسه به يادماندني نهم دي ثابت كرد تا پاي جان به آرمان‌هاي انقلاب و امامشان پاينبد خواهند بود و در آن روز، پاسخ لازم را به دشمنان داد. رئيس سازمان عقيدتي سياسي ارتش در پايان خاطر نشان كرد: مساجد،حسينيه‌ها،فاطميه‌ها و زينبيه‌ها محور صميميت، وحدت وهمدلي هستند و از همه مسئولين امر خواستار پشتيباني و تقويت جايگاه اين اماكن شد. گفتني است در ادامه حضور رياست سازمان عقيدتي سياسي ارتش در استان كرمان،از نمازخانه جديد و مركز آب شرب پادگان 05 كرمان نيز طي مراسمي بهره‌برداري شد.



صفحه قبل 1 ... 15 16 17 18 19 ... 20 صفحه بعد