پایگاه اطلاع رسانی صاعقه

 

 
  پایگاه  صاعقه::امیر سرتیپ خلبان حسن شاه صفی سال 94 را سالی توام با موفقیت بهروزی و سربلندی برای ملت مسلمان و بصیر ایران اسلامی آرزو نمود و آغاز بهار فاطمی را به خانواده بزرگ ارتش و سایر کارکنان نیروهای مسلح تبریک گفت.

 



ادامه مطلب

پایگاه اطلاع رسانی صاعقه

مستند فوق العاده زیبای علمدار

مستند فوق العاده علمدار به بخشی از رویدادهاواتفاقات انقلاب اسلامی ایران پرداخته است
 
لینک خبرگزاری دفاع مقدس را اینجا کلیک کنید
پایگاه خبری شهیدنیوز را اینجا کلیک کنید
 لینک پایگاه مردمی ارتش را اینجا کلیک کنید
 لینک آپارات را اینجا کلیک کنید
 
 



پایگاه اطلاع رسانی صاعقه

 

 

 

پایگاه  صاعقه:: ماهواره ملی فجر به عنوان چهارمین ماهواره بومی با رمز «یا محمد رسول الله» به فضا پرتاب شد و در مدار زمین قرار گرفت.

 



ادامه مطلب

پایگاه اطلاع رسانی صاعقه

 

نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش گفت:‌ انقلاب اسلامی در سایه رهبری امام خمینی (ره) و اتحاد و همدلی مردم به پیروزی رسید و تا امروز نیز با همان صلابت و همدلی و در سایه هدایت رهبری مقام معظم رهبری مسیر خود را ادامه می‌دهد.

 

 

خبرگزاری دانشجویان ایران   آل هاشم: در دوران جنگ نرم به فرهنگ دفاع مقدس نیازمندیم

اخبارایران جهان  نیوهاب آل هاشم: در دوران جنگ نرم به فرهنگ دفاع مقدس نیازمندیم


خبرگزاری باشگاه خبرنگاران،  آل‌هاشم:در دوران جنگ نرم به فرهنگ دفاع مقدس نیازمندیم

پایگاه اطلاع رسانی ارتش  در دوران جنگ نرم به فرهنگ دفاع مقدس نیازمندیم

پایگاه مردمی ارتش: حجت‌الاسلام آل هاشم:ترویج فرهنگ دفاع مقدس انقلاب اسلامی را بیمه می‌کند

خبرگزاری دفاع مقدس : ترویج فرهنگ دفاع مقدس انقلاب اسلامی را بیمه می‌کند

پایگاه اطلاع رسانی صاعقه حجت الاسلام  آل هاشم: در دوران جنگ نرم به فرهنگ دفاع مقدس نیازمندیم

پایگاه خبری عقاب نیوز: حجت الاسلام   آل هاشم: در دوران جنگ نرم به فرهنگ دفاع مقدس نیازمندیم



ادامه مطلب

پایگاه اطلاع رسانی صاعقه

 

 پایگاه صاعقه::نام او در کانون سیاست و قدرت و درجهان اسلام، آمیخته با رشادت و آزادیبخشی و رهایی بخشی است . قاسم سرمایه جاودانه جهان اسلام و هدیه بی نظیر خداوند به همه ایرانیان و محرومان جهان اسلام است.



ادامه مطلب

پایگاه اطلاع رسانی صاعقه

 
بیست‌و‌ چهار روز است که رژیم غاصب صهیونیست از زمین و آسمان فلسطینیان بی‌دفاع غزه را هدف موشک و گلوله قرار می‌دهد؛ این در حالیست که حمله زمینی این رژیم به نوار غزه نیز وارد چهاردهمین روز خود شده است.



ادامه مطلب

 پایگاه اطلاع رسانی صاعقه

 

پایگاه اطلاع رسانی صاعقه::پیشینه تاریخی تزویر و دروغگویی روسای جمهوری سابق در زمان جنگ‌های این کشور کاملاً روشن و غیرقابل انکار است.



ادامه مطلب

 پایگاه اطلاع رسانی صاعقه

 

پایگاه اطلاع رسانی صاعقه رهبرمعظم انقلاب در رابطه با دخالت امریکا و غرب در سوریه تاکید کردند: ما معتقدیم امریکاییها در حال خطا و اشتباه در سوریه هستند و بر همین اساس نیز ضربه وارده به خود را احساس و قطعاً ضرر خواهند کرد.



ادامه مطلب

 پایگاه اطلاع رسانی صاعقه

  

 

پایگاه اطلاع رسانی صاعقه سه تن از اعضای دولت دهم از پذیرش مزایای نشان های دولتی خودداری کرده اند.



ادامه مطلب

 پایگاه اطلاع رسانی صاعقه

 

 پایگاه اطلاع رسانی صاعقه دبیرکل حزب الله لبنان، به گروه های تکفیری درباره آغاز نبرد با حزب الله به شدت هشدار داد و گفت: همچنان که در تمامی نبردهای خود با اسرائیل پیروز شدیم، با اطمینان می گویم که در نبرد با تروریسم تکفیری نیز پیروز معرکه خواهیم بود.



ادامه مطلب

 پایگاه اطلاع رسانی صاعقه

 

 

  پایگاه اطلاع رسانی صاعقه علی‌اکبر صالحی در حکمی از سوی حسن روحانی به عنوان معاون رییس جمهوری و رییس سازمان انرژی اتمی منصوب شد.



ادامه مطلب

پایگاه اطلاع رسانی صاعقه

 

 

 پایگاه اطلاع رسانی صاعقه نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از هشت جلسه علنی بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی به 15 وزیر پیشنهادی رای اعتماد دادند و همچنین جعفر میلی منفرد، محمد علی نجفی و مسعود سلطانی فر نتوانستند رای لازم را کسب نمایند.



ادامه مطلب

پایگاه اطلاع رسانی صاعقه

 

پایگاه اطلاع رسانی صاعقه ،نتایج رای اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی به 18 وزیر پیشنهادی دولت یازدهم اعلام شد.



ادامه مطلب

 پایگاه اطلاع رسانی صاعقه

 

 پایگاه اطلاع رسانی صاعقهرسانه سلطنتی بی‌یی‌سی امروز در حالی مدعی شد دولت روحانی نمایندگان مجلس را تهدید کرده در صورتی که به وزرای معرفی شده فعلی رای ندهند، افراد تندتر و اصلاح‌طلب را معرفی خواهد کرد که به نظر می‌رسد این خبرسازی ناشی از نگرانی رای نیاوردن وزرای حامی فتنه است.



ادامه مطلب

 پایگاه اطلاع رسانی صاعقه

 

پایگاه اطلاع رسانی صاعقه حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای ابراز امیدواری کردند با انجام وظیفه مجلس در انتخاب وزرای صالح، دولت جدید تشکیل شده و با همراهی مردم کارهای بزرگ، مهم و دشواری که حاوی منافع بزرگی است به بهترین وجه انجام شود

 

 

 



ادامه مطلب

 پایگاه اطلاع رسانی صاعقه

 

پایگاه اطلاع رسانی صاعقه پس از مراسم حج تمتع امسال (1392)، كار تخريب بخش دوم ساختمانها و همچنین انتقال بخشی از طواف کنندگان به مطاف آماده شده در صحن به صورت طبقاتی آغاز خواهد شد. پس از مراسم حج سال 1393 مرحله سوم طرح توسعه نیز آغاز می شود و تا پایان سال 94 كليه ديوارها و جدارهاي موقت و مطاف موقت برداشته شده...



ادامه مطلب

پایگاه اطلاع رسانی صاعقه,

 

 

 

پایگاه اطلاع رسانی صاعقه, متن کامل برنامه‌های حجت‌الاسلام علوی وزیر پیشنهادی وزارت اطلاعات در دولت یازدهم توسط خبرگزاری تسنیم منتشر شد.



ادامه مطلب

 

فریم

 

رسانه های روسی دقایقی پیش(ظهر جمعه) از تحویل قریب الوقوع دست کم 10 فروند جنگنده پیشرفته میگ 29 روسی به نیروی هوایی سوریه خبر دادند.



ادامه مطلب

فریم

 

با ظهور حزب‌الله  در صحنه سیاسی لبنان  به عنوان یک قدرت نوپا و گرداننده عملیات ضدصهیونیستی و در پی آن آغاز عملیات آزادی بخش در بیروت و جنوب بر ضد اشغالگران، نقش موساد در این کشور نیز فعال شد.

سید حسن نصرالله

به گزارش خبرگزاری تسنیم ، مسئول سابق واحد جمع‌آوری اطلاعات و خنثی سازی عملیات‌های حزب الله در پاسخ به این پرسش که چرا عوامل موساد از رخنه به درون حزب الله عاجز مانده‌اند و پیوسته در تقابل اطلاعاتی با حزب الله لبنان شکست می‌خورند، گفت: دلیل اصلی شکست‌های موساد در برابر حزب الله ریشه در وجود عقاید و دیدگاه‌های متفاوت در میان نیروهای موساد و نیروهای حزب الله و همچنین راهکارهای مسئولان و کارگزاران سرویس‌هاست.

وی ادامه داد: افسران موساد که مامور استخدام جاسوس و جمع‌آوری اطلاعات در لبنان بودند، از حضور خود در این کشور سوء استفاده کرده و به خوش‌گذرانی، کارهای تجاری و قاچاق کالا به ویژه مواد مخدر می‌پرداختند و ماموریت و دشمن خود را به کلی فراموش کرده بودند.

این مقام سابق رژیم صهیونیستی گفت: با ظهور حزب‌الله در صحنه سیاسی لبنان به عنوان یک قدرت نوپا و گرداننده عملیات ضدصهیونیستی و در پی آن آغاز عملیات آزادی بخش در بیروت و جنوب بر ضد اشغالگران، نقش موساد در این کشور نیز فعال گردید، ولی فعالیت‌ ناهماهنگ سرویس‌های جاسوسی و عملیاتی اصلی اسرائیل و بروز کشمکش و اختلاف نظر میان مسئولین، حالت هرج و مرج و فضای سرگردانی در میان نیروهای ما بوجود آورد.

افزایش توان نظامی و در پی آن عملیات‌های اطلاعاتی و نظامی حزب الله لبنان علیه رژیم صهیونیستی به جای رسید که امنون شاحاک فرمانده وقت اداره ضد اطلاعات ارتش اسرائیل در سال 1986 ناگزیر شد از همه سرویس‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی بخواهد تلاش‌های خود را برای شناخت بیشتر حزب الله که ارتش اسرائیل را به ستوه آورده افزایش دهند.

گفتنی است تفاوت در نگاه و اعتقاد عوامل موساد و نیروهای حزب الله عامل اصلی موفقیت حزب الله با موساد بوده و اکثر فرماندهان دستگاه جاسوسی اسرائیل نیز به این مسئله اذعان دارند.

منبع: پایگاه خبری دیده‌بان

 



تاريخ : 17 / 1برچسب:, | 23:29 | نویسنده : ali

 

فریم

وزارت داخلی دولت منتخب فلسطین در غزه امروز شنبه اعلام کرد دستگاه‌های اطلاعاتی بیگانه در نوار غزه برای دستیابی به اطلاعات امنیتی فعال هستند.

خبرگزاری فارس: حماس چند جاسوس غربی را در غزه دستگیر کرد

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه العهد، سرگرد«محمد لافی» از مسئولان دستگاه امنیت داخلی در دولت منتخب فلسطین در غزه گفت: دستگاه‌های اطلاعاتی بیگانه اعم از آمریکایی، انگلیسی، فرانسوی و آلمانی در غزه فعال هستند و همگی نوار غزه را هدف قرار داده‌اند.

لافی اظهار داشت که هدف از فعالیت این دستگاه‌های اطلاعاتی بیگانه خواه عربی و یا غربی در نوار غزه دستیابی به اطلاعات امنیتی است.

وی اشاره کرد که دستگاه امنیت داخلی اسامی مزدوران را در اختیار دارد که ابتدا به آنها فرصت توبه داده می‌شود و پس از آن دستگیر خواهند شد.

وی همچنین اظهار داشت برخی از افراد که اسامی آنها در لیست آمده است از ساعات اولیه اعلام این اسامی بازداشت شده و به مزدوری اعتراف کرده‌اند.



 

فریم

 

 

  معاون ارکان و امور مشترک ستاد کل نیروهای مسلح گفت:‌ هرگاه اتفاقی در خلیج فارس می‌افتد، ناوهای آمریکایی سریعاً بر روی بی‌سیم اعلام می‌کنند تهدیدی نیست و اشتباهی صورت گرفته و خاضعانه برخورد می‌کنند.

خبرگزاری فارس: پاسخ خاضعانه ناوهای آمریکا به ایران/ می‌توانیم در بخشی از قطب جنوب ادعای حاکمیت کنیم

 

به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، سردار سرلشکر محمد باقری معاون ارکان و امور مشترک ستاد کل نیروهای مسلح در اختتامیه همایش توسعه ملی سواحل مکران و اقتدار دریایی جمهوری اسلامی ایران که در چابهار برگزار شد، گفت: برای درک و کشف گنج جنوب شرق کشور باید گام اساسی و محکمی برداشته شود که این همایش می‌تواند به آن کمک کند.

وی افزود: باید حداکثر استفاده را از دریا ببریم و همانطور که در گذشته شاهد بودیم، توسعه اسلام از طریق دریا صورت گرفته است اما در قرن‌های اخیر، اروپا توجه ویژه‌ای به دریا داشت و توانسته پیشرفت کند و مبنای رشد آمریکا شود.

باقری ادامه داد: ‌طبق گفته کارشناسان بزرگ جهان، قدرت برتر دریا، قدرت برتر جهان است و دستیابی به قدرت جهانی فکر و تلاش می‌خواهد. توجه به قدرت دریایی سابقه دیرینه‌ای دارد و تجربه ثابت شده‌ای است.

معاون ارکان و امور مشترک ستاد کل نیروهای مسلح تاکید کرد: اساس ژئواستراتژی آمریکا، ژئواستراتژی دریایی است و ارتش آمریکا یک ارتش دریاپایه است و هر گاه نیروی زمینی و یا هوایی آنها بخواهد اقدامی صورت دهد، متکی به 12 ناو هواپیمابر و بالگردبر نیروی دریایی است.

باقری ادامه داد: دریا همچنین تاثیر بسزایی در اقتصاد کشورها دارد و قابل مقایسه با سرمایه‌های داخلی نیست. توسعه سواحل و بنادر نیاز به برنامه‌ریزی، تلاش و بسیج امکانات ملی دارد و ایران می‌تواند در این موضوع بسیار پیشرفت کند و این همایش می‌توان به آن کمک کند.

وی خاطرنشان کرد: اما متاسفانه سواحل کشور ما کم‌تراکم‌ترین، فقیرترین و دارای کمترین زیرساخت و امکانات بهداشتی و درمانی است. سواحل مکران با طول 700 کیلومتر و پس کرانه خوب فرصت‌های ارزشمندی برای توسعه کشور دارد. سواحلی که بسیاری از کشورها حسرت یک کیلومتر آن را می‌خورند.

معاون ارکان و امور مشترک ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به جنگ تحمیلی و دلایل آن خاطرنشان کرد: انگیزه‌های صدام غیر از خباثت‌های ذاتی، دسترسی به دریا بود که از ایران راه به جایی نبرد و به کویت حمله کرد. راه‌های دسترسی عراق به خلیج فارس دهانه اروند بود که ما با یک کلاش می‌توانیم آن را ببندیم.

باقری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به فرصت‌های سواحل مکران برای توسعه کشور گفت: یکی از این فرصت‌ها راه‌های ارتباطی بود و همانطور که می‌دانید، حمل و نقل دریایی 500 بار از حمل و نقل هوایی و 140 بار از حمل و نقل زمینی ارزان‌تر است و ما متاسفیم که چرا از خلیج چابهار برای توسعه کشور به درستی استفاده نمی‌کنیم. خلیجی که شاید 3-4 نمونه بیشتر از آن در دنیا وجود نداشته باشد.

وی ادامه داد: ما در یک منطقه بحرانی زندگی می‌کنیم که در مرکز آن خلیج فارس وجود دارد و بخش اعظم صادرات و واردات ما از خلیج فارس و تنگه هرمز صورت می‌گیرد در حالی که خداوند بندر چابهار را برای خارج شدن از تنگنای تنگه هرمز و خلیج فارس به ما داده است. اما چرا ما نفت و گازمان را از دریای عمان صادر نمی‌کنیم و واردات ما از طریق چابهار صورت نمی‌گیرد.

معاون ارکان و امور مشترک ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به موقعیت سواحل مکران اظهار داشت: ما از این سواحل دسترسی مستقیم به آب‌های آزاد و بدون وجود هیچ خشکی در سر راه به قطب جنوب داریم و می‌توانیم طبق قوانین بین‌المللی در بخشی از قطب جنوب ادعای حاکمیت کنیم.

باقری خاطرنشان کرد: چابهار می‌تواند قطب تامین مایحتاج کشتی‌های تجاری شود. استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند و اینکه ما در تهران بنشینیم و بگوییم استانداران باید آنجا را توسعه دهند، اشتباه است. توسعه این مناطق توان ملی را می‌طلبد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های دیگر سواحل مکران گفت: امکان خواهرخواندگی بنادر ما با برخی شهرهای کشورهای شمالی وجود دارد که نیاز به فرهنگ سازی و برنامه‌ریزی دارد تا بتوان از آن بهره‌برداری کرد.

معاون ارکان و امور مشترک ستاد کل نیروهای مسلح همچنین تاکید کرد: وظیفه ما نظامیان این است که نگاه‌مان به دریا، تهدید محور باشد و البته با وجود نیروهای نظامی مقتدر هیچ کس جرات تهدید ایران را ندارد و اگر به عنوان مثال اتفاقی در خلیج فارس بیفتد ناوهای آمریکایی سریعا بر روی کانال 16 بی‌سیم می‌آیند و می‌گویند اتفاقی نیفتاده و خاضعانه توضیح می‌دهند و اعلام می‌کنند که تهدید نیست.

باقری خاطرنشان کرد: عدم توسعه و کم توجهی به منطقه سیستان و بلوچستان می‌تواند در آینده برای ما مشکل ایجاد کند که باید با عزم ملی برای توسعه این مناطق اقدام شود. کما اینکه در صورت توسعه این مناطق توسعه کشور صورت خواهد گرفت.

وی با اشاره به ناامنی در کشورهای شرقی اظهار داشت: ما باید برای جلوگیری از ورود مواد مخدر و اسلحه غیر مجاز از کشورهای همسایه چاره‌جویی کنیم.

معاون ارکان و امور مشترک ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به خصوصیت خوب مردم استان سیستان و بلوچستان گفت: سپاه که از 5 سال پیش مسئولیت جنوب شرق کشور را به عهده گرفت با اینکه یک نهاد نظامی است، با دید فرهنگی و با تکیه بر مردم وارد شد و اسلحه‌ها را برای تامین امنیت در اختیار مردم متعهد منطقه گذاشت. در آن زمان سپاه با چند یگان به این منطقه آمده بود و الان این میزان کاهش یافته و در حال حاضر امنیت را توسط نیروهای بسیج برقرار کرده است.

باقری با تاکید بر توجه خاص رهبری به سواحل مکران اظهار داشت: زمانی که نیروی دریایی، خلیج فارس را رها کرد و به دریای عمان آمد، خیلی‌ها متوجه اهمیت موضوع نشده و ایراداتی به فرمانده این نیرو گرفتند اما اکنون اثرات این تصمیم راهبردی، خود را به خوبی نشان می‌دهد.

وی در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد:‌ اگر امروز در این مناطق و حوزه‌های مختلف سرمایه‌گذاری نکنیم، زمانی که نفت تمام می‌شود با مشکلات فراوانی مواجه می‌شویم. مسئولان باید از درگیری‌ها و روزمرگی‌ها خود را نجات دهند و به توسعه این مناطق توجه کنند و من ضمن تشکر از حضور رئیس‌جمهور در افتتاحیه این همایش، امیدوارم در پایان عمر این دولت یا دولت بعدی این توجه، ساماندهی و نهادینه شود و ردیف خاص بودجه‌ای پیدا کند.

معاون ارکان و امور مشترک ستاد کل نیروهای مسلح در پایان تصریح کرد: نیروهای مسلح دو سه شهر بزرگ در این منطقه ایجاد خواهند کرد و جاسک و چابهاری که نیروی دریایی ایجاد خواهد کرد بزرگتر از شهرهای فعلی خواهد بود.

 



تاريخ : 17 / 11برچسب:, | 21:50 | نویسنده : ali

 

فریم

خبرگزاری فارس: یک سایت خبری سوریه اعلام کرد که جنگنده‌های ارتش این کشور بر فراز دو شهر در فسلطین اشغالی اعلامیه پخش کردند.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از سایت خبری دام پرس، جنگنده‌های سوری با پرواز در ارتفاع پائین در حیفا و تل آویو اعلامیه‌‌هایی بر فراز این دو شهر پخش کردند.

این سایت خبری اعلام کرد که کانال 10 اسرائیل این خبر را منتشر کرده و مدعی شده که روی این برگه‌ها نوشته شده؛ «ما هر وقت که بخواهیم می‌توانیم پاسخ دهیم ولی خودمان زمان و مکان را انتخاب می‌کنیم، با درود کرکس های سوری»

پدافند هوایی رژیم صهیونیستی نتوانستند این هواپیما‌ها را سرنگون کنند چراکه شبیه به جنگند‌های اسرائیلی بودند.

این اقدام پاسخی به حمله هفته گذشته جنگنده‌های اسرائیلی به یک مرکز تحقیقات نظامی سوریه در حومه دمشق بوده است.

 



تاريخ : 7 / 11برچسب:, | 1:6 | نویسنده : ali

 

فریم 

نیویورک – دادگاهی در ایالت ویرجینیای آمریکا، یک کارمند پیشین سیا را به دلیل افشای اعمال خلاف قانون افسران سازمان جاسوسی آمریکا و شکنجه کردن متهمان توسط بازجویان سیا به دو سال و نیم زندان محکوم کرد.

 

 

به گزارش ایرنا دادگاهی در ویرجینیا روز جمعه ˈجان کرییاکˈ تحلیلگر و افسر پیشین در سازمان جاسوسی آمریکا را به دلیل افشا کردن شکنجه متهمان توسط بازجویان سیا به 30 ماه حبس محکوم کرد.

این دادگاه مدعی شده است که کرییاک اسرار حساس و اطلاعات محرمانه سازمان جاسوسی آمریکا و همینطور هویت افسران و بازجویان سیا را فاش کرده است.

ˈلئون بیرنکماˈ قاضی این دادگاه با رد اعتراض گسترده مخالفان مبنی بر اینکه جان کرییاک تنها اعمال غیرقانونی و ضد انسانی درون سازمانی را افشا کرده است، گفت: وی دست به خیانت بزرگی زده است و مستحق حکم سنگین تری بود.

وکیل این افسر سابق سیا می گوید وی نگران به کار گیری شیوه شکنجه و بدرفتاری در سیا بوده و برای همین دست به افشای آن زده است.

ˈجان کرییاکˈ از سال 1994 تا 2002 برای سیا سازمان جاسوسی آمریکا فعالیت کرده و نقش مهمی در دستگیری برخی سران القاعده در پاکستان داشته است.

افشاگری های وی موجی از محکومیت در داخل و خارج امریکا علیه سازمان جاسوسی آمریکا و بدرفتاری بازجویان سیا با متهمان ایجاد کرد.



فریم

 

رحلت عالم، خطیب و واعظ بزرگوار آیت ‏اللَّه "علی محدث ‏زاده قمی" (1354ش)
آیت‏اللَّه علی محدث‏زاده قمی فرزند محدث بزرگ، حاج شیخ عباس قمی، در سال 1298ش (1338ق) در خاندان علم و تقوا در قم به دنیا آمد و در مشهد نشو و نما یافت. وی پس از آنکه مقدمات و ادبیات را در مشهد آموخت به همراه پدر رهسپار نجف اشرف گردید و پس از چند سال، در نوزده سالگی از شیخ آقا بزرگ تهرانی و یک سال بعد از پدرش اجازه روایت گرفت. آیت‏اللَّه محدث‏زاده در سال 1320ش راهی قم شد و از محضر حضرات آیات شیخ ابوالحسن مشکینی و سید صدرالدین جزایری بهره برد، اما بیشتر همت خود را بنا بر توصیه پدرش، مصروف اخبار و احادیث نمود. ایشان پس از هفت سال، به تهران رفت و به شیوه پدرش، رشته وعظ و خطابه و تصحیح و تالیف کتب را برگزید. این محدث گرانقدر، همچنین تعداد زیادی از کتاب‏های چاپ نشده پدر را تصحیح، تحشیه، مقابله و منتشر کرد. آیت‏اللَّه محدث‏زاده پس از واقعه خونین 15 خرداد 42، در حمایت از امام خمینی(ره) علیه رژیم اعتراض نمود که به همراه پنجاه عالم و روحانی دیگر بازداشت شد و به زندان افتاد. از این نویسنده و عالم دینی آثار متعددی بر جای مانده که امام صادق(ع) در 4 جلد از آن جمله است. آیت‏اللَّه محدث‏زاده قمی سرانجام در 26 دی ماه 1354ش برابر با 12 محرم 1396ق در 56 سالگی در تهران درگذشت و پس از تشییعی با شکوه در تهران و قم، در قبرستان شیخان قم به خاک سپرده شد.

فرار شاه خائن "محمدرضا پهلوی" از کشور در پی گسترش نهضت اسلامی ملت ایران (1357ش)
با فراگیر شدن جرقه‏های اولیه انقلاب و فشار نیروهای مخالف رژیم و هماهنگی قیام‏های مردمی به رهبری حضرت امام خمینی(ره) و پس از وقایع خونین کشتار 17 شهریور و 13 آبان 57 و برگزاری مراسم چهلم‏های مختلف در شهرهای کشور و نیز اعتصاب کارگران شرکت نفت و از همه مهمتر چاپ اعلامیه توهین‏آمیز روزنامه اطلاعات، کنترل امنیت کشور از دست نیروهای رژیم و حتی حکومت نظامی خارج شد و موجب گردید که در مدت زمان کوتاهی، پایه‏های اقتدار رژیم 2500 ساله شاهنشاهی سست شده و منجر به فرار شخص اول مملکت گردد. در آن تاریخ، همه ناظران سیاسی معتقد بودند که حل بحران با ادامه حضور شاه امکان‏پذیر نیست و رهبر انقلاب اسلامی، به هیچ عنوان حضور شاه و رژیم سلطنتی را تحمل نخواهد کرد. شاه نیز به این موضوع واقف بود. در این زمان، وی، تنها خروج از کشور را به نفع خود می‏دانست. سرانجام محمدرضا پهلوی سه روز پس از تشکیل شورای سلطنت به همراه همسر و خانواده خویش در حالی ایران را برای همیشه ترک نمود که به شدت می‏گریست. آنها سوار بر هواپیمای اختصاصی (شهباز) شده و در حالی که یک جت بوئینگ 707 و ده‏ها هلیکوپتر آن را همراهی می‏کردند از کشور خارج شدند. پس از رفتن شاه از کشور، جشن و شادمانی، سراسر میهن را فرا گرفت، مجسمه‏های شاه پایین کشیده شد و ارکان رژیم شاهنشاهی متزلزل‏تر گردید.

پیام 9 ماده‏ای حضرت امام خمینی(ره) برای ملت ایران (1357 ش)
همزمان با فرار محمدرضا پهلوی از ایران، امام خمینی(ره) پیامی در 9 ماده برای ملت ایران فرستادند که اهمّ آن عبارت بود از: "به کسانی که در شورای سلطنتی غیرقانونی به عنوان عضویت داخل شده‏اند اخطار می‏کنم که بی‏درنگ از این شورا کناره‏گیری کنند و در صورت تَخلّف، مسؤول پیش آمدها هستند؛ به وکلای غیرقانونی مجلسین اخطار می‏شود که از رفتن به مجلس احتراز کنند و در صورت تخلف، مورد مؤاخذه ملت شریف قرار خواهند گرفت." در همین پیام آمده بود: "کشاورزان نسبت به کشت گندم دیم اقدام نمایند؛ بانک‏ها از پرداخت سپرده‏های وابستگان رژیم و دزدان و غارتگران اموال بیت المال خودداری نمایند؛ دانشگاهیان باید به مبارزه خود علیه دولت غاصب و شاه و شورای غیرقانونی سلطنت ادامه دهند و استادانی را که با دستگاه ظلم رابطه دارند، نپذیرند." همچنین امام در این پیام، برپایی راهپیمایی روز اربعین را به مردم توصیه کردند.

تصرف منطقه نوسود توسط اشغالگران بعثی در اوایل جنگ تحمیلی (1359ش)
در یکی از حمله های نیروهای عراقی به نواحی شمالی در زمستان سال 1359، حاشیه مرزی نوسود تا مریوان، به تصرف دشمن درآمد . رزمندگان اسلام در عملیاتی به عنوان 'روح الله' در تیرماه 1360 توانستند منطقه شرق نوسود را از اشغال دشمن خارج و آزاد سازند.

حمله نیروهای چند ملّیتی به کشور عراق در پی اشغال کویت توسط رژیم بعث (1369ش)
در یازدهم مرداد 1369 ش با حمله نظامی عراق به کویت با این بهانه که کویت متعلق به عراق است، این کشور کوچک ظرف چند ساعت به اشغال نیروهای مهاجم درآمد. به دنبال این تجاوز آشکار، دولت‏های غربی به خصوص آمریکا تلاش وسیعی را برای محکومیت عراق و بیرون راندن آن‏ها از خاک کویت آغاز کردند. با تلاش کشورهای غربی به رهبری آمریکا، فعالیت‏های سیاسی جهت تصویب قطعنامه شورای امنیت علیه عراق، با هدف همسویی کشورهای غربی برای حمله به رژیم بعث شدت گرفت. در نهایت پس از اولتیماتوم آمریکا برای خروج عراق از کویت و عدم توجه عراق به این تهدید، نیروهای چند ملیتی از بامداد بیست و ششم دی ماه 1369 حمله گسترده خود را با عنوان "طوفان صحرا" آغاز کردند که پس از چند روز، با شکست و عقب نشینی نیروهای عراقی، قوای متحد در منطقه مستقر شدند. این جنگ باعث حضور دایمی نیروهای چند ملیتی به ویژه آمریکا گردید تا این که پس از بهانه‏جویی‏های زیاد مبنی بر وجود داشتن سلاح‏های کشتار جمعی در عراق و پس از وقایع شهریور 1380 و حمله به برج‏های دو قلوی نیویورک، نیروهای آمریکا و انگلیس با حمله مشترکی به عراق، این کشور را به تصرف خود درآورده و نظام صدام را سرنگون ساختند. از آن پس خود در این کشور حاکم شده و منابع نفتی آن را غارت کردند.

شهادت شهید ملامحمد ذبیحی (1360ش)
شهید ملامحمد ذبیحی، یکم مهر 1324ش در روستای بیساران مریوان چشم به جهان هستی گشود. در خانواده‌ای متدین و اهل فضل پرورش یافت و از فیض دانش پدرش ملانجم‌الدین و برادرش ملاصلاح‌الدین برخوردار شد. نزد ملا‌جمیل‌الدین ذبیحی و علمای روستای هویه درس خواند، محضر شیخ زاهد نقشبندی و ملاخالد مفتی‌زاده را درک کرد. با استعداد و نبوغ سرشاری که داشت، تحصیلات حوزوی را ادامه داد و موفق شد در مذهب شافعی از مفتی کردستان اجازه افتاء دریافت کند، پس از مرگ برادرش ملاصلاح‌الدین، به درخواست مردم، امام جمعه‌ بیساران شد و با این مسئولیت، فعالیت و تلاشش بیش‌تر گشت. قبل از انقلاب، هویت رژیم پهلوی را برای مردم روشن می‌ساخت و آنان را با نهضت حضرت امام خمینی (ره) آشنا می‌کرد. بعد از انقلاب نیز در راه حفظ و اعتلای اهداف انقلاب اسلامی کوشش کرد، در خطبه‌های نمازجمعه به ترویج مسائل اسلامی و حکومت اسلامی و ارشاد مذهبی مردم پرداخت و با اهل نفاق و گروهک‌های معاند مبارزه کرد که بر آنان گران آمد، چند بار در دست آنان گرفتار آمد که با پای‌مردی مردم رهایی یافت تا این‌که بعد از نماز صبح روز بیست و ششم دی‌ماه سال 1360 هجری شمسی در سن سی و شش سالگی به‌وسیله گروهک‌ها ترور شد، دعوت حق‌تعالی را لبیک گفت و به دیدار معبودش شتافت. محل شهادت و مدفن او مسجد جامع بیساران است. از شهید ملامحمد ذبیحی دو فرزند به یادگار مانده است.

مدیر باغ وحش تبریز را خرس خورد(1349ش)

یورش سپاهیان یزید به مکه و اهانت به ساحت مقدس مسجدالحرام (64ق)
یزید بن معاویه سه سال و اندی خلافت کرد. در سال اول نواده‏ی عزیز رسول اللَّه و سلاله‏ی پاک زهرا(س) و علی(ع)، حضرت امام حسین(ع) را به شهادت رساند و مرتکب جنایاتی شنیع گردید. در سال دوم جنبشی را که در مدینه آغاز شده بود به قتل عام تبدیل کرد و مدینه‏ی معظمه را به خاک و خون کشید و در اواخر خلافت نکبت بار خود برای سرکوبی عبداللَّه بن زبیر، یکی از فرماندهانِ سپاه خود به نام حَصین‏بن نُمیر را به مکّه‏ی منوّره فرستاد. در این حمله، حرم امن الهی را محاصره کرده و بیت اللَّه الحرام را به منجنیق بست. این محاصره تا زمانی که خبر مرگ آن پلید به گوش حصین رسید، ادامه داشت.

درگذشت "ابوالعلاء مُعرّی" شاعر، نویسنده و ادیبِ شهیر عرب (449 ق)
احمد بن عبداللَّه بن سلیمان مُعِرِّی تَنوخی، از ادبا، شعرا، نحویین، لُغَویین بسیار متبحّر و حاذق می‏باشد. وی دارای حافظه‏ای عالی و عجیب بود که خارج از حیطه‏ی بیان و قدرت زبان می‏باشد، به طوری که هر چیزی را به یک بار خواندن حفظ می‏نمود. ابوالعلاء در کودکی بر اثر بیماری آبله نابینا شد و تا آخر عمر کور بود. در ده یازده سالگی قریحه‏ی شعری بسیار عالی در خود مشاهده کرد و از آن پس به سرودن اشعار ناب پرداخت. وی مدتی در مجلس سیدمرتضی عالم و دانشمند بزرگ شیعه حضور داشته و در سلک شعرای درس و مجلس او بوده است. هرچند پس از مدتی به سبب بیان عقایدی باطل، از مجلسِ درس سید مرتضی بیرون رانده شد. عقیده‏ی مذهبی ابوالعلاء در بین رجال نویسان محل اختلاف و نظر می‏باشد. بیشتر بزرگانِ این فن، او را به کفر و الحاد محکوم کرده و کافرش می‏دانند. همچنین با بعضی از سوره‏های قرآن معارضه و مخالفت کرده است. ابوالعلاء، تولید نسل را روا ندیده و آن را جنایت می‏دانست که والدین، فرزند را به این دنیا می‏آورند. با این همه، عده‏ای می‏گویند که ابوالعلاء در اوایل حال، طریقتی باطل داشت ولی در اواخر عمر توبه کرده است. الامالی، الحقیر النافع، الرسایل و... از جمله تألیفات وی می‏باشند.

رحلت مرجع بزرگوار آیت اللَّه "آقامحمد کبیر" عالم و فقیه (1369 ق)
آقامحمدقمی فرزند آقا حسین قمی معروف به کبیر در سال 1288 ق در قم به دنیا آمد. مقدمات و سطوح را در قم و تهران خواند. از جمله اساتید وی در این دوره، میرزا حسن آشتیانی، آقامحمود قمی و شیخ فضل اللَّه نوری می‏باشند. در 1319 ق به نجف رفته و از درس آخوند خراسانی و دیگر علما بهره می‏گیرد و در 1330 به قم مراجعت می‏نماید. وی سال‏ها به ارایه‏ی خدمات دینی مشغول بود و در یکی از مساجد اصلی شهر، اقامه‏ی جماعت می‏نمود. از ایشان آثار و تالیفاتی بر جای مانده است. آرامگاه ایشان در شیخان قم در مقبره‏ای که به نام وی است، می‏باشد. آیت اللَّه کبیر به هنگام رحلت 81 سال داشت.

استقلال کامل کشور "السالوادور" در امریکای مرکزی (1839م)
کشور السالوادور با 21/041 کیلومتر مربع مساحت در میانه قاره امریکای مرکزی در کنار اقیانوس آرام واقع شده و با کشورهای هندوراس و گواتمالا همسایه است. جمعیت آن، 6/300/000 نفر می‏باشد و سان‏سالوادور پایتخت و سانتاآنا و سان‏میگِل از شهرهای مهم این کشورند. واحد پول السالوادور کولون و زبان رسمی مردم آن اسپانیولی است. این کشور به نسبت مساحت کم، پرجمعیت‏ترین کشور امریکای مرکزی می‏باشد که اکثریت مردم آن از نژاد دورگه سرخ و سفید می‏باشند. پیش‏بینی جمعیت آن تا سال 2025م بیش از 9 میلیون نفر عنوان شده است. کاشفان اسپانیایى، در سال 1524م به ال‏سالوادور قدم نهادند و در اواسط این قرن در این سرزمین به استعمار مشغول شدند. کشور السالوادور، پس از سال‏ها قرار داشتن تحت سلطه استعمار اسپانیا در سال 1821م استقلال خود را از این کشور به دست آورد و در سال 1824م به عضویت اتحادیه امریکای مرکزی درآمد. این اتحاد دیری نپایید و با انحلال این اتحادیه، در 15 ژانویه سال 1839، السالوادور به طور کامل مستقل شد. در سال‏های پس از استقلال، السالوادور همواره با همسایگانش به ویژه هندوراس درگیری داشته و همیشه درگیر جنگ‏های داخلی نیز بوده است. هم‏چنین از سال 1980 تا 1992م، این کشور صحنه‏های درگیری‏های داخلی شورشیان بود که منجر به کشته و زخمی شدن صدها هزارنفر گردید. در اوایل سال 1992م، بین شورشیان و دولت این کشور مذاکرات آتش‏بس صورت گرفت و دوره ناآرامی‏ها سپری شد. (ر.ک: 15 سپتامبر)

درگذشت "جورج سیمون اُهْمْ" فیزیک‏دان معروف آلمانی (1854م)
جورج سیمون اُهْمْ دانشمند و فیزیک‏دان معروف آلمانی در 28 ژوئن سال 1787م در باواریا در آلمان متولد شد و در دوران تحصیل به فیزیک علاقه‏مند گردید. وی در جوانی ضمن تدریس در دبیرستان، به تحقیق درباره تهیه جریان برق پرداخت و چون توان خرید ابزار لازم را نداشت، پاره‏ای از آنها را خودش ساخت. سیمون اُهم در پی مطالعات و تحقیقات بسیار در علم فیزیک، قوانینی را در زمینه الکتریسیته کشف کرد که علی‏رغم ایجاد دگرگونی بسیار در فیزیک، برای کاشف آن فایده‏ای جز مخالفت‏های شدید و ترک شغل دبیری از دبیرستان نداشت و او مدت شش سال با فقر دست به گریبان بود. با این حال اُهم به تلاش خود ادامه داد و رفته رفته کشف او در زمینه الکتریسته مورد توجه و استفاده علمی و عملی واقع گشت به طوری که در سال 1841م مدال انجمن سلطنتی و در سال 1842م عضویت این انجمن به او اعطا و پیشنهاد گردید. اُهم پس از چندی مورد توجه همگان قرار گرفت و به استادی دانشگاه مونیخ رسید. به پاس خدمات این فیزیک‏دان برجسته، واحد مقاومت الکتریکی، اُهم، نام‏گذاری شده است. سیمون اهم سرانجام در پانزدهم ژانویه سال 1854م در 67 سالگی درگذشت.

اولین مکالمه تلفنی از "نیویورک" به "سانفرانسیسکو" (1915م)

تأسیس سازمان کشورهای صادر کننده نفت "اوپک" (1961م)
چهارماه پس از اجلاس بغداد که در دهم سپتامبر 1960م و درباره تأسیس یک سازمان مشترک نفتی تشکیل شده بود، سازمان کشورهای صادر کننده نفت یا اوپک که مخفّف حروف اول سازمان به انگلیسی است، در پانزدهم ژانویه سال 1961م از طرف پنج کشور صادر کننده نفت شامل ایران، عربستان سعودی، عراق، کویت و ونزوئلا به دنبال کنفرانسی از نمایندگان این پنج کشور در کاراکاس پایتخت کشور امریکایى ونزوئلا به وجود آمد. تا قبل از تشکیل اوپک، کمپانی‏های بزرگ غربی که کار اکتشاف، استخراج، توزیع و فروش نفت در بازارهای جهانی را در دست داشتند، بهای نفت را به میل خود تعیین می‏کردند و برخلاف معمول در مورد کالاهای تجارتی جهان، تولید کنندگان و صاحبان اصلی نفت، هیچ نقشی در تعیین قیمت آن نداشتند. در این اوضاع، اوپک که به عنوان واکنشی در برابر کاهش ناگهانی بهای نفت از طرف کمپانی‏ها تشکیل شده بود، در آغاز کار، در برابر قدرت‏های جهانی نفتی کاری از پیش نمی‏برد، ولی باپیوستن تدریجی کشورهای صادر کننده نفت از قبیل الجزایر، لیبی، نیجریه، قطر، امارات متحده عربی، اندونزی، اکوادور و گابن به اوپک، این سازمان به تدریج قدرت بیشتری یافت و از آن پس به رویارویى با شرکت‏های بزرگ نفتی غرب پرداخت. هرچند در مسیر فعالیت‏های اوپک فرازو نشیب‏های متعددی قرار گرفت، ولی این سازمان در سال‏های اخیر برای تثبیت بهای نفت و افزایش تدریجی آن به سیاست تعیین سهمیه تولید برای کشورهای عضو دست زده و باعث تعادل قیمت این ماده حیاتی گردیده است.

وقوع زلزله مهیب در هندوستان (1934م)
در چنین روزی در سال 1934 میلادی بر اثر یک زلزله 4/8 ریشتری بیش از ده هزار نفر در هند و نپال جان خود را از دست دادند .

تقسیم آلمان به دو بخش شرقی و غربی (1944م)
در چنین روزی در سال 1944 میلادی کمیسیون مشورتی اروپایی تصمیم گرفت که آلمان را تقسیم کند و البته این تصمیم بعدها رنگ عملی تری به خود گرفت . پس از جنگ جهانی دوم کشور های مختلف جهان که عامل دو جنگ جهانی را کشور آلمان می دانستند تصمیم گرفتند که این کشور را به دو بخش شرقی و غربی تجزیه کنند تا دیگر احتمال جنگ سومی نرود . در فوریه 1945 میلادی و در کنفرانس یالتا ؛ روزولت ، چرچیل و استالین سران کشور های آمریکا ، انگلستان و شوروی تصمیم گرفتند که علاوه بر محاکمه سران آلمان و ژاپن به عنوان جنایتکاران جنگی برخی از کشور های شرق و غرب را جزء بلوک اقماری خود کنند . لذا در این دوره شاهد بروز و حضور جنگ سرد هستیم که در یک سوی آن شوروی سابق و سوی دیگر آن انگلستان و آمریکا قرار دارند. تفکیک آلمان نیز بر این مبنا شکل گرفت .

تولد جمال عبد الناصر،رهبر مصر(1918م)
درچنین روزی در سال 1918میلادی ، جمال عبدالناصررهبر مصر به دنیا آمد . عبد الناصر یکی از افسران جوانی بود که در مصر علیه نظام استبدادی سلطنتی حاکم بر این کشور به پا خاست . هنگامی که انقلاب سال 1952 مصر به پیروزی رسید جمال در پست های مدیریتی کلانی همچون وزارت کشور و معاونت نخست وزیری قرار گرفت . اندیشه های ملی گرایانه وی در حفظ منافع ملی مصر مثال زدنی است . به همین دلیل وی در سال 1956 طی یک اقدام انقلابی کانال سوئز را که یکی از راههای درآمد این کشور بود ملی اعلام کرد که این کار وی خشم کشور هایی چون انگلستان و فرانسه را برانگیخت . به منظور مقابله با اقدام جمال عبد الناصر ، کشور های انگلستان و فرانسه به خاک مصر لشکر کشی کردند و در این میان نیز رژیم صهیونیستی توانست صحرای سینا به عنوان بخشی از خاک این کشوررا به اشغال خود در آورد . ناصر در حوزه اتحاد جهان عرب تلاش های وافری انجام داد و سعی کرد به همراه سوریه اتحاد عربی را به وجود آورد . وی از جمله افرادی بود که به هیچ نوع پیمان منطقه ای همچون سنتو و سیتو نپیوست وی از بنیان گذاران جنبش غیر متعهد ها است . جمال در مدت حکومت خود با شوروی وخروشچف که در آن زمان رهبری این کشور را به عهده داشت،روابط صمیمانه ای بر قرار کرد . وی سرانجام در سال 1970 میلادی در قاهره دار فانی را وداع گفت .

 



فریم

 

راهکارهای اندیشکده علوم و امنیت بین‌الملل به آمریکا

یک اندیشکده آمریکایی به دولت اوباما پیشنهاد داد که فشارهای اقتصادی بر ایران و تحریم‏ها در زمینه سرمایه گذاری‏ها، تجارت بین‌المللی و درآمدهای خارجی افزایش دهد تا ایران را وادار به سازش نماید.

خبرگزاری فارس: تنها راه مقابله با ایران فشار اقتصادی و حمله سایبری است
 

به گزارش فارس، جمعی از کارشناسان و مدیران ارشد اندیشکده «علوم و امنیت بین المللی» ازجمله «دیوید آلبرایت»، «مارک دوبوویتز»، «اورد کیتری»، «لئونارد اسپکتور» و «مایکل یاف» طی مقاله‏ای به بررسی و ارزیابی سیاست‏های آمریکا درقبال خاورمیانه در زمینه منع گسترش تسلیحات هسته‏ای و کشتارجمعی پرداختند. فارس به دلیل اهمیت این مطلب خلاصه اجرایی آن را منتشر می‏کند که بخش نخست آن در ادامه می آید:

عواملی که ضرورت اتخاذ چنین رویکردی را دوچندان می‏سازند عبارتند از: خطر گسترش سلاح‏های هسته‏ای از جانب ایران، وجود تسلیحات شیمیایی قابل توجه در سوریه، چالش‏های ایجاد شده توسط انقلاب‏ها در جهان عرب، افزایش احتمال استفاده مکرر از تسلیحات کشتار جمعی در خاورمیانه، برخورداری چندین کشور در خاورمیانه از تسلیحات کشتارجمعی و تنش‏ها و بی ثباتی‏های امنیتی درمنطقه.

دولت آمریکا طی چند سال اخیر با سرمایه گذاری‏های قابل توجه در زمینه گسترش استراتژی‏های نظامی، سیاسی و اطلاعاتی، تلاش کرده است تا با هرگونه گسترش تسلیحات کشتارجمعی درخاورمیانه مقابله کند. معاهده‏های مرتبط، مذاکرات دیپلماتیک، شورای امنیت سازمان ملل، ائتلاف‏ها، تحریم‏های یک جانبه، سیاست‏های استراتژیک تجاری و اقدامات نظامی، همگی نقش موثری را در این زمینه ایفا می‏کنند. قابلیت‏های اطلاعاتی آمریکا و متحدانش از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا آمریکا می‏تواند از این طریق از فعالیت‏های مشکوک در خاورمیانه آگاهی یافته و درصدد مقابله با آن‏ها برآید.

دراین مقاله به بررسی و ارزیابی سیاست‏های آمریکا در زمینه منع گسترش تسلیحات کشتارجمعی که منجر به ایجاد تغییراتی محسوس درخاورمیانه خواهند شد پرداخته می‏شود و هم‏چنین توصیه‏هایی جامع و کارآمد به منظور ارتقاء استراتژی‏های آمریکا در زمینه دستیابی به اهداف خود در رابطه با منع گسترش تسلیحات کشتارجمعی درخاورمیانه نیز ارائه خواهد شد.

تلاش‏های آمریکا به منظور ترویج اصول منع گسترش تسلیحات کشتارجمعی درمیان دولت‏های خاورمیانه، جوامع مدنی و سایر متحدانِ منطقه‏ای، نیازمند برنامه‏هایی کارآمد و سرمایه گذاری‏هایی عظیم است. اخیراً موانع موجود در زمینه اختصاص بودجه‏های وزارت دفاع آمریکا برای طراحی و اجرای چنین برنامه‏هایی درخاورمیانه برداشته شده است و درنتیجه آمریکا می‏تواند فعالیت‏های خود را در این ناحیه استراتژیک از جهان گسترش دهد.

در ادامه این مقاله، توصیه‏هایی جامع در زمینه چگونگی گسترش اقدامات آمریکا به منظور همکاری با دولت‏های خاورمیانه و سایر متحدان منطقه‏ای در رابطه با افزایش ظرفیت‏ها و مسئولیت پذیری آن‏ها در زمینه منع گسترش تسلیحات کشتارجمعی را مشاهده می‏کنید.

1. برنامه هسته ‏ای ایران

ایران تاکنون مهم‏ترین چالش در زمینه گسترش تسلیحات هسته‏ای را برای آمریکا و جامعه بین المللی ایجاد کرده است. پیشرفت و ادامه برنامه هسته‏ای ایران به عنوان نقض قطعنامه‏های شورای امنیت، تهدیدی برای امنیت و صلح بین المللی، تضعیف معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‏ای و خطری برای گسترش تسلیحات کشتارجمعی درمنطقه محسوب می‏شود. ایالات متحده به همراه سایر اعضای دائم شورای امنیت (چین، فرانسه، روسیه، انگلیس و آلمان) تاکنون مذاکراتی را با ایران در زمینه محدود ساختن فعالیت‏های هسته‏ای این کشور انجام داده‏اند. پس از برگزاری چندین دور از مذاکرات، نتایج مثبتی در این زمینه حاصل نشده است. انتظار می‏رود که دور بعدی مذاکرات در اوایل سال 2013 صورت پذیرد.

* گام‏های بعدی در زمینه تحریم‏های اقتصادی

تحریمها تاکنون در زمینه متقاعد ساختن رهبر ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به منظور موافقت با محدود ساختن فعالیت‏های هسته‏ای کشور و ایجاد یک ماهیت صلح آمیز برای برنامه هسته‏ای ایران، موفق عمل نکرده‏اند. سه دوره مذاکرات ناموفق دراستانبول، بغداد و مسکو به همراه جلسات متعدد دیگر بیانگر این است که آمریکا و متحدانش هنوز از توانایی وادار ساختن ایران به منظور پایبندی به تعهدات بین المللی خود برخوردار نیستند.

ما معتقدیم که آمریکا و متحدانش باید پیش از دستیابی ایران به «قابلیت حیاتی»، فشارها و تحریم‏های اقتصادی علیه این کشور را به حداکثر برسانند. منظور از «قابلیت حیاتی»، مرحله‏ای است که ایران پیش از آگاهی آژانس بین المللی انرژی اتمی یا سرویس‏های اطلاعاتی غربی، به میزان اورانیوم مورد نیاز برای ساخت بمب هسته‏ای دست یابد.

تحلیل‏گران ما سرعت دستیابی ایران به اورانیوم مورد نیاز برای ساخت بمب را به دقت مورد بررسی قرار می‏دهند؛ زیرا به محض رسیدن ایران به چنین مرحله‏ای، جلوگیری از گسترش برنامه‏های نظامیِ این کشور به امری بسیار دشوار تبدیل خواهد شد. در واقع روند تولید چاشنی‏های سلاح‏های هسته‏ای و ساخت بمب، در تأسیساتی کوچک و مخفی نیز قابل اجرا است.

اوباما نیز توجهی ویژه به مرحله‏ای دارد که طی آن برنامه هسته‏ای ایران آنقدر پیشرفت کرده است که دیگر امکان پیش بینی به موقعِ زمانِ دستیابی ایران به بمب هسته‏ای وجود ندارد. اوباما درمناظره نهایی انتخاباتی خود درسال 2012 اظهارداشت: «زمان به سرعت درحال سپری شدن است. ما به ایران اجازه شرکت در مذاکراتی بی‏حاصل را نمی‏دهیم. من تاکنون موضع گیری‏های صریحی را در این زمینه اتخاذ نموده‏ام. همان طور که می‏دانید، به دلیل فعالیت‏های مخفیانه ایران، ما قادر به مداخله به موقع به منظور متوقف ساختن برنامه هسته‏ای این کشور نیستیم و زمان نیز برای ما به سرعت درحال سپری شدن است».

با توجه به روند کنونی برنامه هسته‏ای ایران، تخمین زده می‏شود که ایران تا اواسط سال 2014 می‏تواند به قابلیت حیاتی دست یابد. درواقع، زمان دستیابی ایران به این قابلیت حیاتی، به چگونگی گسترش برنامه هسته‏ای این کشور بستگی دارد. عواملی که روند پیشرفت برنامه هسته‏ای ایران را تسریع می بخشند عبارتند از: افزایش درصد اورانیوم غنی شده ایران از بیست درصد به شصت درصد، وجود تأسیسات مخفی غنی سازی اورانیوم در ایران و سایر توسعه‏ها در زمینه افزایش تولید پلوتونیوم.

عواملی که منجر به تأخیر در روند پیشرفت برنامه هسته‏ای ایران می شوند نیز عبارتند از: حمله سایبری دیگری مشابه با استاکس نت به برنامه هسته‏ای ایران و مشکلات غیرمنتظره در روند توسعه سانتریفیوژهای ایران. با توجه به این مسائل، لازم است تا آمریکا برنامه‏های خود در این زمینه را برمبنای دستیابی ایران به قابلیت حیاتی در اواسط سال 2014 پایه ریزی کند.

با بررسی این ابهامات و با توجه به اظهارات نخست وزیر اسرائیل مبنی برامکان دستیابی ایران به قابلیت حیاتی تا پیش از تابستان 2013، ما معتقدیم که تشدید تحریم‏ها باید هرچه سریعتر عملی شود. به هیچ وجه نمی‏توان فهمید که آیا مقامات ایران قصد خاتمه دادن به بلند پروازی‏های هسته‏ای خود را دارند یا خیر. به نظر می‏رسد که ایران به رغم فشارهای اقتصادی ناشی از اعمال تحریم‏ها، هم‏چنان به فعالیت‏های غنی سازی خود ادامه خواهد داد. به منظور افزایش شانس موفقیت آمیز بودن تحریم‏ها، باید تشدید فشارهای اقتصادی برای متوقف ساختن برنامه هسته‏ای ایران را با جدیت بیشتری دنبال کنیم.

در واقع، فشارهای اقتصادی در صورتی می‏توانند کارساز باشند که حداقل شش ماه پیش از دستیابی ایران به قابلیت حیاتی، به بالاترین حد ممکن خود برسند. تأثیر روانی فشارهای اقتصادی به منظور نفوذ در نظام سیاسی ایران نیاز به زمان دارد، اما حکومتی که تنها چند هفته با دستیابی به اهداف هسته‏ای خود فاصله داشته باشد، قطعاً با این فشارها مقابله خواهد کرد.

شدت این فشارهای اقتصادی تا چه میزان باید باشد؟ درسال 2009، هیلاری کلینتون با تحریم‏هایی فلج کننده ایران را تهدید کرد. با این حال، این تحریم‏ها تاکنون فلج کننده نبوده‏اند و هم‏چنین نتوانسته‏اند ایران را به اجرای قطعنامه‏های شورای امنیت ملزم کنند. آمریکا باید تشدید تحریم‏ها را تا زمانی ادامه دهد که تأثیرات منفی آن مانند محدود ساختن درآمدهای خارجی ایران و کاهش ارزش پول این کشور، رهبران ایران را وادار سازد تا ماهیت برنامه هسته‏ای خود را تغییر دهند.

آمریکا جهت به حداکثر رساندن فشارهای اقتصادی بر ایران باید تحریم‏ها را در زمینه سرمایه گذاری‏ها، تجارت بین المللی و درآمدهای خارجی افزایش دهد. این تحریم‏ها قطعاً تأثیرات قابل توجهی بر روند سرمایه گذاری‏ها، نرخ تورم، ارز و ثبات اقتصاد کلان خواهند داشت و درنتیجه دولت ایران را وادار به سازش در مذاکرات خواهد کرد.

به حداکثر رساندن فشارهای اقتصادی، تضمین عدم ساخت بمب هسته‏ای و دستیابی به یک تفاهم نامه در زمینه پایان دادن به بحران هسته‏ای ایران، نیازمند اتخاذ گام‏های موثری هستند:

الف. تحریم‏های کنونی علیه ایران باید با شدت بیشتری دنبال شوند.

ب. درصورت عدم پایبندی ایران به قطعنامه‏های شورای امنیت، آمریکا باید قصد خود از اعمال تحریم‏ها به منظور ایجاد فشارهای اقتصادی و محدود ساختن سرمایه گذاری‏ها و تجارت بین المللی ِایران را صریحاً اعلام کند. دولت آمریکا می‏تواند با اعمال تحریم‏های ثانویه علیه شرکت‏های خارجی، آن‏ها را به منظور متوقف ساختن تجارت خود با ایران و محدود ساختن سرمایه گذاری‏ها دراین کشور تحت فشار قرار دهد.

ج. اگر آمریکا فعلاً تمایلی به تشدید تحریم‏ها و تحت فشار قرار دادن بیشترِ اقتصاد و تجارت ایران ندارد، باید حداقل به مسائل زیر توجه داشته باشد:

• بررسی مکانیزم‏هایی که منجر به کاهش تجارت با ایران می شوند؛

• گسترش تحریم‏های ثانویه آمریکا علیه بخش‏هایی از اقتصاد ایران؛

• اعمال تحریم‏های ثانویه علیه اشخاص و شرکت‏های وابسته به ایران که نام آن‏ها در فهرست وزارت خزانه‏داری آمریکا در رابطه با اتباع تحت تحریم ویژه وجود دارد؛

• گسترش تحریم‏ها علیه بخش انرژی ایران به منظور کاهش صادرات گاز طبیعی این کشور؛

• تقویت بخش 1245 از لایحه اختیارات دفاع ملی آمریکا که برمبنای آن کشورهایی که به طور مداوم به واردات نفت خام از ایران می پردازند، درصورت کاهش واردات خود، دیگر تحت تحریم قرار نخواهند داشت؛

• افزایش تحریم‏های بیمه‏ای علیه ایران؛

• تحت تحریم قرار دادن شرکت‏هایی که با موسسات مالی ایرانی همکاری می‏کنند و یا از دارایی‏های دولت و سپاه پاسداران ایران حفاظت می‏کنند؛

د. اطمینان حاصل کردن از این موضوع که مبادا اعمال تحریم‏ها علیه ایران منجر به جلوگیری از ارائه کالاهای اساسی مانند دارو به این کشور شود.

طبق قانون تقویت صادرات و اصلاح تحریم‏های تجاری، تحریم‏های آمریکا علیه ایران نباید از صادرات محصولات کشاورزی، دارو و تجهیزات پزشکی به این کشور جلوگیری کند. به رغم تأکید بر افزایش تحریم‏ها علیه تجارت ایران، این مقاله با اعمال تحریم‏ها در زمینه ارائه کالاهای اساسی به ایران مخالف است.

نگرانی‏هایی در زمینه تأثیرگذاری تحریم‏های آمریکا بر روند ارائه کالاهای اساسی به ایران وجود دارد. به رغم تحریم‏های آمریکا علیه ایران، صادرات کالاهای اساسی از آمریکا به ایران درسال 2012 افزایش چشم‏گیری داشت. در واقع آمریکا باید تمام تلاش خود را انجام دهد تا از تأثیرات منفی تحریم‏ها بر روند ارائه کالاهای اساسی به ایران جلوگیری به عمل آورد.

طبق لایحه اختیارات دفاع ملی برای سال مالی 2013، کنگره آمریکا باید رئیس جمهور را وادار سازد تا فهرستی از اشخاص یا شرکت‏های ایرانی که در منحرف ساختن روند ارائه کالاهای اساسی از قبیل محصولات کشاورزی، غذا، دارو و تجهیزات پزشکی به ایران مشارکت دارند تهیه نموده و هم‏چنین شرکت‏هایی که از درآمدهای حاصل از فروش این کالاها به ایران سوء استفاده می‏کنند را نیز تحت تحریم قرار دهد. طبق گزارشات، دولت ایران تلاش می‏کند تا دسترسی مردم خود به چنین کالاهای وارداتی را محدود سازد.

 

 



تاريخ : 27 / 10برچسب:, | 18:8 | نویسنده : ali

محمد طاهر القادری رییس جنبش مردمی سازمان منهاج القرآن لاهور در دومین روز تحصن هواداران این سازمان در مقابل پارلمان به دولت برای پذیرفتن درخواست هایش درباره انجام اصلاحات سیاسی و انتخاباتی تا فردا مهلت داد.



 

فریم  

پیام رهبر معظم انقلاب به نشست‌ اتحادیه‌ انجمن‌های‌ اسلامی دانشجویان اروپا
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ به‌ مناسبت‌ برگزاری‌ چهل و هفتمین‌ نشست‌ سالانه اتحادیه‌ انجمن‌های‌ اسلامی‌ دانشجویان‌ در اروپا، پیامی‌ صادر فرمودند.

 

 

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس به نقل از دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله العظمی خامنه‌ای حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ به‌ مناسبت‌ برگزاری‌ چهل و هفتمین‌ نشست‌ سالانه اتحادیه‌ انجمنهای‌ اسلامی‌ دانشجویان‌ در اروپا، پیامی‌ صادر فرمودند.

متن‌ پیام‌ به این شرح‌ است‌:

بسم الله الرحمن الرحیم

دانشجویان عزیز

شما جوانان، مدیران آینده‌ی کشورید. ایرانِ فردا، با ثروت عظیمی از اندوخته‌های علمی و عملی، باید به دست مدیرانی بزرگ و لایق، اداره شود و گامهای بلند و پرشتاب بسوی چشم‌اندازهای ترسیم شده را، با همت و ایمان و بصیرت و شجاعت امثال شما بردارد. شما و همه‌ی جوانان و فرزندان عزیز ملت ایران در هر نقطه‌ی جهان، باید خود را برای نقش‌آفرینی در این تراز، آماده کنید. شما را همواره دعا میکنم. خداوند یار و مدد کارتان باد.

سید علی خامنه‌ای

 



تاريخ : 23 / 10برچسب:, | 1:0 | نویسنده : ali

شبکه غیر اخلاقی من و تو سیاسی شد
خبرگزاری تسنیم : شبکه "من و تو" در راستای اقدام سایت ها و شبکه های ضد انقلاب در خصوص ایجاد فضایی متناسب با خواسته های دشمنان کشور در ایام انتخابات، از هم اکنون قدم در این مسیر، با رویکرد سیاسی خود گذاشت.
 

انتخابات آزاد


به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از جام نیوز، شبکه "من و تو" در راستای اقدام سایت ها و شبکه های ضد انقلاب در خصوص ایجاد فضایی متناسب با خواسته های دشمنان کشور در ایام انتخابات، از هم اکنون قدم در این مسیر، با رویکرد سیاسی خود گذاشت.
شبکه ضد فرهنگی "من و تو" همزمان با گرم شدن موضوع یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران، با تغییری هدفمند، وب سایت خود را - که پیش از این صرفا به معرفی برنامه ها و تولیدات این شبکه می پرداخت- سیاسی نمود.

تغییر وب سایت این شبکه ضد فرهنگی و پرداختن به موضوعات سیاسی روز با رویکرد عمده اطلاع رسانی و تحلیل اخبار ایران، بیانگر آن است که شبکه "من و تو" نیز در راستای اقدامات سایت ها و شبکه های ضد انقلاب در خصوص ایجاد فضایی خاص و متناسب با خواسته دشمنان در ایام انتخابات، از هم اکنون قدم در این مسیر، با رویکرد سیاسی خود گذاشته است.

آنچه لازم به یادآوری است اینکه یکی از اسرار شبکه "من و تو" مبهم بودن منابع مالی این شبکه عریض و طویل می باشد که بنا بر گزارش هایی که پیش از این منتشر شده، این شبکه مورد حمایت فرقه بهائیت، چندین منبع مالی تامین کننده دارد و اکنون با این تغییر قصد تاثیرگذاری در فضای جامعه ایران در آستانه انتخابات را دارد. چراکه بعد از شکست شبکه های ضد انقلاب و اپوزیسیون همراه با عوامل داخلی شان در فتنه 88 شاید پول های کلان این شبکه به کمک شان بیاید.

شبکه غیر اخلاقی و ضد فرهنگی "من و تو" که تاکنون با برنامه هایی مانند "بفرمائید شام" و دیگر برنامه ها، فیلم ها و سریال های خود در صدد تغییر "سبک زندگی اسلامی ایرانی" مردم ایران بود، "حداقل فعلا" اسب خود را برای ایجاد فضای مورد دلخواه دشمنان ملت ایران زین کرده است تا به کمک سایر شبکه های ضد انقلاب و ضد دین مانند "شبکه بی بی سی فارسی" ارگان رسمی روباه پیر انگلیس و "صدای آمریکا" شبکه دولتی آمریکا و ... بشتابد.



تاريخ : 22 / 10برچسب:, | 1:35 | نویسنده : ali

 

روزنامه کويتي الراي مدعي شد: باراک اوباما رئيس جمهوري آمريکا براي سفر به ايران و ديدار با مقامات ارشد اعلام آمادگي کرده است.

اين روزنامه نوشت: اوباما نظريه گفت‌وگوي مستقيم و غير مشروط با جمهوري اسلامي ايران را در پيش گرفته است. حتي او به نزديکانش گفته بود، نگراني ندارد که به تهران سفر و بامقامات ارشد ايران ديدار کند به شرطي که اين ديدار در اقناع ايران به دست داشتن از فعاليت‌هاي هسته‌اي‌اش در مقابل بازشدن درهاي آمريکا و جهان به روي اين کشور و اعتراف به نقش منطقه‌اي آن تاثير داشته باشد.

به گزارش فرهنگ، روزنامه الرأي ادامه مي دهد که مشکل اوباما در اين زمينه، اين است که سناريوي گفت‌وگو با ايران، هزينه سياسي بالايي در واشنگتن دارد. چشم‌پوشي آمريکا از نقش‌آفريني فعلي ايران در منطقه بدون برانگيخته‌شدن ترس و خشم اسرائيل ناممکن است زيرا اسرائيل در واشنگتن از وزن سياسي سنگيني برخوردار است.



 

فریم :

 

کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که «هیلدا سولیس» وزیر کار آمریکا از سمت خود استعفا کرده است.

خبرگزاری فارس: وزیر کار آمریکا استعفا کرد

به گزارش فارس به نقل از شینهوا، براساس اعلام کاخ سفید، هیلدا سولیس وزیر کار آمریکا شب گذشته از سمت خود استعفا کرده است.

کاخ سفید در بیانیه ای اعلام کرد؛ سولیس یکی از اعضای مهم و تاثیر گذار تیم اقتصادی باراک اوباما در زمان رکود اقتصادی بوده است.

اوباما در این بیانیه ضمن تقدیر ویژه از سولیس، از وی به عنوان یکی از اعضای مهم تیم اقتصادی خود در زمان بحران اقتصادی آمریکا و فرد خستگی ناپذیر آمریکا در ایجاد اشتغال یاد کرده است.

این در حالیست که پیش از سولیس وزیر کار، لئون پانتا وزیر دفاع، تیموتی گیتنر، لیزا جکسن رئیس سازمان محیط زیست و هیلاری کلینتون وزیر خارجه نیز اعلام کردند که در دوره جدید ریاست جمهوری اوباما در دولت نخواهند ماند.

 

 



تاريخ : 21 / 10برچسب:, | 1:20 | نویسنده : ali

فریم :

صهیون به چه معناست و چرا این جنبش با عنوان صهیونیسم خوانده می‌شود؟ چه تفاوتی در میان طرفداران صهیوینسم وجود دارد؟ آیا تمام نحله‌های صهیونیستی دارای ریشه مذهبی هستند؟ صهیونیسم سیاسی که بنیانگذار آن را تئودور هرتصل می‌نامند چیست و چه تأثیری در شکل‌گیری دولت غاصب اسرائیل داشته است؟

 

امروزه صهیونیسم لغتی آشنا در ادبیات سیاسی است. رژیم اشغالگر اسرائیل بر پایه ایدئولوژی صهیوینستی شکل گرفته است و نژادپرستی رایج در میان اسرائیلی‌ها نیز ریشه در همین مکتب دارد. صهیونیسم به صورت کلی به معنای بازگشت یهودیان به سرزمین موعود است. اما صهیون به چه معناست و چرا این جنبش با عنوان مصهیونیسم خوانده می‌شود؟ چه تفاوتی در میان طرفداران صهیوینسم وجود دارد؟ آیا تمام نحله‌های صهیونیستی دارای ریشه مذهبی هستند؟ صهیونیسم سیاسی که بنیانگذار آن را تئودور هرتصل می‌نامند چیست و چه تأثیری در شکل‌گیری دولت غاصب اسرائیل داشته است؟

 


دولت کنونی اشغالگر اسرائیل بر پایه ایده صهیونیسم شکل گرفت

 


نگاهی مختصر به صهیوینسم و شعب مختلف آن

صهيون، درزبان عبري، به معناي پُرآفتاب و نيزنام كوهي در جنوب غربي بيت‌المقدس است. كوه صهيون، زادگاه و آرامگاه داود پيامبر عليه ‏السلام و جايگاه سليمان عليه ‏السلام بود. گاه اين واژه نزد يهوديان، به معناي شهر قدس، شهر برگزيده و شهر مقدس آسماني به كار مي‌‏رود؛ ولي در متون ديني يهود، صهيون، اشاره به آرمان و آرزوي ملت يهود براي بازگشت به سرزمين داود عليه ‏السلام و سليمان عليه ‏السلام و تجديد دولت يهود دارد. به ديگر سخن، صهيون براي يهود، سمبل رهايي از ظلم، تشكيل حكومت مستقل و فرمان‏روايي بر جهان است و ازاين رو، يهوديان خود را فرزندان صهيون مي ‏دانند.

 


تپه صهیون؛ این لغت هم‌اینک از جانب صهیونیست‌ها به عنوان مترادفی برای اشاره به کل بیت‌المقدس به کار می‌رود

درتعريف صهيونيسم بايد آنرا به دو دسته تقسيم کرد؛ يک صهيونيسم معنوي و ديگري صهيونيسم سياسي. صهيونيسم معنوي يا مذهبي بر پايه کتاب مقدس شکل يافته و انديشمنداني مانند احد ‌هائان درسال 1897 صهيونيسم معنوي را تعريف کردند. بر پايه نظر و يافته‌هاي چنين انديشمنداني از کتاب تورات، يهوديان قومب رگزيده جهان هستند و در سراسر دنيا پراکنده‌اند. بر اين اساس نوع نگاه صهيونيسم‌هاي معنوي به موضوع فلسطين دارند اين است که فلسطين يک تاريخ براي يهوديان است و به عنوان يک تاريخ بايد مورد احترام قرار گيرد. لذا نوع نگاه طرفداران صهيونيسم معنوي يا مذهبي تاريخي و همراه با اعتقادات ديني است.

 


برخی یهودی‌ها بنا بر عقاید مذهبی خود مخالف ایده صهیونیسم و اسکان یهودیان در سرزمین‌های فلسطین هستند

اما دسته دوم پايه‌گذاران صهيونيسم سياسي هستند؛ پدر صهيونيسم سياسي تئودور هرتصل است. هرتصل در 1896 جزوه‌اي را به زبان آلماني تدوين مي‌کند که عنوان آن "دولت يهود" بود. هرتصل در اين جزوه تئوري را مطرح مي‌کند که نوعي صهيونيسم متفاوت با صهيونيسم معنوي يا مذهبي را ارائه مي‌دهد. در سنت معنوي صهيونيسم، فلسطين تنها يک تاريخ بود اما هرتصل به دنبال آن بود که يهوديان سراسر جهان را گردهم آورده و يکپارچه کند. او براين باور بود که مقدمه گردهم آوردن يهوديان از سراسر جهان تشکيل يک دولت است. لذا هرتصل صهيونيسم را از فاز معنوي و مذهبي آن وارد فاز سياسي کرد. او باور داشت که تنها راه مقابله با اقدامات يهود‌ستيزي موجود در دنيا اين است که يهوديان يک موطن متعلق به خود را تملک کنند. لذا درجزوه خود پيشنهاد مي‌دهد که آرژانتين يا فلسطين به عنوان مرکز دولت يهود درنظر گرفته شود. در گزارش حاضر نگاهی داریم به زندگی و فعالیت‌های تئودور هرتصل، بنیانگذار صهیونیسم سیاسی.

 


فعالیت‌های هرتصل موجب گشت تا تشکیل دولت یهود تبدیل به هدف بخش اعظمی از صهیونیست‌ها گردد

 


هرتصل؛ یک یهودی سکولار و بی‌دین!

دوران کودکی و جوانی

هرتصل در شهر پست (Pest) مجارستان و در یک خانواده یهودی متولد گشت. وی فرزند دوم جانت و جاکوب هرتصل بود. خانواده آنها به زبان آلمانی تکلم نموده و پایبند به اعتقادات مذهبی نبودند. وی در دوران مدرسه نتوانست در حوزه علوم به موفقیتی نائل آید و بعدها علاقه زیادی به شعر و علوم انسانی نشان داد. این علاقه باعث گردید که بعدها دارای یک شغل موفق ودر حوزه روزنامه‌نگاری گردد.

 


هرتصل نوجوان در کنار خانواده‌اش

میراث سکولار خانوادگی

هرتصل در دوران کودکی و نوجوانی‌اش هیچ علاقه‌ای به معنویات یهودی نداشت. این امر را می‌توان ناشی از پرورش خانوادگی وی دانست زیرا والدین وی هیچ نوع دلبستگی به آداب و رسوم یهودی نداشتند. مادر وی بیشتر بر سنت انسانگرایانه فرهنگ آلمانی توجه داشت و پسر خود را نیز بر اساس آموزه‌های فرهنگ آلمانی پرورش می‌داد. وی به عنوان یک "پسر یهودی کاملا بی‌ایمان، ضد سنت و سکولار" پرورش یاقت که دین را به کل رد می‌نمود و همیشه با یک "بدبینی تمسخرآمیز" راجب یهودیت سخن می‌گفت. وی با نگاهی تحقیرآمیز به دین نگاه کرده و آن را پدیده‌ای نامتمدن می‌نامید. به نوشته الون (Elon)، حتی پس از علاقه‌مندی هرتصل به "مسأله یهود" می‌توان رگه‌هایی از خودتحقیری یهودی را در نوشته‌های وی مشاهده نمود.

 


هرتصل در قامت یک روزنامه‌نگار جوان

البته در برخی منابع بدین امر اشاره شده که مادر هرتصل یکی از حامیان وی در ترویج اندیشه صهیونیسم سیاسی بود اما باید بدین نکته توجه داشت که احتمالا شاخصه سکولار و غیردینی این اندیشه باعث گردیده بود که مادر هرتصل نیز به صف حامیان آن بپیوندد. هرتصل با دختری به نام جولیا ازدواج نمود که بنا بر برخی گزارش‌ها یهودی نبود. در مورد اینکه همسر وی هیچ علاقه‌ای به صهیونیسم نداشت در میان محققین اتفاق نظر وجود دارد. اما نکته جال اینجاست که در یهودیت فرزندان بر دین مادر خود هستند و بنابراین در صورت غیریهودی بودن جولیا (که به احتمال زیاد چنین است) فرزندان بانی صهیونیسم سیاسی و پدر اسرائیل یهودی نبودند.

 


هرتصل در کنار خانواده

نسلهرتصلدرنهایتبرافتاد. دختربزرگشپالیناختلالروانىپیداکردوازشوهرشطلاقگرفتوبهکارهرزگىروىآورد؛چنانکهمعتادبهموادمخدرنیزشدوسرانجامدربیمارستاندرگذشت.

پسربزرگاوهانسنیزمخالفتبابرخىتعالیمیهودرابهمنصهظهوررساند. اونیزبهافسردگىواختلالروانىدچارگردیدوبهمسیحیتروىآورد،ودرنهایت،خودکشىکرد. دخترکوچکشترادمعروفبهمارگارت همدایمبیماربود. نوهدخترى‏اشاستفانتئودورنیومنکهتامقامافسرىارتشانگلستانپیشرفتهبود،درواشنگتنخودراازبالاىپلبهرودخانهانداخت.

 


آیا ماجرای دریفوس باعث تحول فکری هرتصل گشت؟

گفته می‌شود در جریان محاکمه دریفوس (افسر یهودی ارتش فرانسه که متهم به جاسوسی برای آلمان شده بود) هرتصل با عقاید و افکار ضدیهودی مردم اروپا (احساسات ضدیهودی مردم اروپا دارای دلایل فرهنگی و اجتماعی بسیاری می‌باشند که در مجالی دیگر باید به آنها پرداخت) آشنا شده و چنان تحت تأثیر این قضایا قرار گرفت که مسیر زندگی خود را به طور کامل عوض نموده و روی به سویصهیونیسم و یافتن وطنی برای یهودیان برآمد تا در این وطن جدید دیگر کسی نتواند به آزار، اذیت و تعقیب یهودیان بپردازد.

 


تأثیرپذیری هرتصل از ماجرای محاکمه دریفوس افسانه‌ای است که هرتصل بعدها ضرورتی برای رد آن ندید

با این حال صحت و سقم این ماجرا محل تردید دارد. برخی محققین به مانند کورنبرگ (Kornberg) بر این باورند که روایت مذکور افسانه‌ای بیش نیست که هرتصل ضرورتی برای انکار آن ندید و اینکه حتی خود هرتصل نیز در زمان مذکور معتقد به گناهکار بودن دریفوس بود. تاریخ‌نگاران بر این باورند که آنچه بیش از هر چیز بر تغییر عقاید هرتصل تأثیرگذار بود به قدرت رسیدن کارل لوگر (Karl Lueger) از حزب سوسیال مسیحی در وین (1895) بودکه که معروف به برخورداری از عقاید ضدیهودی بود. در همین زمان بود که هرتصل تصمیم گرفت برای تأمین امنیت یهودیان باید آنها دارای سرزمینی باشند که در آن اکثریت را داشته باشند.

 


دولت یهودی؛ نسخه هرتصل برای حل مسأله یهود

هرتصل در اوایل سال 1895 کتابی به نام "دولت یهودی" را منتشر نمود که در فوریه 1896 به چاپ رسیده و سر و صدای زیادی به راه انداخت. در این کتاب دلایلی چند در این باب ضرورت ترک اروپا توسط ملت یهود و اسکان آنها در آرژانتین و یا فلسطین [هرتصل در کتاب خود سرزمین فلسطین را با نام جعلی و غیرواقعی اسرائیل معرفی می‌نماید] مطرح شده بود. کتاب هرتصل به سرعت در جهان یهودیت پخش شده و توجهات بسیاری را معطوف به خود نمود. حامیان جنبش صهیونیستی به مانند "هووی صهیون" (Hovevei Zion) فورا از افکار وی استقبال نمودند. این در حالی است که یهودیت سنتی با وی مخالفت نمود زیرا این تفکر را تهدیدی برای تلاش‌های آنها در جهت پذیرش در کشورهای محل سکونت یهودیان و نیز در تضاد با اراده خداوند می‌دانستند.


هرتصل در کتابی با نام "دولت یهود" دعوت به ایجاد کشوری یهودی می‌کند

سرزمین مورد نظر وی برای این کار فلسطین بود اگرچه پیشنهادهای دیگری چون آرژانتین و یا اوگاندا را نیز بررسی نمود.

 

هرتصل معتقد بود یهودیان بیگانگانی هستند که هیچگاه در کشورهای اروپایی مورد پذیرش قرار نخواهند گرفت و تنها راه چاره باقی‌ مانده کوچاندن آنها است. وی معتقد بود، تنها با راه‏حل سیاسى، یهودیان مى‏توانند تغییر شکل و سبک بدهند و شرایط بهترى در زندگى پیدا کنند؛ که آن‏هم تنها با تأسیس دولت مستقل یهودى و با رضایت قدرت‏هاى بزرگ جهان امکان‏پذیر خواهد بود. این دولت مى‏تواند در اسرائیل یا در آرژانتین با اراده و تصمیم قوم یهود شکل گیرد. هرتصل مى‏گوید: تحقق این طرح مستلزم تأسیس دو ساختار است: جامعه یهودیان که بتواند نمایندگى قوم یهود را در یک ساختار کاملاً قانونى رهبرى کند و شرکت یهودى که کار کنترل امور تجارى و بازار کار را بر عهده داشته باشد.

 


هرتصل تنها راه حل مسأله یهودیان اروپا را در کوچ آنها به آرژانتین یا سرزمین فسلطین و تشکیل دولت و کشوری یهودی در آنجا معرفی نمود

 


تبدیل صهیونیسم از ایده به عمل؛ آغاز فعالیت‌های هرتصل به عنوان نماینده جنبش صهیونیسم

هرتصل صهیونیسم را از فکر و اندیشه صِرف، به جنبش و سازمان تبدیل کرد و قراردادهاى خاموش میان تمدن غرب و سازمان صهیونیسم به عنوان نماینده یهودیان اروپا برقرار ساخت. در این مرحله، هرتصل فعالیت‏هاى صهیونیستى خود را به شیوه‏اى سنتى آغاز کرد و به رهبران سنتى یهودیت (خاخام‏ها و ثروتمندان) و نیز صاحب ‏نفوذان سنتى که به او با نوعى نفرت و بى‏تفاوتى نگاه مى‏کردند روى آورد.

 


نقشه فلسطین و اراضی اشغالی از سال 1948 تا سال 2012

تنها صهیونیست‌های حامی بازگشت به فلسطین بودند که به حمایت از ایده هرتصل حمایت کردند

همین امر موجب گشت که وی فلسطین را به عنوان سرزمین دولت یهود انتخاب نماید

در آغاز ایده‌های وی توجه زیادی را جلب خود نکرد و اکثریت یهودیان پرنفوذ و ثروتمندی که وی بر حمایت آنها دل بسته بود چندان نظر مساعدی نسبت به وی نشان ندادند. همین امر باعث گشت که وی برخی اصلاحات را در اندیشه‌های خود انجام داده و کتاب "دولت یهود" را منتشر نماید تا شاید بتواند از این طریق حمایت افکار عمومی یهودیان را جلب نماید. متعاقب این امر، بخش عمده جنبش محبان صهیون و دانشجویان صهیونیستى در اتریش و کشورهاى دیگر از حامیان جدى هرتصل شدند و وى را رهبر خود معرفى کردند. اتفاقا به خاطر ارتباط زیاد با جنبش محبان صهیون، هرتصل به این جمع‏بندى رسید که تنها سرزمینى که مى‏تواند ایده خود را در آنجا اجرا کند، فلسطین است.

 


فعالیت‌های سیاسی هرتصل برای پذیرفته شدن ایده دولت یهودی اسرائیل از جانب دولت‌های بزرگ

هرتصل در 10 مارس 1896 با یک کشیش اوانجلیکی به نام ویلیام هشلر (William Hechler) دیدار نمود. دیداری که سهم بسزایی در مشروعیت بخشیدن به جنبش صهیونیسم سیاسی داشت. هرتصل بعدها در کتاب خاطرات خود چنین نوشت: "من باید رابطه‌ای ممستقیم و آشکار با یک حاکم مسؤول یا غیر مسؤول، یعنی یک وزیر دولت یا شاهزاده، برقرار سازم. در این صورت یهودیان مرا باور کرده و از من تبعست خواهند نمود. مناسب‌ترین فرد می‌تواند قیصر آلمان باشد." کشیش اوانجلیکی به وی کمک کرد تا ابتدا با فردریک اول، دوک بزرگ بادن و دایی قیصر ویلهلم دوم آلمان و سپس با خود قیصر دیدار نماید. این دیدارها باعث گشت تا جنبش صهیونیستی کهرتصل مشروعیت زیادی در میان یهودیان کسب نماید. وی بعدها نیز چند دیدار با قیصر داشت.

 


هرتصل از همان ابتدا فعالیت‌های تبلیغاتی را در دستور کار خود قرار داد

وی دیداری با قیصر آلمان داشت تا بدین ترتیب چهره‌ای موجه و مشروع از جنبش صهیونیستی خود به یهودیان و سایر مردم جهان به نمایش گذارد

هرتصل بعدها به ترکیه نیز سفری داشته و توانست با سلطان عثمانی دیدار نماید اما در کسب نظر موافق وی برای برپایی دولت صهیونیستی در فلسطین موفق نبود

 


برگزاری کنگره صهیونیستی و تلاش برای کسب نظر موافق دولت‌های بزرگ

هرتصل در سال 1897 نشریه "دای‌ولت" را برای انتشار عقایدش در وین تأسیس نمود و سپس برنامه‌ای برای برگزاری اولین کنگره صهیوینستی در بازل سوئیس تدوین کرد. وی به عنوان رئیس این کنگره انتخاب گردید (سمتی که تا زمان مرگ در سال 1904 در اختیار داشت). وی علاوه بر دیدار با ویلهلم دوم به کنفرانس صلح لاهه نیز دعوت شده و در آنجا با استقبال گرم دولتمردان اروپایی مواجه گشت.

 


اولین کنگره صهیونیسم که هرتصل بنیانگذار آن بود

هرتصل در سال‌های 1902 و 1903 به کمیسیون سلطنتی بریتانیا در امور مهاجرت بیگانگان دعوت شد. وی در انجا با اعضای دولت انگلیس بالاخص چمبرلن، وزیر وقت مستعمرات، آشنا شده و از وی خواست تا در اسکان یهودیان در صحرای سینا یاری رساند.


از مصر تا اوگاندا و مرگ

پس از شکست طرح صحرای سینا، در گفت‏وگوى هرتصل با گرینبرگ و چمبرلیندر ۲۰مى ۱۹۰۳، گرینبرگ طرح سکونت یهودیان در جزیره قبرس را برجسته کرد، در حالى که چمبرلین پیشنهاد سکونت در اوگاندا را داد، ولى هرتصل آن را نپذیرفت. لیکن شرایط اروپاى شرقى، هرتصل رامصمم کرد تا ضمن از سرگیرى مذاکرات با دولت بریتانیا، حتى طرح اوگاندا را مدنظر داشته باشد. تا با این کار هم با دولت بریتانیا روابط حسنه خود را حفظ نماید و هم با مطرح شدن گزینه‌ای دیگر عثمانی را تحت فشار قرار دهد.

 


جوزف چمبرلن، وزیر وقت مستعمرات بریتانیا همکاری نزدیکی با هرتصل برای یافتن سرزمینی به منظور تشکیل دولت یهودی داشت

با توجه به اینکه دولت بریتانیا نسبت به اجراى ایده صهیونیستى در اوگاندا نظر مساعد داد و اعلام کرد هیأتى براى شناسایى منطقه به آنجا برود، هرتصل طرح اوگاندا را به کنگره ششم صهیونیستى برد. در این کنگره هرتصل بیان کرد که طرح اوگاندا هدف اصلى صهیونیسم نیست، بلکه هدف اصلى احیاى سرزمین اسرائیل است. اما این پیشنهاد مخالفان سرسختی در میان سایر صهیونیست‌ها داشت. جریان مخالفان تا آنجا پیش رفتند که طى یک نشست در نوامبر ۱۹۰۳ نماینده‏اى را نزد هرتصل فرستادند و از او درخواست کردند تا طرح اوگاندا ملغا اعلام شود و فقط فلسطین مورد توجه قرار بگیرد. گرچه هرتصل در ملاقاتى با شوراى صهیونیست توانست تا حدودى از موج مخالفت‏ها بکاهد، لیکن همچنان مخالفت‏ها با فراز و فرود ادامه داشت تا اینکه هرتصل در سوم جولاى ۱۹۰۴ درگذشت.

 


ارزیابی نهایی

ایده صهیونیسم قبل از هرتصل نیز وجود داشت و با گذر زمان قدرتمندتر شد تا اینکه هرتصل توانست آن را تثبیت نموده و تشکیل یک دولت یهودی را تبدیل به هدف اصلی بخش اعظمی از یهودیان و نیز دولت‌های بزرگ اروپا نماید. بعدها رواج افسانه هولوکاست باعث گردید تا صهیونیست‌ها فریاد مظلومیت و دادخواهی سر داده و دولت‌های اروپایی نیز که موقعیت را مناسب می‌دیدند طرح اسکان آنها را در فلسطین به مرحله اجراء گذاردند.

 


مرگ مشکوک هرتصل فرصت نداد تا وی شاهد عملی گشتن آرزوی شومش باشد

بدین ترتیب دولت مد نظر هرتصل در سال 1948 و در سرزمین‌های اشغالی فلسطین به مانند غده ای سرطانی متولد گشت. البته مرگ مشکوک وی فرصت نداد تا وی شاهد تحقق آرزویش باشد. مرگی که شاید یکی از دلایل آن عدول نسبی وی از خواسته بزرگان صهیون یعنی اسکان حتمی یهودیان در فلسطین بود.


منابع و مآخذ:

1. Elon, Amos (1975). Herzl, p.21-22, New York: Holt, Rinehart and Winston. ISBN 978-0-03-013126-4.
2. http://www.ido.ir/a.aspx?a=1386071001
3. http://chaimsimons.net/herzl.html
4. http://library.gayhomeland.org/0001/EN/introduction.htm
5. http://www.matthias-fuchs.de/docs/Herzl.htm
6. http://www.geschichteinchronologie.ch/judentum-aktenlage/zionismus/zionisten/EncJud_Herzl01-weg-zum-zionismus-ENGL.html
7. http://www.matthias-fuchs.de/docs/Herzl.htm
8. http://en.wikipedia.org/wiki/Theodor_Herzl
9. http://www.jgh.ca/en/HerzlFamilyPracticeCentre
10. http://www.vision.org/visionmedia/article.aspx?id=5834
11. http://www.nkusa.org/activities/statements/062504Vienna.cfm


 

 



  فریم :

 

  خبرگزاری فارس: سردبیر مجله «ژئوپلیتیک» روسیه با اشاره به مشکلات آمریکا در منطقه بویژه در افغانستان، توان واشنگتن برای مقابله همه‌جانبه با ایران را ناچیز توصیف کرد.

خبرگزاری فارس: آمریکا توان مقابله همه‌جانبه با ایران را ندارد

  «لئونید ساوین» سردبیر مجله ژئوپلیتیک و رئیس مؤسسه بین‌المللی «جنبش اوراسیا» در مصاحبه با خبرنگار فارس در دوشنبه در مورد اقدامات آمریکا علیه ایران، گفت: در دور جدید ریاست جمهوری اوباما تغییر خاصی در سیاست آمریکا ایجاد نخواهد شد ضمن این که واشنگتن در حال حاضر در آن حدی نیست که تجاوز وسیعی را در خاور نزدیک انجام دهد.

با توجه به مشکلات فراوان آمریکا در افغانستان و عراق، توسعه گسترده و پرتحرک فعالیت در مناطق اقیانوس آرام مستلزم تمرکز خاص در این زمینه می‌باشد و در حال حاضر آمریکا برای مقابله همه‌جانبه با ایران توان لازم را ندارد.

علاوه بر این در حال حاضر مشکلات خاصی نیز برای جابه‌جایی تجهیزات نظامی آمریکا وجود دارد.

فارس: به نظر شما آمریکا برای انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو در ایران چه اقداماتی انجام خواهد داد؟

در این رابطه کاخ سفید همچون گذشته به طور علنی خط‌مشی تفرقه‌افکنی بین مسئولان ایرانی و تقویت دیپلماسی سایبری یعنی استفاده از اینترنت و تشدید جنگ روانی از طریق کانال‌های ماهواره‌ای و رادیویی علیه ایران را دنبال خواهد کرد.

این مسئله در حالی خواهد بود که چنانچه آمریکا اقدام به تشدید اوضاع پیرامون ایران کند، در آن صورت توافق واشنگتن با روسیه بر سر مسائل استراتژیک مشکل خواهد بود.

در ضمن دوره گذشته ریاست جمهوری اوباما همزمان با ریاست جمهوری «دیمیتری مدودف» بود اما وی در حال حاضر این مسؤلیت را به «ولادیمیر پوتین» سپرده که از نگاه دیپلماسی کاملا با مدودف تفاوت دارد.

علاوه بر این با توجه به جایگاه ویژه ایران، واشنگتن بسیار محتاطانه در تلاش است تا با کمک روسیه به اهداف خود دست یابد که البته با روی کار آمدن پوتین انتظار نمی‌رود توفیقی در این زمینه داشته باشد.

فارس: سیاست واشنگتن در ارتباط با روسیه و چین چگونه خواهد بود؟

به احتمال زیاد آمریکا سعی خواهد کرد که مسائل و مشکلات خود را در آسیای مرکزی و افغانستان به ویژه در بحث ترانزیت با کمک و حمایت روسیه حل‌و فصل کند و همچنین تلاش می‌کند که همکاری‌های چین و روسیه با کشورهای دیگر را تضعیف کند.

علاوه بر این درگیری واشنگتن با «پکن» در مورد نفوذ در منطقه اقیانوس آرام نیز قابل پیش‌بینی می‌باشد.

در مورد روسیه نیز اعمال فشار به رهبران این کشور از طریق لیبرال‌های مخالف و ارگان‌هایی که ابزارهای آمریکا و غرب هستند، انجام خواهد شد.

با توجه به این که اعتراضات داخلی روسیه در حمایت از غرب در سال‌های 2012-2011 ناموفق بود، به احتمال زیاد آمریکا در آسیای مرکزی، جنوب قفقاز و اروپای شرقی به منظور مقابله با منافع روسیه بویژه برای ممانعت از تحقق پروژه‌های همگرایی اوراسیا، تلاش خواهد کرد.

با این وجود سیاست آمریکا در مجموع بستگی به تصمیم کنگره دارد که در اغلب موارد اهرم‌های تأثیرگذاری آن‌ بیشتر از رئیس جمهور می‌باشد.

 

 



فریم :

اين روزها كه دولت آقاي احمدي نژاد به دليل برخي از اقدامات و مواضع بيرون از دايره اصولگرايي با انتقاد و اعتراض دلسوزان و دغدغه داران اسلام و انقلاب روبرو شده است، شماري از مسئولان و دست اندركاران سابق و اسبق دولت هاي سازندگي و اصلاحات در حركتي هماهنگ با دشمنان بيروني، فرصت را غنيمت شمرده و به بهانه انتقاد از دولت، بغض هاي فروخورده و كينه هاي در سينه مانده خويش از ناكامي در فتنه آمريكايي- اسرائيلي 88 را بيرون مي ريزند.

 

به گزارش مشرق، حسین شریعتمداری در کیهان نوشت:

اين جماعت كه در دوران حاكميت خود بر قوه اجرايي كشور به اندازه چند صدم خدمات دولت كنوني به عمران و آباداني كشور را نيز نداشته اند و برخي از آنها در جريان فتنه 88 آشكارا دست به وطن فروشي زده اند، اصرار دارند انتقادات خود به دولت احمدي نژاد را با اعتراض ها و انتقادات دلسوزان و دغدغه داران اسلام و انقلاب همسو نشان بدهند! و با زرنگي ناشيانه اي در پي القاي اين توهم به افكار عمومي هستند كه مخالفت آنان با انتخاب دكتر احمدي نژاد در انتخابات رياست جمهوري نهم و دهم - و مخصوصا دهم- به اين علت بوده است كه پيشاپيش مسائل مورد انتقاد امروز اصولگرايان به دولت كنوني را مي ديده اند!! و خنده دار آن كه تعدادي از نوچه هاي دم دستي اين جماعت در برخي از مجامع و محافل با قيافه حق به جانب خطاب به مردمي كه با راي 25 ميليوني و مثال زدني خود آقاي احمدي نژاد را به رياست جمهوري انتخاب كرده بودند، مي گويند؛ «ديديد حق با ما بود كه مخالف او بوديم»؟! و اما، اين ترفند اصحاب فتنه در حالي است كه انتقاد و اعتراض دلسوزان و دغدغه داران اسلام و انقلاب به دولت كنوني دقيقا نسبت به مواضع و مواردي است كه دولت به راه و روش مدعيان اصلاحات روي آورده است. به بيان ديگر، خدمات فراوان و كم نظير- و در پاره اي از موارد بي نظير- دولت احمدي نژاد را كه در هيچ سيستم محاسباتي با دولت هاي سازندگي و اصلاحات قابل مقايسه نيست نفي نمي كنند بلكه به حضور مؤثر حلقه انحرافي در دولت كه نسخه هاي همسو با مدعيان اصلاحات مي پيچد اعتراض دارند، يعني انتقاد اصولگرايان به برخي از اقدامات و مواضع دولت ادامه همان انتقادات و اعتراض هايي است كه به عملكرد دولت هاي سازندگي و اصلاحات داشته اند بنابراين، بديهي است انتقاد دغدغه داران اسلام و انقلاب و كساني كه دل در گرو مردم و منافع ملي دارند نه فقط با آنچه اين روزها از سوي مدعيان اصلاحات و برخي از اصحاب فتنه عليه دولت مطرح مي شود، كمترين همخواني و همسويي ندارد، بلكه اين دو نگاه انتقادي در دو نقطه كاملاً متفاوت قرار داشته و با يكديگر متضاد نيز هستند و در اين باره گفتني هايي هست؛ 1- ابتدا بايد گفت حمايت يكپارچه و 25 ميليوني مردم وفادار به اصول و ارزش هاي نظام از آقاي احمدي نژاد- كه بسياري از هواداران ديگر نامزدها نيز پس از پي بردن به فريب سران فتنه به اين خيل عظيم پيوستند- نشانه هوشياري و دقت نظر آنها در گزينش نامزد اصلح بوده است، آنان به نامزدي رأي دادند كه آموزه هاي اسلامي و انقلابي، تأكيد بر دفاع از مستضعفين و منافع ملي، تصميم بر مقاومت در برابر باج خواهي بيگانگان، اصرار بر مقابله با رانت خواران و دهها آموزه ديگر از اين دست را نمايندگي مي كرد و در دوران تصدي شهرداري تهران، وفاداري خود به اين ارزش ها را نشان داده بود. بنابراين مردم در گزينش خود، از ميان نامزدهاي موجود، بهترين را برگزيده بودند و از اين روي، انتخاب آنها در خور تقدير بوده و هست. اما، بعدها، پس از مشاهده برخي از اقدامات و مواضع دولت دهم كه با آموزه هاي ياد شده همخوان نبوده و زاويه داشت، به همان اندازه كه اين مواضع با خط اصلي و اعلام شده فاصله گرفته بود، به انتقاد از دولت روي آوردند و اين اعتراض مردم نيز نه فقط مانند انتخاب قبلي ارزشمند تلقي مي شود، بلكه بارها بيشتر از آن در خور تقدير و تحسين است چرا كه اولاً؛ از حق گرايي، بصيرت و پايبندي آنان به اصول و ارزش ها حكايت مي كند و ثانياً؛ نشان دهنده آن است كه اصولگرايان برخلاف بسياري از مدعيان اصلاحات و سازندگي، در پيله تنگ نظرانه حزبي و گروهي گرفتار نشده و قبيله گرا نيستند كه آزادگي و آزادانديشي خود را با سرسپردگي و بردگي فلان حزب و قبيله و گروه تاخت بزنند و اين ويژگي يكي از خصوصيات برجسته انبياء و اولياء الهي و مردان و زنان آزاده و با بصيرت است. از اين روي، رأي دهندگان به آقاي احمدي نژاد هم در انتخاب ايشان و هم در انتقاد به برخي از مواضع و اقدامات دولت كنوني نه فقط هوشمندانه عمل كرده اند بلكه فراز برجسته و درخور تقديري از آزادگي خود را به نمايش گذارده اند، برخلاف كساني كه روزي داعيه خط امام(ره) داشتند و در سرسپردگي و بردگي حزب و قبيله خود تا آنجا پيش رفتند كه به پاره كردن تصوير حضرت ايشان، آتش زدن مسجد و اهانت به عاشورا، حمايت آشكار از اسرائيل، ائتلاف با منافقين و بهائيان و ده ها خيانت و جنايت ديگر نيز تن دادند و تازه امروز زبان به ملامت مردم اصولگرا و آزاده گشوده اند كه چرا مانند آنها قبيله گرا و برده نبوده اند؟! 2- مخالفت برخي از دست اندركاران سابق و اسبق دولت هاي سازندگي و اصلاحات با دولت احمدي نژاد نه فقط با انتقادات اين روزهاي اصولگرايان و دغدغه مندان اسلام و انقلاب و منافع مردم همخوان نيست بلكه نگاهي گذرا به علت مخالفت آنان به وضوح نشان مي دهد جماعت ياد شده با آن بخش از اقدامات و مواضع دولت هاي نهم و دهم كه اصولگرايانه، ضد استكباري و مردم دوستانه است مخالفت ورزيده و مي ورزند و نه با مواضع و اقداماتي كه اين روزها مورد انتقاد شماري از دلسوزان است. و اما به جماعت مورد اشاره بايد حق داد كه از دولت كنوني عصباني باشند، چرا؟! پاسخ آن است كه احمدي نژاد منافع خصوصي و سيطره بادآورده بسياري از آنان را به نفع مردم بر باد داده است. دولت نهم، حلقه به هم پيوسته مسئولان كه مسئوليت ها را ارثيه خود مي پنداشتند و به يكديگر پاس مي دادند و از ورود نيروهاي تازه نفس و انقلابي به اين حلقه بسته جلوگيري مي كردند را شكست و راه را براي ورود نيروهاي انقلابي به مسئوليت هاي كليدي باز كرد. احمدي نژاد، با ورود به حياط خلوت رانت خواران، دست آنها را از برخي كانون هاي قدرت و ثروت كوتاه كرد، با سفرهاي استاني و پي درپي هيئت دولت، به اقصي نقاط كشور، فعاليت هاي عمراني و آباداني را از تمركز غيرمنطقي در تهران و تعدادي از شهرهاي بزرگ خارج كرد و برخورداري از امكانات نظام را به دورترين نقاطي برد كه تا آن هنگام پاي هيچ مسئول- حتي دست چندمي هم- به آنجا نرسيده بود. بيت المال را از انحصار جرياني كه فقط به شاخك هاي خود مي رسيد بيرون آورد و در ميان اقشار محروم و مستضعف جامعه كه تا آن هنگام كمتر مورد توجه بودند و يا اصلا مورد توجه نبودند، توزيع كرد. از مراكز علمي و تكنولوژيك با گشاده دستي حمايت كرد. در مقابل باج خواهي آمريكا و متحدانش ايستاد، افسانه هولوكاست را برباد داد و... آيا هر يك از اين نمونه ها به تنهايي نمي تواند خشم و كينه عميق جماعت ياد شده را در پي داشته باشد؟! جماعتي كه فقط يك قلم از وطن فروشي و جنايت آنها در فتنه آمريكايي-اسرائيلي 88 برملا شده است. همين جماعت كه امروزه اصرار دارند خود را در انتقاد از دولت كنوني با دلسوزان و دغدغه داران اسلام و انقلاب همسو جا بزنند، در مقابل تمامي اقدامات و مواضع ارزشمند ياد شده به شدت و با كينه توزي ايستادند. سفر به استان ها را حركت پوپوليستي ناميدند! ايستادگي در برابر باج خواهي آمريكا و متحدانش را ديپلماسي عوامانه خواندند! شكستن حلقه درهم تنيده مسئولان و سپردن مسئوليت ها به نيروهاي جوان و انقلابي را بي توجهي به پرستيژ كابينه دانستند!... اين كينه توزي ها كه قبل از برخي مواضع و اقدامات اخير دولت بوده است! بنابراين بدون كمترين ترديد مي توان نتيجه گرفت كه اعتراض ها و انتقادهاي امروزشان كينه هاي در سينه مانده ديروز است و هيچ همسويي و شباهتي با اعتراض و انتقاد اين روزهاي دلسوزان و دغدغه مندان اسلام و انقلاب و مردم ندارد و ديده اند و ديده ايم مردم مسلمان اين مرز و بوم هوشيارتر و با بصيرت تر از آنند كه اگر در دولت برگزيده خود انحرافي ديده و از آن دل بريدند، زمام امور كشور را به دست كساني بسپارند كه داغ ننگ خيانت به ملت را بر پيشاني دارند و با توجه به بصيرت و هوشياري مثال زدني مردم بايد خطاب به اين جماعت گفت؛ برو اين دام بر مرغي دگر نه كه عنقا را بلند است آشيانه 3- و بالاخره، انحراف دولت كنوني از برخي آموزه هاي اسلامي و انقلابي و مردمي قابل انكار نيست و در اين ميان دست هاي حلقه انحرافي و نفوذ كرده در دولت به وضوح ديده مي شود. حلقه اي كه علاوه بر پيوندهاي نه چندان پنهان با جماعت ياد شده در مواضع و اقدامات خود نيز با آنان همسويي و همخواني دارد. كاش آقاي احمدي نژاد پاس رأي و حرمت انتخاب مردم را نگاه مي داشت و به قول دشمن پيمان دوست نمي شكست. مردم به احمدي نژاد 84 رأي داده اند و نه به حلقه انحرافي، بنابراين بايسته نبوده و نيست اعتماد مردم را كه امانت مقدسي در دست ايشان است به پاي يك حلقه انحرافي بريزد. آيا جناب احمدي نژاد نمي بيند كه هرچه به حلقه انحرافي نزديكتر مي شود، به همان اندازه از مردم و خط اصيل انقلاب فاصله مي گيرد؟



فریم :


حجت‌الاسلام حسین سبحانی‌نیا

       نماینده مردم نیشابور و عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس اظهار داشت:

        رئیس‌جمهور نامه‌ای به هیئت رئیسه نوشته و خواستار حضور در مجلس برای ارائه توضیحاتی درباره مسائل جاری کشور و طرح مسائل کلی شده بود. وی افزود: قرار بود رئیس‌جمهور این هفته در خانه ملت حضور یابد ولی با نامه‌ای که امروز به دست هیئت رئیسه رسید، حضور رئیس‌جمهور در خانه ملت به تعویق افتاده است. این عضو هیئت رئیسه مجلس ادامه داد: هیئت رئیسه این موضوع را بررسی می‌کند تا زمانی را برای حضور احمدی‌نژاد در پارلمان تعیین کند. سبحانی‌نیا همچنین گفت: این امر از اختیارات رئیس‌جمهور است و او می‌تواند چنین درخواست‌هایی را به هیئت رئیسه بدهد و ما هم پس از بررسی موضوع، نتیجه را اعلام می‌کنیم.



فریم :

 

 

رئیس جمهور سوریه

 با ارائه طرح سه مرحله ای برای تشکیل دولت وحدت ملی تاکید کرد

که از اصول خود کوتاه نمی آییم و حامی مقاومت باقی خواهیم ماند.

به گزارش خبرگزاری فارس، بشار اسد رئیس جمهوری سوریه امروز طی سخنانی که در دانشگاه دمشق ایراد کرد در ابتدای سخنانش به جنگ علیه سوریه پرداخت و گفت: از درد است که امید زائیده می‌شود و از تنگناها و مشکلات است که راه‌حل‌ها و راهکارها حاصل می‌شود. امروز از درد و رنجی سخن می‌گوییم که سراسر سوریه را فراگرفته و امنیت و ثبات از کوچه‌های آن رخت بربسته است. امروز در حالی سخن می‌گوییم که مادرانی بهترین جوانان خود را از دست داده و کودکانی که یتیم شده و برادرانی که برخی آواره و برخی شهید شده و جمع آنها متفرق شده است. رئیس جمهور سوریه که سخنانش از شبکه‌های تلویزیونی به طور مستقیم پخش شد، افزود: سوریه از این درد و رنج خارج نخواهد شد مگر آنکه این انرژی و توان خود را به تحرک ملی فراگیر تبدیل کند و تنها این تحرک ملی است که مرحمی بر زخم‌های عمیق ما خواهد گذاشت و می‌تواند سوریه را باز گرداند و همه شهروندان مسئول این امر هستند و می‌توانند در این امر دخیل باشند، هر قدر که ضعیف و ناتوان باشند. اندیشه دفاع است و موضع دفاع است و محافظت از املاک و مستغلات مردم دفاع است. وی تاکید کرد، اقدامات منفی و در انتظار راه‌حل بودن به معنای حرکت به سمت پرتگاه سقوط است و از آنجا که بسیاری در این دام گرفتار آمدند و اینگونه برای آنها تصویر شد که بحران سوریه نزاع و درگیری بین نظام و معارضان است،‌ به همین دلیل امروز باید همه به ماهیت واقعی این نزاع پی ببریم که نزاعی بین وطن و دشمنان آن و بین مردم و جنایتکاران است. رئیس جمهوری سوریه افزود: در حالی‌که کشور ما به سوی جلو حرکت می‌کرد و راه پیشرفت را پیش گرفته بود، نخبگان و شایستگان کشور به قتل رسیدند و کودکان از رفتن به مدارس محروم شدند تا بر وحشی‌گری‌شان تاکید کنند. آیا این نزاع برسر کرسی و منصب است یا جنگ بین وطن و دشمنانش. بشار اسد گفت: آنها نقاب مسالمت‌آمیز بودن خود را به کناری نهادند و سلاح به دست گرفتند و تلاش کردند، شهرهایی را اشغال کنند تا پس از آن بر شهرهای دیگری دست یابند و آنها هرآنچه می‌کوبیدند و سرکوب می‌کردند، مردم بیشتر به پا می‌خاست. انقلاب نیازمند اندیشمندان و رهبران است، اندیشمندان و رهبران این انقلاب کجایند؟ چه انقلابی است که در صدد از بین بردن روشنایی و نور واقعی به جای روشنایی و نور کاذب است. بشار اسد ادامه داد: شما را به خدا آیا این انقلاب است، آیا این افراد انقلابی و انقلابیون هستند. آنها مشتی جنایتکار هستند و هرچه ارتش و ملت دست در دست هم و متحد و یکپارچه در قبال جنایات آنها باشند، آنان متفرق‌تر خواهند شد. رئیس جمهوری سوریه سخنان خود را اینگونه ادامه داد: معارضان مسلح هنگامی‌که خود را ناکام و شکست خورده دیدند،‌ به صفوف پشت درگیری‌ها منتقل شدند تا دست به سرقت و غارت و چپاول بزنند و موجب ایجاد رعب و وحشت شوند. اسد تاکید کرد: ما برادران، با این افراد می‌جنگیم و مبارزه می‌کنیم،‌ در حالی‌که بسیاری از آنها غیر سوری هستند و غارت‌های خود در سوریه را جهاد نامیدند، در حالی‌که به هیچ وجه شباهتی به جهاد ندارد. ما با این افراد می‌جنگیم و مبارزه می‌کنیم، کسانی‌که افکار و اندیشه‌های سازمان القاعده را با خود حمل می‌کنند و همه می‌دانیم که چه کسانی و چه کشورهایی حامی این افراد در افغانستان بودند و غرب و اعراب از آنها در آن کشور حمایت می‌کردند. رئیس جمهوری سوریه افزود: این تروریسم از کنترل خارج شده بود و غرب بارها تلاش کرده بود،‌ از آن در عراق و افغانستان و دیگر کشورها خلاص شود،‌ اما نتوانسته بود و هنگامی که حوادث جهان عرب روی داد، آنها این تروریست‌ها را به سوریه فرستادند تا توامان از دست دو دشمن خلاصی یابند، هم از تروریست‌ها و هم از هواداران نظام. اما غلبه بر این جمع هنگامی‌که در این امر با یکدیگر متحد شویم امر سختی نیست و باید این موضوع را با تامل و تفکر حل کرد تا اندیشه‌های تروریستی به جامعه نفوذ نکند و ما ‌برای فرزندان و نوادگان‌مان خون ارث نگذاریم. وی ادامه داد: باید برای مقابله با تروریسم با یکدیگر متحد شویم،‌ اما این بحران غیر از ابعاد داخلی دارای ابعاد خارجی نیز می‌باشد. در این بین طرف‌های خارجی وجود دارند که خواهان نابودی و ویرانی سوریه هستند و به همین دلیل برخی از آنها از تروریست‌ها حمایت نظامی و برخی دیگر به دنبال یافتن تاریخ و جای پایی برای خود در جایی هستند که از آن آنها نیست، اما سوریه قدرتمند و مستحکم است و باید که این موضوع را فراموش نکنند. وی گفت: برخی از کشورهای همجوار بر سوریه و مردمش دست اندازی کردند تا آن را تضعیف کنند و بر آن چیره شوند و سوریه و مردمش هیچ‌گاه فراموش نخواهند کرد که این کشورهای همجوار با آنها چه کردند. اسد افزود: بسیاری از کشورها دخالت در امور سوریه را براساس اصول و مبادی حاکم و منافع و مصالح‌شان رد می‌کنند و در راس این کشورها باید از روسیه و چین و ایران نام برد. این کشورها جز تقدیر و تشکر چیزی از سوریه نخواهند دید. رئیس جمهوری سوریه گفت: با توجه به تمام آنچه گفته شد، نمی‌توان از راه‌حل بحران سخن گفت،‌ بدون اینکه اشاره‌ای به تمام این عوامل نداشت و هر اقدامی بدون توجه به این عوامل اصلاح ریشه‌ای و ساختاری نامیده نمی‌شود و اگر واقعا بحران در ابتدا تنها بین معارضان و هواداران نظام بود، پس راه‌حل می‌بایست بنا و آبادانی کشور و نه تخریب و نابودی آن باشد. بشار اسد ادامه داد: به همین دلیل هنگامی‌که از اصطلاحی چون معارضان خارجی یا معارضان داخلی سخن می‌گوییم، منظور از مکان وجود و حضور معارضان نیست، بلکه بحث از منابع تامین و اندیشه‌ها و مواضع این معارضان است. ما در برابر جنگ به تمام معنا هستیم و این جنگ مرگ‌بارترین و خطرناک‌ترین جنگ در میان جنگ‌های سنتی و قدیمی است که سوریه را با مشتی از سوری‌ها و جمع کثیری از بیگانگان هدف قرار داده است و برای برخی از ما جای تاسف است. وی افزود: برخی بر این باورند که اصلاحات مشکل را حل خواهد کرد،‌ اما این بخشی از مشکل است و بدانید هیچ اصلاحی بدون وجود امنیت و ثبات محقق نخواهد شد و هرکس که بگوید سوریه راه‌حل امنیتی را برگزیده است، شخصی کر و کور است که نمی‌خواهد حقایق را ببیند و بشنود. بشار اسد افزود: چرا وقتی نظام از مردم و وطن دفاع می‌کند، می‌گویند که راه‌حل امنیتی را برگزیده است. در اینجا یک راهکار بیشتر وجود ندارد و آن دفاع از نفس است و اگر در ابتدا راه‌حل سیاسی را انتخاب کرده بودیم، این بدین معنا نیست که از خود دفاع نمی‌کردیم. بشار اسد تاکید کرد که در مرحله پیشین شریکی برای دستیابی به راه‌حل سیاسی نمی‌یافتیم و هر طرحی که بر راهکار امنیتی در سوریه تاکید کند، طرح درستی نیست و هیچ مقام مسئولی تاکنون در نظام سخنی بر زبان نیاورده که بیانگر این امر باشد که نظام راهکار امنیتی را برگزیده است،‌ بلکه موضوع تنها این بود که شریکی وجود نداشت تا با آن مشورت کنیم. ما باید با چه کسانی مشورت می‌کردیم، با صاحبان اندیشه‌های افراطی یا با جنایتکارانی ساخته و پرداخته غرب که نقش‌ آنها پیشاپیش مشخص شده است. رئیس جمهوری سوریه گفت: اما این غرب؛ زاده استعمار بود که راه گفت‌وگو و مذاکره را بست. غرب به این خو گرفته است که به ما دستور دهد و ما آن را رد کردیم.برخی از راهکار سیاسی فقط سخن می‌گویند و برخی تنها از راه‌حل امنیتی، اما هیچ کس از راه‌حل اجتماعی سخن نمی‌گوید. وی افزود: گفت‌وگو و مذاکره باید فراگیر و تمام عیار و در تمام سطوح باشد و ما تمام طرح‌ها و اقدامات ملی در این خصوص را تشویق می‌کنیم و به تمام کسانی‌که چنین طرح‌هایی داده و موجب آشتی فریب‌خوردگان با نظام شدند، تشکر و قدردانی می‌کنیم و ما به طرح‌های آنها تکیه می‌کنیم و با وجود تمام آنچه گذشت دست گفت‌وگو و مذاکره را بار دیگر به سوی آنها دراز خواهیم کرد، اگرچه دارای دیدگاه‌های سیاسی متفاوتی با هستند. بشار اسد ادامه داد: ما با تمام کسانی‌که سلاح را بر زمین گذاشتند و با هر میهن پرست غیوری گفت‌وگو و مذاکره خواهیم کرد و باید با توجه به اصول و مبادی‌مان بداند که راه‌حل سیاسی در سوریه به شکل زیر خواهد بود: توقف حمایت‌های مالی و نظامی از تمام گروه‌های مسلح به موازات توقف عملیات نظامی که موجب بازگشت آوارگان به خانه‌هایشان شود، افزودن بر عملیات نظامی منوط به حفظ حق دادن پاسخ و دفاع خواهد بود. رئیس جمهوری سوریه در ادامه درباره طرح پیشنهادی خود از برقراری ارتباط با تمام گروه‌ها و طوایف سوری برای گفت‌وگو با آنها و یافتن راه‌حلی برای بحران کنونی سخن گفت و تاکید کرد که نظام همه گروه‌ها و طایف را به گفت‌وگو و مذاکره ملی دعوت می‌کند تا میثاقی تهیه و تدوین شود که تروریسم و خشونت را محکوم و به سیادت و حاکمیت سوریه پایبند باشد. بشار اسد افزود: همچنین این منشور باید بر قانون احزاب و شوراهای محلی جدید توافق نظر داشته باشد و این میثاق ملی به همه‌پرسی گذاشته شود و از این همه‌پرسی دولت وحدت ملی تشکیل شود و پس از آن این دولت اقدام به اجرای همه‌پرسی و به رسمیت شناختن قانون جدید انتخابات کند تا بعد زمینه برگزاری آن را فراهم نماید. وی ادامه داد: پس از انتخابات دولت جدیدی تشکیل خواهد شد و گروه‌ها و جریان‌های مختلف سیاسی به گفت‌وگو و مذاکره دعوت خواهند شد و تمام بازداشت‌شدگان حوادث اخیر نیز آزاد خواهند شد. رئیس جمهوری سوریه گفت: بی‌شک تمام این اقدامات که نیازمند شرح و تفصیل دقیق است و دولت مسئول رسیدگی به تمام مراحل اجرای این طرح‌هاست و طی روزهای آینده مشروح این طرح برای اطلاع همه از آن منتشر خواهد شد.



خبرگزاری فارس: با نزدیک شنیدن به زمان چینش مهره‌ها در کابینه دولت آمریکا، لابی‌های صهیونیستی تلاش‌های خود را برای انتخاب افراد موافق و رد افراد غیرموافق شدت بخشیده‌اند؛ امری که نشان می‌دهد لابی اسرائیلی در تکاپو برای به خدمت گرفتن دولت آمریکا در راستای منافع لابی صهیونیستی است.

خبرگزاری فارس: کابینه‌های ایالات متحده؛ به نام آمریکا، به کام اسرائیل
به گزارش خبرگزاری فارس، معرفی «چاک هگل» به عنوان گزینه احتمالی ریاست بر پنتاگون کافی بود تا لابی‌های صهیونیستی فعال در آمریکا برای منصرف کردن باراک اوباما از این انتخاب به جنب و جوش بیفتند. این تکاپو صرفا به لابی‌های صهیونیستی محدود نبود و رسانه‌های اسرائیلی نیز هگل را مورد هجمه تبلیغاتی خود قرار دادند.

 

علت همه این مخالفت‌ها نیز در یک نکته نهفته است و آن مواضع ضد اسرائیلی این سناتور سابق جمهوریخواه است؛ او که زمانی گفته بود: «لابی یهودی برای ما باعث نگرانی بسیار است. من بارها به رفتارهای نابخردانه آنان اعتراض کرده‌ام. اقدامات نسنجیده این لابی منافع اسرائیل را در معرض تهدید قرار می‌دهد».

هگل همچنین گفته بود: «آمریکا باید به خواسته‌های عربستان سعودی، مصر، اردن و سایر دوستان خود در منطقه توجه کند. روابط آمریکا با اسرائیل خاص و تاریخی است، اما این رابطه نباید روابط واشنگتن را با جهان عرب و کشورهای اسلامی تخریب کند». همین اظهارنظرها کافی بود تا لابی‌های اسرائیلی احساس خطر کنند و همراه با رسانه‌های خود علیه او بسیج شوند.

نکته اینجاست که با وجود موافقت چاک هگل با کمک‌های آمریکا به اسرائیل، سران رژیم صهیونیستی او را از «دوستان نزدیک» اسرائیل نمی‌دانند چراکه ایده‌ها و دیدگاه‌های او درباره مسائل سیاسی در تضاد با نگاه اسرائیلی‌هاست. در واقع، از نظر هگل، نزاع فلسطینی‌ها با اسرائیل اساس مشکلات خاورمیانه است که حل آن، سایر مشکلات را برطرف می‌سازد و این موضع‌گیری دقیقا بر خلاف نظر اسرائیلی‌هاست زیرا آنها بر این باورند مهمترین موضوع در دوره کنونی، ایران و مسائل مربوط به این کشور است یعنی فعالیت‌های هسته‌ای ایران که آنها مدعی‌اند می‌تواند بر هم زننده امنیت و ثبات منطقه‌ای باشد.

نکته اینکه نگاه چاک هگل در این مورد نیز دقیقا در تضاد با خواسته‌های اسرائیلی‌هاست چراکه او در دوره‌ای خواستار مذاکره بدون پیش شرط با ایران شده بود و حتی با اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه ایران مخالفت کرده بود. در واقع، هگل در سال‌های 2004، 2007 و 2008 به لایحه تحریم ایران رأی منفی داده است. جالب اینکه او عضو هیئت مدیره بانکی است که به نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران متهم است.

در حالی که سران رژیم صهیونیستی همواره بر لزوم اقدام نظامی علیه ایران تاکید دارند و به ویژه در ماه‌های اخیر فشار مضاعفی بر دولتمردان آمریکایی وارد کردند تا آنها را برای حمله به ایران تشویق و ترغیب کنند، هگل راهکار نظامی را ابزار کارآمدی برای تحقق اهداف نمی‌داند. برخی از اطرافیان وی درباره مواضع او در زمینه اقدام نظامی علیه ایران می‌گویند، چاک هگل تحت هیچ شرایطی با اقدام نظامی علیه ایران موافقت نمی‌کند.

البته دیدگاه این سیاستمدار جمهوریخواه صرفا محدود به ایران نبوده و در اظهارنظری درباره جنگ 33 روزه لبنان در سال 2006 گفته، «عملیات نظامی پی در پی علیه لبنان این کشور را متلاشی می‌کند و نتیجه‌ای جز کشتار مردم بی‌گناه و فروپاشی اقتصاد لبنان و تاسیسات زیربنایی آن نخواهد داشت». او در سال 2006 از نوشتن نامه به اتحادیه اروپا برای درخواست از این نهاد به منظور تروریست شناختن حزب‌الله خودداری کرد.

بدتر از همه برای اسرائیلی‌ها، اینکه هگل خواستار مذاکره مستقیم با حماس است آنهم در شرایطی که دولت آمریکا این جنبش را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داده با این حال، هگل سال 2009 با ارسال نامه‌ای به اوباما، به منظور پیشبرد فرایند سازش، او را به مذاکره مستقیم با حماس دعوت کرد.

در حالی که لابی‌های اسرائیلی سعی دارند در تدوین و ارائه هر راهبرد و سیاستی در آمریکا، منافع اسرائیل را در نظر بگیرند و حتی آن را بر منافع ملی آمریکا مقدم بدارند و به ویژه در مورد ارائه و تداوم کمک‌های مالی و تسلیحاتی به این رژیم، منافع آن را لحاظ کنند، روی کارآمدن فردی با دیدگاه‌های هگل دقیقا در خلاف جهت منافع و سیاست‌های اسرائیلی‌ها خواهد بود.

با توجه به قدرت و نفوذ لابی‌های اسرائیلی در کنگره و کاخ سفید، در نهایت باید منتظر ماند و سرنوشت گزینه پیشنهادی اوباما را دید. به ویژه اینکه بسیاری از سناتورهای آمریکایی اغلب از گفتن حقایق و انتقاد از اسرائیل سر باز می‌زنند زیرا تقابل با اسرائیل را از نظر سیاسی خطرناک می‌دانند.

نفوذ صهیونیست‌ها در کنگره به میزانی بالاست که از آن به عنوان «سرزمین اشغال شده از سوی اسرائیل» یاد می‌شود. لابی‌های اسرائیلی برای اعمال قدرت بر محافل سیاسی، به عنوان حامیان مالی احزاب و سیاستمداران وارد عمل می‌شوند، از برنامه‌ نامزدهای انتخابات کنگره، سنا و حتی ریاست جمهوری که هوادار اسرائیل باشند، حمایت می‌کنند و همزمان با آن دسته از نامزدها که لطفی به اسرائیل نداشته و یا دیدگاه انتقادی نسبت به آن دارند، شدیدا مبارزه می‌کنند.

نفوذ آنها به اندازه‌ای است که «کمیته سیاست خارجی آمریکا - اسرائیل» یا آیپک به عنوان قوی‌ترین گروه لابی اسرائیلی در واشنگتن، بر خلاف نظر وزارت خارجه آمریکا در سال ‪ ‬2004 توانست قانونی را از تصویب سنا و کنگره بگذراند که طی آن انتقادات به اسرائیل و یا مقاومت در برابر جاه طلبی‌های صهیونیست‌ها می‌تواند به ‌عنوان یهودستیزی به حساب آید و مورد پیگرد قضایی قرار گیرد.

با این شرایط، بسیار طبیعی است که این گروه‌ها در مقابل اظهارنظرهای چاک هگل موضع بگیرند و از احتمال انتخاب او به عنوان یکی از پست‌های امنیتی آمریکا ابراز نگرانی کنند و برای منصرف کردن اوباما از تصمیمش در این باره از هیچ تلاشی فروگذار نکنند.